Keen
slan
Köpte min på vinmonopolet i somras.
Ah, det förklarar saken. Mailade Gunnar iallafall. Frågan nu är hur länge jag kommer klara mig från att öppna en av flaskorna
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Köpte min på vinmonopolet i somras.
Även om det säkerligen går att lagra så ser inte jag behovet – drick och njut!Ah, det förklarar saken. Mailade Gunnar iallafall. Frågan nu är hur länge jag kommer klara mig från att öppna en av flaskorna
Eftersom provningen var i Systembolagets regi antar jag att det var från Divine. Grattis, du har ett kanonvin på ingång!
Även om det säkerligen går att lagra så ser inte jag behovet – drick och njut!
Kom till Göteborg, vi hjälper dig gärna!Hehe Har ju som sagt en Kongsgaard the Judge 05:a som jag är väldigt spänd på att testa.
Clash of the White Titans, ett tyvärr sällsynt specialnummer. Har valt att glömma vad den kostade men kan det ha varit 2000?Det var fan en provning i klass med "the good old days". Vilken var det? Motsvarande giganternas kamp el Clash of the Titans, men för vita? Vad kostade det?
Clash of the White Titans, ett tyvärr sällsynt specialnummer. Har valt att glömma vad den kostade men kan det ha varit 2000?
Det kan bli tunnsått med provningar av riktigt denna kaliber framåt tyvärr, pga budget om jag förstått rätt.Jag ska inte påminna dig, men det låter som att det kan stämma
Får hålla ögon och öron öppna efter nästa tillfälle, eller gå till PK-huset och luska.
PtjaeOrange?
Tack själva!Lite söndagsmys signerat @Appel ihop med det gentila gänget @chambertin, @karl_ek, @Magnus L och mig själv.
Visa bifogad bild 8789
Mycket kul chardonnay samt bubbel. Radikon var undantaget, men var å andra sidan bara en bonus i sammanhanget. Visst tusan levererade Selosse Initial bra med sin ungdomliga mognadsskrud (degad maj 2014). Om jag ska vara ärlig så hade jag lätt köpt att det skulle kunna vara ett vin från 90-talet. Snyggt oxiderat med uppenbara amontillado-toner, sultanrussin, jasmin, aprikos och apelsinkrokant. Intressant brödighet som drar åt surdeg och fint integrerade, smöriga fattoner. Riktigt bra och kul!
Av chardonnayerna så var det utan tvivel Kongsgaard som tog mig med storm. Massivt och intensivt men på ett oerhört elegant vis. Bränt socker och kanderad citrus i mängder. Nötig och läcker med lite volatila toner av nagellack. Kan inte minnas när jag drack en bättre chardonnay! Näst bäst för mig i heatet var bourgognen. Även den hade en del bränt socker och smör men även toner av kanel och lime utöver klassisk chardonnaykaraktär. Riktigt bra syra och längd, men det kändes ändå lite anonymt. Heatets mest udda och annorlunda fågel var Catenas Adrianna. Grönt och gräsigt med eukalyptus, kokt sparris, grillkrydda och fänkål med en frukt som drar åt mango och passionsfrukt. Gott, men aningen vulgo på något vis. Mycket personlighet.
Hade personligen lite svårt för båda australiensarna. Mycket bränd plast. Positivt var den härliga krutrökigheten som båda visade upp. Har dessutom tokhyllat Vasse Felix tidigare, vilket säger en del om nivån, när ett sånt bra vin hamnar i botten av min ranking. Lite ödmjukhetspaj slinker alltid ner!
Visa bifogad bild 8790
Vilken uppställning!
Jag önskar att jag hade uppskattat Armand Rousseau mer än jag faktiskt gjorde (eller egentligen är jag faktiskt glad med tanke på min plånbok). Nu visste jag att det var @chambertins vin vid provningstillfället vilket alltid brukar vara något alldeles extra (om det inte är ett bonusvin), och visst var denna dyrgrip riktigt bra, men jag blev i slutändan ganska besviken måste jag erkänna. Riktigt bra intensitet och finfint drag i munnen, men jag saknade något i aromen. Trevliga drag av rotfrukt och lite brända pinjenötter samt sandelträ. Ganska ljus hallon- och tranbärsfrukt med lite stearintoner. Svalt och slankt, men inte magiskt på något vis. Lite spretigt. Självklart så snackar vi om ett riktigt bra vin som växte i glaset under kvällen, men för att vara ett ikonvin, så föll det platt för mig.
Barolon hade lite omvänt problem. Väldigt läcker arom av ärketypiskt slag, men aningen trött i munnen. Läder, körsbär, lakrits, salmiak och tobak med tjusiga drag av tjära, hibiskus, tryffel och säkert lite till. Något tunn frukt, men med bra drag i tanninerna trots åldern. Gillade det mycket oavsett.
St Henri gjorde verkligen inte bort sig heller, men det är lätt att förstå att det har tiden för sig och nog bör ses som barnarov idag oavsett hur gott det är nu också. Lite för fruktdominerat, men jädrar vilken fin intensitet och längd!
Saint Cosme blev en besvikelse. Trött frukt med mycket tomatplanta och järn. Visst, lite stall, läder, tryffel och jord serverades också, men bara det faktum att ingen trodde det var en syrah från Rhône säger ändå en del. Jag tror att de flesta var inne på en smått övergången bdx om jag inte minns fel.
Avslutningen med både en halvsöt Vouvray och en magiskt bra Sauternes avrundade det hela bra. Sauternes'en levererade fet botrytiskaraktär med massiva drag av saffran, mandelmjöl och en läckert balanserad sötma. En höjdpunkt! Huet kändes lite ung och enkelspårig med mängder av honung och kofta, men utan det lilla extra. För ung troligtvis.
Ja, det blev en jäkligt bra söndag. Känner mig bortskämd. På ett bra sätt bör sägas!
Stort tack till vår ciceron @Appel som roddade det hela och brassade underbart käk!
1990 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Chambertin-Clos de Bèze
jag beställde ett sexpack bums efter avtäckning. SUPERFYND.
Tack så jättemycket för påminnelsen. Jag har lagt undan lite Taylor's och Fonseca -11 - dottern mins födelseår - för en avlägsen framtid. LBV är självklara föråkare till dessa och nu såg jag att Taylor's finns. Tack!Det har hunnits med en del vin i veckan. I torsdags så blev det starkvin för hela slanten – hela vägen från fino till PX – när jag höll starkvinskurs. Årgång 2011 i Douro rockar. Jäklar vad ni borde köpa på er allt portvin ni hittar från årgången! Vintage porten (Churchill) är ännu alldeles för ung, men köp på er för ålderns höst åtminstone. Vill du dricka årgångsport från 2011 redan till jul så satsa på LBV. Har lite slattar kvar av samtliga. Tänkte köpa lite lämplig ost och prova lite mer till lunch.