Har du provat säga typ såhär:
"Usch fy, ska ni dricka det där? Jag dricker hellre diskvatten."
Var ute med svärmor och svärfar förra helgen och käkade på en lokal Italienare med hyfsat vinutbud så när servitören frågade om jag ville ha vin frågade jag om de kanske hade någon Barolo på glas...
Efter en stund dök han upp med en flaska och slog något i glaset och sa; -Prova det här, med en förväntansfull min....
Eftersom han såg så himla nöjd ut tänkte jag att han kanske hade plockat fram någon riktigt godsak så jag sörplade glatt i mig ett klunk.... Men, jäklar, det var så in i helvetet vidrigt att jag fick ett spontant anfall av svår tourettes och innan jag hann lägga band på mig utbrast jag något i stil med, -FY HELVETE vilket jäkla råttgift!?! Vad är det för något!?!
Sött som ett dessertvin och smak av brända gamla gummidäck på sämsta möjliga vis samt någon konstig kemisk russinton...
Det visade sig att kyparen hade gett mig husets amorepasso-nånting som de säkert betalat 29:- flaskan i inköp och som servitören själv säkert faktiskt tyckte var rätt god...
Hur som helst så försvann kyparen med ansenlig hastighet och en skrämd blick iväg i tangentens riktning samtidigt som svärfar tittade på mig med en blick som inte sade någonting mindre än "jag skäms för min dryge vinsnobb till svärson".
Dock verkade mitt lilla utfall även ha medfört vissa positiva effekter i andra änden av lokalen för i tangentens motsatta riktning kom restaurangens italienska ägare farandes som skjuten ur en kanon med famnen full av kvalitetsbarolo.
Han erbjöd mig snabbt en bra Barolo av årgång 2010 som var aldeles ypperlig och gav mig därtill ett rejält prisavslag så det slutade med att jag betalade 400 pix för hela flaskan.
Slutet gott allting gott, eller, nja, jag lär väl få dricka några Mariestads och blandade julsnapsar med svärfar medans jag beundrar hans nya spikpistol för att få komma tillbaks in i värmen...