Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kostjan

Mot bättre vetande
Söndagskvällen ägnades åt renstek och rostad potatis samt viltsmör med enbär. Till detta passar naturligtvis Bourgogne. Funderade på Trapet från 2006 eller Rousseau från 2002. Det fick bli den senare.
Visa bifogad bild 8738 Visa bifogad bild 8738

Stor, typisk, doft med jordgubbar, hallon och lite örter. Bra mognad, kunde legat ett par år till. Mycket komplex och lång.
Skönt att se lite Rousseau i flödet!

gece

Man vänjer sig.
Spanienprovning häromdagen. Lite härligt vino tinto serveras mestadels blint men vi får veta att de står i någon slags par. En knepig provning då de flesta viner ändrade karaktär under aftonen.
  1. Transparent röd. Blåbär, hallon och lingon på nosen, något köttig i munnen. Hyfsad struktur. Vad tusan? Lättsam men inte jolmig, lite som en bättre Beaujolais.
    Gissning: Vill säga pass, men pga parkamrat, kanske Mencía...
    Facit: 2013 Jiménez-Landi "El Reventón" (Garnacha; Sierra de Gredos)
    Hade aldrig gissat på Garnacha. Jag gillar ju detta!
  2. Halvtät röd, återigen blåbär/hallon, en del fat?, kryddig, en hel massa viol. Lite lätt känsla men kraftiga tanniner. Lite av en favorit förutom att den utvecklar en allt överskuggande doft av stall framåt slutet av kvällen (som bara jag verkade alls känna...).
    Gissning: Allting skriker Syrah, så det måste vara en Mencía.
    Facit: 2012 Guímaro Finca Capeliños (Mencía; Ribeira Sacra)
  3. Tät, mörkt röd, viss dragning åt blålila. Mörkfruktig, komplex, "tjock", nästan parkerfjäskig men lyckas hålla allt på rätt köl hela tiden och det är bara så jäkla snyggt hela vägen. Något ung men väldigt bra.
    Gissning: Modern tempranillo, säg Ribera del Duero?
    Facit: 2012 Artadi Valdegines (Tempranillo; Rioja)
  4. Halvtransparent röd, dragning åt tegel/brunt. Lingon, sötlakrits, rönnbär, funk och lite gräskompost. Bra syra, pepprig i munnen. Gottgott.
    Gissning: Är detta inte provningens klassiska Rioja äter jag upp min hatt.
    Facit: 2006 Modegas Muga Prado Enea Gran Reserva (80% tempranillo, 20% garnacha/mazuelo/graciano; Rioja)
  5. Mörkt röd, något transparent. Eucalyptus & mynta, varmfruktig, något spritig. Lite tunn i munnen men spritig och cederträig.
    Gissning: Garnacha, från Priorat eller Montsant, lär mig aldrig skillnaden på dem om det finns nån.
    Facit: 2013 Clos Mogador (Garnatxa plus oklar andel Syrah, Cabernet Sauvignon & Carinyena; Priorat)
  6. Ljus, transparent röd. Mogna men inte syltiga jordgubbar och hallon och en viss grön stjälkighet. Svaga tanniner, något spritig. Gissning: Garnacha och Priorat/Montsant igen.
    Facit: 2013 Espectacle (Garnacha; Montsant)
    Har provat denna förut och blev inte förtjust då heller. Men så fattar jag inte grejen med denna sortens Grenache.
  7. Tät röd. Märkligt varm men syrlig röd frukt av ett slag jag aldrig riktigt stött på, blyertspenna, en charmig mängd fat, jord/stendamm, grädde, lite kantarell? Lååång.
    Gissning: Svårplacerat, har aldrig druckit nåt som detta förut. Öhm, nån svårt upplyxad CS från någonstans var det nu görs... Penedès?
    Facit: 2008 Vega Sicilia Unico (Tempranillo; Ribera del Duero)
  8. Tät röd, kanske en anings blånad. Mörk frukt som lyckas vara både sval och något syltig på samma gång, ett uns av choklad. Gräddig smak och med en palett av pepparkakskryddor. Jag känner mig lite slampig för att jag tycker det, men gudars vad gott detta är.
    Gissning: Samma ursprung som föregående :rolleyes:
    Facit: 2014 Aalto PS (Tempranillo; Ribera del Duero)
Vi tvangs välja två favoriter innan avtäckning, jag hade gärna valt alla som favoriter förutom Priorat & Montsant, men det gick inte för sig. Till slut satte jag Aalto högst och Muga som tvåa.

Och vad kommer efter provning, lika säkert som regn efter solsken? Bonusvin!
  • Gul färg. Blött ylle, odensenougat, valnötter, uppenbar mognad men också fantastiskt bra syra. Långlivad, denna.
    Gissning: Råkade se flaskan och känner igen den varsomhelst, det vita glaset, den stilrena etiketten, det praktiska hönsnätet...
    Facit: 1996 Viña Tondonia Rioja Gran Reserva Blanco (90% Viura, 10% Malvasia)
  • Brungulorange eller vad man ska säga. Glömmer bort att skriva noteringar men detta är uppenbart sherry, men vilken typ?
    Gissning: Palo Cortado...?
    Facit: Williams & Humbert Jalifa Rare Dry Old Amontillado 30 Year
Det görs mycket gott i Spanien.

Sketna tisdagar är numera välkänt att det är bästa vindrickardagen så vi öppnade en Strekov 1075 Nigori Rosé.
Den smakade magsyra. Att dricka den var bokstavligt talat som att kräkas. Vad är det lägsta man kan ge på skalan? Vinet måste varit defekt.

Istället för det dracks en Bott Frigyes Kadarka 2015. Det smakade inte kräk. En smörig lingondoft med örter och kryddighet. Ingefära? Nått liknande men inte riktigt, körvel kanske, lite ruccolapepprigt men inte riktigt. Sval och len pn-liknande vuxensaft , ett vin i min smak. För mig lätt övrigt 90p-sträcket, 91-92. Fantastiskt gott, lättdrucket men inte utan komplexitet

Daniel A

Administratör
Som tröst för att jag inte lyckades ta mig till vinbarshänget i GBG öppnade jag den här. Magiskt bra! Blev ju nästan tårögd när jag insåg att jag har åtta flaskor kvar... Mitt första seriösa köp ämnat för lagring.
Lycka.
DSC_1682.JPG

Mats Petri

Österlen
Råkade ut för samma vin igår kväll. På middag, började med en godkänd CdRVillage och när de tog slut plockades Garbi fram. Då tog jag beslutet att sluta dricka för kvällen.
Haha! Alltid lika svårt att på ett naturligt och vänlig sätt tala om att man tänker avstå. Hur gör ni andra? Vad brukar ni säga för att inte framstå som ohyfsade och snobbiga? Tacksam för tips :confused:

Skaggs

Medlem
Sketna tisdagar är numera välkänt att det är bästa vindrickardagen så vi öppnade en Strekov 1075 Nigori Rosé.
Den smakade magsyra. Att dricka den var bokstavligt talat som att kräkas. Vad är det lägsta man kan ge på skalan? Vinet måste varit defekt.

@danryd! Öppnade den som bonusflaska efter en BYOB som ackompanjerades av gåsmiddag för några veckor sen. Flertalet provare skulle hålla med om din beskrivning! Behövde du också skaka igång vinet? Det var minsta sagt udda och inte alls bra!

@danryd! Öppnade den som bonusflaska efter en BYOB som ackompanjerades av gåsmiddag för några veckor sen. Flertalet provare skulle hålla med om din beskrivning! Behövde du också skaka igång vinet? Det var minsta sagt udda och inte alls bra!
Snurrade bort värsta skiktningen då jag läst det nånstans, men samtidigt ville man bevara kolsyran så jag skakade inte, men det kanske bara är don szolt som har lite kolsyra?

Skaggs

Medlem
Snurrade bort värsta skiktningen då jag läst det nånstans, men samtidigt ville man bevara kolsyran så jag skakade inte, men det kanske bara är don szolt som har lite kolsyra?
Ja, jag fick noggranna instruktioner om skakning (hjälpte inte, eller vad säger du @golfkompis?) Inga bubblor i Nigori om jag förstod det rätt.

Har någon Don Zsolt liggande i väntan på lite vår och värme!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade med oss en flaska 10-årig Brunelli BdM 91p till La Rochelle i afton som alltså levererade både typiskt och bra. Sommelieren, Inokawa-san, tillhör de bästa i genren och plockade raskt på sig blindbrovningskostymen och bjussade på ett glas saké (八海山純米吟醸 - Hakkaisan Junmai Ginjo) som vi omedelbart plockade som en tämligen grovlemmad saké med breda lena höfter och trådigt skägg och ett MAKALÖST mariage med både två fiskrätter och köttbiten, 94p. Det italienska gula vinet från norra Italien hamnade fullkomligt utanför min karta. Tom så att kompassen mer liknade Jack Sparrow's kompass...
IMG_5048.JPG

Ribolla gialla. Särpräglad druva i allt från färg till smak. Iaf i denna tappning. Vår första date! I ärlighetens namn hade jag inte ens hört talas om denna druva förrän i afton. 92p. Ser gärna fram mot fler möten med denna förförande skönhet! Efter första smutten så var jag övertygad om att detta var det första riktigt bra rosévinet i mitt liv! Men, icket så. Trots den misstänkt inkluderande färgen så kvalar det inte in som annat än ett vitt vin...

En typisk torsdag i Tameikesanno, mao:
Fetare buk och vidgade vyer!

Pontus

Medlem
2006 Fontodi Flaccianello della Pieve. Det har blivit alldeles för lite italienskt i år, så hög tid att förbättra statistiken innan årsskiftet. 100% Sangiovese och 18 månader på franska fat (numera är det tydligen 24 månader som gäller), druvorna kommer från de bästa lägena. Här har det hänt en hel del i positiv riktning på några år! Efter en timmes luftning domineras doften av surkörsbär med lite skogstoner och björnklister. Riktigt skön och ganska sval munkänsla, inte alls så bombastiskt som jag minns det. Vinet är ändå fylligt och drar lite grand åt det rödfruktiga hållet. Fin komplexitet och hög syra. Faten är nååågot påträngande i eftersmaken, men det klingar snart av och är inget som stör helhetsintrycket. Vinet växer under hela kvällen och de sista sipparna är absolut bäst. Peak om 5-10 år. Stor potential. 93p++.

Mattias Schyberg

Administratör
Terroir – detta populära uttryck som ofta säger allt men som samtidigt är så otydligt att man blir frustrerad...

Är ofta skeptiskt till begreppet, men lyckas ju trots det hamna rätt mer ofta än att det går att påstå att begreppet enbart är nonsens, när det gäller att koppla ursprung till ett vin. Att mineraler sugs upp av vinplantans rötter och ger vinet en smak av jordmånen den växer på är dock inte en religion jag bejakar, men många bäckar små sätter mest troligt prägel på olika vintypers regionala skillnader utan tvekan.

Nåväl, fick ett blindvin av frugan igår. Inom ett par sekunder så "visste" jag att det måste vara en tysk spätburgunder i glaset.
– Varför tror du det? undrade frugan.
– Det doftar ju för tusan tysk riesling, men med rödbärig karaktär, samt fat, svarade jag.

Petroleum, svampskog och flintarök ihop med tranbär, rabarber, omogna hallon och malört i näsan. Generöst fatat. Hög frisk syra i munnen med lite tanninbett och angenäm grapefruktsbeska i avslutet. Lite för tunt för att vara stort, men jäkligt läckert och komplext för sin slant. Mer umpa dumpa och intensitet hade gjort susen här givetvis. Har aldrig druckit en dålig pinot signerad Becker. Köp! (88p)

image.jpeg

2013 Friedrich Becker (Becker Family) Pinot Noir

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har du provat säga typ såhär:
"Usch fy, ska ni dricka det där? Jag dricker hellre diskvatten." :cool:
Var ute med svärmor och svärfar förra helgen och käkade på en lokal Italienare med hyfsat vinutbud så när servitören frågade om jag ville ha vin frågade jag om de kanske hade någon Barolo på glas...

Efter en stund dök han upp med en flaska och slog något i glaset och sa; -Prova det här, med en förväntansfull min....

Eftersom han såg så himla nöjd ut tänkte jag att han kanske hade plockat fram någon riktigt godsak så jag sörplade glatt i mig ett klunk.... Men, jäklar, det var så in i helvetet vidrigt att jag fick ett spontant anfall av svår tourettes och innan jag hann lägga band på mig utbrast jag något i stil med, -FY HELVETE vilket jäkla råttgift!?! Vad är det för något!?!
Sött som ett dessertvin och smak av brända gamla gummidäck på sämsta möjliga vis samt någon konstig kemisk russinton...
Det visade sig att kyparen hade gett mig husets amorepasso-nånting som de säkert betalat 29:- flaskan i inköp och som servitören själv säkert faktiskt tyckte var rätt god...
Hur som helst så försvann kyparen med ansenlig hastighet och en skrämd blick iväg i tangentens riktning samtidigt som svärfar tittade på mig med en blick som inte sade någonting mindre än "jag skäms för min dryge vinsnobb till svärson".
Dock verkade mitt lilla utfall även ha medfört vissa positiva effekter i andra änden av lokalen för i tangentens motsatta riktning kom restaurangens italienska ägare farandes som skjuten ur en kanon med famnen full av kvalitetsbarolo.

Han erbjöd mig snabbt en bra Barolo av årgång 2010 som var aldeles ypperlig och gav mig därtill ett rejält prisavslag så det slutade med att jag betalade 400 pix för hela flaskan.

Slutet gott allting gott, eller, nja, jag lär väl få dricka några Mariestads och blandade julsnapsar med svärfar medans jag beundrar hans nya spikpistol för att få komma tillbaks in i värmen...

Last edited:
Toppen