Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos

Medlem
Domaine Billard-Gonnet, Pommard 1er "Chaponnières" anno 2012 var en testflaska som åkte med tillsammans med samma firmas Rugiens-bas, 2010. Den här är klart bättre, eller rättare sagt, öppnare. Fin koncentration med rejäla, men finkorniga, tanniner. Mest mörk frukt men absolut inte överextraherat. God syra för årgången. Mängder av vad som ibland kallas "i-käften-parfym". Mycket gott... Med en bonus! Som Bourgognedrinkare (och köpare) är det inte utan att man kan ibland kan känna sig en smula alienerad av de eviga prisökningarna. Det här gick loss på vettiga 35€, en mer än rimlig peng för nivån. Dessutom bjuds man också på, i mitt tycke, en trevligt arkaisk presentation. Påfyllningen är redan gjord. Nu fattas väl bara att vinet dyker stenhårt ner i tunneln inom några månader ;)

IMG_0550.JPG

Rexel

Medlem
Skall köra bil imorgon så hoppar nog det samt att vi drack en 2007 Mas Foraster 'Josep Foraster' Seleccio, Conca de Barbera också så -09 Accomasso får vänta lite men -08 var inte helt fel även om man fick vänta ett bra tag på att den skulle visa upp sig ordentligt. Inte alls lika öppen som den flaska som @Rexel hade med sig på en BYOB för ett tag sedan. Var det en Rocchette eller Rocche @Rexel ?
Det var en rocchette

Ekdahl

Medlem
På besök ikväll hos vänner/grannar fick jag chansen att pröva ett intressant vin från ett udda vinland - men ändå historiskt av mått då det här borde ligga någonstans i vinets vagga. Zorah Karasi 2013 från Armenien baserat på druvan Areni Noir. Från senaste SB-släppet och vid en sökning på SB är det det enda vinet som de saluför från Armenien. Extra kul är att vinmakaren är värdinnans ingifta kusin (som, om jag förstod rätt, har själva startat vingården med plantering och allt - de är själva bosatta i Italien)
IMG_2704.JPG

Och vinet då? I doften en del bär, mer åt blåbär. Lite fat med vanilj. Litet uns av skit under naglarna.
I munnen är det bra med syra, är ganska fylligt och hyfsat mjuka tanniner. Ganska ungt med frukt som blåbär, svarta vinbär och plommon. I bakgrunden lite cederträ, blyerts, lakrits och lite örtighet. Dock lite störande beska i eftersmaken. Medium komplexitet.
Skall jag ge det en referens är det lite feeling av högra stranden i Bordeaux, skulle säkert gissat på merlot och cab om jag fått det blint.

88 p. Bör bli bättre av lagring några år, men ändå drickvänligt nu - ett generöst vin.

karl.1480

Medlem
2008 Accomasso Rocche Riserva i glaset ikväll. Kraftpaket initialt. Mer noter i morgon.
Visa bifogad bild 8718

2009 Lorenzo accomasso Rocche riserva
Visa bifogad bild 8721
Samma i glaset som du @chambertin fast annan årgång:)
En del russin, blommor/rosor, ett riktigt doftvin, gillar.
Bra struktur, tät, tillgänglig, bra längd, skön syra....flaskan redan tom:eek:
Ger 94 pinnar och kan växa med lite ryggläge.

Står det Rocche någonstans på dessa flaskor? Har sett några 08 och 09 med hans gamla etiketter där vingårdslägena utskriva men dessa ser mer ut som hans Riserva normale.

Rexel

Medlem
Står det Rocche någonstans på dessa flaskor? Har sett några 08 och 09 med hans gamla etiketter där vingårdslägena utskriva men dessa ser mer ut som hans Riserva normale.
Som jag har förstått det har han lite olika etiketter, men det är alltid rocche. Kollar jag hans vingårdslägen har han bara rocche o Rocchette, har du annan info Karl?

karl.1480

Medlem
Som jag har förstått det har han lite olika etiketter, men det är alltid rocche. Kollar jag hans vingårdslägen har han bara rocche o Rocchette, har du annan info Karl?
Ja, det är precis som du säger bara Rocche och Rochette. Jag undrade om du/ni visste varför inte vingården är angiven på etiketten som det brukar vara. På CT finns det tre olika viner från Accomasso. Rocche, Rochette och en vanlig Barolo Riserva där det inte anges något vingårdsläge. Sen är väl kanske inte Accomasso den mest petnoga vinproducenten, haha.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_6661.JPG
Sitter och dricker en trevlig, men inte allt för omvälvande, chardonnay från Sydafrika. Har druckit så oblint man kan dricka ett vin, i tre dagar och tänkt samma sak varje gång.
- om jag hade fått det blint, i vad och var hade jag landat?
Smaken skriker direkt ut ekad chardonnay, så druva hade inte varit något problem.
Men land? Område?
För mig kunde det här varit var som helst i nya världen samt många ställen i gamla.
Vad har vi för speciella markörer på ekad chard från Sydafrika? Australien? NZ? USA? Sydamerika?

Skjut gärna exempel på ekad chard från nya världen som skriker ut sitt ursprung.

Med lite tur kan årets druva i casa de Trobeck bli Chardonnay - ekad och från nya världen!
Challange accepted!

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har varit sugen att öppna länge och det var tyvärr alldeles för tidigt. Drack 10:an vid ett BYOB för ett tag sedan och denna var inte lika mogen. Fast den är alldeles för ung, så känner man att det är ett mycket bra vin. Det första som man känner är tanninerna biter i ordentligt, under detta så finns ett mycket balanserat och elegant vin med norra Rhonevibbar. Mörka bär, örtigt, pepprigt med lite brettig/rökig smak. Tyvärr bara en flaska kvar. Denna får ligga minst 3-5 år till. 90p (90++)

2012 Reyneke Reserve

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har varit sugen att öppna länge och det var tyvärr allt för tidigt. Drack 10:an vid ett BYOB för ett tag sedan och denna var inte lika mogen. Fast det är alldeles för ungt, så känner man att det är ett mycket bra vin. Det första som man känner är tanninerna biter i ordentligt, under detta så finns ett mycket balanserat och elegant vin med norra Rhonevibbar. Mörka bär, örtigt, pepprigt med lite brettig/rökig smak. Tyvärr bara en flaska kvar. Denna får ligga minst 3-5 år till. 90p (90++)

2012 Reyneke Reserve
Ja, 10:an blev verkligen pärlor på svin sist hemma hos dig. Minns knappt upplevelsen. En underbar årgång annars som inte 12:an riktigt når upp till. Kanske var det mixen med cabernet som gjorde det lilla extra? 12:an är ju ren syrah.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ja, 10:an blev verkligen pärlor på svin sist hemma hos dig. Minns knappt upplevelsen. En underbar årgång annars som inte 12:an riktigt når upp till. Kanske var det mixen med cabernet som gjorde det lilla extra? 12:an är ju ren syrah.

Jag håller med om att 10:an var bra. Håller också med om att det var sent på kvällen. Inte lika säker på att detta vin är sämre. Ge det några år i källaren, så kommer det bli ett kanonvin.

Mats

Gone todash....
Är sedan snart en vecka på en road trip i Australien och drack här om dagen den här. Vald pga den snygga etiketten och den något ovanliga druvblandningen Sangiovese + Shiraz. Vet inte procenten mellan dem men i börja var det lite skitsofrent (sp w.c.) med en small, strukturerad och "luftig" smak från Sangiovesen och en mer bred, söt och fläskig shirazsmak. Inte så bra i början men efter någon timme började smakerna falla ihop och man fick ett ganska enkelt men gott vin. Drack det med tillbehören och i "glasen" på bilden. 86 p.

The Squid's Fist 2015 Sangiovese/Shiraz, Clare Valley

image.jpg

Last edited:

MagnusH70

Medlem
Söndagskvällen ägnades åt renstek och rostad potatis samt viltsmör med enbär. Till detta passar naturligtvis Bourgogne. Funderade på Trapet från 2006 eller Rousseau från 2002. Det fick bli den senare.
IMG_20161128_094223.jpg
IMG_20161128_094223.jpg

Stor, typisk, doft med jordgubbar, hallon och lite örter. Bra mognad, kunde legat ett par år till. Mycket komplex och lång.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2012 Pio Cesare Langhe Oltre

Doft av mynta, vita rosor, sötlakrits, röda vinbär och viol. Slank kropp, något tunn i gommen. Skön syra som biter till i avslutet. Tyvärr lite för eldig etterkänsla för att ge det något högre betyg. Ett bra pastavin! Vinet mår lite bättre dag 2 med massa luft. 85p.

Gott med ett glas vin igen efter 77 vita dagar. :D

Larseman

Medlem
2012 Pio Cesare Langhe Oltre

Doft av mynta, vita rosor, sötlakrits, röda vinbär och viol. Slank kropp, något tunn i gommen. Skön syra som biter till i avslutet. Tyvärr lite för eldig etterkänsla för att ge det något högre betyg. Ett bra pastavin! Vinet mår lite bättre dag 2 med massa luft. 85p.

Gott med ett glas vin igen efter 77 vita dagar. :D
Du har räknat noga va :)
Vi drack 2010 av Oltre för en vecka sedan och gillade det väldigt mycket. Jag var generös och gav det 90p. Skrev så här på CT:
Välbyggd och snygg Langhe Rosso. Inledningsvis mörka bär som efterhand övergår till skogsbär (lingon och blåbär), lakrits, viol och lavendel. Lite stjälkig men inget som stör.
Fyllig, syrlig med snygga matvänliga tanniner och riktigt bra längd.

Mattias Schyberg

Administratör
Gräsänkling ikväll.

Svullar hämtpizza och dricker en löjligt trevlig malbec. :)

image.jpeg

image.jpeg

2014 Achaval-Ferrer Malbec

Läckert och nyanserat. Inte alls vad jag förväntade mig med tanke på druva, ursprung och pris. Pepprigt som tusan samt nästan eteriskt med örter, tjära, läder, ceder och björnbär primärt. Skönt köttigt och komplext dessutom med lite lakrits och soja i bakgrunden. Inte helt olikt en spansk mencia eller mourvedre från Bandol i stil heller. Hyfsat fylligt med god balans och utmärkt intensitet. Det rockar på bra ikväll. Ett vin helt i min stil. (90p)

IMG_0001.JPG

Battle of the Syrahs slutade med en promenadseger. 2007 Scrio var banne mig bland de bättre Syrahviner jag druckit. 94-95 pinnar. Hade en köttig täthet men samtidigt en slank bärig friskhet som gjorde det till en riktigt bra vinupplevelse. Ojai John Sebastiano 2013 Syrah var inte på något sätt dålig, bara så uppenbart inte i samma liga som Scrion. Litet mer grovhuggen och rostad ek, litet eldigare på slutet, litet sötare och enklare i uttrycket. Men verkligen god och skulle vara en match för flera ännu dyrare Cali-cabbar till en välgrillad köttbit. 88 poäng.

Toppen