M
Mouton
Så uttömmande , vad jag menade var att en Barolo kan ge mer i näsan och viseversa
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Näe de sa jag inte utan bara att dom båda ger mig mest upplevelse i doften.Men att säga att Barolo och en borgogne är lika i doft???
Kankse inte håller med dig där heller men prislappen på intressant Bourgogne är ju alltid sanslöst smärtsam medans Barolo (än så länge) är någorlunda ok i pris. Misstänker dock att det inte kommer att vara så framöver då bra Nebbiolo visar upp ganska lika unika egenskaper som röd Bourgogne gör (eller i alla fall gjorde för 20 år sedan) vilket brukar betyda hög efterfrågan och höga priser.Där håller jag med dig, även om en elegant Barolo i en fin årgång alltid är överlägsen en Borgogne
Frimärkesdiskussioner kan ju tas i en tråd som heter något annat än "Idag dricker vi...". Stilla förslag från vän av ordning.en ny inåväl vänner. Vi är väl lite av samlare.. Vore intressant att höra om samlingar istället för drucket? Eller??
Jag är rädd att du kommer att få bannor från stora delar av forumet för ditt val av glas. Hoppas att du inte tar illa upp, men ett vanligt vit- eller rödvinsglas ger champagnen mycket bättre förutsättningar att visa sina bästa sidor
Det gäller att köpa Bourgogne från en relativt billig appellation men från en av de allra bästa producenterna.Så frågan kvarstår - "Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha?" Och ge mig gärna några tips då jag har ett helt gäng Pinoter från resten av världen hemma som gärna antar en head to head utmaning mot en Bourgogne!
Exempelvis...?Det gäller att köpa Bourgogne från en relativt billig appellation men från en av de allra bästa producenterna.
T.ex. Bourgogne Rouge, Santenay, Saint-Romain, Savigny-les-Beaune eller annan, mindre berömd, byappellation från Leroy, Emmanuel Rouget, Robert Groffier, Cécile Tremblay, Domaine Robert Chevillon, Jean-Marie Fourrier, Roumier, Ponsot, Coche-Dury, Ramonet, Dugat-Py, Denis Mortet eller annan toppdomän.Exempelvis...?
Minns den från provningen i min lgh på Umedalen då sötman nästan brände... och den kvällen var också den kväll då vi gav upp Gew i sötare former. Just pga det felaktiga pH:t. 75 årsfirande säger du? Min flaskas etikett har nästan helt utplånats av mögelangrepp, men det borde ju gå bra ändå. Så vinär 75 skall det bli spännande att se om vi minns något öht ;-)Drack nyligen ett av de sötaste vinerna jag någonsin druckit, smakade som juicen i en burk inlagda aprikoser eller persikor, med extra socker i! Hade lite syra men inte på långa vägar nog för den sötman. Ingen rolig upplevelse. Borde ha provat den med ren vaniljglass men tyvärr gjordes inte det. Det enda i vinet som matchade sötman var längden på namnet:
1990 Winzergenossenschaft Vier-Jahreszeiten Dürkheimer Schenkenböhl Huxelrebe Trockenbeerenauslese
Köpte den för ca 25 år sedan och det hade varit intressant att prova den om ytterligare 25 år. Ser på CT att den enda som har kvar en nu är @StefanAkiko så du kan ju höra av dig när det är dags att fira våra 75-årsdagar!
Visa bifogad bild 8681