Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Finns en snarlik doft iaf av rosor,, men i vanligt fall.. Nja.. Njut av en la roamain och en ratti (valfri slott) 2010 du finner få komponenter du kansammanföra

M

Mouton

Ursäkta, ser inte om mina svar når fram..dock.. Så klart vinte ska genilarisera. För mig finns due distrikt..som jag tänker på.. Bordeaux och Piemonte

M

Mouton

Där håller jag med dig, även om en elegant Barolo i en fin årgång alltid är överlägsen en Borgogne

chambertin

Medlem
Där håller jag med dig, även om en elegant Barolo i en fin årgång alltid är överlägsen en Borgogne
Kankse inte håller med dig där heller men prislappen på intressant Bourgogne är ju alltid sanslöst smärtsam medans Barolo (än så länge) är någorlunda ok i pris. Misstänker dock att det inte kommer att vara så framöver då bra Nebbiolo visar upp ganska lika unika egenskaper som röd Bourgogne gör (eller i alla fall gjorde för 20 år sedan) vilket brukar betyda hög efterfrågan och höga priser.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_6623.JPG

Hade lite vänner över på middag. Tänkte att man kan plocka fram en Selosse Initial (deg 14 jan 2015). Då den idag återigen släpps på bolis känns det bra att ta den som legat ett år i källaren. Den dracks till en toast med löjrom, gräddfil, gräslök och stekt pilgrimsmussla
Tig inga direkta noter utan drack och njöt bara. Men alla vanliga saker fanns där. Lite ox, bokna äpplen och smarrig kola.
Härlig som tusan, kul att bjuda gästerna (vinkunniga!!) på något de aldrig testat innan.
IMG_6624.JPG

Larseman

Medlem
Träffade några Munskänkar för en privat hemma-hos provning på fredagen. Temat var viner från Kina vilket för de flesta deltagare var något helt nytt.
Alla de kinesiska vinerna var från Grace Vineyard i Shanxi-regionen i centrala Kina. Grace Vineyard räknas till en av de bästa vingårdarna i Kina, vad det nu betyder...
Vinerna är inköpta i Hong Kong av en av våra Tyresö-munskänkar.

Vi började med lite mousserande, serverat öppet (Paracombe är bonusvin som dracks sist, mycket bra vin)

WP_20161118_005.jpg

NV Grace Vineyard Chardonnay Angelina

Första året som de släpper ett mousserande. Tillverkad enligt traditionella metoden och degorgerad 2015. Tre år på jästen så viss ambition finns. Helt ok bubbel, lite som en hyfsad Cremant. Frisk i både doft och smak med mycket gröna äpplen, lime och lite ananas. Ganska robust mousse och en liten sötma. Hyfsad längd. 86p

Som jämförelse så hade vi en champagne, möjligen lite taskigt mot kinesen...
NV Bernard Lonclas Champagne Blanc de Blancs Extra Brut
Medtaget av oss som bonusvin. Inköpt på plats i Vitry le Francois. Gröna äpplen med lite dragning åt bokna röda dito. Lite Mariekex också. Fyllig, gräddig mousse, liten sötma och fina syror. Riktigt gott. 89p

Sedan till huvud-flighten. Tre kinesiska röda och tre "vanliga" alternativ från gamla/nya världen (vad ska man kalla Kina egentligen, nya nya världen eller...?) Allt serverat blint. Uppgiften: peka ut kineserna och pricka druvorna. Paren baserades på Bordeaux-blend, Syrah respektive Aglianico (!)

Glas 1
Röd med lite brunaktig kant. Doft av björnbär, surkörsbär och fat. Lite florala toner. Rejäla tuggiga tanniner, hög syra, liten beska och ganska torr. Rejäl struktur, bra ryggrad och mycket matvänlig.
Har ingen erfarenhet av Aglianico, men enligt uppgift en rejält sträv druva och det här kändes väldigt italienskt så gissningen blev Aglianico från Italien. 89p.

2011 Azienda Agricola Basilisco Aglianico del Vulture Teodosio

Ett rätt, börjar bra

Glas 2
Röd med dragning åt blått. Ganska elegant doft med svarta vinbär, kaffe, kokos och vanilj. Mycket fat-karaktär (nya franska ekfat?). Mjuka måttliga tanniner, snäll, saftig med ganska bra längd.
Hittar ingen tydlig druvkaraktär. Mest bara snygga och dyra fat. Gissar på Syrah från Kina. 87p.

2012 Grace Vineyard Aglianico Tasya's Reserve
Jaha, var finns tanninerna då? Mycket långt från italienaren. Prickade att det var en Kines i alla fall.

Glas 3
Mörk röd frukt. Rostad ek, mörk choklad.
Slank, bärig, syrlig med bra längd.
Också ett snyggt vin, men utan tydlig druvkaraktär. Gissar på Aglianico från Kina. 86p

2012 Grace Vineyard Shiraz Tasya's Reserve
Förväxling mellan glas 2 och 3 alltså. Jag känner mig förlåten. Rätt land igen, börjar få en känsla för hur kineserna jobbar.

Glas 4
Initialt lite blyg, men efterhand varm och rättfram doft av mörka bär. Medelstram, fyllig smak av mörka bär.
Trevligt vin men utan riktigt tydlig karaktär. Eftersom jag redan hade bestämt mig för vad som var i de två sista glasen så blev gissningen Bordeaux-blend från Kina. Det fanns trots allt en viss ryggrad i vinet. 88p

2014 Charles Smith Syrah Boom Boom
Jaha, den har man ju druckit förut. Helt OK och växte även en del under kvällen.

Glas 5
Ganska ljust klarröd. I färg, doft och smak liknar det mest en Pinot Noir.
Kryddig, lite pepprig doft med röda bär (hallon, jordgubbar). Slank, syrlig med fina försynta tanniner. Eftersom det inte finns någon PN med i uppställningen så landar jag i en Syrah från USA (vi hade fått ursprunget på alla deltagare, Syrah:n var från Washington state). Jag tänkte att det kunde vara en elegant Syrah av typ Norra Rhone som jag ibland har kunnat känna drar mot Pinot. 85p

2011 Grace Vineyard Chairman's Reserve

Vad f-n, är detta en CS-dominerad Bordeaux-blend? För drygt 600kr dessutom. Så oprisvärd! Ingenting som påminner om CS eller Bdx... Tydligen deras toppvin :confused:

Glas 6
Mörkt blåröd. Komplex och djup doft av mörka bär, mörk choklad, lite stall och Karlssons klister. Rejält stram, lite dammig med fortfarande mycket frukt. Bra längd.
Det här måste väl ändå vara orginalet från Bordeaux! 90p

2005 Château Verdignan

Ett rätt till, skönt.

WP_20161118_001.jpg

Kul provning, men slutsatsen är nog att Kina just nu inte är något hot mot resten av vinvärlden. Känslan är att man inte vågar låta druvan spela huvudrollen, utan jobbar hårt i vinkällaren för att producera snygga, strömlinjeformade och lättdruckna viner för den inhemska marknaden. Det kan också mycket väl vara så att denna typ av viner passar bättre till den kinesiska maten som ofta är ganska kryddstark. Slutsats: Eleganta och välgjorda men ganska anonyma och trista viner.

Ekdahl

Medlem
Förra veckan skrev @Larseman ett tänkvärt inlägg med frågan "Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha?" Denna fråga har jag också ställt mig och faktum är att jag har en quest där jag ställer en Bourgogne i ungefär denna prisklass mot en en (eller flera) PN från resten av världen. I helgen blev det följande uppställning:

Copain Les Voisins Pinot Noir Anderson Valley 2013
Lite all in! Ett vin dominerat av rostade fat med mycket vanilj, laktris, kaffe, choklad och blåbär.Lite pepprig. Bra syra och ok tanniner, ganska slankt. 87-88 p. Hade varit mer om det inte vore det överdrivna användandet av ekfat. Har en till i källaren som kommer fram om kanske 3 år, då tror jag detta kan vara riktigt bra.

Louis Jadot Nuits-St-Georges 2009
Ja, då kom vi till Bourgognen då, som dessutom kostade en bit över 300 kr (360 kr). Köpte den bl.a. för att den hade 7 år på nacken och hade faktiskt lite förväntningar på den. Men den är totalt anonym, väldigt sluten (den berömda tunneln?). Dag 2 visar den lite mer, men ändå långt ifrån vad jag kan få för 360 kr i andra vindistrikt. Avstår från att ge poäng då den med knapphet tar sig över 80-sträcket.
IMG_2697.JPG

Så frågan kvarstår - "Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha?" Och ge mig gärna några tips då jag har ett helt gäng Pinoter från resten av världen hemma som gärna antar en head to head utmaning mot en Bourgogne!

kayaker

Cyklist
Så frågan kvarstår - "Varför är det så svårt att hitta Bourgogne under 300kr som är något att ha?" Och ge mig gärna några tips då jag har ett helt gäng Pinoter från resten av världen hemma som gärna antar en head to head utmaning mot en Bourgogne!
Det gäller att köpa Bourgogne från en relativt billig appellation men från en av de allra bästa producenterna.

kayaker

Cyklist
Exempelvis...?
T.ex. Bourgogne Rouge, Santenay, Saint-Romain, Savigny-les-Beaune eller annan, mindre berömd, byappellation från Leroy, Emmanuel Rouget, Robert Groffier, Cécile Tremblay, Domaine Robert Chevillon, Jean-Marie Fourrier, Roumier, Ponsot, Coche-Dury, Ramonet, Dugat-Py, Denis Mortet eller annan toppdomän.
Jag har inte provat men jag skulle gissa att bästa röda Bourgogne på SB i 300-kronorsklassen just nu är Lucien Le Moine Bourgogne Rouge.
Om du kan hitta den så gör Alain Gras en mycket bra Saint-Romain som går att köpa för under 200kr.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack nyligen ett av de sötaste vinerna jag någonsin druckit, smakade som juicen i en burk inlagda aprikoser eller persikor, med extra socker i! Hade lite syra men inte på långa vägar nog för den sötman. Ingen rolig upplevelse. Borde ha provat den med ren vaniljglass men tyvärr gjordes inte det. Det enda i vinet som matchade sötman var längden på namnet:

1990 Winzergenossenschaft Vier-Jahreszeiten Dürkheimer Schenkenböhl Huxelrebe Trockenbeerenauslese

Köpte den för ca 25 år sedan och det hade varit intressant att prova den om ytterligare 25 år. Ser på CT att den enda som har kvar en nu är @StefanAkiko så du kan ju höra av dig när det är dags att fira våra 75-årsdagar!

Visa bifogad bild 8681
Minns den från provningen i min lgh på Umedalen då sötman nästan brände... och den kvällen var också den kväll då vi gav upp Gew i sötare former. Just pga det felaktiga pH:t. 75 årsfirande säger du? Min flaskas etikett har nästan helt utplånats av mögelangrepp, men det borde ju gå bra ändå. Så vinär 75 skall det bli spännande att se om vi minns något öht ;-)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skrev en liten blyg smaknot på CT ikväll som en hyllning till sista flaskan La Velona 2008 (BdM) och är helt fascinerad över hur svårt det kan vara att se dess kvaliteter om man är halvblind. Eller hur det nu är. Vinet har, genom alla flaskor, verkligen fallit oss på läpparna, medan det fullständigt bombat hos många... väldigt spännande läsning!

Längtar dock redan åter efter mer saké!

Toppen