StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag smög in en kinesisk flaska CS på en provning i Hörnefors för några år sedan. Det var så nära gift man kan komma. De flesta vågade inte ens smaka... Vinet vaskades. Har sedan dess druckit ett otal kineser med namn som innehåller orden "The Great Wall". Saft. Utspädd volymdricka som oftast får svenska sötade kvinnofällor (boxar) att framstå som vidunderligt välgjorda! China Airways serverar alltid ett potpurri av usla kinaviner... och på snabbköpet här, så har de alltid en 5-7 olika kinaviner för mellan 30-70kr. . .Träffade några Munskänkar för en privat hemma-hos provning på fredagen. Temat var viner från Kina vilket för de flesta deltagare var något helt nytt.
Alla de kinesiska vinerna var från Grace Vineyard i Shanxi-regionen i centrala Kina. Grace Vineyard räknas till en av de bästa vingårdarna i Kina, vad det nu betyder...
Vinerna är inköpta i Hong Kong av en av våra Tyresö-munskänkar.
Vi började med lite mousserande, serverat öppet (Paracombe är bonusvin som dracks sist, mycket bra vin)
Visa bifogad bild 8701
NV Grace Vineyard Chardonnay Angelina
Första året som de släpper ett mousserande. Tillverkad enligt traditionella metoden och degorgerad 2015. Tre år på jästen så viss ambition finns. Helt ok bubbel, lite som en hyfsad Cremant. Frisk i både doft och smak med mycket gröna äpplen, lime och lite ananas. Ganska robust mousse och en liten sötma. Hyfsad längd. 86p
Som jämförelse så hade vi en champagne, möjligen lite taskigt mot kinesen...
NV Bernard Lonclas Champagne Blanc de Blancs Extra Brut
Medtaget av oss som bonusvin. Inköpt på plats i Vitry le Francois. Gröna äpplen med lite dragning åt bokna röda dito. Lite Mariekex också. Fyllig, gräddig mousse, liten sötma och fina syror. Riktigt gott. 89p
Sedan till huvud-flighten. Tre kinesiska röda och tre "vanliga" alternativ från gamla/nya världen (vad ska man kalla Kina egentligen, nya nya världen eller...?) Allt serverat blint. Uppgiften: peka ut kineserna och pricka druvorna. Paren baserades på Bordeaux-blend, Syrah respektive Aglianico (!)
Glas 1
Röd med lite brunaktig kant. Doft av björnbär, surkörsbär och fat. Lite florala toner. Rejäla tuggiga tanniner, hög syra, liten beska och ganska torr. Rejäl struktur, bra ryggrad och mycket matvänlig.
Har ingen erfarenhet av Aglianico, men enligt uppgift en rejält sträv druva och det här kändes väldigt italienskt så gissningen blev Aglianico från Italien. 89p.
2011 Azienda Agricola Basilisco Aglianico del Vulture Teodosio
Ett rätt, börjar bra
Glas 2
Röd med dragning åt blått. Ganska elegant doft med svarta vinbär, kaffe, kokos och vanilj. Mycket fat-karaktär (nya franska ekfat?). Mjuka måttliga tanniner, snäll, saftig med ganska bra längd.
Hittar ingen tydlig druvkaraktär. Mest bara snygga och dyra fat. Gissar på Syrah från Kina. 87p.
2012 Grace Vineyard Aglianico Tasya's Reserve
Jaha, var finns tanninerna då? Mycket långt från italienaren. Prickade att det var en Kines i alla fall.
Glas 3
Mörk röd frukt. Rostad ek, mörk choklad.
Slank, bärig, syrlig med bra längd.
Också ett snyggt vin, men utan tydlig druvkaraktär. Gissar på Aglianico från Kina. 86p
2012 Grace Vineyard Shiraz Tasya's Reserve
Förväxling mellan glas 2 och 3 alltså. Jag känner mig förlåten. Rätt land igen, börjar få en känsla för hur kineserna jobbar.
Glas 4
Initialt lite blyg, men efterhand varm och rättfram doft av mörka bär. Medelstram, fyllig smak av mörka bär.
Trevligt vin men utan riktigt tydlig karaktär. Eftersom jag redan hade bestämt mig för vad som var i de två sista glasen så blev gissningen Bordeaux-blend från Kina. Det fanns trots allt en viss ryggrad i vinet. 88p
2014 Charles Smith Syrah Boom Boom
Jaha, den har man ju druckit förut. Helt OK och växte även en del under kvällen.
Glas 5
Ganska ljust klarröd. I färg, doft och smak liknar det mest en Pinot Noir.
Kryddig, lite pepprig doft med röda bär (hallon, jordgubbar). Slank, syrlig med fina försynta tanniner. Eftersom det inte finns någon PN med i uppställningen så landar jag i en Syrah från USA (vi hade fått ursprunget på alla deltagare, Syrah:n var från Washington state). Jag tänkte att det kunde vara en elegant Syrah av typ Norra Rhone som jag ibland har kunnat känna drar mot Pinot. 85p
2011 Grace Vineyard Chairman's Reserve
Vad f-n, är detta en CS-dominerad Bordeaux-blend? För drygt 600kr dessutom. Så oprisvärd! Ingenting som påminner om CS eller Bdx... Tydligen deras toppvin
Glas 6
Mörkt blåröd. Komplex och djup doft av mörka bär, mörk choklad, lite stall och Karlssons klister. Rejält stram, lite dammig med fortfarande mycket frukt. Bra längd.
Det här måste väl ändå vara orginalet från Bordeaux! 90p
2005 Château Verdignan
Ett rätt till, skönt.
Visa bifogad bild 8702
Kul provning, men slutsatsen är nog att Kina just nu inte är något hot mot resten av vinvärlden. Känslan är att man inte vågar låta druvan spela huvudrollen, utan jobbar hårt i vinkällaren för att producera snygga, strömlinjeformade och lättdruckna viner för den inhemska marknaden. Det kan också mycket väl vara så att denna typ av viner passar bättre till den kinesiska maten som ofta är ganska kryddstark. Slutsats: Eleganta och välgjorda men ganska anonyma och trista viner.
Nä, kvalitetsmedvetenhet är inte något som på något överdrivet sätt präglar kinesiska varor, snarare volym...