Igenkänningsfaktorn är 100%-ig.jag lär väl få dricka några Mariestads och blandade julsnapsar med svärfar medans jag beundrar hans nya spikpistol för att få komma tillbaks in i värmen...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Igenkänningsfaktorn är 100%-ig.jag lär väl få dricka några Mariestads och blandade julsnapsar med svärfar medans jag beundrar hans nya spikpistol för att få komma tillbaks in i värmen...
Ordnade en provning för ett gäng kompisar (varierande grad av vinintresse) förra helgen. Det blev en rejäl genomkörare där vi provade 24 st olika viner gjorda på (i huvudsak) en druva, halvblint. Mycket blandad nivå på ursprung, ambition, stil och ålder på vinerna.
Flight 1
2015 Stoneleigh Sauvignon Blanc
2015 Mendes Alvarinho Contacto
2015 Keller Scheurebe Trocken
Flight 2
2015 Domäne Wachau Grüner Veltliner Kellerberg
2014 Felton Road Chardonnay Bannockburn
2007 Boekenhoutskloof Sémillon
Flight 3
2013 Zilliken Rausch Kabinett
1996 Moulin Touchais
2012 Las Moras Viognier Late Harvest
Flight 4
2009 Pillot Pommard 1er Cru Les Rugiens
2004 La Rioja Alta Gran Reserva 904
2006 Col d'Orcia Brunello di Montalcino
Flight 5
2012 Carmen Cabernet Franc El Pequén
2009 Château La Reyne L'Excellence
2012 L'Ecole No. 41 Merlot
Flight 6
2006 Pira Barolo
2010 Wynns John Riddoch
2009 Domaine les Pallières Les Racines
Flight 7
2006 Clarendon Hills Syrah Liandra
2008 Château Bouscassé Vieilles Vignes
2014 Seghesio Zinfandel
Flight 8
N.V. Lustau Palo Cortado Península
2008 Blandy's Harvest Colheita
N.V. Fonseca Alambre 10 Years
Många viner på ganska kort tid så svårt att hinna göra rättvisande bedömningar. Några som stack ut på ett positivt sätt var 2014 Felton Road Chardonnay Bannockburn med tydlig malo, snygg ek, och bra driv. Dock mer modern i stilen än vad jag förknippar med Felton Road. Mycket bra var också 2009 Château La Reyne L'Excellence. Ett robust, koncentrerat, fruktigt, fortfarande ganska ungt vin, utan uppsminkad fasad, som stod sig mycket bra mot alla övriga. Bäst - men i yngsta laget - var nog 2010 Wynns John Riddoch som levererade en stabil och relativt återhållen cab med framtiden för sig. För mig som gillar Sherry var även N.V. Lustau Palo Cortado Península en trevlig avslutning i sista flighten. Kvällens besvikelse var 2009 Pillot Pommard 1er Cru Les Rugiens. På intet sätt dålig, men utan den omedelbara frukten hos ett ungt vin, men fortfarande med en hel del barskhet och ointegrerad ek. Hade säkert gjort sig bättre om 5 år.
Visa bifogad bild 8764
Ribolla gialla. Särpräglad druva i allt från färg till smak. Iaf i denna tappning. Vår första date! I ärlighetens namn hade jag inte ens hört talas om denna druva förrän i afton. 92p. Ser gärna fram mot fler möten med denna förförande skönhet! Efter första smutten så var jag övertygad om att detta var det första riktigt bra rosévinet i mitt liv! Men, icket så. Trots den misstänkt inkluderande färgen så kvalar det inte in som annat än ett vitt vin...
Söndagsvinerna!
Visa bifogad bild 8787
Vasse spöade skiten ur by Farr. Visst, by Farr är riktigt bra men kändes lite tillrättalagd i jämförelse och saknade den nerv och spänst i syran som fanns i Vasse Felix. Med det sagt så fanns det folk på provningen som föredrog by Farr.Hur står sig Farr mot Vasse Felix? Har den senare och gillar den skarpt. Funderar på att plocka på mig några Farr också.
Hur var white stones? Den kommer i en riktigt bra årgång (2013) snart tror jag.Söndagsvinerna!
Visa bifogad bild 8787
Vasse spöade skiten ur by Farr. Visst, by Farr är riktigt bra men kändes lite tillrättalagd i jämförelse och saknade den nerv och spänst i syran som fanns i Vasse Felix. Med det sagt så fanns det folk på provningen som föredrog by Farr.
2014 Domaine Raveneau Chablis Grand Cru "Valmur"
1986 Castillo Ygay Gran Reserva Especial Blanco
Denna flaska Ygay var bättre än förra veckans flaska Tondonia, men i mitt minne har jag druckit Tondonior som tilltalar mig mer än båda dessa (och sen kan man undra hur korrekt mitt minne är, så mycket som jag dricker ).Verkar ha varit en härlig provning! Kul med en Valmur-not redan.
Även kul med 1986 vit Ygay. Hur tycker du den står sig mot 1996 Tondonia? Snarlika noter, jämfört med förra provningen du skrev om. Jag har dock aldrig blivit så provocerad av priset på ett vin som när den där jäveln dök upp i webblansering för en tid sedan. 3900 kr för 80-talsrioja? Då lägger jag hellre pengarna på champagne.
Eftersom provningen var i Systembolagets regi antar jag att det var från Divine. Grattis, du har ett kanonvin på ingång!Jävlar vilken provning!
Kom Kongsgaard från Divine? Jag väntar på 2 flaskor, kul att den levererade. Fick ingen The Judge tyvärr, men har en 05:a som väntar i skåpet.
Disagree, men tyckte det var ett ovanligt jämt heat med Farr och Marc Morey som 1:a och 2:a men det var mer pga att man var tvungen att sätta 1:a och 2:a än att dessa var särskilt långt före de andra. Det sagt så lyfte jag inte Vasse Felix så högt pga av för mkt krut och tändstiksplån på nosen (som jag inte gillar).Vasse spöade skiten ur by Farr. Visst, by Farr är riktigt bra men kändes lite tillrättalagd i jämförelse och saknade den nerv och spänst i syran som fanns i Vasse Felix. Med det sagt så fanns det folk på provningen som föredrog by Farr.
Köpte min på vinmonopolet i somras.Wtf! Har alla druckit Kongsgaard i helgen? Var är mina flaskor, får nästan maila systemet el Gunnar på divine och fråga. Enligt tidigare uppgift skulle de komma 28:e nov.
Och det gjorde du rätt i!Köpte min på vinmonopolet i somras.