Daniel A
Administratör
Vad tyckte du om Dauvissat? Har bara druckit 2012 Les Vaillons, som var svinbra, men jag var också helt borttappad i dimmorna... Men lade etiketten på minnet för framtiden.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vad tyckte du om Dauvissat? Har bara druckit 2012 Les Vaillons, som var svinbra, men jag var också helt borttappad i dimmorna... Men lade etiketten på minnet för framtiden.
Har samma erfarenhet! Köpte mycket chevillon som jag sen blev rätt besviken på. min första bra (riktigt bra) vaucrain från chevillon var 2009. Tror sönerna tog över 2003/2004. Kanske tog ett par år att reformera.Robert Chevillon NSG Vaucrains 2014
Detta vinet är så otroligt mycket mer elegant och feminint än Dugat-Py vinet. Ärligt talat, detta är den bästa Bourgogne jag druckit på länge. Jag köpte en del av honom runt 2006, men då var vinerna rätt hårda och lite muggiga ibland. Han måste ha ändrat stil fullständigt!
Allt jag provat från Chevillon från 2010 och senare har varit bra eller mycket bra, men det kanske finns någon tydlig skiljelinje i tiden man bör följa?Har samma erfarenhet! Köpte mycket chevillon som jag sen blev rätt besviken på. min första bra (riktigt bra) vaucrain från chevillon var 2009. Tror sönerna tog över 2003/2004. Kanske tog ett par år att reformera.
PS instämmer vad gäller as caborcas också. Nueva Espana!
Robert Chevillon NSG Vaucrains 2014
Detta vinet är så otroligt mycket mer elegant och feminint än Dugat-Py vinet. Ärligt talat, detta är den bästa Bourgogne jag druckit på länge. Jag köpte en del av honom runt 2006, men då var vinerna rätt hårda och lite muggiga ibland. Han måste ha ändrat stil fullständigt!
Har inte upplevt ngn petroleumdoft i Vajras Albe men dom två årgångar jag smakat har för mig varit väldigt mediokra. Deras Bricco delle Viole däremot var lysande bra (-08 provat).Inte dagens, men väl gårdagens vin som dracks på en vinprovning tillsammans med fyra andra italienare. Kanske inte optimalt att öppna nu, men en väldigt trevlig Barolo som efter lite luftning visade upp en del mkt trevliga sidor. Hur som, det jag egentligen ville fråga var det som hände efter ungefär en timmes luftning. Helt plötsligt framträdde en oerhört tydlig doft av bensin, petroleum, diesel. Inte på något sätt oangenämnt, snarare tvärtom. Men det var inte alls vad jag förväntade mig från detta vin. Någon som upplevt nåt liknande?
Lite svårt att jämföra erfareneter av Albe då du inte anger årgångar. Enorm skillnad på -07 (lean cat med balans och förtrollande dos viol), -09 (fruktig men oxå tämligen syltig och kletig) samt -08, -10 och -11, som behöver mer tid.Har inte upplevt ngn petroleumdoft i Vajras Albe men dom två årgångar jag smakat har för mig varit väldigt mediokra. Deras Bricco delle Viole däremot var lysande bra (-08 provat).
I den prisklassen som Vajra Albe befinner sig så skulle jag alla dagar i veckan välja Cascina Cucco från Carlo Merolli i Danmark (numera Tenuta Cucco).
Det var Albe -09 (tror jag) och -10 (säker) som jag provat. -10 har jag druckit tre ggr och var inte imponerad ngn gång. Inte dåligt men lite tunnt och ointressant. Tycker en -10 borde ha mer att erbjuda. Drack den första gången jämte en Barbaresco -10 (för ung. samma peng) som var klassen bättre.Lite svårt att jämföra erfareneter av Albe då du inte anger årgångar. Enorm skillnad på -07 (lean cat med balans och förtrollande dos viol), -09 (fruktig men oxå tämligen syltig och kletig) samt -08, -10 och -11, som behöver mer tid.
Misstanken späs på av att flaskorna efter -07 ser annorlunda (fulare) ut.Det var Albe -09 (tror jag) och -10 (säker) som jag provat. -10 har jag druckit tre ggr och var inte imponerad ngn gång. Inte dåligt men lite tunnt och ointressant. Tycker en -10 borde ha mer att erbjuda. Drack den första gången jämte en Barbaresco -10 (för ung. samma peng) som var klassen bättre.
Vajras Barolo Alba är märkligt billig i Sverige jfrt med Europa vilket väcker vissa misstankar om specialcuvée för SB men har inte provat flaskor från Europa mot SB-flaskor så detta är bara spekulation från min sida.