Ytterligare en BYOB i Simrishamn har hänt. Suröl med yuzu, hämtpizza, ost och chark, ankrilettesmackor. En massa högkvalitativa viner, och allmänt vinsnack. Underbart!
Flight 1: bubbel (ett fast tema…)
2004 Pascal Doquet, Le Mesnil Sur Oger Grand Cru
Inledningsvis en ganska generös doft av smör och gröna äpplen. Stänger ner sig ett tag och övertas helt av en massa löktoner. Har varit med om “sourcream & onion” tidigare, men det här skrek bara lök. Mycket märkligt.
När vi återvända till den var det mycket bröd och jäst, äpplen i mängder, smör. Lite tillknäppt ändå, men har potential för framtiden.
89p.
2006 Vouette & Sorbee, Extrait
Orangeaktig färg. Mycket skumt vin - tämligen funky, vagt rökigt, nötter, apelsinskal (?). Skulle nog påstå att den var ganska “icke-fruktig”. Tungan är snarlik, med riktigt bra intensitet. Lite stram, väldigt hög syra i avslutet. Absolut ungt, men väldigt, väldigt gott. För mig var det en tämligen unik champagne!
91p.
Gosset Brut 15 ans
Mörkare gul. Doftar moget, svamp, lite burkmetall i början (=obehagligt. Men det blåste bort), mycket citron, lite honung, rostat. På tungan är det mer citron, honung och lite äpplen. Ganska polerat, och uppenbart att det är äldsta vinet i flighten. Bra, men tyckte det saknade något för att ta sig förbi Extrait.
90p.
Flight 2: tunga röda (bestämt tema på förhand)
2014 Clonakilla, Hilltops Shiraz
Se annan tråd för not! Den behövde inte skämmas med de andra, 3-4 gånger så dyra, vinerna. Alla hittade den dock (men inte direkt).
1990 Serego Alighieri (Masi), Vaio Armaron
Drar åt tegelfärgshållet. Återhållsam till en början. Kryddigt med odefinierade mognadstoner, anis, torkade bär, mörka bär. Efter ett tag: lite lingon. Smaken är mycket mörka bär, färska som torkade, med körsbär i spetsen. Tanninerna är avrundade och trevliga, syran är markerad. Avslutet är riktigt härligt, och hänger med länge. Gott och intressant; ett moget vin med väldigt mycket kraft!
92p.
Gick ju bra bet på vad det var dock. Italien, 10-15 år gammalt, skrev jag tidigt. Snurrade in i Toscana ett tag (tog en omväg till Bordeaux), slängde en gissning på Taurasi med god ålder. Meh. Riktigt kul att det var Vaio Armaron igen! På tidigare BYOB dracks 2001an, och även där var det en svårgissad pjäs. Får tacka
@MartinE får denna upplysning om att amarone kan vara riktigt bra!
2009 Flor de Pingus
Kraftpaket. Lakrits, mörka bär, lite dill, “lyxiga fat”, kokos och choklad. Efter tid dök även lite tobak upp. På tungan är det en uppsjö av mörka bär, plommon, kokos och mörkchoklad (lite finare än Bounty
). Stor syra, väldigt närvarande tanniner. Ett stramt och långt avslut. Men för all kraft här har det ändå “drag av elegans” - det blir aldrig klumpigt. Trots relativt ung ålder känns det ändå rätt komplext med begynnande mognad. Inte på något sätt barnarov i min värld. Det enda störiga som kan lyftas upp är att den höga alkoholen bränner lite. Ett bra vin med stor potential!
92p.
Det här var mitt vin, och fram till avslöjandet var jag väldigt osäker på om det var detta eller nästa vin i flighten som var mitt. Jag blev ändå lite glad när det visade sig att det här faktiskt var mitt vin (sorry
@Skaggs !). Det var ett svårgissat vin - mina ledtrådar var “endruvevin, har en storebror som är löjligt dyr”. Det senare hjälpte kanske inte så mycket. Kul ändå när ett småsyskon till ett riktigt ikonvin levererar! Hoppas på möjligheten att smaka en riktig Pingus någon gång i mitt liv...
2009 K Vintners - The Hustler Syrah
Aceton (blåser bort), superbärigt, pepprigt och lite grönt. Till och från under hela dagen/kväll skriker det här vinet VANILJSOCKER för mig. Näsan i burken, liksom. Ligger som ett tjock täcke över allt annat. Synd!
På tungan är det väldigt kraftig frukt och fatvaniljen är lite lugnare. Intialt skrev jag “snällt, gjort för att drickas ungt?”, men ångrade mig senare. Tänkte att det snarare hade en del år på nacken. Kraftigt på alla sätt och vis, och när vaniljsockret försvinner är det riktigt bra.
90p.
Också ett svårgissat vin. Efter många om och men kom vi kollektivt fram till USA och syrah, vill jag minnas.
Kul flight! Fyra viner, från fyra olika länder, och inget är från Frankrike?! Det händer ju inte varje dag.
Flight 3: bubbelbonus
1988 Desbordes Amiaud, BdN Premier Cru
Mörkare gul i färgen. Doftar extremt mycket skaldjur, kräftstjärtar (dill), ja, ett helt fat med blandade skaldjur! Om någon skulle fråga mig hur umami luktar så skulle jag säga som den här skumpan. Efter ett tag dyker även en del citrus upp.
På tungan var det antingen svårdefinierat, eller så var min koncentration på botten, för jag skrev ingenting. Det kändes som ett något ungt och oförlöst vin. Jag tippade på 2004…ojsan!
88p.
Ett roligt och udda vin, och ett bra exempel på att champagne kan leva väldigt länge. Mycket rolig bonus,
@Skaggs !
Flight 3: bonussött
1957 Monipex, Tokaji Aszu Esszencia
På förhand aviserat att jag skulle ta med mig resterna av den här gamlingen (kanske 1/5-del av flaskan?). Ingen större skillnad nu som för två veckor sedan. Smakar som det ser ut - det vill säga alldeles, alldeles underbart.
Upptäckte också att det här vinet hade ett väldigt intressant serienummer. Ingen superkoll hur det här fungerar, men potentiellt satt vi med en av de första flaskorna som gick igenom officiell kontroll!