Gjorde i fredags en snabb avstickare till Helsingborg från sommaridyllen i Torekov där jag spenderar veckan. På agendan stod provning av svenska viner med åtta vingårdar representerade. Perfekt tillfälle att få prova av utbudet, tidigare har jag bara nätt och jämnt smakat på svenskt vin tidigare.
Måste erkänna att jag hade lågt ställda förväntningar, men tycker att den växande skaran av vinproducenter i Sverige är mycket kul. Och de förväntningarna kom lite på skam faktiskt. Tyvärr hade jag lite kort om tid, körde bil och svårt att få fokus med mingelprovning med 100-tals besökare. Försökte föra lite konversationer med vinmakarna då det verkligen är intressant att få höra om utmaningarna i vårt land med klimat, val av druvsorter mm. Tyvärr blev vi konstant avbrutna av törstiga gäster vilket de givetvis måste prioritera.
Vad jag kunde se fanns endast vita viner, en absolut majoritet gjorda av Solaris. De flesta tillhandahöll en torr och halvtorr variant.
Visa bifogad bild 10543
Provade inte alla gårdar, prioriterade de som låg i västra skåne. Inga noter eller ens djuplodande analys men följande känns värda att lyfta fram, typ viner i 80-85p någonting-landet:
Kullahalvöns Vingård Solaris (2016): Aromatisk på näsan, påminner om Sauvignon Blanc och Muscadet. Bra, frisk i munnen - tänkte på Gruner Veltliner. Kommer att köpa hem den och prova i lugn och ro.
Visa bifogad bild 10540
Arilds Vingård Solaris (2014): Mer mogen och rund fruktig och lite blommig. Bra på näsan och i munnen initialt men inte ett toppavslut (lite beskt, surt)
Visa bifogad bild 10541
Inkognito, Vingården i Klagshamn (2015): Bra fatlagrad med lite antydan till krutrök. Bra och balanserat i munnen. Fick faktiskt lite Bourgognevibbar. Synd att priset (295
ligger där det gör bara (i den prisklassen finns såklart väldigt många bättre viner trots allt)
Visa bifogad bild 10542
Skall bli kul att följa denna utveckling och se vart det tar vägen i framtiden, vingårdarna är trots allt inne i en lärofas och kommer sannolikt bara bli bättre och bättre.