This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Klagshamn Inkognito (tidigare årgång) har jag haft med mig på byob med enbart goda omdömen i facit. 300 pix är ett svettigt pris dock. Sverige kommer mer och mer!
Prova Inkognito och servera det blint ihop med några europeiska referenser. Det kommer mest troligt inte göra bort sig.Alltså, det här med svenska viner måste jag ta tag i. Det känns, utan att ha druckit mycket alls, som om vinmakarna långsamt långsamt kalibrerar in det som tagit tusen år på annat håll: sorter, lägen, metoder. Jag hoppas att jag hinner uppleva ett riktigt bra, köpbart vin med en slags svensk, säkert torr men fruktig, lagomt protestantisk, stil. Hatten av till alla som ger sig på att göra vin.
Var hittade du denna? Även min pappa fyller 80Min pappa fyllde 80 för ett litet tag sedan och vad kunde vara en bättre present än en flaska från hans födelseår?
Denna införskaffades för ändamålet och överlämnades till en mycket glad mottagare! Och lika glad var jag när det visade sig att innehållet inte bara var OK, utan helt fantastiskt!
1937 Kopke Colheita Porto: Det här är lätt det bästa portvin jag druckit. Stor komplex doft med inslag av mandlar, gräddkola, russin, fikon och choklad. Smaken är underbar, mogen, något söt (men inte för söt) och har viss sälta. Massor av mogen frukt.
Luxurious Drinks i Holland!Var hittade du denna? Även min pappa fyller 80
Trevligt - är det Jadots Couvent des Jakobins som åsyftas?Louis Jadot, Chardonnay 2015.
Oerhört förvånad över hur bra detta levererar. Krutrök, flinta, citrus, persika, smörighet. Lång och fin i en ren och snygg stil. Dracks till grillad marulk med dragon, citron, timjan, vitlök. Tillbehör grillad citron, tomat och ett smör med samma kryddning. Sallad och stomp på färskpotatis. Visa bifogad bild 10564
Härligt!Vad är svårare att hitta än röd Rougeard? Vit Rougeard!
Visa bifogad bild 10565
2011 Clos Rougeard, “Brézé” - Saumur Blanc
Det här är ett stort vin. Massiv doft av nektarin, citron, rostade toner, honung, “vax”, viss rökighet, musselskal. Efter en tid känner jag en del botrytis, men vet inte om det är spöken. Ett sådant där vin som nästan är som ett knytnävsslag i sin intensitet, men utan att förlora komplexitet. På tungan är det väldigt mycket av allt, men allt sitter också på rätt plats. Den höga syran kommer väl överens med den framträdande frukten, och de lite mer klassiska chenin-tonerna (vaxet, honungen) lyfter det ytterligare några steg. Det finns även något som drar åt det vagt oxidativa hållet (men utan att kanske egentligen vara det), som får det här väldigt unga vinet att framstå som mer moget än det borde vara. Helt underbart, och ännu bättre med mat. Ett av de bästa vinerna jag druckit. 95p.
Dracks på Bar'Vin i Köpenhamn. Jag lämnade ett glas i botten till personalen. De blev glada.
Exakt!Trevligt - är det Jadots Couvent des Jakobins som åsyftas?
Är det Couvent des Jacobins du pratar om nu? Kul att den levererar igen, kommer ihåg den som mycket bra för kanske 7 år sen (bör väl ha varit årgång 2008 då kanske) men har uppfattat den som intetsägande i flera årgångar efter det. Jäklar vad den gått upp i pris förresten men det gäller väl all bourgogne. Kommer tydligt ihåg att den kostade 115 kr för några år sedan och nu alltså 149.Louis Jadot, Chardonnay 2015.
Oerhört förvånad över hur bra detta levererar. Krutrök, flinta, citrus, persika, smörighet. Lång och fin i en ren och snygg stil. Dracks till grillad marulk med dragon, citron, timjan, vitlök. Tillbehör grillad citron, tomat och ett smör med samma kryddning. Sallad och stomp på färskpotatis. Visa bifogad bild 10564
Mullineux straw Wine 2015. Rena PX-sötman! Doft och smak är extremt sirapstjocka. Men en härlig nästan tokaji-nivå på syran och bara 10 % alkohol räddar upp det hela. Inget jag köper igen, men om jag gjorde det skulle jag servera till en Sachertårta snarare än till glass och jordgubbar.