Ännu någon vecka har passerat i Kalifornien och mängder av trevligt vin har passerat levern. Bara en sådan sak som att vi var hos Arnot-Roberts i Healdsburg och provade igenom en stor del av deras sortiment. Grym syrah främst, men det mesta är väldigt intressant och genomgående högkvalitativt av det svalare slaget. Inga alkoholnivåer över 13 % med möjligen något enstaka undantag. Några flaskor har fått äran att följa med hem.
Visa bifogad bild 10691
Visa bifogad bild 10692
Efter Healdsburg passerade vi givetvis Wind Gap i Sebastopol och fokuserade denna gång på deras fina pinot noir. Underbart trevliga allihop, men jag gillade Gap's Crown bäst. Deras syrah vet jag sen innan att den är grym. Deras chenin blanc överraskade också positivt, men med tanke på vad man hittar i Loire och Sydafrika var det ändå svårt att bli riktigt imponerad.
Visa bifogad bild 10693
I vad som blivit lite av en tradition plockade vi givetvis på oss en
growler med 50/50 syrah/viognier att smutta på under kvällen. Mycket rolig. En mycket slank och lättslurpad syrah med mycket finess.
Visa bifogad bild 10694
Utöver dessa höjdpunkter passerade vi även Los Olivos när vi åkte söderut mot Santa Barbara där vi besökte finfina Stolpman och Tensley. Den senare lite mer klassisk Kalifornien med syrah som främsta druva (inte helt olik Wrath i stil som vi hade som månadens vin för ett tag sedan). Stolpman är lite elegantare och mer nordrhônsk, men de har båda stilarna i sitt stall. Plockade även med mig en halvflaska ädelrötad viognier som både smakade mumma och är kul.
Visa bifogad bild 10696
Santa Barbara innebär dessutom att Au Bon Climat måste besökas. Deras butik är verkligen högklassig med mängder av små vinserier av udda slag till försäljning, dessutom en del med ålder. Provade en av deras vinflighter som erbjöds, men har därefter mest botaniserat bland det de har till försäljning. Köpte bland annat en petit verdot som smakar ungefär som en högklassig bordeaux! Deras pinot vet väl alla vad de går för. Plockade upp en -05 från Nielsen Vinyard som ska bli kul att prova när jag kommer hem.
Återkommer med fler summeringar efterhand.