Hur ofta har ni druckit vin från appellationen
Fiefs Vendéens i utkanten av Loire, strax intill Atlanten, samt hur ofta har ni druckit vin gjort på druvan negrette?
Är ni lika oerfarna som jag är svaret mest troligt noll.
Nu har jag dock tagit ett kliv på vinnördsstegen och förkovrat mig. Oskulden är ett minne blott!
Äggfis i mängder direkt vid popp. Ni vet, en sån där riktig mök som läggs i smyg under täcket och som får din partner att fly i panik då den släpps ut i det fria, förhoppningsvis ofrivilligt. Men precis som odören under täcket vädras inslaget snabbt bort och andra mer behagliga aromer tar över. Ett vin som bör luftas alltså. En hel del "naturvinsvibbar". Kärniga surkörsbär, härsket smör, lingonsnår, nytvättade lakan, havssalt och svampskog träder fram och plötsligt har det blivit riktigt trevligt. Svåranalyserat och komplext. Slankt, men aningen tunt. Ganska enkelt och lättdrucket även om det är bra drag i syran. Torrt och strävt hamnar på pluskontot, men det känns lite obalanserat och ettrigt. 300 kr är ganska dyrt med tanke på upplevelsen, men visst är det intressant och riktigt gott. Fyller inte upp garderoben personligen, men jag misstänker att det nog råder delade meningar här. (88p)
Visa bifogad bild 10775
2012 Domaine Saint Nicolas Fiefs Vendéens Cuvée Poire