Ligger lite efter i vinreflektionerna. Har varit i Uppsala och Stockholm i veckan, och lyckades dricka en rad fantastiska viner.
2000 Château d’Yquem
När jag ser en osmakad årgång av d’Yquem på glas kan jag inte hindra mig själv från att testa. Alltid värt det!
Intensiv doft med aprikos, honung, saffran och saffransbulle. Bra tryck i smakerna, inte superkomplext. Ren och typisk Sauternes med det lilla extra (eller blev jag lurad av etiketten?). Upplevde dock syran som något klen, och jag får nog betrakta det som den “sämsta” årgång av d’Yquem jag smakat. Fortfarande riktigt bra.
92p.
Dracks på en middag med kollegor. Visar sig att 375 kr för ett glas vin var uppseendeväckande - “har du vunnit på lotto?” “Lär mig hur du löneförhandlar!”, osv.
NV Selosse V.O
Deg. januari 2016.
Tyckte inte att den här presterade riktigt så bra som den borde på Sörplarns provning. Så när Eriks Vinbar serverade den på glas kunde jag inte motstå att testa igen… Två tankar om Selosse: vissa viner är superintensiva men saknar längd (hänt med V.O och Substance), och V.O behöver nog ett gäng år på sig för att visa sig från sin rätta sida. Var som bäst när några centiliter fått stå i glaset i 2-3 timmar.
92p.
2016 JH Meyer, Palmiet Chardonnay
Jag blev väldigt imponerad av JH Meyers pinoter, och chardonnayen håller minst lika hög kvalité. Bra tryck i, lite svalklimat-känsla, lite bångstyrig ungdomlig syra. Kommer köpa och dricka långsamt under några års tid.
90+p.
2013 Raveneau, Chablis
Jag är helt torsk på Raveneau. När vi hade blivit fyra vid bordet plockade jag in en flaska. Självklart ett väldigt ungt vin, men rackarns gott. Kändes nästan som att vi gjorde våld på något fint när vi tömde flaskan på knappa timmen… Ett sylvasst vin.
91p.
2014 Raats, Eden Chenin blanc
Ett fantastiskt vin. Sparsamma och smådryga noter: säregen personlighet, komplext, ett toppvin är fött?.Skulle hemskt gärna dricka igen, samt äga några flaskor, men det kan bli svårt då totala produktionen var 760 flaskor...
Blint rött
Första sniffen sade Bordeaux, och sedan var det kört. När hjärnan har fått för sig något kan det vara svårt att släppa. Hittade lite gröna toner, blyerts / pennväss, mörka bär, kryddigt. På tungen var det ordentligt stramt med tryck i tanninerna. Tyckte att frukten var ganska generös, men lade ändå min slutgiltiga gissning på Bordeaux, 10-15 år gammal (blir alltid lurad av bdx-ålder, så tog i lite).
92p.
Facit:
2014 Kistler, Russian River Valley Pinot Noir
Den ödmjukhetspajen hade en väldigt pikant smak!
I efterhand var det såklart hur självklart som helst...