Vad som började som en tänkt flaskleverans slutade i en fullfjädrad BYOB. Alltid trevligt att klunka vin på andra sidan landet! Fick även nöjet att dela en pava med
@Trydebull - alltid kul att träffa personerna bakom finewines.se-namnen! Också kul när folk går in hårt för att plocka med sig WOTN.
#1 Välkomst-bonus-flight
2006 Paul-Etienne Saint Germain - Champagne Grand Cru Sublime
Generös, smörig, äpple, lite röda bär. Samma på tungan, men där finns även en viss brödighet och något småsött (torkad frukt). Många, men mycket små och trevliga bubblor. Rätt tillgänglig, nästan krämig.
89p.
Gissade blandning chardonnay pinot meunier (var PN) från ett hus. Bra vin, men saknar eventuellt lite komplexitet.
#2 Vit flight
2016 Marques de Murrieta - Pazo Barrantes Albariño
Se annan tråd
2015 Vins Nus - Siuralta Gris
Väldigt grumligt. Popcorn, apelsinskal, cider, “odlarbanan”. Intensiv smak, bra syra. Vaga tanniner, så sannolik skalkontakt. Väldigt mycket personlighet, och väldigt bra!
90+p.
Gissade väldigt specifikt på Testalonga, Cortez Skin (sydafrikansk chenin blanc med skalkontakt), som nog är det närmsta jag kommit smakmässigt tidigare. Visade sig vara en spanjor gjord på garancha gris. Köpt på plats. Superspännande vin!
#3 Röd flight
2011 Bressan - Schioppetino
Syrliga körsbär, hallonbåtar, hallon, lite grönt, slånbär, svartpeppar, “grus”, lingon, rosor. Väldigt komplext! Smakade allsköns röda bär. Bra syra, balanserade tanniner. Riktigt bra.
91p.
Det första jag skrev var “Italien, Bressan?”, men snurrade sen in lite i Bourgogne...
2005 Camerano - Barolo Cannubi San Lorenzo
Väldigt stum inledningsvis. Lakrits, röda bär, nagellack. Identiskt på tungan. Bra med tanniner, tappat lite frukt. Ett kvalitetsvin som inte visar sig från sin bästa sida idag? Öppnar upp ganska bra med tid dock.
89p.
Italien, nebbiolo, landade en rätt osäker gissning på.
1975 Leoville Poyferré
Svartpeppar, röda bär, lingon, lite grönt, pännväss, mer svartpeppar, läder. Smakar som en dröm. Tillbakadragen syra, balanserade tanniner, schyssta mognadstoner men med bibehållen frukt (röda bär). Galet gott!
93p.
Var tidigt inne på Bordeaux (resonerade runt supertoscanare med ålder också, men kände ändå att det här inte passade in där). Minst en runt bordet lade årgångsgissningen på 2005. Jag hävdade bestämt att det var 95 eller 96, med kommentaren “jag har alltid fel med 20 år på Bordeaux”. Det tyckte
@Trydebull var en rolig kommentar, för nog fan hade jag fel på 20 år… Sjukt vin. Enligt utsago mycket bra flaska. Solklar WOTN, tack för det
@Trydebull !
2005 Leon Barral - Jadis
Kände igen det som mitt vin med en gång. Småskum, brett, eukalyptus (?!), vingummi och lingon. Finns även en syrlig/sur ton som är lite konstig / malplacerad. Till en början är det en busslast med frukt på tungan - verkligen “off the charts”. Det försvinner dock med tid, och kvar blir en väldigt hög syra (återigen borderline surt. Små stråk av vinäger-känsla). Bra med tanniner. Lite obalanserat och stökigt, men den eventuella defekten är lika mycket karaktärshöjande som det är fel. Gott är det!
90p.
Mycket roligt att dricka en “så gammal” Jadis!
#4 Madeira, bonusflight
NV J.H. Goncalves, Sercial 5yo
Skrev få noter. I sin klass är det här väldigt bra, även om sötman tittar fram lite för mycket.
1999 D’Oliveiras, Sercial Colheita
Har varit öppen och halvfull sedan i juni i somras. Har öppnat upp sig alldles perfekt nu, och är en väldigt typisk Sercial. Intensiv, kärv, skyhög syra. Fantastiskt gott.
#5 Bonusavslutning!
2002 Paul Bara Milisime Brut
Nu började anteckningsnoggrannheten tryta. En mycket bra äpplig champagne med viss ålder, rund ek, ganska tillgänglig, men kanske något kort i smaken? Gott!
Minns att jag tog det för ett hus.
På det hela kändes mina gissningar rätt bra den här gången - kanske är det så att jag har lärt mig något trots allt. En strålande (regnig) söndag i Simrishamn!