Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
530C3163-F63A-458C-B91B-1A96CAA95CFB.jpeg

2009 Ridge Cabernet Sauvignon Estate

Frukten är fortfarande lite för framträdande och vinet känns inte riktigt i balans. Faten sticker ut, lite fatbeska, lite alkoholstick. Smaken är som sagt rätt fruktig med en del svarta vingummi, lite brett(?) och marsipan och äpple i avslutningen. Trots att den känns lite ung och inte är riktigt vad jag förväntar mig av en Ridge cabernet så är den ändå rätt god och den fruktiga stilen kommer nog para sig fint med kvällens grill.

M

Mouton

I min vinkällare har jag en tämligen stor avdelning mogna viner. Lite 70 lite mer 80 och aningen mer 90 tal. När man unnar sig en av dessa, och speciellt till mat delvis från marknivå, i detta fall en helt underbar kantarell sås med vitlökssmör rå stekt potatis, och en väl vald köttbit till. Men Gud så det lirar, en Chianti som är 22 år och skogens smak i kantarellerna gifter sig fullkomligt. En av mina bästa fullträffar i år. Noteras kan att vinet nog är den bästa Chianti jag någonsin druckit stallig, med vissnande rosor och bara så underbar. Satan vilken nekrofil jag är, men en stolt sådan. Detta vin understryker verkligen tesen om att lagra sitt vin
Visa bifogad bild 11250
Det mest otroliga är att det fortfarande har en mognad att se fram mot. Har ett gäng till + ett antal 80 talare. Ser verkligen fram mot detta dom närmaste 20 åren

Ekdahl

Medlem
Än en gång har man forumet att tacka för stora vinupplevelser. Sitter i detta nu och njuter av en Rupestro Escombro 2013Bar Brutal i Barcelona. Fantastiskt koncentrerad druvjuice av främst björnbär blandat med köttbuljong - eller som att dricka blod som min fru precis sa. Ett bombastiskt vin. Svårt att sätta poäng, men 93 p är ingen överdrift.
506EE97E-6FBA-45B7-9157-214099E6DACA.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
Än en gång har man forumet att tacka för stora vinupplevelser. Sitter i detta nu och njuter av en Rupestro Escombro 2013Bar Brutal i Barcelona. Fantastiskt koncentrerad druvjuice av främst björnbär blandat med köttbuljong - eller som att dricka blod som min fru precis sa. Ett bombastiskt vin. Svårt att sätta poäng, men 93 p är ingen överdrift.
Visa bifogad bild 11255
Visst är det häftigt, milt sagt! :cigarr:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Självklart blinda poäng, detsamma gäller omröstningen om segrare i flighterna. Det enda som var öppet var omröstningen om WOTN mellan flightsegrarna.
Tror att du skulle ha gillat Henry Lamarche - nekrovin när det är som allra bäst:p
Wish I was there!
Nekroviner måste dock ha NÅGONTING bra. Även om jag inte är knusslig. "Aromer" brukar räcka för mig :ängel:

Pontus

Medlem
20171014_211724.jpg

2009 Emrich-Schönleber Fruhlingsplätzchen Riesling GG. Ytterligare en höjdar-GG från 2009. Jag gillar verkligen när de fått ligga till sig några år i källaren. Doft av tropiska frukter, gul frukt och våta stenar. Smak av tropiska frukter, ananasspad och gröna äpplen. Kraftfullt och finstämt på samma gång, underbart komplext. Ordentligt med mineralsälta i eftersmaken. Kan utvecklas? 93p(+).

2007 Franz Hirtzberger Riesling Smaragd. Stor doft av tropiska frukter, nyslaget gräs, honung och hav. Fyllig smak av persikor, ananas och honung. En del skalbeska och krita i den annars mineralstinna eftersmaken. Superseriöst, en höjdare. 95p.

2007 Capezzana Vin Santo Riserva. Så löjligt bra. Enligt tidigare noter. 95p+.

20171022_055215.jpg

2009 Pegau Cuvee Laurence. Grenachedominerat och enda skillnaden mot Reservee är att detta ligger 16 månader ytterligare på fat (totalt 40). Doft av röd frukt, körsbär och julkryddor. Smak av röd frukt, örter och julkryddor (särskilt kanel). Lite grön stjälkighet stramar upp och gör detta till ett ypperligt matvin! Jämfört med Reservee - mindre skitigt, stramare och mer fokuserat. Köp! 95p.

Last edited:
Ska väl försöka sammanfatta mina upplevelser igår.

Black Stallion Chardonnay 2014, Napa
Efter att ha druckit mkt lättare riesling senaste tiden så blev detta en mkt trevlig överraskning. Öppnades med coravin för första gången. Skön gul färg, helt klart lite djupare än vad jag normalt dricker, doften har jag fortfarande svårast att pin-pointa även om luktsinnet ska vara mer komplext än smaken. Kan tycka mig skönja frukt (såklart), mineraler, lite nöt. Vi provsmakning så tänker jag direkt på smörpoppade popcorn, skirat smör. Vet inte om oljigheten på mina läppar kommer från vinet eller från den salt-lakade och sous-vidade kycklingen. Lite exotisk frukt, ananas, kanske mango? Längre eftersmak än vad jag är van med, mkt kropp och en ”mognad” som jag gillade.

Det röda vinet ska avnjutas i kväll till tjälknöl, rostade potatisar, kronärtskocka och rödbetor med feta.

Louis M Martini, Cabernet Sauvignon 2013
Eftersom att jag var rödvinssugen så och hade en coravin som bara stod och tittade på mig så tjuvade jag ett glas. Detta är det typ top 3 dyraste flaskorna jag köpt hittils i mitt liv så jag hade extremt höga förväntningar. Har även läst/sett en hel del om Napa Valley. Första reaktionen var att det upplevdes som väldigt ofärdigt, syrligt och ”tannit”. Lakrits, choklad, helt klart potential och även om det blev bättre efter nån timme i glaset så känns det som att detta vin behöver några år till i källaren. En liten besvikelse.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 11256
2009 Emrich-Schönleber Fruhlingsplätzchen Riesling GG. Ytterligare en höjdar-GG från 2009. Jag gillar verkligen när de fått ligga till sig några år i källaren. Doft av tropiska frukter, gul frukt och våta stenar. Smak av tropiska frukter, ananasspad och gröna äpplen. Kraftfullt och finstämt på samma gång, underbart komplext. Ordentligt med mineralsälta i eftersmaken. Kan utvecklas? 93p(+).

2007 Franz Hirtzberger Riesling Smaragd. Stor doft av tropiska frukter, nyslaget gräs, honung och hav. Fyllig smak av persikor, ananas och honung. En del skalbeska och krita i den annars mineralstinna eftersmaken. Superseriöst, en höjdare. 95p.

2007 Capezzana Vin Santo Riserva. Så löjligt bra. Enligt tidigare noter. 95p+.

Visa bifogad bild 11258

2009 Pegau Cuvee Laurence. Grenachedominerat och enda skillnaden mot Reservee är att detta ligger 16 månader ytterligare på fat (totalt 40). Doft av röd frukt, körsbär och julkryddor. Smak av röd frukt, örter och julkryddor (särskilt kanel). Lite grön stjälkighet stramar upp och gör detta till ett ypperligt matvin! Jämfört med Reservee - mindre skitigt, stramare och mer fokuserat. Köp! 95p.
Vilka poäng! Men jag förstår dig till fullo, det måste varit en jäkla bra vinkväll!

Jag är plötsligt mycket sugen på riktigt bra riesling.. Sådär som man brukar vara vid den här tiden på en söndag..!

Pontus

Medlem
Vilka poäng! Men jag förstår dig till fullo, det måste varit en jäkla bra vinkväll!

Jag är plötsligt mycket sugen på riktigt bra riesling.. Sådär som man brukar vara vid den här tiden på en söndag..!
Jag är, har jag märkt, generös med mina poäng jämfört med många andra här. Skulle tro att du får kapa 2-3 poäng för att hamna på "forumstandard". Och högklassig riesling tröttnar man ju aldrig på! Jag är glad så länge man kan köpa såna här flaskor utan att bli ruinerad.

LeChat

Medlem
Gårdagens BYOB med temat "min Pinot Noir mot din Pinot Noir", vilket skulle tolkas som minst 51 % Pinot Noir i vinet. Tack @StefanAkiko för idén. Sju bubbel mot sju röda - hur skulle detta sluta?
Visa bifogad bild 11243
Flight 1:
2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés
2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
Visa bifogad bild 11244
Flight 2:
1995 Bollinger Champagne La Grande Année
NV Lanson Champagne Blanc de Blancs Extra Age
NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs
Visa bifogad bild 11245
Flight 3:
2009 Jules Desjourneys Fleurie (bluffvin)
2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché
Visa bifogad bild 11246
Flight 4:
2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes
1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée
2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard

Tämligen klara flight-vinnare blev Eric Rodez, Bollinger, Marimar och Perrot-Minot. Totalsegern gick till Perrot-Minot, följd av Eric.
Jag tyckte också att 2014 Marimar var riktigt bra sist jag drack den. Mycket komplex och harmonisk. Får nog köpa ett par flaskor.
Jag har några flaskor 2008 Arnould, hur var den?:)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Poängen från fredagens BYOB hos @Innertällmo Bryggeri. Som vanligt har jag tagit bort högsta och lägsta betyget. Betyg sattes blint innan avtäckning. Personligen hade jag Eric Rodez som WOTN. Roligast var den ruskigt bra bojon. Besvikelsen var min medtagna tjeckiska Domaine Hrbal.

Flight 1:
2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés 90,8p
2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs 88,6p
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes 87p
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages 92p

Flight 2:
1995 Bollinger Champagne La Grande Année 91,2p
NV Lanson Champagne Blanc de Blancs Extra Age 88,8p
NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs 90,8p

Flight 3:
2009 Jules Desjourneys Fleurie (bluffvin) 89,2p
2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass 87,4p
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard 90,6p
2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché 86p

Flight 4:
2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes 93,4p
1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée 88,6p
2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard 89,8p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är, har jag märkt, generös med mina poäng jämfört med många andra här. Skulle tro att du får kapa 2-3 poäng för att hamna på "forumstandard". Och högklassig riesling tröttnar man ju aldrig på! Jag är glad så länge man kan köpa såna här flaskor utan att bli ruinerad.
Jag röstar för att de poäng man ger är de poäng man ger, och sen får alla andra ge de poäng som De tycker är lämpliga.
Pekfingrar är för pensionerade lågstadiefröknar. "Forumstandard" premierar mellanmjölk medan man för bättre Riesling borde börja på 100 och sträcka sig till 115 poäng. Med sötma och ålder känns det rimligt att gå ända uppemot 125 p.
...bara mina 2 öre.

IMG_2957.JPG

Vilmart et Cie 2011 Grand Cellier d'Or härligt öppen näsa på denna flaska, samtidigt som den är ren och elegant och fin i munnen. Inte så komplex ännu och litet kort finish men ligger härligt i munnen. 91 p.
Ferraton pere et fils 2014 Crozes-Hermitage Le Grand Courtil
mycket stram Syrah, tanninerna dominerar men det är ocksårätt bärigt, till skillnad från Cornasvinet är det inte så mycket noterbar ek. Kanske litet tunn i mitten. Absolut ett välgjort kvalitetsvinmed fin stamtavla, men skulle nog bara rekommendera till dem som gillar riktigt strama och knastertorra röda viner. Och tagelskjorta. 86 p.
Johann Michel Cornas 2015
fantastiskt trevlig Cornas, söt och tät frukt med mycket mjuk ansats där det finns seriös struktur under ytan i form av bra syra och mycket fina tanniner. Behöver litet tid för att integrera all ny ek men detta är härligt och hedonistiskt redan nu. 92 p.

Daniel A

Administratör
Vad som började som en tänkt flaskleverans slutade i en fullfjädrad BYOB. Alltid trevligt att klunka vin på andra sidan landet! Fick även nöjet att dela en pava med @Trydebull - alltid kul att träffa personerna bakom finewines.se-namnen! Också kul när folk går in hårt för att plocka med sig WOTN. :)

#1 Välkomst-bonus-flight
2006 Paul-Etienne Saint Germain - Champagne Grand Cru Sublime
Generös, smörig, äpple, lite röda bär. Samma på tungan, men där finns även en viss brödighet och något småsött (torkad frukt). Många, men mycket små och trevliga bubblor. Rätt tillgänglig, nästan krämig. 89p.
Gissade blandning chardonnay pinot meunier (var PN) från ett hus. Bra vin, men saknar eventuellt lite komplexitet.

#2 Vit flight

2016 Marques de Murrieta - Pazo Barrantes Albariño
Se annan tråd

2015 Vins Nus - Siuralta Gris
Väldigt grumligt. Popcorn, apelsinskal, cider, “odlarbanan”. Intensiv smak, bra syra. Vaga tanniner, så sannolik skalkontakt. Väldigt mycket personlighet, och väldigt bra! 90+p.
Gissade väldigt specifikt på Testalonga, Cortez Skin (sydafrikansk chenin blanc med skalkontakt), som nog är det närmsta jag kommit smakmässigt tidigare. Visade sig vara en spanjor gjord på garancha gris. Köpt på plats. Superspännande vin!

#3 Röd flight

DSC_2164.JPG

2011 Bressan - Schioppetino
Syrliga körsbär, hallonbåtar, hallon, lite grönt, slånbär, svartpeppar, “grus”, lingon, rosor. Väldigt komplext! Smakade allsköns röda bär. Bra syra, balanserade tanniner. Riktigt bra. 91p.
Det första jag skrev var “Italien, Bressan?”, men snurrade sen in lite i Bourgogne...

2005 Camerano - Barolo Cannubi San Lorenzo
Väldigt stum inledningsvis. Lakrits, röda bär, nagellack. Identiskt på tungan. Bra med tanniner, tappat lite frukt. Ett kvalitetsvin som inte visar sig från sin bästa sida idag? Öppnar upp ganska bra med tid dock. 89p.
Italien, nebbiolo, landade en rätt osäker gissning på.

1975 Leoville Poyferré

Svartpeppar, röda bär, lingon, lite grönt, pännväss, mer svartpeppar, läder. Smakar som en dröm. Tillbakadragen syra, balanserade tanniner, schyssta mognadstoner men med bibehållen frukt (röda bär). Galet gott! 93p.
Var tidigt inne på Bordeaux (resonerade runt supertoscanare med ålder också, men kände ändå att det här inte passade in där). Minst en runt bordet lade årgångsgissningen på 2005. Jag hävdade bestämt att det var 95 eller 96, med kommentaren “jag har alltid fel med 20 år på Bordeaux”. Det tyckte @Trydebull var en rolig kommentar, för nog fan hade jag fel på 20 år… Sjukt vin. Enligt utsago mycket bra flaska. Solklar WOTN, tack för det @Trydebull !

2005 Leon Barral - Jadis
Kände igen det som mitt vin med en gång. Småskum, brett, eukalyptus (?!), vingummi och lingon. Finns även en syrlig/sur ton som är lite konstig / malplacerad. Till en början är det en busslast med frukt på tungan - verkligen “off the charts”. Det försvinner dock med tid, och kvar blir en väldigt hög syra (återigen borderline surt. Små stråk av vinäger-känsla). Bra med tanniner. Lite obalanserat och stökigt, men den eventuella defekten är lika mycket karaktärshöjande som det är fel. Gott är det! 90p.
Mycket roligt att dricka en “så gammal” Jadis!

#4 Madeira, bonusflight

NV J.H. Goncalves, Sercial 5yo
Skrev få noter. I sin klass är det här väldigt bra, även om sötman tittar fram lite för mycket.

1999 D’Oliveiras, Sercial Colheita
Har varit öppen och halvfull sedan i juni i somras. Har öppnat upp sig alldles perfekt nu, och är en väldigt typisk Sercial. Intensiv, kärv, skyhög syra. Fantastiskt gott.

#5 Bonusavslutning!

2002 Paul Bara Milisime Brut
Nu började anteckningsnoggrannheten tryta. En mycket bra äpplig champagne med viss ålder, rund ek, ganska tillgänglig, men kanske något kort i smaken? Gott!
Minns att jag tog det för ett hus.

På det hela kändes mina gissningar rätt bra den här gången - kanske är det så att jag har lärt mig något trots allt. En strålande (regnig) söndag i Simrishamn!

Elvis

Medlem
Jag känner personerna bakom Franska Vinlistan och blev i förra veckan inbjuden till en provning av en massa viner som de funderar på att ta in. Det var sex champagner, fem vita och 25 rödviner. Jag är inte avundsjuk på de vinskribenter som måste gå på Systembolagets sortimentsprovningar - det är inte roligt att prova en lång rad enklare rödviner efter varandra (även om det var en del bättre också). Man blir helt konstig i munnen. Jag har aldrig känt så när jag varit på Champagnedagen och provat 40-50 champagner under ett par timmars tid.

Det var främst viner från Bordeaux och Bourgogne och jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår storheten med röd bourgogne. De bästa vita viner jag någonsin druckit är från Bourgogne men rödvinerna, nej. Jag fick ändå prova ett par viner i prisklassen 500-1000 kr. Röd bordeaux, däremot, har jag mycket lättare att uppskatta.

Bästa vinet under provningen var just en röd bordeaux: Chateau Franc-Maillet 2012 från Pomerol. Jag håller tummarna för att Franska Vinlistan tar in det vinet.

Toppen