Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

J.Lidman

Medlem
Alto moncayo veraton 2014
Doft av vanilj, vinbär, körsbär. I munnen har vi mjuka tanniner, lite syltig på ett bra sätt, kan behöva något år innan peak. Lång komplex eftersmak vanilj, vinbär och kryddor. Riktigt häftigt vin, alla vred på max, även alkoholen och allt möts i härlig syltig harmoni. Hade lite bråttom med provsmakning, ska låta den lufta i nån timme och prova igen.
92p
Tack för tipset @Daniel A Detta var bra! Även jag har köpt mellanbroder moncayo, skulle vara kul att ställa dom mot varandra samt största bocken moncayo.

Attachments

• 15085085326851420263606.jpg
    15085085326851420263606.jpg
    47,7 KB · Visningar: 147

Bastardo

Medlem
Jag dricker mörk rom med CC och en isbit. Till osten lite senare kan jag ta ett glas rödtjut, kanske. Står ingenting om att man är tvungen att dricka bara vin. Och jag vill gärna ha en diskussion om fredagsgrogg … ;) Duger det, eller är jag fel ute? I så fall får jag kanske öppna en egen tråd. :) Cheers.
(Glöm det! ≈ Att dricka en finländare under bordet!)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag dricker mörk rom med CC och en isbit. Till osten lite senare kan jag ta ett glas rödtjut, kanske. Står ingenting om att man är tvungen att dricka bara vin. Och jag vill gärna ha en diskussion om fredagsgrogg … ;) Duger det, eller är jag fel ute? I så fall får jag kanske öppna en egen tråd. :) Cheers.

Härligt att du vill diskutera rom och annat! Har du sett att det finns en del av forumet som är dedikerad till sprit och öl? Jag tror att det lätta svaret på din fråga är såhär: Eftersom att vi är inne på den delen av forumet som heter "Vin" så antar jag att de flesta som skriver i tråden "Idag dricker vi" - dricker... wait for it.... trumvirvel.... skriver om vin! :D

Jag personligen har iofs inget mot att mixa det, men jag kan se värdet av att hålla diskussionerna separata. Säg att vi har en medlem som bara är här för att läsa om Rom eller sprit. Han kommer inte skumma igenom kommentarerna som ligger under kategorin "Vin".

Bastardo

Medlem
Okej då. Jag ger mig. ;) Får öppna en egen tråd om ämnet som rör sig om starkvaror. Men jag har sett att intresset finns även för cocktails och highballs. ;) De brinner jag minst lika mycket för! Det blir så jäkla pretentiöst med vin i det långa loppet.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
M

Mouton

https://www.finewines.se/threads/ibland-dricker-vi-starksprit.4168/page-2

Skriv gärna mer här, vad kör du för mix på din rom och cola? Tycker du att den blir bäst med eller utan is? Jag kan tycka att isen passar bättre till viss sorts whisky. Men aldrig provat i rom och cola.
Dricker whisky sällan, men ett favvo ställe för att inmundiga denna ädla dryck är Mjölby stadshotell. Dom har Nordens största och finaste samling. Is är totalt bannlyst, däremot är källvatten tillsatt med pulpet ett måste;)
Ägaren vart världsmästare med ett fat han hade i ägo några år tidigare, köpte en 6a av den sist jag bodde där. Till det humana priset av 899 per centiliter

M

Mouton

Okej då. Jag ger mig. ;) Får öppna en egen tråd om ämnet som rör sig om starkvaror. Men jag har sett att intresset finns även för cocktails och highballs. ;) De brinner jag minst lika mycket för! Det blir så jäkla pretentiöst med vin i det långa loppet.
I det långa loppet? Vin vinner ju på lagring i flaska för det mesta. Sprit stay's the same, i bästa fall.

M

Mouton

En liten undran. Rom och cc är ju tidernas vanligaste busgrogg, för snabb skön fylla, det vi drack när vi var 18. Eller står cc för nåt annat än Cola? En fin Rom blandas aldrig förutom med 2-3 droppar vatten

Steef

Medlem
Visa bifogad bild 11224
Vin 3. Domaine Jules Desjourneys Fleurie 2009. Beaujolais
D - Blommigt, torra och torkade örter, svarta vinbär, frysta hallon, kartiga grönsaker
S - Hög syra svala toner. Vinbär i massor, både röda och svarta tillsammans med sura körsbär. En hel del dammig mineral i eftersmaken.

Här var jag helt vilsen. Diskussionerna tog en tripp till Italien, genom Spanien för att för mig landa i CF från Loire.
Ingen hade nämnt Bojo som alternativ.
Riktigt roligt och bra vin, önskar jag hade några flaskor av detta hemma!

Finns fortfarande några flaskor av Desjourneys Fleurie kvar på bolaget sen förra släppet av små partier. Jäkligt trevligt vin!

Skrutt

Medlem
Det är bara att reklamera. Med eller utan kvitto. :)

Mediokert vin för övrigt. Mängder av brett och mognad, men roligare än så blev det aldrig.
Här håller jag faktiskt inte med. Vinet var en aning minimalistiskt i sitt övermogna och avtonade skick men när jag väl krupit ner ordentligt hos det, så upplevde jag en mycket fin fruktighet åt hallonhållet, lite som en bourgogne fast utan pinositeten och med frisk kärnighet. Kanske hjälpte det att käka torkade frukter till. Men det är säkert inget för den som vill ha kraft i sin CF.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med temat "min Pinot Noir mot din Pinot Noir", vilket skulle tolkas som minst 51 % Pinot Noir i vinet. Tack @StefanAkiko för idén. Sju bubbel mot sju röda - hur skulle detta sluta?
20171020 flight 1.jpg

Flight 1:
2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés
2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
20171020 flight 2..jpg

Flight 2:
1995 Bollinger Champagne La Grande Année
NV Lanson Champagne Blanc de Blancs Extra Age
NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs
20171020 flight 3..jpg

Flight 3:
2009 Jules Desjourneys Fleurie (bluffvin)
2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché
20171020 flight 4..jpg

Flight 4:
2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes
1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée
2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard

Tämligen klara flight-vinnare blev Eric Rodez, Bollinger, Marimar och Perrot-Minot. Totalsegern gick till Perrot-Minot, följd av Eric.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Craggy Range Le Sol Gimblett Gravels

Klassisk och druvtypisk syrah från Hawkes Bay. Peppar och chark i mängder. Björnbärsfrukt med integrerade fat. Lite röktorkad tobak, vanilj och salmiak i basen. Bra struktur och längd i nordrhonsk stil, men femhundra spänn är ganska mycket stålar. Lite för ren och välkammad upplevelse om jag måste klaga på upplevelsen, men riktigt bra trots lite gnäll. (91p)

image.jpeg

2015 Ridge East Bench Zinfandel

Utmärkt zin i stram, hyfsat fyllig och välbalanserad stil. Ung och fruktig. På minussidan saknas den där riktiga komplexiteten som håller kvar mitt intresse under kvällen. Tror det kan bli riktigt bra och klart mer intressant med lite mognad visserligen, men jag kommer inte att plocka upp fler flaskor för att testa. Bra syra, hög intensitet och sköna tanniner. Smörkola, vanilj, plommon, sötlakrits, röda vinbär, trycksvärta, mynta och blyerts. (89p+)

grappa

Medlem
20171021_155003.jpg

Chablis; Gyllengul färg. Ganska stram doft med mycket gröna äpplen, viss blommighet. Bra syra, stor fruktighet med massor av gröna äpplen, liten kvistighet i eftersmaken. Frisk Chablis i väldigt god form. 88 p
ABC; Relativt tegelfärgad, mörk nyans men transparent. Stor doft av röda bär, en liten kryddighet, rök och tobak. Ganska kvistig i smaken, hyfsade tanniner, röda vinbär och en lång eftersmak med angenäm beska. 87 p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens BYOB med temat "min Pinot Noir mot din Pinot Noir", vilket skulle tolkas som minst 51 % Pinot Noir i vinet. Tack @StefanAkiko för idén. Sju bubbel mot sju röda - hur skulle detta sluta?
Visa bifogad bild 11243
Flight 1:
2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés
2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
Visa bifogad bild 11244
Flight 2:
1995 Bollinger Champagne La Grande Année
NV Lanson Champagne Blanc de Blancs Extra Age
NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs
Visa bifogad bild 11245
Flight 3:
2009 Jules Desjourneys Fleurie (bluffvin)
2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché
Visa bifogad bild 11246
Flight 4:
2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes
1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée
2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard

Tämligen klara flight-vinnare blev Eric Rodez, Bollinger, Marimar och Perrot-Minot. Totalsegern gick till Perrot-Minot, följd av Eric.
Antar provningen skedde blint?
Var det enkelt identifiera Bojon?
Hur många klarade av att sätta Bgn-vinerna i Bgn och de andra utanför Bgn?
Hade ni trevligt?

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Rapport från Stockholm-sektionens BYOB igår 21/10!
Antar provningen skedde blint?
Var det enkelt identifiera Bojon?
Hur många klarade av att sätta Bgn-vinerna i Bgn och de andra utanför Bgn?
Hade ni trevligt?

Det var en ruskigt trevlig provning!
Jag totalbommade på Beaujoilaisen men den var fantastiskt god! De flesta utav oss satte nog de amerikanska i USA, och många var inne på bra/bättre Bggne på de som var därifrån. Min bästa prestation var väl att hitta Österrike i Zaheln!

Överlag riktigt bra viner, och kanske de bästa bubbel vi haft på BYOB's (som inte varit bubbelprovning) hittills!

M

Mouton

I min vinkällare har jag en tämligen stor avdelning mogna viner. Lite 70 lite mer 80 och aningen mer 90 tal. När man unnar sig en av dessa, och speciellt till mat delvis från marknivå, i detta fall en helt underbar kantarell sås med vitlökssmör rå stekt potatis, och en väl vald köttbit till. Men Gud så det lirar, en Chianti som är 22 år och skogens smak i kantarellerna gifter sig fullkomligt. En av mina bästa fullträffar i år. Noteras kan att vinet nog är den bästa Chianti jag någonsin druckit stallig, med vissnande rosor och bara så underbar. Satan vilken nekrofil jag är, men en stolt sådan. Detta vin understryker verkligen tesen om att lagra sitt vin
image.jpeg

Toppen