Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
74F56687-CDCD-4BA3-B328-363E119A7364.jpeg

2015 Yann Chave Crozes-Hermitage
Idag blir det kycklingfile med prosciutto i gräddsås med balsamico och potatismedaljonger. I glaset har vi 2015 från norra Rhone. Allt på plats, integrerat och i skön harmoni. Say no more!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
giusto di Notri Tardieu cote rotie.jpg

2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT: Massor av koncentrerad frukt, rosor och syltade körsbär. Italien på franska druvor, det bästa av två världar. Underbart vin, omöjligt att gissa att det är 10 år gammalt, i perfekt balans, men inga mognadstoner. 92-93p
2004 Tardieu-Laurent Côte-Rôtie: doftar och smakar rått kött, grön paprika och läder, kan nästan ersätta en blodig biff, till och med svartpepparn är på plats. Klart bättre och mer till sin rätt nu än när den kom efter fyra 2010 st emilion på BYOB:en en gång i tiden. på topp nu 92-93p.

Magikern

Medlem
Porseleinberg 2014

Doft: vissa fruktiga syrahtoner finns och norra Rhonedalen ligger nära till hands men en svag unken rökighet kan anas vilket antyder det sydafrikanska fiskrökeriet.

Attack: Salmiak, mörka körsbär och kanske även plommon, Inte så intensiv men att det känns som en hybrid mellan norra Rhonedalen och ett sydafrikanskt vin när det är ungt och riktigt bra är tveklöst.

Mellansmak: Smaken känns mer intensiv och att vinet är fylligt och har ett litet ungdomligt bett märks. Men nyanserna är de samma syran kunde varit högre dock.

Eftersmak: Salmiak och lite sträva nyanser. Rätt trevlig ock lång.

Korken på detta vinet verkade inte lovande och jag undrade först om den kommer att mögla inom något år eller 2 men smaken är trevlig i dagsläget och jag kan tveklöst sätta 90+ redan nu.

Nyss hemkommen från Barolo/Nebbiolo provning hos Deli Di Luca med Wine & Friends.

Ett Langhe Nebbiolo och tre Barolo alla från Fontanafredda (2016, 2013, 2013, 2008)

Trevlig bekantskap med alla fyra även om 2008:an såklart var något extra.

Härliga smakportioner till också!
Risotto med svamp och tryffel, pasta med vildsvinsragu, baconlindad oxfilé!

Trevlig ställe detdär också!

Attachments

• B860DB44-D8AD-41BC-B9FA-DE22D75BDC7C.jpeg
    B860DB44-D8AD-41BC-B9FA-DE22D75BDC7C.jpeg
    54,6 KB · Visningar: 230
  • ABDE71C3-4935-4F35-9B13-9E9A37B5E76D.jpeg
    ABDE71C3-4935-4F35-9B13-9E9A37B5E76D.jpeg
    55,6 KB · Visningar: 215

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2007 Tua Rita Giusto di Notri Toscana IGT: Massor av koncentrerad frukt, rosor och syltade körsbär. Italien på franska druvor, det bästa av två världar. Underbart vin, omöjligt att gissa att det är 10 år gammalt, i perfekt balans, men inga mognadstoner. 92-93p
Helsike:confused: Nu måste jag vänta 6 år på mina 2013:(

grappa

Medlem
En vecka senare ....
Testade dessa viner i lördags med varierande resultat.
Leitz; ganska sluten och tam de första timmarna för att sedan blomma ut och bli härlig traditionell Riesling med tropisk frukt, gröna äpplen och en gnutta mandel (marsipan?). Lång eftersmak av citrus. 85 p Efter en vecka i kylen, väldigt bra fortfarande men en viss bitterhet i eftersmaken när temperaturen gått upp i glaset. 84 p
5830 (vi köpte 18 flaskor av detta vin så numera benämns den lokalt med SBs beställningsnummer på den tiden); stor öppen doft med visst inslag av sötma i den tropiska frukten. 87 p Dessutom finns tydliga inslag av mogna äpplen. Efter en vecka betydligt tamare i doften men smaken hänger kvar. 86 p
Brania; mörkt blåröd, klassisk italienare med körsbär men även lite stall. Bra tanniner och syra. 87 p En vecka senare (i kylskåp) lite bittrare och snipigare men fortfarande gott, tappat något. 83 p
Montelena; Mörkt blåröd. Liten okaraktäristisk doft med inslag av röda vinbär. Bra syra men små tanniner. En klar besvikelse. 80 p En vecka senare (i rumstemperatur och igenkorkad); vilken förändring! Stor doft av vinbär, mörka bär och vanilj. Härligt bett i tanninerna, bra kropp och en tät frukt. En viss fatbeska i eftersmaken som är lång. Kan inte ge annat än 88 p
20171013_185651[1].jpg

Lite grappa som avslutning: Traditionell still mot fruktig turistfälla.
Boccino är härligt höig med inslag av blomsteräng, bivax och en antydan av honung. Terpentinen ligger som en slöja över det hela. Klassisk grappa i en riktigt bra förpackning. 92 p
Nicolis; honung, vita blommor, en påtaglig sötma. Gott javisst men inte riktigt grappa. Grappalikör? 85 p
Fontanafredda; mer grappa med tydlig terpentin, stor frukt med blommighet som sig bör. En bra kompromiss mellan tradition och turistfälla. 88 p
20171013_185928[1].jpg

chambertin

Medlem
Är på jobbresa i Sydafrika sedan en vecka och några viner har det så klart blivit. Var först på en blixtvisit ut till Franschhoek tidigare i veckan och passade då på att besöka Chamonix som övertygade igen på framför allt den vita sidan.
Båda deras Chardonnayer (provade Reserve -15 och "vanlig" -16) var väldigt bra med hög syra, fin ekbehandling (ganska frikostig men helt ok i min bok) och skön ganska sval frukt. Det tredje vita (som jag inte provat förut) var -15 Reserve White (80% SB, 20% Sem) verkade först bara vara en lite fattig SB men med mer luft och högre temperatur så blev den bredare och mer komplex. Det var dock smaken som lyfte ordentligt med rejäl kropp, tydlig fatton och honung i en lång eftersmak. Klart utvecklingsbart vin som inte borde skämmas jämte en del bättre vita Bdx:er.
Gick sedan över till det röda fältet och provade:
2015 Pinot Noir Reserve: Nästan eterisk doft initialt med tydliga fat och lass av mosiga jordgubbar och smultron. Tyvärr stör en lite hög alkohol helhetsintrycket vg doften. I munnen är faten tydliga men harmonin med frukten och syran är bra. Fyllig. ung och outvecklad i dagsläget men några år på rygg kommer att göra gott.

2015 Cabernet Franc: Lite knock-out känsla här först med intensiv sval CF-doft med mix av röda och svarta vinbär, paprika, tobak och en dammig källaraktig cederton. Levererar fint i smaken också med harmoniska tanniner och bra sval frukt som har en profil någonstans mellan Loire och Bdx. Riktigt bra druvtypiskt vin i en stil som jag gillar när det kommer till CF.

2015 Troika Reserve: Tyvärr hade nog den här flaskan varit öppnad ett tag och personalen var inte så pigga på att öppna en ny. Bakom en lite oxad ton fanns dock en tydlig Bdx-karaktär och även om detta var CF-dominerat så hade de andra druvosrterna kompletterat väldigt bra. Helheten var lite mer sötfruktig än CF men mer stram och med bättre längd. Druvmix: CF (49%), CS(25%), PV(13%), Merlot(13%).
Tydligen var det ingen Merlot med från början därav namnet Troika.
IMG_0361.JPG
IMG_0354.JPG
IMG_0353.JPG

J.Lidman

Medlem
Bourgueil Grand Mont 2000

Tyvärr så är vinet defekt, hade sett fram mot att smaka av de här. Doftar salubrin, smakar salubrin. Visst kan man lämna tillbaka även sådant som är köpt på små partier hos bollis?

Attachments

• 15079908700451870392693.jpg
    15079908700451870392693.jpg
    43,3 KB · Visningar: 184

Mattias Schyberg

Administratör
Bourgueil Grand Mont 2000

Tyvärr så är vinet defekt, hade sett fram mot att smaka av de här. Doftar salubrin, smakar salubrin. Visst kan man lämna tillbaka även sådant som är köpt på små partier hos bollis?
Det är bara att reklamera. Med eller utan kvitto. :)

Mediokert vin för övrigt. Mängder av brett och mognad, men roligare än så blev det aldrig.

M

Mouton

image.jpeg

Vin från Sardinien kan det va nåt? Det kan det så in i bomben vara. 2012 Punica Barrua är helt fantastiskt. Stramt elegant ingen fruktbomb alls, fantastiskt hanterade fat lååång eftersmak. Lite icke Italienskt på nåt vis, men ändå inte. En Sassicaia, kanske ett snäpp bättre än så t.o.m. Druvblandningen är 85% Carignano, 10% CS och 5% Merlot. 93 pinnar och det för sketna 245:- la en större beställning på en gång.

LeChat

Medlem
E36A323C-75FC-47D6-A0A4-33A63DF99C2D.jpeg

2012 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier

Grenache kan få en del ofräscha drag över sig om man har otur. Och det hade man typ hälften av gångerna förr då det mesta köptes som kom under åren 2005- 2007. Sen blev jag lite mer noggrann med vilka producenter jag köpte. För när grenache träffar rätt så bjuder den verkligen till och visar på stor komplexitet i både doft och smak. Domaine Saint Prefert som drivs av Isabel Ferrando är en av de producenter som lyckas med det. Särskilt August Favier brukar jag tycka är riktigt bra. Och dagens smakprov är inget undantag. Ingen framträdande alkohol eller jobbig, tung mogen frukt. Nej, mycket god och välgjord Chateauneuf helt enkelt!

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 11196
Vin från Sardinien kan det va nåt? Det kan det så in i bomben vara. 2012 Punica Barrua är helt fantastiskt. Stramt elegant ingen fruktbomb alls, fantastiskt hanterade fat lååång eftersmak. Lite icke Italienskt på nåt vis, men ändå inte. En Sassicaia, kanske ett snäpp bättre än så t.o.m. Druvblandningen är 85% Carignano, 10% CS och 5% Merlot. 93 pinnar och det för sketna 245:- la en större beställning på en gång.
Låter som ett vin i min smak, Carignan är en underskattad druva. La en beställning.

Ekdahl

Medlem
Yngsta sonen i familjen Ekdahl fyller 8 år (född -09). Vad passar då bättre än en Eikendal (Ekdahl på Afrikaans) Charisma 2009?
212F3CFA-4607-4C97-A3CA-E2E11F5CC1CB.jpeg

En ohelig blandning med dominans av Cab. Franc och Merlot men även tex lite Pinot Noir. Över förväntan med bra röd frukt, ceder, fimp och flinta. I munnen bra syra, hyggliga tanniner och bra längd. Mer Bdx än nya världen, ett fint köp för modesta 159 kr från toppåret 2009, även om man inte heter Ekdahl. Klarar många år till.

Visa bifogad bild 11197
2012 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier

Grenache kan få en del ofräscha drag över sig om man har otur. Och det hade man typ hälften av gångerna förr då det mesta köptes som kom under åren 2005- 2007. Sen blev jag lite mer noggrann med vilka producenter jag köpte. För när grenache träffar rätt så bjuder den verkligen till och visar på stor komplexitet i både doft och smak. Domaine Saint Prefert som drivs av Isabel Ferrando är en av de producenter som lyckas med det. Särskilt August Favier brukar jag tycka är riktigt bra. Och dagens smakprov är inget undantag. Ingen framträdande alkohol eller jobbig, tung mogen frukt. Nej, mycket god och välgjord Chateauneuf helt enkelt!
Spännande, har några flaskor liggande av denna!

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja Veraton

@Daniel A vet precis vad han talar om när han höjer detta vin och producent till skyarna. Ett kraftpaket med mycket alkohol, men om alla reglage är i topp blir ju helheten trots allt balanserad. :D

Rysligt gott och komplext kraftpaket dessutom. Fat i mängder, hittar piptobak, eneträ, tjära och brända nötter. Frukt med stora blå plommon och mogna björnbär i framkant. Spansk kryddighet med diverse torkade kryddor och ett uns dill. Roligast av allt är den jordiga bakgrunden med toner av blåmögelost som är pricken över i. Fylligt, givetvis, eldigt och mustigt – jajamen, men frukten bär varje procent alkohol med bravur. Bra struktur med härliga tanniner, hög intensitet och rimlig syra som enbart finns där för att hålla paketet fräscht och delikat.

Jag gillar det här mycket! (92p)

Toppen