Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
2A906C85-C4CD-4D9D-A732-F42C74B90227.jpeg

Hembakad pizza kräver lite italienskt godis i glaset. Trodde idag att det skulle bli en Dolcetto från Elio Sandri, min sista flaska av årgång 2013, men den visade sig vara korkad. Trist, men sånt händer. Istället fick det bli sista flaskan av Produttori del Barbarescos 2012 Barbaresco. Typiskt att det är sista flaskan när det är nu man egentligen skulle öppnat den första ur lådan.....

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Igår dracks det lite diverse på mini Byob i Kalmar.

Vi startade med en NV Le Mesnil mot en L'artiste från David L'eclapart.

Le Mesnil var ung och superkrispig medans L'eclapart bjöd på den typiska bio-bananen eller bananaskids som någon uttryckte det. Inte lika utpräglat som i Selosse men ändå väldigt påtaglig.
Personligen tyckte jag L'eclapart kändes lite trött och föredrog Le Mesnil som jag tycker levererade på topp.
Jag röstade på Le Mesnil men L'eclapart avgick med seger på fyra röster mot en.

Så vidare på rödpanget då och här blev det intressant.
Mitt vin var 2010 Marques De Murrieta och alla Sade spanien när det doftade på det men resonerade sig trots detta iväg mot både Rhone och BDX. Resonemanget handlade mycket om att jag aldrig skulle ta med mig ett vin från Spanien och som så ofta hade folk hamnat rätt om de gick på magkänslan istället för att försöka vara listiga.

Riktigt välgjort vin med varsam fathantering där dillen och vaniljen hålls tillbaka till förmån för för resten. SKa man säga något så kanske lite tunnt i längden men väger man in priset så levererade den kanon.
-Så, jag erkänner,Spanien kom tillbaka, allt är förlåtet!
Drack förövrigt enn 2007a av sama vin förra veckan och den var klart några snäpp bättre där tanninerna hade mjukats upp lite bättre till förmån för frukten så mitt råd är att vänta några år om du plockade upp någon 2010a på senaste släpet.

Vidare då till 2013 Binet Jacquet från Caviste och herrejäklar vad det här skriker Rhone, Läder, blod och slakthus och mera läder blod och slakthus tills korna kommer hem och lägg till en rejäl dos tanniner på det.
Här var alla i Rhone och gillar man stilen så är det ju ett helsikes jäkla bra vin även om det skulle serverats till en köttbit av guds nåde för att helt komma till sin rätt.

Sedan var det dags för kvällens skrällvin som kollrade bort mig helt, jag hittade mina utpräglade rödsvarta döskallar och surkörsbär och var helt säker på att det var en ung Nebbiolo av bättre sort men efter att ägaren till vinet himlat med ögonen tycke jag mig kanske hitta en gnutta paprika någonstans långt bak som kunde skvallra om lite Cab Franc och Bordeaux. Var även i Etna och for en sväng men fick mer himlande med ögonen, men gott som attan hur eller hur. Bra välgjort vin!

Men håll i hatten vänner och pirater för bakom folien gömde sig minst sagt otippat en grek i form av 2013 Nostos på 100% Grenache.
-Slutsats, det finns drickbara viner i Grekland och skall du ha med en lurig jäkel till ett BYOB någon gång så är detta vinet för dig.
Grekland! -Allt är inte förlåtet men det finns hopp!

Sist då 2008 Barolo Borgogno "The Svennebanan special DDR edition" och ja, habil och hyfsat god Barolo som levererar ungefär vad prislappen tingar men inget att skriva hem till mor om.

Kul kväll och rösterna (Som lades efter avtäckning) fördelade sig som
2 röster på slakthuset
2 röster på Spanien
1 Röst på Grekland ( Den var min för attt jag var i chock av grekluringen)

20171014_205725.jpg

Attachments

• 20171014_185133.jpg
    20171014_185133.jpg
    31,7 KB · Visningar: 133
Mitt vin var 2010 Marques De Murrieta och alla Sade spanien när det doftade på det men resonerade sig trots detta iväg mot både Rhone och BDX. Resonemanget handlade mycket om att jag aldrig skulle ta med mig ett vin från Spanien och som så ofta hade folk hamnat rätt om de gick på magkänslan istället för att försöka vara listiga.

Riktigt välgjort vin med varsam fathantering där dillen och vaniljen hålls tillbaka till förmån för för resten. SKa man säga något så kanske lite tunnt i längden men väger man in priset så levererade den kanon.
-Så, jag erkänner,Spanien kom tillbaka, allt är förlåtet!
Drack förövrigt enn 2007a av sama vin förra veckan och den var klart några snäpp bättre där tanninerna hade mjukats upp lite bättre till förmån för frukten så mitt råd är att vänta några år om du plockade upp någon 2010a på senaste släpet.

Visa bifogad bild 11204
Borde nog köpa en hög, så blir frun glad. 07 var väl förövrigt ett väldigt bra år i Rioja, har gärna haft några kvar av vanliga reservan

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 11206
Hembakad pizza kräver lite italienskt godis i glaset. Trodde idag att det skulle bli en Dolcetto från Elio Sandri, min sista flaska av årgång 2013, men den visade sig vara korkad. Trist, men sånt händer. Istället fick det bli sista flaskan av Produttori del Barbarescos 2012 Barbaresco. Typiskt att det är sista flaskan när det är nu man egentligen skulle öppnat den första ur lådan.....
Skulle inte gråta så mycket över det - 2012 Produttori var, liksom 2009, inte någon av kooperativets höjdpunkter.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Borde nog köpa en hög, så blir frun glad. 07 var väl förövrigt ett väldigt bra år i Rioja, har gärna haft några kvar av vanliga reservan
2007 i Rioja var ett bra år men 2010 var ännu bättre (liksom 2011). Det är bara att köpa en massa 10or och låta ligga ett tag...

På temat Rhonedruvor:
Piedrasassi PS Syrah 2014. Fantastisk syrah. dag två hade litet av den söta frukten och eken lagt sig för att släppa fram en sälta och olivspadskomplexitet. Är detta systembolagets bästa Syrah i prisklassen under 400 kr? I alla fall med i samtalet om pallplats. 93 poäng.
Pierre Gonon Les Oliviers (Blanc) 2014. Ja, vad ska man säga - detta är världsklass. 80 % Marsanne och 20 % Roussanne. Mogen och fet textur men med ett mineraliskt djup och massa bittermandel som lyfter detta. 95 poäng.
Francois Villard Fruits d'Avilleran 2015. 100 % Marsanne (för tio år sedan brukade det vara litet roussanne i blandningen). Ibland har man bara otur. Som att komma efter en perfekt flaska Gonon blanc les oliviers. Detta är bra, och en flaska försvann snabbt, men saknar litet intensitet och energi och lyft och täthet jämfört med gonon. ändå bra: 87 poäng. Jag tror att Livingstone-Learmonth höll det högre och också tycket att det var mer forward (frukt och ek) än vad jag hittar. kan vara ngn form av flask, lagrings eller transportrelaterad grej, kanske en liten tunnel. Men för dryga tvåhundringen är det ju inte direkt dåligt. bara inte lika bra som gonon...

petterkalle

2014 Bourgogne Blanc Bernard Boisson-Vadot
Till ugnsbakad piggvar med pressad potatis, brynt smör och riven pepparot funkade det här perfekt! Skyhög syra, fint fatad. Gott! Bra att ha dessa så jag slipper tulla på mina finare, alltför unga, bättre bourgogner. Denna kunde ligga på rygg många år till men måste man så måste man....

IMG_1933.JPG

petterkalle

Visa bifogad bild 11202
2014 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja Veraton

@Daniel A vet precis vad han talar om när han höjer detta vin och producent till skyarna. Ett kraftpaket med mycket alkohol, men om alla reglage är i topp blir ju helheten trots allt balanserad. :D

Rysligt gott och komplext kraftpaket dessutom. Fat i mängder, hittar piptobak, eneträ, tjära och brända nötter. Frukt med stora blå plommon och mogna björnbär i framkant. Spansk kryddighet med diverse torkade kryddor och ett uns dill. Roligast av allt är den jordiga bakgrunden med toner av blåmögelost som är pricken över i. Fylligt, givetvis, eldigt och mustigt – jajamen, men frukten bär varje procent alkohol med bravur. Bra struktur med härliga tanniner, hög intensitet och rimlig syra som enbart finns där för att hålla paketet fräscht och delikat.

Jag gillar det här mycket! (92p)
Tack för det här @Mattias S! Jag har ett par liggandes och har funderat mycket på att beställa fler? Det här avgjorde dock. Ny beställning lagd :).

Visa bifogad bild 11202

@Daniel A vet precis vad han talar om när han höjer detta vin och producent till skyarna. Ett kraftpaket med mycket alkohol, men om alla reglage är i topp blir ju helheten trots allt balanserad. :D

Rysligt gott och komplext kraftpaket dessutom. Fat i mängder, hittar piptobak, eneträ, tjära och brända nötter. Frukt med stora blå plommon och mogna björnbär i framkant. Spansk kryddighet med diverse torkade kryddor och ett uns dill. Roligast av allt är den jordiga bakgrunden med toner av blåmögelost som är pricken över i. Fylligt, givetvis, eldigt och mustigt – jajamen, men frukten bär varje procent alkohol med bravur. Bra struktur med härliga tanniner, hög intensitet och rimlig syra som enbart finns där för att hålla paketet fräscht och delikat.

Jag gillar det här mycket! (92p)

Har sett vinet i diverse butiker härnere och reagerat(positivt) på etiketten, nu har jag desto mer anledning att slå till!

Mats Petri

Österlen
Bourgueil Grand Mont 2000

Tyvärr så är vinet defekt, hade sett fram mot att smaka av de här.
Vi verkar vara flera drabbade så antagligen är hela partiet dåligt. Ni som ev. lagt det i källaren bör nog korka upp det och testa. Vet inte om
det finns begränsad reklamationstid men alltså ingen anledning att spara ytterligare.
Hade också sett fram emot detta vin. 17 år gammalt rött Loirevin känns lite unikt för mig i alla fall.

LeChat

Medlem
D6E1A531-66BC-4B94-ABD1-24700DA1C3CA.jpeg

2014 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée

Finns egentligen inte något negativt med detta vin. Men visst, det är ungt och kommer säkert gynnas av ryggläge ett par år och därmed växa i komplexitet.
En svalare PN från andra sidan Atlanten med lite sötare frukt och bra syra. Definitivt gott på egen hand men blev ännu bättre ihop med rnumsig carbonara. Det lutar åt påfyllning. Tredje gången gillt i så fall. Du har väl köpt? :)

2015 Luke Lambert Yarra Valley Syrah
Doft: lite fimp, marsipan, björnbär och aningen syrliga körsbär.
Smak: Katrinplommon, olivspad, med tid och luft kommer mer frukt och bättre balans infinner sig.

Torr munkänsla,som rundas av med luft

Gott & intressant vin, lite svalklimatssyrah som fått en kyss av en rökare. Bra utveckling i glaset

92p känns lagom

petterkalle

2014 Alto Moncayo Veraton
Så då var det min tur då! Varför känns det här som om jag skriver en spoiler i månadens vin? Kanske för att jag hoppade denna månaden? Albariño har aldrig varit min grej och jag verkar ju inte vara ensam om det...:eek:. Åter till väsentligheterna. Jag fick hem min tilläggsbeställning av båda bröderna Moncayo idag och firade med att öppna en lillebror. Jag har ju kalibrerat mina smaklökar med både @Mattias S och @Daniel A så förväntningarna var höga. Initialt så blev jag en aningen tveksam för näsan indikerade både hög alkohol och en viss artificiell vanilj vilket jag vanligtvis får prickar över hela kroppen av :(. Efter första klunken försvann dock alla tvivel. F-n vad gott! Alkoholen integreras totalt i härligt kryddig mörk frukt. Vaniljen blir till fina lätta träslag och tobak. Tanninerna märkte jag inte alls i början men de kröp fram efter ett tag men är väldigt fina och silkiga. Så jäkla klunkvänligt och njutbart :p! Lätt 91+
Nu är jag riktigt tillfreds med att jag beställde fler och trillingarna Veraton får sova i skåpet för de kan öppnas när som helst. Deras tre storebröder får dock sova på Grappe så minskar risken att mina klåfingrar greppar en flaska alltför tidigt! Nu ångrar jag bara att jag inte var snabbare på avtryckaren till en Aquilon. Och ni som tvekar - det finns fortfarande kvar 54 st Veraton i webbsaldot. Tyvärr så är storebror redan slut. Tack @Daniel A! Alto Moncayo klättrade lätt in på min top 10!

Last edited:

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 11202

Tack @Daniel A! Alto Moncayo klättrade lätt in på min top 10!

När spansk garnacha är bra så är det riktigt bra! :D

Känns väldigt roligt att jag har hjälpt till att sprida det här vinets storhet. Nu får vi bara hoppas att det större syskonet också levererar! Men det får nog vänta till sommaren... Vem korkar upp först, tro?

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
vin provning okt.png

Det har gått av stapeln en otroligt trevlig BYOB här i Karlstad i veckan. Jag vet inte om någon deltagare är aktiv här på forumet men vet att det finns någon som läser runt lite.
Temat var öppet men det vi fick veta var att det skulle serveras råbiff, så något vin som passar tills det skulle tas med.
Det var första gången just denna sammansättning provare träffades så det var extra intressant att se vad alla kom dragandes med och vilka preferenser som fanns. Allt serverades helt blint (ja, förutom sin egen flaska såklart) och sen diskuterades var vin för sig. Än en gång fick man inse vad svårt det är att pricka rätt. Jag, och de flesta andra, var runt hela världen och chansade på den ena druvan efter den andra på vissa av vinerna. Lärorikt, smaskigt och bra för ödmjukheten.

Vinerna då - OJ, vilken nivå det var på allas medhavda pava. Jag skrev inga poäng men skulle utan att blinka sätta 90+ på samtliga. Anteckningarna är sparsamma men ändå något att redovisa:

Vin 1. Domaine de La Côte 2013 - Stay Rita Hills. Pinot Noir, USA California Lompoc
D - Jordgubbar, kräftspad, lakrits, solmogna röda bär. Mycket komplexitet i doften
S - Sötlakrits, salt, mogna jordgubbar, klart märkbara fina tanniner, dill och enormt stor komplexitet och lång smak.

Mycket, om inte oerhört, bra vin. Maxad med mycket av allt. Fan så bra! Gissnade på en PN från USA
Här var alla ganska eniga om PN från nya världen. En del hamnade i Central Otago men de flesta i CA.

Vin 2. Domaine de L'Arlot - Nuits Saint Georges 1er Cru Clos des Forets st Georges 2005
D - Blommigt, hallon, nypon, lite grönt
S - Lätt med hög syra, ganska ettriga tanniner och mycket lingon med en del jordgubbe.

Vid första genomdrickningen av vinerna var jag helt borta här. På något sätt hamnade jag i slank Nebbiolo med tanke på tanninerna och syran samtidigt som det fanns lite vegetabiliska dofter som påminde om nypon.
Efter ett tag i glaset (och avslöjande av vinet :rolleyes:) blev det lite mer bourgundiskt men fortfarande inte alls lätt att hamna där. Kanske det vinet som passade bäst till maten över lag.
Riktigt riktigt gott och bra vin.

Vin 3. Domaine Jules Desjourneys Fleurie 2009. Beaujolais
D - Blommigt, torra och torkade örter, svarta vinbär, frysta hallon, kartiga grönsaker
S - Hög syra svala toner. Vinbär i massor, både röda och svarta tillsammans med sura körsbär. En hel del dammig mineral i eftersmaken.

Här var jag helt vilsen. Diskussionerna tog en tripp till Italien, genom Spanien för att för mig landa i CF från Loire.
Ingen hade nämnt Bojo som alternativ.
Riktigt roligt och bra vin, önskar jag hade några flaskor av detta hemma!

Vin 4. Felton Road Calvert 2009. Pinot Noir - Nya Zeeland, Central Otago
D - Varma röda bär, elegant sötma från ek, färska hallon och typisk nya världen PN-doft. Lite köttig.
S - Hög syra, smultron och jordgubbar som på sensommaren, lite gröna toner och lång och lite ekfatig eftersmak.

Mitt vin så där kunde jag inte gissa. Konsensus låg på en PN från Nya världen. De flesta gissningarna landade i USA.
Ett bra vin. Önskar jag hade fler av det.

Vin 5. Evening Land Vineyards Seven Springs 2013. Pinot Noir - Oregon

D - Lätta röda frukter som ligger i samklang med den ljusa färgen. Lätt ekat, en liten träig ton som passar bra.
S - Hög syra och gröna, små och envisa tanniner. Drag av lingon dominerar frukten.

Här landade jag direkt i Bourgogne. Det kändes rätt med syran kontra frukten men här var man såklart fel ute igen.
Kul och bra vin. Dricker gärna igen av den producenten.

Vin 6. Domaine Vielle Julienne Ch9dp 2002
D - wow, här var det massor av dofter. Eukalyptus, lösningsmedel, sötlakrits, våt tobak, färska plommon, lite stram och söt doft på samma gång
S - Mycket syra och tanniner, plommon dominerar frukten och en hl del lakrits.

Superbra vin, händer massor av saker under kvällen. I början (den hade varit dekanterad i ca 45 min) var tanninerna och syran dominerad och fick tankarna till en bra Barolo, så där landade min gissning. Att vi var i södra Rhone hade jag inte på min karta. En av deltagarna sa att hon fick tydliga mouverde-vibbar så det kan ligga något i det. Där är mina referenser alldeles få.
Hur som helst ett kanonvin som passade som en smäck till den halstrade råbiffen!

En härlig kväll med kalasbra viner. Mer än så behövs inte för att liva upp en tisdag i oktober.

Toppen