Det har gått av stapeln en otroligt trevlig BYOB här i Karlstad i veckan. Jag vet inte om någon deltagare är aktiv här på forumet men vet att det finns någon som läser runt lite.
Temat var öppet men det vi fick veta var att det skulle serveras råbiff, så något vin som passar tills det skulle tas med.
Det var första gången just denna sammansättning provare träffades så det var extra intressant att se vad alla kom dragandes med och vilka preferenser som fanns. Allt serverades helt blint (ja, förutom sin egen flaska såklart) och sen diskuterades var vin för sig. Än en gång fick man inse vad svårt det är att pricka rätt. Jag, och de flesta andra, var runt hela världen och chansade på den ena druvan efter den andra på vissa av vinerna. Lärorikt, smaskigt och bra för ödmjukheten.
Vinerna då - OJ, vilken nivå det var på allas medhavda pava. Jag skrev inga poäng men skulle utan att blinka sätta 90+ på samtliga. Anteckningarna är sparsamma men ändå något att redovisa:
Vin 1.
Domaine de La Côte 2013 - Stay Rita Hills. Pinot Noir, USA California Lompoc
D - Jordgubbar, kräftspad, lakrits, solmogna röda bär. Mycket komplexitet i doften
S - Sötlakrits, salt, mogna jordgubbar, klart märkbara fina tanniner, dill och enormt stor komplexitet och lång smak.
Mycket, om inte oerhört, bra vin. Maxad med mycket av allt. Fan så bra! Gissnade på en PN från USA
Här var alla ganska eniga om PN från nya världen. En del hamnade i Central Otago men de flesta i CA.
Vin 2. Domaine de L'Arlot - Nuits Saint Georges 1er Cru Clos des Forets st Georges 2005
D - Blommigt, hallon, nypon, lite grönt
S - Lätt med hög syra, ganska ettriga tanniner och mycket lingon med en del jordgubbe.
Vid första genomdrickningen av vinerna var jag helt borta här. På något sätt hamnade jag i slank Nebbiolo med tanke på tanninerna och syran samtidigt som det fanns lite vegetabiliska dofter som påminde om nypon.
Efter ett tag i glaset (och avslöjande av vinet
) blev det lite mer bourgundiskt men fortfarande inte alls lätt att hamna där. Kanske det vinet som passade bäst till maten över lag.
Riktigt riktigt gott och bra vin.
Vin 3. Domaine Jules Desjourneys Fleurie 2009. Beaujolais
D - Blommigt, torra och torkade örter, svarta vinbär, frysta hallon, kartiga grönsaker
S - Hög syra svala toner. Vinbär i massor, både röda och svarta tillsammans med sura körsbär. En hel del dammig mineral i eftersmaken.
Här var jag helt vilsen. Diskussionerna tog en tripp till Italien, genom Spanien för att för mig landa i CF från Loire.
Ingen hade nämnt Bojo som alternativ.
Riktigt roligt och bra vin, önskar jag hade några flaskor av detta hemma!
Vin 4. Felton Road Calvert 2009. Pinot Noir - Nya Zeeland, Central Otago
D - Varma röda bär, elegant sötma från ek, färska hallon och typisk nya världen PN-doft. Lite köttig.
S - Hög syra, smultron och jordgubbar som på sensommaren, lite gröna toner och lång och lite ekfatig eftersmak.
Mitt vin så där kunde jag inte gissa. Konsensus låg på en PN från Nya världen. De flesta gissningarna landade i USA.
Ett bra vin. Önskar jag hade fler av det.
Vin 5. Evening Land Vineyards Seven Springs 2013. Pinot Noir - Oregon
D - Lätta röda frukter som ligger i samklang med den ljusa färgen. Lätt ekat, en liten träig ton som passar bra.
S - Hög syra och gröna, små och envisa tanniner. Drag av lingon dominerar frukten.
Här landade jag direkt i Bourgogne. Det kändes rätt med syran kontra frukten men här var man såklart fel ute igen.
Kul och bra vin. Dricker gärna igen av den producenten.
Vin 6. Domaine Vielle Julienne Ch9dp 2002
D - wow, här var det massor av dofter. Eukalyptus, lösningsmedel, sötlakrits, våt tobak, färska plommon, lite stram och söt doft på samma gång
S - Mycket syra och tanniner, plommon dominerar frukten och en hl del lakrits.
Superbra vin, händer massor av saker under kvällen. I början (den hade varit dekanterad i ca 45 min) var tanninerna och syran dominerad och fick tankarna till en bra Barolo, så där landade min gissning. Att vi var i södra Rhone hade jag inte på min karta. En av deltagarna sa att hon fick tydliga mouverde-vibbar så det kan ligga något i det. Där är mina referenser alldeles få.
Hur som helst ett kanonvin som passade som en smäck till den halstrade råbiffen!
En härlig kväll med kalasbra viner. Mer än så behövs inte för att liva upp en tisdag i oktober.