Daniel A
Administratör
2013 Laboratorio Rupestre, Bujes
100 % Mourvedre. Drack 2014 i Spanien förra året, och lyckades därefter säkra en ett år äldre pava.
Tämligen bläckartat i färgen. Mörka bär, något parfymerat. Initialt något gröna toner och stall. Med lite tid (och speciellt dag 2) är det massvis med mörka bär, lakrits och lite läder. Första sipparna innehåller väldigt, väldigt små mängder kolsyra. Har ju fått nöjet att dricka ganska många Laboratorio Rupestre tidigare, så jag vet ju vad som väntar i glaset i övrigt. Ett massivt vin, med hög syra och kraftiga tanniner. Mängder med mörk frukt, lite kryddigt. Men ändå är det förhållandevis lent och lättdrucket; dock kärvare än 2014 (och här saknas även russinen som var framträdande i 2014). Blir nog bättre om ett par år, men ångrar inte för en sekund att jag öppnade den enda flaskan jag hade. Det här är alltid gott. 91+p.
???? Blint vitt
Lite tropisk frukt, gröna örter, vitpeppar, “lyxiga” fat. På tungan är det bra fruktighet, persika/aprikos. Bra syra, och en viss oljighet över det hela. Gott, men inte så komplext, sannolikt på grund av ungdom. Kunde typ inte placera det någonstans - funderade på bårgånj pga lyxiga fat, men den tropiska frukten blev lite för framträdande med värme. Blev en vild chansning på chenin blanc från Sydafrika (fick vaga associationer till Raats). 89p.
Facit: 2014 Stolpman, Ballard Canyon Roussanne
Jo tack, jänkar-Roussanne är ju busenkelt att komma fram till helt blint… Well played, Eriks Vinbar!