Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
DSC_2136.JPG

2013 Laboratorio Rupestre, Bujes

100 % Mourvedre. Drack 2014 i Spanien förra året, och lyckades därefter säkra en ett år äldre pava.
Tämligen bläckartat i färgen. Mörka bär, något parfymerat. Initialt något gröna toner och stall. Med lite tid (och speciellt dag 2) är det massvis med mörka bär, lakrits och lite läder. Första sipparna innehåller väldigt, väldigt små mängder kolsyra. Har ju fått nöjet att dricka ganska många Laboratorio Rupestre tidigare, så jag vet ju vad som väntar i glaset i övrigt. Ett massivt vin, med hög syra och kraftiga tanniner. Mängder med mörk frukt, lite kryddigt. Men ändå är det förhållandevis lent och lättdrucket; dock kärvare än 2014 (och här saknas även russinen som var framträdande i 2014). Blir nog bättre om ett par år, men ångrar inte för en sekund att jag öppnade den enda flaskan jag hade. Det här är alltid gott. 91+p.

???? Blint vitt

Lite tropisk frukt, gröna örter, vitpeppar, “lyxiga” fat. På tungan är det bra fruktighet, persika/aprikos. Bra syra, och en viss oljighet över det hela. Gott, men inte så komplext, sannolikt på grund av ungdom. Kunde typ inte placera det någonstans - funderade på bårgånj pga lyxiga fat, men den tropiska frukten blev lite för framträdande med värme. Blev en vild chansning på chenin blanc från Sydafrika (fick vaga associationer till Raats). 89p.
Facit: 2014 Stolpman, Ballard Canyon Roussanne
IMG_20171005_201430.JPG

Jo tack, jänkar-Roussanne är ju busenkelt att komma fram till helt blint… Well played, Eriks Vinbar!

Pontus

Medlem
???? Blint vitt
Lite tropisk frukt, gröna örter, vitpeppar, “lyxiga” fat. På tungan är det bra fruktighet, persika/aprikos. Bra syra, och en viss oljighet över det hela. Gott, men inte så komplext, sannolikt på grund av ungdom. Kunde typ inte placera det någonstans - funderade på bårgånj pga lyxiga fat, men den tropiska frukten blev lite för framträdande med värme. Blev en vild chansning på chenin blanc från Sydafrika (fick vaga associationer till Raats). 89p.
Facit: 2014 Stolpman, Ballard Canyon Roussanne
Visa bifogad bild 11137
Jo tack, jänkar-Roussanne är ju busenkelt att komma fram till helt blint… Well played, Eriks Vinbar!
Tycker du ger en klockren beskrivning av Roussanne! :)

M

Mouton

Visa bifogad bild 11135
2010 Renato Ratti Barolo Marcenasco

Hmm..... brukar ju hylla denna som en anständig vardagsbarolo men här fanns nog lite för mycket fat och Bassets svarta vingummin. Mörk frukt och lite mynta i nosen. Tror tyvärr att resterande del av flaskan kommer ha alldeles för mycket av mogna jordgubbar som framträdande drag om 1-2 dagar. Sista flaskan. Bra så.
Lät inte bra, och jag som inte korkat första än:eek:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hmm..... brukar ju hylla denna som en anständig vardagsbarolo men här fanns nog lite för mycket fat och Bassets svarta vingummin. Mörk frukt och lite mynta i nosen. Tror tyvärr att resterande del av flaskan kommer ha alldeles för mycket av mogna jordgubbar som framträdande drag om 1-2 dagar. Sista flaskan. Bra så.
Aj aj, är det så illa? Jag hade förhoppning om ett kliv upp med lite tid.

LeChat

Medlem
Lät inte bra, och jag som inte korkat första än:eek:
Aj aj, är det så illa? Jag hade förhoppning om ett kliv upp med lite tid.

Gör ett nytt försök nu med en skvätt som tagits direkt ur kylen och då är den klart bättre än igår. Ganska ofta att Barolo är bättre med lång luftning i flaska och rejält kyld. Materialet kändes betydligt grövre igår och Barolo ska vara lätt och elegant tycker jag även om där finns kraft. Jag är mer optimistik idag så ytterligare lagring kan nog vara det rätta.

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1725.JPG

150krs tips från Budgettråden.
Tack @Mattias S!

Grymt bra vin för pengarna.
Svalodlar pinot som går åt det lite kraftigare hållet i färgen. Smakerna är ganska subtila men jag hittar jordgubbar och röda vinbär. I munnen håller det ihop bra och man känner att vinet har en bra struktur och är välarbetat. Älskar att hitta såna här viner! Helt korrekt på alla sätt och gott utan att kosta skjortan. Hög syra i finishen, det är något som jag gillar rent generellt. Lite liknande känsla kan jag få när jag biter i en citron eller lime. Inte alls lika hög i vinet såklart, men jag gillar just det här i viner.

Om man ska vara kritisk så är det kanske inte någon vidare finish i vinet, men det skiter jag i nu! 89p
Känns som att det är klunkvänligt och gjort för att drickas nu.
Jag måste nog köpa fler flaskor!

Pontus

Medlem
2010 M. Chapoutier Hermitage Blanc Chante-Alouette. Vita Hermitage-viner är speciella och annorlunda, och detta är inget undantag. 100% Marsanne och delvis lagrad på fat. Ganska sluten initialt, öpnnar upp efterhand. Stor doft av tropiska frukter, honung, marsipan och blommor. Komplex smak av persikor, mandelmassa och honung, lite oxidativa toner. Fyllig och lite oljig munkänsla initialt, marsipanen är framträdande i mittpartiet. Eftersmaken har en hel del mineralsälta och när frukten klingar av märker man också att syran är relativt hög. Vaxig munkänsla i eftersmaken som jag gillar skarpt. Ett mycket välgjort vin med en lång framtid. 93p++.

Last edited:

LeChat

Medlem
0AD80D47-5FBF-44D3-945F-0A5356399D77.jpeg

2011 Delas Frères Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron

Har druckit denna tidigare och minns den som bra men nu har jag nog hamnat i den berömda syrahtunneln. De syrahviner från 2011 i norra Rhone som jag druckit nyligen har alla varit kanon så det här kom som en chock. Dubbeldekanterar och försöker på diverse sätt att skaka liv i den. Blir lite bättre men fortfarande rätt stum och långt ifrån mina förväntningar. Trist när man lagat gott käk. Knappt halva flaskan fick åka in i frysen för att ha som såsvin.

Visa bifogad bild 11139

150krs tips från Budgettråden.
Tack @Mattias S!

Grymt bra vin för pengarna.
Svalodlar pinot som går åt det lite kraftigare hållet i färgen. Smakerna är ganska subtila men jag hittar jordgubbar och röda vinbär. I munnen håller det ihop bra och man känner att vinet har en bra struktur och är välarbetat. Älskar att hitta såna här viner! Helt korrekt på alla sätt och gott utan att kosta skjortan. Hög syra i finishen, det är något som jag gillar rent generellt. Lite liknande känsla kan jag få när jag biter i en citron eller lime. Inte alls lika hög i vinet såklart, men jag gillar just det här i viner.

Om man ska vara kritisk så är det kanske inte någon vidare finish i vinet, men det skiter jag i nu! 89p
Känns som att det är klunkvänligt och gjort för att drickas nu.
Jag måste nog köpa fler flaskor!
Köpte mig en flaska idag med som precis korkades upp. Kan bara instämma, väldigt klunkvänlig Pinot till ett kanonpris. Tack för tipset @Mattias S !

KimHartman

Medlem
Bild.jpg

NV Palmer Brut Réserve
Round and smooth, with apples, butter, bread, and nuts. A little low acidity perhaps? Not bad, really.

1988 Desbordes-Amiaud
Mature notes of dried fruits, lots of raisins and prunes. Hints of oxidation, but still very alive. There’s a distinct note of mushroom soup that tends to dominate both the nose and the palate, making it a bit one dimensional.

2004 Pol Roger Winston Churchill This is the very essence of Champagne. Ripe blood orange, apples, toast, and fermenting dough. Very rich. Still young, a long life ahead. Equally good as the 2002, or at least not far behind.

NV Krug Grande Cuvée Edition 163eme Lemon, peaches, stones, burnt matches, cream, coconut, and yeasty notes. Amazing purity and depth. Powerful yet elegant. This “simple” NV is clearly superior to most producer’s vintage prestige.

Pontus

Medlem
2011 Alain Voge St. Peray Fleur de Crussol. Fortsätter på den inslagna vägen med vita viner från Norra Rhone. 100% Marsanne, gamla stockar. Detta vin känns mer drickfärdigt. Doft av melon, äpplen och honung. Smak av tropiska frukter, honung, mandlar och örter. Det finns beröringspunkter med vinet från Chapoutier, men detta har betydligt mindre mandelmassa/marsipan, högre syra, mer örter, skalbeska och mineralsälta. Det känns lättare och mer läskande, men saknar å andra sidan tyngd jämfört med Chapoutiers vin. Även detta har vax i eftersmaken. Känns drickfärdigt. 93p.

Last edited:

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 11152
2004 Pol Roger Winston Churchill
This is the very essence of Champagne. Ripe blood orange, apples, toast, and fermenting dough. Very rich. Still young, a long life ahead. Equally good as the 2002, or at least not far behind.

NV Krug Grande Cuvée Edition 163eme Lemon, peaches, stones, burnt matches, cream, coconut, and yeasty notes. Amazing purity and depth. Powerful yet elegant. This “simple” NV is clearly superior to most producer’s vintage prestige.

Excluding Pol Roger I assume.;)

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2001 Domaine Jean-Louis Chave St. Joseph

Ibland får man ha tur. Plockade upp vinet på uppstuds i Köpenhamn (skattkammaren hos Kjaer Sommerfeldt). Producenten är allt annat än okänd och årgången anses vara bra. Det var bara att slå till med andra ord. Skeptisk som jag är så utgick jag dock från att det knappast kan vara ett märkvärdigt vin med tanke på att jag endast fick betala ca 350 danska och dessutom handlar det om ett vin med många år på rygg. Efter lite googling när jag kom hem så insåg jag att min magkänsla var helt rätt. Mediokra omdömen mestadels. Ett bra vin, men inget att hetsa upp sig över. Nu med facit i hand undrar jag stilla om jag råkade få en magisk flaska eller om jag råkat få i mig ett lyckopiller i samband med förtäringen! Jag blir ju sällan särskilt imponerad av mogna viner dessutom. Oftast är de ganska trötta och dammiga även om de många gånger har varit riktigt bra också. Denna flaska ångrar jag bittert att jag inte fick dela med fler vinnördar, samtidigt som det kändes jäkligt bra att tömma flaskan med frun. Det slank ner oerhört snabbt och lätt till en redig köttbit.

Moget med mängder av finess, komplexitet och fin frukt. Järn, torkat kött, balsamvinäger, murkna fat och kryddpeppar står som en kvast ur glaset. Körsbärskärna, torkad frukt, höstlöv, oliver och tjärpastill följer upp fint och berikar. Härlig längd och syra med mogna, men fortfarande vitala, tanniner. Förvånansvärt bra intensitet och generös frukt som mycket väl har nått zenit just här och nu! Smaken vill verkligen inte släppa taget under minuter! Sjukt nöjd med tanke på mina rimliga förväntningar. Syran är magisk, men möjligen lite positivt volatil. (94p)

gece

Man vänjer sig.
Rhôneprovning häromveckan.
  • Lila, något transparent färg. Ung Syrah, omisskänligt men svårt att beskriva, någonting i stil med mörka bär i sval tappning. Ganska mycket gröna, lite stickiga toner (myggmedel?), sötlakrits på tungan, snäll struktur. Inte alls oävet men det där myggmedlet är jobbigt. Påminner om Cornas från Pacalet på senaste BYOBen...
    2014 Philippe Pacalet Cornas (100% Syrah)
  • Mörk med blod i kanterna, något transparent. Anteckningarna säger "Tjära, trä, rostat, popcorn, tjära! Hård, stram, svår, jäkligt mumsig på kärvt vis." WOTN för mig.
    2012 Vignobles Levet Côte-Rôtie "Maestria" (100% Syrah)
  • Tät röd, kanske lite lite "bricking around the edges"? Ny & dyr ek som dock kommer och går under kvällen, hallon, jordgubb, apelsin, bränd olja. Mycket bra, lite av kärvheten från föregående men i en klart mer extraherad och maffig stil (men på intet vis överdriven).
    2014 M. Chapoutier Saint-Joseph "Les Clos" (100% Syrah)
  • Tämligen tät, blodröd i kanterna. Om förra vinet öppnat plånboken på vid gavel för att köpa ny och dyr ek har det här tagit ett SMS-lån också. Även blåbär, björnbär, stendamm, smörkola, hårt och stramt men också en ganska saftig och lättsam stil. Allt det snygga och lättsamma men ändå paradoxalt strama och hårda som Syrah har att erbjuda inpackat i en uppenbart dyr men också jäkligt snygg förpackning.
    2011 E. Guigal Côte-Rôtie "La Mouline" (89% Syrah, 11% Viognier)
  • Mörkröd. Initialt en doft av simbassäng och insjö som dock vädrar bort. Lite undflyende Syrah-frukt, lavendel, viol. Aningens tunn i gommen, söt torkad röd frukt men låg syra, eucalyptus. Svårt att placera detta på kartan, borde vara sydrhônskt men fortfarande en hel del Syrah.
    2010 Chêne Bleu IGP Vaucluse "Héloise" (60% Syrah, 37% Grenache, 3% Viognier)
  • Mörkröd. Ek, jordgubb och hallon på nosen, enbär och vanilj i munnen. Rejält tanningrepp. Något intetsägande.
    2014 Château de Saint-Cosme Gigondas "Le Claux" (mestadels Grenache)
  • Stall och dass, söt röd frukt, ett uns vanilj och dill som vore det en gammal Rioja. Ganska sluten smakmässigt, ett rejält grepp om munnen finns dock där som det är svårt att avgöra om det är tanniner eller alkohol.
    2013 Domaine du Pegau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée (80% Grenache, 6% Syrah, 4% Mourvèdre, 10% gott-och-blandat)
  • Lättsam söt röd frukt, lite saftkräm över det hela (jordgubb/hallon-kompott, typ). Helt sluten till en början men efter närmare två timmar i glas börjar det öppna upp sig med en gräddig och lite drottningsyltsk ton.
    2014 Château du Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (30% Grenache, 30% Mourvedre, 10% Syrah, 10% Counoise, 5% Cinsault, 15% gott-och-blandat, alla 13 tillåtna druvsorter inkluderade)
Topp 3 för mig var 1=Maestria, 2=La Mouline, 3=Les Clos. Är inget stort fan av sydrhône men visst finns det kvalitet där, som dock verkar behöva en hel del luft för att komma till sin rätt.

Wintermute

Medlem
JM Brocard Chablis Vieilles Vignes 2013.
När jag skruvar upp den för att ha en slurk i buljongen till vitvinssåsen smakar det mest citron och generiskt vitt vin (som vitt vin smakade när man var 17), stor besvikelse. En timme senare, tillsammans med marulk och sagda vitvinssås, är det ett helt annat vin, med gröna äpplen och citron i början, följt av äppelblom, honung och lite brödighet, med skön skalbeska i slutet. Kanske en av årets bästa vitvinsupplevelse.

Toppen