Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fredag kväll, Tyskland mot Schweiz, kan det sluta på mer än ett sätt?
schweiz vs tysklant.jpg

2013 Weingut Rings Kallstadter Steinacker Spätburgunder trocken: Weingut Rings har bra rykte här på forumet och det är helt klart välförtjänt. Doft av hallonbuske, en sommarvarm nyklippt gräsmatta, örter och vitpeppar, smaken är lite sluten till att börja med (trots karaff), men utvecklas med ett raskt tempo i glaset: hallon, både röda och svarta vinbär, viol, timjan, rosmarin, oregano, en rejäl dos tobak och lite läder i bakgrunden. Bra syra, tydliga, men balanserade fat, känns klart äldre än 2013, helt färdigt att dricka nu. Drag av en Oregon-Pinot när den är som bäst. De 82 pinnarna som det här vinet har på cellartracker är ett skämt. 92p
2014 Cottinelli Pinot Noir Reserve Malans AOC Graubünden:
lovande doft av röda vinbär och vanilj vårblommor, viol och kaprifol och fin parfym, smaken hänger dock inte med för fem öre: vinet är för hårt extraherat och faten är alldeles för dominanta. Känns väldigt "gammaldags". 84p
Samma pris (~230 pistoler), långt ifrån samma kvalitet, alla fördomar bekräftas, däremot kan nog Malans-vinet mäta sig mot många Bourgogner i samma prisklass.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fredagskvällen började med stekt anklever (från Picard) och till detta ett glas av 2008 Palmer & Co Champagne Brut Millésimé som är mycket trevligare nu än för 6 månader sedan (89p)! Resten sparas till planerade ostron i morgon...
Huvudnumret i kväll blev 2013 Ridge Lytton Springs. Jag är lite tveeggad till denna. Doft av mycket mörk frukt men också av alkohol som återkommer lite som en beska i smaken och jag gillar inte detta! Knappt märkbar ek, medium tanniner. 2013 Geyserville som jag drack för ett halvår sedan var lite bättre vad jag minns? Jag som var ett Zinfandel-fan för 10+ år sedan blir lite besviken:( Jag har definitivt ploppat dessa för tidigt. Har ett par flaskor kvar av både LS och Geyserville och skall lägga undan dem i minst 5 år! I kväll (87p)
Måste jag säga att jag njöt oavsett?
IMG_1931.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
...En palett, det är något som konstnärer använder för att dutta färg på*

Sen, nej, du behöver inte träna på någonting alls. Såklart kan man gå den analytiska vägen om man så vill; eller så drar man korkar, och dricker, snarare än smakar vin. Det kan säkert vara "nyttigt" att formalisera saker och ting, men allt måste inte passa in i en kostnad-nyttokalkyl, speciellt inte drinkande. Gå dit näsan pekar.

(För övrigt så låter vinet som en typisk sydrhônare, mao. rätt sunkigt, så kommunikationen fungerade alldeles utmärkt.)

*Ok, käpphäst färdigriden för denna gång, jag ska ge mig.
Visst kan man öppna valfri ripasso på fredag kväll och njuta i stora drag om man vill det. Alternativet är att nörda ner sig och utveckla sina sinnen samt sin kunskap om vin, vilket enligt mig leder till större njutning. Man njuter mer av konst om man förstår den; man förstår konst bättre om man har studerat och analyserat den.

Skämt åsido, det finns många vägar som leder till Rom. :)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fredagskvällen började med stekt anklever (från Picard) och till detta ett glas av 2008 Palmer & Co Champagne Brut Millésimé som är mycket trevligare nu än för 6 månader sedan (89p)! Resten sparas till planerade ostron i morgon...
Huvudnumret i kväll blev 2013 Ridge Lytton Springs. Jag är lite tveeggad till denna. Doft av mycket mörk frukt men också av alkohol som återkommer lite som en beska i smaken och jag gillar inte detta! Knappt märkbar ek, medium tanniner. 2013 Geyserville som jag drack för ett halvår sedan var lite bättre vad jag minns? Jag som var ett Zinfandel-fan för 10+ år sedan blir lite besviken:( Jag har definitivt ploppat dessa för tidigt. Har ett par flaskor kvar av både LS och Geyserville och skall lägga undan dem i minst 5 år! I kväll (87p)
Måste jag säga att jag njöt oavsett?
Visa bifogad bild 11092
Jag tror att Lytton Springs behöver rätt så mycket tid för att komma till sin rätt (>15 år), Geyserville släpper till mycket snabbare, East Bench är klart bäst om man vill dricka ungt.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1658.JPG

Från senaste Caviste.
På tok för ung.
Frukten ligger bakom faten.
Lite typexempel på ett vin som kommer att vara en vattendelare. Jag vet faktiskt inte om jag gillar det här. Känns för sött och kladdigt? Eller är det bara för ungt?

IMG_1656.JPG

Äh. Kastar skiten i golvet istället! (0p)

Edit: låt era flaskor ligga några år! Tror det kan bli bra då :)

Silenos

Medlem
Visst kan man öppna valfri ripasso på fredag kväll och njuta i stora drag om man vill det.

Fast det går ju inte, ripasso är ju äckligt.

Alternativet är att nörda ner sig och utveckla sina sinnen samt sin kunskap om vin, vilket enligt mig leder till större njutning. Man njuter mer av konst om man förstår den; man förstår konst bättre om man har studerat och analyserat den.

Skämt åsido, det finns många vägar som leder till Rom. :)

Alternativen ser inte ut så som du presenterar dem, dikotomin är falsk. Det är just det som var min poäng.

Sörplarn

Medlem
Visa bifogad bild 11094

Från senaste Caviste.
På tok för ung.
Frukten ligger bakom faten.
Lite typexempel på ett vin som kommer att vara en vattendelare. Jag vet faktiskt inte om jag gillar det här. Känns för sött och kladdigt? Eller är det bara för ungt?

Visa bifogad bild 11095

Äh. Kastar skiten i golvet istället! (0p)

Edit: låt era flaskor ligga några år! Tror det kan bli bra då :)

Helt rätt du borde smyga dig på våra champagne provningar nångång, sånt här vill man se mer av än 87-89 träsk.
Tummen upp 5 gånger!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är lite oväntad rödvins-rocker över dig @Deppodi !:D Själv nöjer jag mig med att vaska en flaska källarrensningsvin om söndagarna ibland... Får jobba på imagen kanske ;)

Helt rätt du borde smyga dig på våra champagne provningar nångång, sånt här vill man se mer av än 87-89 träsk.
Tummen upp 5 gånger!

Nej nu måste jag bekänna färg innan det här spårar ut!
Kanske att jag har startat en snöbollseffekt i alla fall? Mer bilder av den här kalibern tack :D

Men... ärligt talat... jag kanske bara råkade putta ner glaset med armbågen... och väcka dottern... och få sambon arg... *host* host*.. fint videt i dag... :oops:

Sörplarn

Medlem
Köpte ett sex pack av Roche Ville le Roi 09 som låg i deals excel listan då man sakna något vin man bara ville knäcka för att man är vin sugen. Var en hel del fällning i denna flaska så ska bli intressant att se dom andra. Tydligen kammat hem en silver medalj 2014 från decanter.

Hursomhelst var den faktiskt inte så dum, visst wow känslan är inte där, men mysig att att små suga på denna tråkiga fredag...

Slänger på pirate rock på web radiolan.

Sniffar ock leker med glaset. Hmm gräsligt grönt, söker snabbt på producenten och mumla cab franc måste det vara, ta me tusan det är det och 100%. Går in och läser att det är lagrat på fat... vilka fat tänker jag då man känner inget speciellt. Mycket skryt som vanligt, men kan endå hålla med att en gnutta elegans finns. Märker ingen trötthet alls i vinet och gör sitt jobb som man söker denna dag. Rätt trevligt överlag, men en viss lingon ton finns som stör, gillar man gröna tanniner så köp för tusan.

Helt ok eller premium mediocre som är på tapeten. Ett fest fynd helt enkelt...

Passar även på att mysa till en av bonus flaskorna som glömdes bort på senaste tillställningen, Lindemans FARO en öl som skall vara gjord på champagne metoden.
Den var bättre och har en utmärkt sötma som får en gammal räv att le. Kul att det är både kapsyl och kork på ölen, men som sagt jag är ingen ölnörd.

Skål och god helg!

IMG_0666.JPG

Pontus

Medlem
2009 Dönnhoff Felsenberg Riesling Grosses Gewächs. Underbar doft av citrus, tropiska frukter, honung och hav. Fyllig och fet munkänsla. Komplex smak av tropiska frukter, mandelmassa och citrus med grapefruktbeska. Mineraliskt avslut, långsamt avklingande eftersmak. Ett kraftpaket i full balans och ytterligare en påminnelse om att köpa tysk Riesling i toppårgångar. Håller säkert ett decennuum till. 94p+.

Två mycket trevliga vinet igår, 2006 Château Musar och 2009 Château Fombrauge, den första klart fruktigare, den senare en del fimp och aska, som jag förknippar med Saint Emilion.

Klart över 90 båda två, 91-92? Musar tjänar nog inte mycket på att lagras ytterligare, men fransosen kan nog vinna lite till sett till utveckling i glasen

denna helg provades Cristom 2014 Mt. Jefferson Pinot Noir och Failla 2015 Keefer Ranch Pinot Noir: Oregon mot Russian River Valley. Helt ärligt har jag ännu inte stött på en RRV pinot som jag gillar lika mycket som de bättre Oregon-producenterna, det är alltför ofta som att RRV-pinoterna blir närmast Merlot-liknande och det blir ofta alltför kladdigt med all cherry coke och kanel/vanilj och söta kryddnejlikor.

Dock måste jag säga att Faillas Keefer Ranch var en av de bättre RRV PN jag provat, tillsammans med Williams Selyem, Porter Creek och George. Gillar du stilen (ekade och sötfruktiga, men eleganta nya världen Pinot Noir) är detta ett riktigt lyxigt vin att dricka till grillat kött.

Mt Jefferson cuvee var en riktigt bra årgång - även om det fanns fullt av sötfruktig julkrydda även här var det ett mer elegant vin än den den betydligt dyrare Failla Keefer Ranch. Skulle jag välja ett av dessa att drick närmaste året är det Cristom, skulle jag välja ett att lagra i tio år skulle det vara Failla (inte säker på att Cristoms Mt Jefferson har så mycket stoppning att klara en lång lagring).

Last edited:

Pontus

Medlem
2007 Joh. Jos. Prum Bernkasteler Badstube Riesling Kabinett. Första sniffen fick mig nästan att ramla av stolen. Svavlet flög som en raket rakt upp i näshåren! Som om någon gjort ett misslyckat försök att tända en tändsticka 0,5 cm från näsborrarna typ. Nåväl, svavlet försvann (nästan) efter några timmars luftning. Kvar fanns en ganska elegant doft av vit frukt och petroleum. Smaken var oväntat fyllig med toner av gröna äpplen och tropiska frukter med viss skalbeska. Elegant och annorlunda, låt ligga i minst 10 år till. 89p++.

Pontus

Medlem
2009 Delas Freres Hermitage Domain de Tourettes. Jag har varit lite orolig för denna. Varma år i Norra Rhone kan bli lite för mycket av allt i min smak, men redan vid första sniffen visste jag att detta skulle bli njutbart värre. Efter nån timmes luftning - fin och nyanserad doft av mörk frukt, körsbär, mandlar, läder och tobak. Smaken är fyllig, balanserad och oväntat sval med mörk frukt, mandlar, kryddor och riktigt fint integrerade fat. Superfinkorniga tanniner och hög syra lyfter vinet ännu mer. Riktigt, riktigt bra, även om det troligen dricks bättre om 10 år. Hur bra är La Landonne och Les Bessards från samna år? Kommer att bunkra årgång 2015! 95p++.

Toppen