Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant, har du druckit andra årgångar och kan jfr? Musar är ju ett vin många menar är oerhört långlivat och trodde just 06 inte skulle drickas förrän säg 2021 (15 år efter årgång lär vara en måttstock som producenten själv kommit med, generellt, inte just för 06).
Har aldrig förstått grejen med att Musar skulle vara bättre att lagra än många andra kvalitetsvin i samma liga. Det handlar nog mer om att det är en producent som alltid håller på sina viner och släpper dem när de är drickmogna för att vederbörande inte vill att det ska drickas för tidigt. Tycker alltid att Musar känns mjukt och moget oavsett vilken årgång jag har druckit och de sämsta upplevelserna har varit med de äldsta årgångarna. Senast var det 1996 på halvflaska som svek (dålig flaska möjligen, men ganska dött oavsett).

Det positiva är att jag knappt har haft dåliga upplevelser med Musar, vilket tyder på att det är ett vin som trots stor årgångsvariation alltid levererar adekvat kvalitet. Kvalitet (intensitet, balans, komplexitet och längd) och struktur är förmodligen de viktigaste parametrarna för god lagringspotential.

Det är också skillnad på om ett vin klarar att lagras längre och om det verkligen har något att tjäna på det. Förutom att det möjligen passar en persons individuella smakpreferens bättre beroende på hur mycket mognadskaraktär som önskas.

Poussard

Medlem
Har aldrig förstått grejen med att Musar skulle vara bättre att lagra än många andra kvalitetsvin i samma liga.

Jag vet inte vad du menar. För skojs skull tog jag ut vad Jancis Robinson (som överlag har väldigt tidiga drickfönster i jfr med t.ex. Parker) sa om tre viner från olika platser men samma årgång.

Chateau Beaucastel '03, 2007-2020
Chateau Musar '03, 2009-2019
Chateau Durfort-Vivens '03, 2011-2020

Väldigt litet material för att dra en slutsats men ändå..

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vet inte vad du menar. För skojs skull tog jag ut vad Jancis Robinson (som överlag har väldigt tidiga drickfönster i jfr med t.ex. Parker) sa om tre viner från olika platser men samma årgång.

Chateau Beaucastel '03, 2007-2020
Chateau Musar '03, 2009-2019
Chateau Durfort-Vivens '03, 2011-2020

Väldigt litet material för att dra en slutsats men ändå..
Men enligt henne är de ju lika lagringsbara alla tre och har nått drickfönstret med god marginal innan 10 år. Att vinerna därefter kan lagras ytterligare är ju inget som indikerar att de nödvändigtvis kommer bli bättre utan snarare att vinet uppskattas överleva så pass länge innan det börjar gå utför.

Så tolkar jag det i alla fall. Något objektivt "rätt" lär knappast finnas.

Intressant, har du druckit andra årgångar och kan jfr? Musar är ju ett vin många menar är oerhört långlivat och trodde just 06 inte skulle drickas förrän säg 2021 (15 år efter årgång lär vara en måttstock som producenten själv kommit med, generellt, inte just för 06).
Det var visserligen ett tag sen, innan jag började föra bok.

Det jag baserade på var en kombination av utveckling i glaset, smakpreferenser och nuläge. Borde snarare uttryckt mig som att det dricks utmärkt nu, men jag hade nog varit tveksam att låta det ligga för länge för att inte riskera den finns frukten

Poussard

Medlem
Borde snarare uttryckt mig som att det dricks utmärkt nu, men jag hade nog varit tveksam att låta det ligga för länge för att inte riskera den finns frukten

Något objektivt "rätt" lär knappast finnas.

En sak att tillägga bara: Ch Musar har släppts såhär: 05, 07, 08, 09, 06. Tolkar det som att 06 behöver längre tid än vanligt. Om man normalt sett dricker sina Musar när de släpps så sköter ju sig detta per automatik men då jag har 07 och 08 liggandes (missade 09 av nån anledning) så tänker jag mig att jag kommer dricka dem före 06.

Mattias Schyberg

Administratör
En sak att tillägga bara: Ch Musar har släppts såhär: 05, 07, 08, 09, 06. Tolkar det som att 06 behöver längre tid än vanligt. Om man normalt sett dricker sina Musar när de släpps så sköter ju sig detta per automatik men då jag har 07 och 08 liggandes (missade 09 av nån anledning) så tänker jag mig att jag kommer dricka dem före 06.
Det är ju fullt rimligt att tro att du har rätt i att producenten ansåg att 06 behövde några år extra för att hamna i drickfönstret, men när det väl är där kanske det inte spelar så stor roll längre? Det kan ju vara så att det är en väldigt stram årgång som behövde mjukas upp mer, men att det därefter är en öppen fråga vilken årgång som är mest lagringsbar. Frukten kanske inte håller lika bra till exempel? Rent spekulativt alltså. Jag har själv ingen uppfattning om de olika årgångarna i det här fallet.

Lösningen för mig är nog att köpa ett gäng och ta en flaska på årsbasis tills jag känner att det verkligen vänt och då dricker jag alla! För det var verkligen gott

grappa

Medlem
Louis Cheze, Belle Demoiselle 2011, Cote Roti.
Ganska ljus, mörkt blåröd. Stor fruktig doft med vinbär, plommon, vanilj, lite pappkartong, viss kryddighet. Bra syra, hyfsade tanniner, härlig frukt med vinbär, kryddor en gnutta fat, men aningen tunn. Ett underbart vin, tycke och smak 91 p, kvalitet 90 p.

tobbe81

Medlem
Köpte wagyuflapsteak idag och kom på att jag inte hade något passande vin hemma så jag var tvungen att spontanköpa en flaska. Och jag kände att jag var sugen på bourgogne så det slutade med en latour
Jag skriver inga längre smaknoter för alla vet endå att de flesta franska pinot har smak och drag utav jordgubbar och hallon med lätt syra och friskhet jag gillade vinet skarpt och ger det 92p.
IMG_20171003_183830_746.jpg
IMG_20171003_171730_595.jpg

LeChat

Medlem
D47FD611-464F-4CF9-81E7-B1658A97E805.jpeg

2014 Felton Road Pinot Noir Bannockburn

I fredags drack vi en 2008 Château Smith Haut Lafitte. Eller min fru tyckte nog att det var jag som drack en 2008 Château Smith Haut Lafitte. Varpå hon undrade om det kanske fanns något mer vin. Hmmm...... finns det något mer vin?:rolleyes:
Så då fick det bli lite PN! God i fredags och jag måste säga att jag är grymt imponerad av hur den håller ihop idag, tisdag, fyra dagar senare. Bra material troligtvis. Men det är ju inget nytt när det gäller Felton Road.

Ekdahl

Medlem
Köpte wagyuflapsteak idag och kom på att jag inte hade något passande vin hemma så jag var tvungen att spontanköpa en flaska. Och jag kände att jag var sugen på bourgogne så det slutade med en latour
Jag skriver inga längre smaknoter för alla vet endå att de flesta franska pinot har smak och drag utav jordgubbar och hallon med lätt syra och friskhet jag gillade vinet skarpt och ger det 92p.Visa bifogad bild 11111 Visa bifogad bild 11112
Kul, ser att den finns i webbsaldot för rimliga 400kr även om 2011 inte är toppårgång iofs.

En fråga om någon vet - är det en blandning av Grand Cru-lägena i Aloxe-Corton eller är den enbart från vingårdsläget "Le Corton"? Sett att andra producenter skriver ut "Le Corton" och denna står bara "Corton" på. Eller missar jag något här?

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
jag är grymt imponerad av hur den håller ihop idag, tisdag, fyra dagar senare
Det där är intressant (har en 2015 men det visar att den måste ligga till sig).
Eftersom jag är ursprunglig smålänning så kände jag mig tvungen att kolla de mest rabatterade vinerna presenterade av @Deppodi senast så jag inhandlade 2 st ex av:
2013 Etchart Arnaldo B
Jag öppnade en flaska för 4 dagar sedan, dekanterade i 2 timmar och.....satans så surt och tunt. Skit tänkte jag, den här måste vaskas! Men, smålänning som jag är, så satte jag korken i och in i kylen till nästa kväll. Test - samma resultat! F-n! Den stod öppnad på diskbänken till kväll 3. Jag smakade innan vaskningen och WTF? Det var helt plötsligt ett fruktigt vin med fint framträdande fat?? Jag kunde njuta av två glas gott vin! Sparade ett glas i flaskan till ikväll och det var forfarande gott. Frugan valde detta glas mot en nyöppnad italienare! Lärdom: Ett ungt välgjort vin måste kanske luftas läääänge, kanske även dygn i rumstemperatur?

sunqan

Vinös
Det där är intressant (har en 2015 men det visar att den måste ligga till sig).
Eftersom jag är ursprunglig smålänning så kände jag mig tvungen att kolla de mest rabatterade vinerna presenterade av @Deppodi senast så jag inhandlade 2 st ex av:
2013 Etchart Arnaldo B
Jag öppnade en flaska för 4 dagar sedan, dekanterade i 2 timmar och.....satans så surt och tunt. Skit tänkte jag, den här måste vaskas! Men, smålänning som jag är, så satte jag korken i och in i kylen till nästa kväll. Test - samma resultat! F-n! Den stod öppnad på diskbänken till kväll 3. Jag smakade innan vaskningen och WTF? Det var helt plötsligt ett fruktigt vin med fint framträdande fat?? Jag kunde njuta av två glas gott vin! Sparade ett glas i flaskan till ikväll och det var forfarande gott. Frugan valde detta glas mot en nyöppnad italienare! Lärdom: Ett ungt välgjort vin måste kanske luftas läääänge, kanske även dygn i rumstemperatur?

Jag hatar när sånt händer - man öppnar en flaska som visar sig vara ogint och surt, ställer det i kylen och "råkar " ösa upp ett smakprov i ett glas några dar senare och så visar det sig vara en släkting till den fula ankungen man hade öppnat, och så hoppas man att den klarar sig ill helgen.

GAH!

Men grattis!

Rexel

Medlem
Bra skit ikväll:)
IMG_0306.JPG

Middag i la morra med Paola o Carlo Revello, supertrevligt! Noter från minnet då fokus var just gott vin och trevligt sällskap:D
Första vinet Jamet, fantastiskt, mjuk, klassiskt , balanserat, efter luft lite gröna stjälkar. Bästa shiraz so far i år 94-95P
Accomasso 2010, ett helt annat vin, initialt i näsan oxiderat, men i munnen bättre och hög syra och obalanserat, men med ngn timma i glaset växer det hela tiden, jag gillar stilen men en liten bit efter Jamet, men nära mot slutet 93P
2006 Cavallotto - sjukt bra, begynnelse till mognad, parfym, lakrits, total balans mellan syra mjukhet o frukt med grym längd..,hatten av 96P

karl.1480

Medlem
Bra skit ikväll:)
Visa bifogad bild 11132
Middag i la morra med Paola o Carlo Revello, supertrevligt! Noter från minnet då fokus var just gott vin och trevligt sällskap:D
Första vinet Jamet, fantastiskt, mjuk, klassiskt , balanserat, efter luft lite gröna stjälkar. Bästa shiraz so far i år 94-95P
Accomasso 2010, ett helt annat vin, initialt i näsan oxiderat, men i munnen bättre och hög syra och obalanserat, men med ngn timma i glaset växer det hela tiden, jag gillar stilen men en liten bit efter Jamet, men nära mot slutet 93P
2006 Cavallotto - sjukt bra, begynnelse till mognad, parfym, lakrits, total balans mellan syra mjukhet o frukt med grym längd..,hatten av 96P
Gött mos! Du börjar komma upp dig i smöret rejält där nere märker jag! :D

LeChat

Medlem
4A9E4BC0-E3D2-455B-B002-521EB2088EB5.jpeg

2010 Renato Ratti Barolo Marcenasco

Hmm..... brukar ju hylla denna som en anständig vardagsbarolo men här fanns nog lite för mycket fat och Bassets svarta vingummin. Mörk frukt och lite mynta i nosen. Tror tyvärr att resterande del av flaskan kommer ha alldeles för mycket av mogna jordgubbar som framträdande drag om 1-2 dagar. Sista flaskan. Bra så.

Toppen