gece
Man vänjer sig.
Mina anteckningar & tankar från fredagens PN-fest hos @Innertällmo Bryggeri. Jag har historiskt inte varit någon stor fantast av denna druva i rödvinstappning (även om den gjorde hemskt bra ifrån sig i fredags), alla poäng från mig är alltså värda att ta med en nypa salt (eller snarare en nypa extrapoäng).
Flight 1:
Framåt senare fick jag tillfälle att återbesöka de i sammanhanget underpresterande bubblen (Philiponnat, Arnould, Lanson) och alla blev bara bättre.
Flight 3:
Flight 4:
Flight 1:
- Nougat, söt gul frukt (Champis!) och en massa sten. Saknar kanske lite komplexitet men det är ypperligt gott. 91p
2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés (90% PN, 10% Chardonnay)
- Citron, sten, kaffe på nosen; är den tunn eller bara för ung? Har en del komplexa toner av citrus (citron och grapefrukt mest) samt ett långt avslut med röda äpplen. Jo, den är nog för ung, inte superkul i mitt tycke men riktigt bra och lär bättra sig. 90p
2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs (100% PN)
Hoppas jag har rätt i att denna tar sig, för jag har ett gäng flaskor...
- Lite nougattoner, vilket jag alltid gillar i skumpa, men sluten och/eller tunn. Livlig mousse med stora bubblor. Bra struktur, inga skönhetsfel, men trist. 85p
2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (100% PN)
- Galiamelon, tilltalande men oidentifierbara gröna toner, nougat. Börjar bra och blir bättre i ett rasande tempo med luft och lite värme. Efter en stund kommer hyacinttoner och jag tänker att detta kan nog vara en Selosse? 93p
NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
- Nougat, äpplen, honung. Tydlig mognad och fin mousse. Mycket bra. Påminner om Vesselle från föregående flight, kan det vara -98an som fanns till försäljning innan -02an? 92p
1995 Bollinger Champagne La Grande Année - Plågsamt ung och stram, en del funky toner av utedass, stall och ett uns kräks (på ett positivt och förfinat sätt). Stenig, floral, och med en underlig överton av grön paprika. Rätt konstigt, ingen favorit, men - ganska bra och har förmodligen en framtid. 86p idag dock
NV Lanson Champagne Extra Age (60% PN, 40% Chardonnay - alltså inte BdB...) Mitt vin, för övrigt, en cuvée av årgångarna -00/-02/-04. - Krutrök, bränd plast, svart vingummi, lite oxidativ på avslut. Påminner lite om en Sauvignon Blanc-dominerad vit Bordeaux jag har ett kärleksförhållande till, Ch Latour-Martillac, fast den här kvaliteten måste vara en champagne. Galet, och bra! 92p
NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs
Framåt senare fick jag tillfälle att återbesöka de i sammanhanget underpresterande bubblen (Philiponnat, Arnould, Lanson) och alla blev bara bättre.
Flight 3:
- Söt röd frukt, mest hallon, dyra fat. Strukturen säger mig att det inte är en PN, både syra och tanniner känns för låga, alkoholen för hög. Kan det vara någon slags Grenache? Störig beska och lite för varmt för min smak. Finns säkert de som gillar det men jag säger 83p
2009 Jules Desjourneys Fleurie (100% Gamay)
Alla PN-provningar måste ha en Beaujolais-bluff med, jag stod för den, och det stör mig att jag poängsatte den så lågt, detta är ju en favoritproducent! Den kändes även den som att den blev bättre under kvällen, eller var det bara att jag visste etiketten?
- Frukt som drar lite åt drottningsylt, men utan att bli sötsliskig, tvärtom ren och fin och sval frukt kompletterad med lite blomster. Ett otroligt sympatiskt vin i lite understated stil. 89p
2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass - Drottningsylt, dyra fat, stendamm, smörkola, lite gröna toner. Känns som föregående vin en lite varmare årgång och med en sjuhelsikes högre fatbudget. Smakar dyrt och är gott men skulle tjäna på att vara lite mindre högljutt. 88p
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard - Aggressivt stickig grön ton (myggmedel), påminner om en Syrah i tunnelfas. Det finns en suverän struktur i detta, och om det bara inte hade en sån intensiv ilsken smak skulle detta vara riktigt bra, men denna gång nöjer vi oss med generösa 84p
2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché
Flight 4:
- Stenig, lite lätt sötsyrlig hallonton med dunster av stall som får mig att tänka på en riktigt, riktigt bra Framboise-lambic. Måste vara Bourgogne. Jäklar vad gott. 92p
2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes - Tämligen brun i färgen. Svett, disktrasa, mint, söt röd frukt, dass, paprika, sten. Har satt antingen 84p eller 89p, kan vara vilket som - inte hedonistiskt gott men hedonistiskt roligt, jajjamen.
1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée - Tät, blåsvart färg, kvällens klart mörkaste vin. Tjära, eucalyptus, jordgubb, blåbär, björnbär, gräddkola. Varmt och moget och på gränsen till för mycket, men inte förbi den. Vi tilldelar den syndiga 90p
2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard