Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Mina anteckningar & tankar från fredagens PN-fest hos @Innertällmo Bryggeri. Jag har historiskt inte varit någon stor fantast av denna druva i rödvinstappning (även om den gjorde hemskt bra ifrån sig i fredags), alla poäng från mig är alltså värda att ta med en nypa salt (eller snarare en nypa extrapoäng).

Flight 1:
  • Nougat, söt gul frukt (Champis!) och en massa sten. Saknar kanske lite komplexitet men det är ypperligt gott. 91p
    2002 Georges Vesselle Champagne Grand Cru Collection Millésimés (90% PN, 10% Chardonnay)
  • Citron, sten, kaffe på nosen; är den tunn eller bara för ung? Har en del komplexa toner av citrus (citron och grapefrukt mest) samt ett långt avslut med röda äpplen. Jo, den är nog för ung, inte superkul i mitt tycke men riktigt bra och lär bättra sig. 90p
    2008 Philipponnat Champagne Brut Blanc de Noirs (100% PN)
    Hoppas jag har rätt i att denna tar sig, för jag har ett gäng flaskor...
  • Lite nougattoner, vilket jag alltid gillar i skumpa, men sluten och/eller tunn. Livlig mousse med stora bubblor. Bra struktur, inga skönhetsfel, men trist. 85p
    2008 Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes (100% PN)
  • Galiamelon, tilltalande men oidentifierbara gröna toner, nougat. Börjar bra och blir bättre i ett rasande tempo med luft och lite värme. Efter en stund kommer hyacinttoner och jag tänker att detta kan nog vara en Selosse? 93p
    NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages
Flight 2:
  • Nougat, äpplen, honung. Tydlig mognad och fin mousse. Mycket bra. Påminner om Vesselle från föregående flight, kan det vara -98an som fanns till försäljning innan -02an? 92p
    1995 Bollinger Champagne La Grande Année
  • Plågsamt ung och stram, en del funky toner av utedass, stall och ett uns kräks (på ett positivt och förfinat sätt). Stenig, floral, och med en underlig överton av grön paprika. Rätt konstigt, ingen favorit, men - ganska bra och har förmodligen en framtid. 86p idag dock
    NV Lanson Champagne Extra Age (60% PN, 40% Chardonnay - alltså inte BdB...) Mitt vin, för övrigt, en cuvée av årgångarna -00/-02/-04.
  • Krutrök, bränd plast, svart vingummi, lite oxidativ på avslut. Påminner lite om en Sauvignon Blanc-dominerad vit Bordeaux jag har ett kärleksförhållande till, Ch Latour-Martillac, fast den här kvaliteten måste vara en champagne. Galet, och bra! 92p
    NV Paul Dethune Champagne Grand Cru Blanc de Noirs

Framåt senare fick jag tillfälle att återbesöka de i sammanhanget underpresterande bubblen (Philiponnat, Arnould, Lanson) och alla blev bara bättre.

Flight 3:
  • Söt röd frukt, mest hallon, dyra fat. Strukturen säger mig att det inte är en PN, både syra och tanniner känns för låga, alkoholen för hög. Kan det vara någon slags Grenache? Störig beska och lite för varmt för min smak. Finns säkert de som gillar det men jag säger 83p
    2009 Jules Desjourneys Fleurie (100% Gamay)
    Alla PN-provningar måste ha en Beaujolais-bluff med, jag stod för den, och det stör mig att jag poängsatte den så lågt, detta är ju en favoritproducent! Den kändes även den som att den blev bättre under kvällen, eller var det bara att jag visste etiketten?
  • Frukt som drar lite åt drottningsylt, men utan att bli sötsliskig, tvärtom ren och fin och sval frukt kompletterad med lite blomster. Ett otroligt sympatiskt vin i lite understated stil. 89p
    2015 Zahel Pinot Noir Ein Kleines Fass
  • Drottningsylt, dyra fat, stendamm, smörkola, lite gröna toner. Känns som föregående vin en lite varmare årgång och med en sjuhelsikes högre fatbudget. Smakar dyrt och är gott men skulle tjäna på att vara lite mindre högljutt. 88p
    2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
  • Aggressivt stickig grön ton (myggmedel), påminner om en Syrah i tunnelfas. Det finns en suverän struktur i detta, och om det bara inte hade en sån intensiv ilsken smak skulle detta vara riktigt bra, men denna gång nöjer vi oss med generösa 84p
    2012 Domaine Hrabal Pinot Noir Suché

Flight 4:
  • Stenig, lite lätt sötsyrlig hallonton med dunster av stall som får mig att tänka på en riktigt, riktigt bra Framboise-lambic. Måste vara Bourgogne. Jäklar vad gott. 92p
    2007 Domaine Perrot-Minot Vosne-Romanée Les Champs Perdrix Vieilles Vignes
  • Tämligen brun i färgen. Svett, disktrasa, mint, söt röd frukt, dass, paprika, sten. Har satt antingen 84p eller 89p, kan vara vilket som - inte hedonistiskt gott men hedonistiskt roligt, jajjamen.
    1976 Domaine Henry Lamarche Vosne-Romanée
  • Tät, blåsvart färg, kvällens klart mörkaste vin. Tjära, eucalyptus, jordgubb, blåbär, björnbär, gräddkola. Varmt och moget och på gränsen till för mycket, men inte förbi den. Vi tilldelar den syndiga 90p
    2012 Calera Pinot Noir Ryan Vineyard
Tack för en lysande kväll! Ni har nästan lyckats omvända en gammal pinotskeptiker...

Magikern

Medlem
Det var främst viner från Bordeaux och Bourgogne och jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår storheten med röd bourgogne. De bästa vita viner jag någonsin druckit är från Bourgogne men rödvinerna, nej. Jag fick ändå prova ett par viner i prisklassen 500-1000 kr.

Prova Hubert Montille eller Lucien Le Moine premier cru från Volnay. 2009orna bör vara bra idag och 2005 ännu bättre. Eller varför inte Chevilions viner från Nuit Saint. George.

Är du beredd att betala över 1000 för en flaska finns det massor av bra viner från 2002 t.ex.

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 11196
Vin från Sardinien kan det va nåt? Det kan det så in i bomben vara. 2012 Punica Barrua är helt fantastiskt. Stramt elegant ingen fruktbomb alls, fantastiskt hanterade fat lååång eftersmak. Lite icke Italienskt på nåt vis, men ändå inte. En Sassicaia, kanske ett snäpp bättre än så t.o.m. Druvblandningen är 85% Carignano, 10% CS och 5% Merlot. 93 pinnar och det för sketna 245:- la en större beställning på en gång.
Låter som ett vin i min smak, Carignan är en underskattad druva. La en beställning.
Det gjorde du rätt i. Årgång 2013 av detta vin ska tydligen vara helt otroligt enligt John Fodera
Hämtade min flaska Barrua idag. Kan meddela att det var en 2013 (listat som 2012 i BS)

LeChat

Medlem
A66CF240-4C90-4FF6-B664-DC221FE2C607.jpeg

2011 Domaine Louis Cheze Côte-Rôtie Belle Demoiselle
Bacon, rökt korv, rått kött, lite häst.... doften är animalisk om man så säger ;) men efter en stund kommer även lite mynta.
Mmm.... elegant syrah. Frukten är kanon och gör sig bra i fransk skrud, strukturerad, tanniner och syra i perfekt balans. Smaken är sval med bl.a. björnbär, peppar och även här en del animaliskt. Riktigt god!

9DEE259D-D2C6-41C0-9E86-47C7773BF888.jpeg

Hemkommen från begravning av mormor!
Pillar ihop en gryta på trattisar, lite lök, vitlök och högrev. Potatis rostas i ugnen.

Ryckte i all hast en Austri San Fereolo 2008 för 169 pix på systemet idag. Coravinade lite matlagningsvin nu.

Färg: Djup, mogna körsbär, ute i kanten tegelrött

Doft: Mogna röda frukter som björnbär och körsbär. En viss stallighet framträder tydligt vid andra doftningen, rätt märkligt. Första sniffen ger inget stall men efter en utandning och näsan i glaset igen så är det super-tydligt!

Smak: Peppar, läder, tobak, bra syra och väldigt lätta tanniner. Upplevs som ett moget vin som nog är rätt perfekt att dricka nu.

Tänker inte ge några poäng men skulle kunna rekommendera det till en vän iaf!
Stod på småpartier-hyllan!

Trevlig helg!

M

Mouton

image.jpeg

Som av en händelse vart man så vintrött. Ja alltså inte trött på att dricka (Gud förbjude) nä det där när man står i källaren och inte hittar nåt. Men så bestämde jag mig för att kolla min Italienska avd, och hittar denna. Men igen, detta är min anledning till intresset, man hittar nåt i källaren man glömt av att man hade! Och det levererar. Dricker det allt för kallt, min källare är under 11 grader denna årstid, men ändå. En otrolig doft av rönnbär, lite nypon och en hint av höstlöv. Smaken går i samma stråk, med en lång eftersmak av rönnbär. Bra? Nja beror på smak preferens. Gillar jag det, ja eller nja, har ju 5 till visade det sig. Det har ju den där lite dammiga mogna tonen jag älskar (nekrofil i vin som jag är) men lite för ogin, lite för mycket rönnbär och allt för lite stall för min smak.

2004 Alfred Gratien Brut Millesime
Första flaskan av de som inhandlades i det senaste SB släppet. Väldigt bra value för pengarna, denna är riktigt bra för < 400 kr! Ett vin som är riktigt bra nu, men som också klarar av 10 års väntan. Hittar gula äppletoner, grapefrukt, smörpopkorn. Bra kropp, medium syra, intensiv finish. Positivt överraskad så jag är nog beredd att ge detta 93P!

Domaine Saint Prefert CDP Reserve Auguste Favier 2007
Wow, fantastiskt vin! Väldigt fin body med vis sötma och hög koncentration. Jag hittar läder, rökt köttighet och plommon. Hittar en liten uns "stallighet" som nog kan bli mer påtaglig om ett decennium eller så. LÅNG eftersmak som är alldeles underbar. 95P

Terre del Barolo Castello Riserva 2008
Klunkvänlig Barolo från ett kooperarativ som satt fint efter CDP'n. Hittar en del örter och mogna körsbär. Medium syra och lätta tanniner. Absolut ett gott vin men når inte riktigt upp till de höga höjderna i fråga om komplexitet. 90P

Attachments

• IMG_3085.JPG
    IMG_3085.JPG
    55,9 KB · Visningar: 254
  • IMG_3086.JPG
    IMG_3086.JPG
    48 KB · Visningar: 216
  • IMG_3087.JPG
    IMG_3087.JPG
    59,7 KB · Visningar: 214

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Penfolds Bin 389

Penfolds i de högre kvalitetsnivåerna är verkligen inget att spotta på. Kanske inte den roligaste producenten att inmundiga och stilmässigt känns det möjligen lite för tillrättalagt, men gott är gott och det här är just gott!

Intensiv fruktbomb som utan minsta lilla tvekan är troget sitt varmblodiga ursprung. Generöst, välbalanserat och insmickrande som sockervadd, men samtidigt seriöst strukturerat med mycket bra längd. Tycker även det är hyfsat komplext i sin fruktdrivna stil. Sköna drag av svarta vinbär, björnbär, tobak, nyplockade granskott, mynta, blyerts och choklad primärt. Andelen syrah gör sig påmind subtilt i bakgrunden med uns peppar och chark. Alla instrument spelar i full harmoni, men priset är onödigt högt ändå kan jag tycka. Lysande vin oavsett. (91p+)

image.jpeg

2005 Faustino I Gran Reserva

Mycket bra årgång. Rikligt med fat och bra struktur. Knappt skönjbar dill. Mer bdx än rioja kan jag tycka. Kommer plocka på mig ett gäng då jag tror att det kommer bli ännu bättre. Bästa årgången sedan -00. (89p)

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 11297
2015 Penfolds Bin 389

Penfolds i de högre kvalitetsnivåerna är verkligen inget att spotta på. Kanske inte den roligaste producenten att inmundiga och stilmässigt känns det möjligen lite för tillrättalagt, men gott är gott och det här är just gott!

Intensiv fruktbomb som utan minsta lilla tvekan är troget sitt varmblodiga ursprung. Generöst, välbalanserat och insmickrande som sockervadd, men samtidigt seriöst strukturerat med mycket bra längd. Tycker även det är hyfsat komplext i sin fruktdrivna stil. Sköna drag av svarta vinbär, björnbär, tobak, nyplockade granskott, mynta, blyerts och choklad primärt. Andelen syrah gör sig påmind subtilt i bakgrunden med uns peppar och chark. Alla instrument spelar i full harmoni, men priset är onödigt högt ändå kan jag tycka. Lysande vin oavsett. (91p+)
Ge den 10-20 år och den förflyttar sig några pinnhål uppåt. Ett riktigt bra vin att lägga undan och glömma bort! Drack 96an förra året, hur bra som helst. 2004an är fortfarande en bit från toppen.

IMG_0080.JPG

Jolie Laide Provisor Vineyard 2014 Grenache. plötsligt kommer man ihåg varför man gillar grenache! Det finns ingen druva som jag kan bli så trött på - alla dessa alkoholstarka hallon/lakritsskallar direkt ur smågodishyllorna. Men när det är så här bra så är det bra. Både färg och doft har drag av pinot noir: hallon, jordgubbar men också plommon, körsbär, skogsgolv, lagerblad, fänkål, svamp. Hittar nya grejer varje gång jag doppar ner näsan i kupan. I munnen känns det att det är något annat, bra frukt, litet så kryddigt, stram struktur, bra syra som lyfter det hela. Mycket elegant och lång. 94 p.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens viner. Detta är vad du missade @Håkan :
20171028 flight 1.jpg

2006 David Leclapart Champagne Cuvée L'Artiste
2006 Taittinger Champagne Brut Blanc de Blancs Comtes de Champagne
2005 David Leclapart Champagne Premier Cru L'Apôtre Blanc de Blancs Extra Brut
L'Apôtre min klara favorit. Detta hindrade dock inte Comtes från att vinna heatet
20171028 flight 2.jpg

2013 Bodegas Rafael Palacios Valdeorras As Sortes Val do Bibei
2013 Bodega Catena Zapata Chardonnay White Bones Adrianna Vineyard Mendoza
2008 Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Pur Sang
Godellon min favorit, Pur Sang vann flighten
20171028 flight 3.jpg

1988 Château Smith Haut Lafitte (korkad)
1998 Château Haut-Brion
2004 Château La Mission Haut-Brion
2008 Château Pape Clément
Med SHL ute ur leken steg Pape Clement fram och sopade banan med konkurrenterna - plockade samtliga röster. Haut-Brion och La Mission var nästan omöjliga att skilja från varandra. Både behöver nog >10 år innan de börjar leverera.
20171028 flight 4.jpg

2010 Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé

Magikern

Medlem
1988 Château Smith Haut Lafitte (korkad)
1998 Château Haut-Brion
2004 Château La Mission Haut-Brion
2008 Château Pape Clément
Med SHL ute ur leken steg Pape Clement fram och sopade banan med konkurrenterna - plockade samtliga röster. Haut-Brion och La Mission var nästan omöjliga att skilja från varandra. Både behöver nog >10 år innan de börjar leverera.

Hade lugnt antagit att Haut-Brion sopat mattan med resten och att La Mission var klart annorlunda i smaken. Hade det varit samma årgång hade jag inte varit förvånad om vinerna varit lika dock.

Flaskan (Haut-Brion) uppfattades som perfekt av alla antar jag?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hade lugnt antagit att Haut-Brion sopat mattan med resten och att La Mission var klart annorlunda i smaken. Hade det varit samma årgång hade jag inte varit förvånad om vinerna varit lika dock.

Flaskan (Haut-Brion) uppfattades som perfekt av alla antar jag?
Jag provade halvblint och var övertygad om att det var Haut-Brion som var i glas 4 (Pape Clement). Inget fel på någon av flaskorna (förutom SHL).

LeChat

Medlem
BB947844-DDFC-4188-ADF6-F9380C48A694.jpeg

2013 Renato Ratti Barolo Marcenasco

Kvällens Bolognese skapade sug efter nebbiolo och samtidigt är jag rätt sugen på att prova något från 2013. Marcenascon är lite ung och tanninrik i nuläget men absolut inte omöjlig och till maten funkar den fint redan nu. Den verkar ha blivit riktigt lyckad i årgången. Strukturerad med bett i tanninerna och med bra syra. Frukten är fräsch och lagom yppig. Jag tror jag får mersmak på årgång 2013.

KimHartman

Medlem
Bild.jpg

2015 Bartolo Mascarello Dolcetto d'Alba

Ung, saftig, sötsura körsbär, lakritsbåtar, antydan till något grönt. Lite kort, men klart OK.

2004 Massolino Vigna Rionda Riserva
Mängder av violgodis (speciellt i smaken där det nästan tar över lite väl mycket), klockren ton av generalsnus, nypon, drag av etylacetat. Lite oroväckande mjuk och tunn dag ett. Visar sig att den bara behöver rejält med luft för att komma igång. Klart mer skärpt och fruktig efter ett dygn i kylen (ett par timmar i karaff, sen förvarad mer eller mindre syrefritt i en helt uppfylld plastflaska i kylen). Lite ek i eftersmaken som jag kunde varit utan, speciellt eftersom det i övrigt känns som en ganska traditionell stil.

2008 Castello dei Rampolla Sammarco
Typiskt ”cabbig” med grön paprika, svarta vinbär och blyertspenna. Klart bättre dag två då den söta men relativt svala frukten öppnar upp. Mycket smak utan att bli tungt eller klumpigt. Ge detta några år till i flaska så kommer det vara fenomenalt!

2015 Auguste Clape Côtes du Rhône
Mörk frukt, gammal häst, lakrits, blöt cement, oliver, djurfoder. Ärligt och äkta. Väldigt, väldigt ungt, men syndigt gott redan. Ska försöka spara några flaskor för att se hur det utvecklar sig. Kan bli svårt...

Tre premiärer i helgen.
Lördagkväll: Stéphane Bernaudeau har figurerat en hel del på instagram senaste året(åren?) och hyllningarna har duggat tätt. Och det är bara att stämma in i hyllningskören. Skyhög syra i kombination med intensitet resulterar i det bästa uttrycket av chenin blanc jag testat. Ett av årets bästa viner och utan tvekan årets roligaste vin. Att det sedan kostar 56 euro på restaurant.....
Flor de Pingus var märkt som 2010 i listan men ute i matsalen kom en flaska '14. Fick spela andrafiol under kvällen men uppfyllde sin roll som spelpartner till köttet.
23112859_10159563523170788_968752934_o.jpg

Söndaglunch: Vankades piggvar och suget på vit Bourgogne var högt. Ståtligt är väl det bästa adjektivet för att beskriva vinet. Snygga fat, bra syra och god intensitet i frukten. Klarar nog några år till i källaren om man är sugen. Smyger med en bild på fisken också.
23030687_10159563522135788_200857869_o.jpg

22908427_10159563607230788_1271963604_o.jpg

Toppen