Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

För någon månad sedan drev jag omkring på Frölunda Torg och försökte slå ihjäl lite tid med att botanisera på systembolaget där (inte sveriges bästa utbud kanske). Slutade med att jag klev ut med tre flaskor av denna: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-pineraie-285201
För 99:- kan det väl vara värt en chansning?
Har väl tänkt att dricka dessa tre flaskor under några år, coravinade upp ett första glas igår kväll!

Färgen är ganska mörk, mer mot svart än rött, lite violetta/blå toner, ungt vin. Ser inte allt för inkräktande ut.
Doften är fruktig, tyckte mig hitta lite blåbär och viol där nånstans, men inte så mkt mer.
Smaken är fyllig, fruktig, blåbär, trä (av nån sort), och en viss kryddighet speciellt på eftersmaken.
Tyckte mig även uppleva en ganska oangenäm metallisk eftersmak som hängde sig kvar...

Inga undansvepta fötter här men det dög att smutta på efter maten och är väl ett bra vin under 100-lappen skulle jag säga!

IMG_7982.JPG

M

Mouton

Åt och drack lite gott idag,

Borgogno langhe rosso 2014

Mitt härliga "burksvin"! Vanilj, körsbär i näsan. Fruktigt och Syltigt och okomplicerat i munnen. Bra vin för pengarna! 90P

Lägg till nån tia och prova Borgogno langhe rosso "pinin" 2013, utklassar lillebror med hästlängder.

Last edited by a moderator:

grappa

Medlem
Chateau Neuf de Pape tema ikväll.
20171103_191552[1].jpg

Clos de la Roquete ägs tydligen av samma ägare som Vieux Telegraphe; roussane 33%, clairette 33%, grenache blanc 34%. Djupt guldgul. Stor doft av hö, blommor, lite parfym, vanilj och äpplen. Bokna äpplen och lite "grappa beska" i smaken. Låg syra, angenäm beska i eftersmaken som är lång. Kanske borde tagits ett år eller två tidigare men riktigt gott. Kvalitet 89 p, tycke och smak 91 p. Definitivt värt 370 SEK.
Beaucastel; Fantastisk rubinröd färg. Stor doft av vinbär, provencekryddor, katrinplommon och vanilj. Fruktig smak med röda vinbär, plommon lite kvistighet och vägdamm. Dämpade tanniner och hyfsad syra. Bra fatbeska i eftersmaken, snudd på lite för påtaglig efter lång tid. Kvalitet 90 p, tycke och smak 90 p. Ett bra vin men det finns bättre till samma pris. Möjligen tål detta längre lagring och skulle ligga till sig fem år till.

M

Mouton

Tack för tipset! Måste beställas för det finns inte på mitt systembolag. Har jag tur får jag en trälåda inpå vid 6 fl. Beställning :cool:
Dom 2 senaste beställningarna kom utan trälådan, trots beställningar av 12 respektive 6 stycken. Före det kom dom alltid i trälåda och i årgång 2013

mnor

Medlem
Piedrasassi PS Syrah 2014. Fantastisk syrah. dag två hade litet av den söta frukten och eken lagt sig för att släppa fram en sälta och olivspadskomplexitet. Är detta systembolagets bästa Syrah i prisklassen under 400 kr? I alla fall med i samtalet om pallplats. 93 poäng.
Fick ut 4 flaskor igår från SB och öppnade en flaska igår. Jag kan bara instämma med @Omar Khayyam tidigare kommentar, en riktigt riktigt bra Syrah med massor av söt mörk frukt och viss sälta. Klar köprekommendation om man tycker om fruktdriven syrah. (Började fundera på om jag köpt ett portvin när jag såg flaskformen).

matage

Medlem
Visa bifogad bild 11320
2012 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

Tredje gången jag dricker denna årgång. Det är också tredje gången som jag inser hur sjukt gott detta vin är. Det finns liksom inget att hacka på varken i doft eller smak.
Smaken är på något vis alltid skitig och elegant samtidigt i en bra Pegau. Komplexitet är bara förnamnet! Och frukten är fräsch och mineralrik. Det är lätt att gnälla över tunga, jolmiga och alkoholstinna viner när man tänker på CdP men 2012an verkar vara helt befriad från det. Attans vad jag gillar denna stil. Om flaskorna i de kvarvarande lådorna hos FVL är lika bra som de jag druckit hitintills så borde jag definitivt köpa en låda till.
Och det är precis vad jag gjorde!:)
Låter ju sjukt lovande. Jag har inte öppnat nån 2012 än men jag funderar fortfarande mest på när jag ska hitta möjligheten att öppna den Jero -12'a som jag köpte i nåt infall av feeling ;)

Silex

Medlem
Länge sedan jag skrev in en smaknot här, men tycker kvällens vin är värt att nämna:
Chateau Leoville-Barton 2003. Dricker sällan Bordeaux numera, och varje gång jag dricker en bra flaska undrar jag varför. Den här var riktigt jäkla bra. Lat som jag är kopierar jag vad jag just skrev på CT:
This is still youngish, but so good that there is no real reason to wait. Beautiful on the nose with cassis and dark berries, some leather, tobacco and, surprisingly, a smoky tone that I don't associate with Bordeaux. Wonderfully structured and balanced. Still with some noticeable tannins and high acidity, but the fruit is there to match. Long and complex. Great wine! Gav det hela 95p.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_4168 2.JPG
Tur att jag inte skall med på BYOB´n i december för jag skulle vara mycket lätt att genomskåda! Både mina inköp och källarnumerär toppas av Syrah. Och jag förstår fullständigt varför. I somras var vi och besökte (B&B) en producent i norra Rhone och provade ett antal av hans 2015. Jag blev riktigt såld på denna årgång och minns från provningen att han hade en Crozes-Hermitage som var riktigt tillgänglig liksom hans St Joseph. En annan Crozes-Hermitage (vielle vignes) var betydligt mer tanninstinn och i behov av lite mer tid. Samtliga köptes in och las på rygg.. För ett par dagar sedan kändes dock ett sug som resulterade i att dessa öppnades:
2015 Olivier Dumaine Crozes-Hermitage Opora
Full av frukt. Plommon och svarta bär i mängd. Lite kött och svartpeppar. Jag tror inte denna har sett mycket ek? Jäkligt gott dock. Efter tre dagar har doften en utpräglad nyans av toffe, kola och choklad. Wow! Lätt 89+
2015 Olivier Dumaine St. Joseph
Den här vet jag har 10 månader i ek. Nyöppnad i kväll och jag är säker på att den utvecklas med tid. Full av mörka bär och frukt. Inte helt olik Opora´n ovan. Trevlig ekighet, lite sötfruktig. Extremt juvenil självklart men väldigt gott. jag tror inte några av dessa ovan blir långlivade hos mig. Samma betyg so far 89+

Last edited:

gece

Man vänjer sig.
IMG_20171103_194247.jpg

Macán mot Macán. Vem vinner? Ingen, direkt. Bra viner med fin struktur och elegant handlag förvisso. Macán är något bättre än Macán Clásico som sig bör, med tanke på prisskillnad. Men ingen av dem blir speciellt kul. Poppade flaskorna igår, lämnade hälften till idag, ingen nämnvärd förbättring. Tyckte snarare att de blev ännu lite mer knutna. Förvisso unga, och kanske blir de jättebra om fem år, men jag passar.

upload_2017-11-5_12-12-10.jpeg

Middag hemma hos farsan och jag stod för det vita. Det landade på en på GC Vaudesir från ett producentbesök hos Seguinot Bordet i somras. Jag ångrar mig lite, detta vin har grym potential men är på långa vägar inte optimalt nu. Dessutom gjorde jag nybörjarmisstaget att bara köpa med mig en flaska hem. Nåväl, besöker man 40 producenter kan man naturligtvis inte köpa lådvis av allt. Vinet då, fantastiskt gott men känns lite slutet just nu. Jag hittar tropiska toner, citroncest, honung, smörighet och en viss mineralitet i finishen. Hittar väl egentligen ingenting som jag inte gillar, bara att det är för ungt. (93P)

Efter det vita plockar farsan fram 5 flaskor AU Shiraz och låter mig välja vilken vi ska öppna. Valet stod mellan:
upload_2017-11-5_12-54-16.jpeg

The Dead Arm 2001
The Standish 2003
Octavius 1999
Octavius 2003
Amon-Ra 2003

Efter lite dividerande föll valet på:
upload_2017-11-5_12-29-6.jpeg

Efter vissa svårighetet med att öppna flaskan kan jag väl säga att valet inte gjorde mig besviken.
Vinet har, sin ålder till trots, fortfarande medel++ syra och och har inte på långa vägar börjat gå utför. Skulle nog vilja påstå att vi öppnade detta vin vid precis rätt tillfälle. Enormt härlig näsa och LÅNG finish. Jag hittar toner av röda bär i allmänhet och björnbär i synnerhet, gummi, lingon och läder. Aldrig druckit The Dead Arm tidigare men om man ska lita på Parker verkar 01 vara en synnerligen bra årgång då han gav detta 98 vid släppet. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag inte ångrar mitt val. (94P)

Efter middagen drack vi vars ett glas av:
upload_2017-11-5_12-43-36.jpeg

Ett på tok för ungt vin för att drickas nu. Hög syra, fylligt, strävt men väldigt slutet. Jag hittar en oljighet, blött gräs och stall. Inte riktigt min stil men tror samtidigt att vinet har viss potential. (86P)

Attachments

• upload_2017-11-5_12-23-44.jpeg
    upload_2017-11-5_12-23-44.jpeg
    56,7 KB · Visningar: 116

LeChat

Medlem
DC17D02D-A7D4-4904-8AC4-A0491FFCAE9D.jpeg

2014 Mount Eden Vineyards Pinot Noir Domaine Eden
Frisk smak med både hallon och mörkare bär. Övergår i goda fattoner med lite kola, choklad och avslutar med lite salmiak lakrits. Som i de flesta goda viner så finns här även något animaliskt över den. Vinet har bra kvalitet som helhet och känns som att här finns ett ambitiöst hantverk bakom. Inte svårt att gilla!:)

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite "medium-wines" till söndagssteken:
sl mot alte reben.jpg

2015 Alexander Laible Spätburgunder Alte Reben ***: hallon och blåbär, bra syra, bra balans, hyfsad koncentration utan att vara överextraherad. I glas 2 kommer det några lädertoner. Schysst vin, behöver rejält med luft, men knappast tid i källaren.
2015 Alexander Laible Spätburgunder Alte Reben ***: SL står för selektion, dvs utvalda druvor, annars ingen uppenbar skillnad jämfört med föregående vin, hallon och blåbär här också,kanske lite sötare frukt, men också klara stick av gräs, halm och grön paprika, mer nyanser i smaken, men inte uppenbart bättre än Alte Reben, drag åt cab franc. Kan nog behöva 2-3 år för att lugna ner sig.
Jag föredrog SL men blev nedröstad 1-2 här hemma.
Klart bra producent om man vill ha drickfärdig vardags-pinot.

Toppen