Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Tänkte jag skulle ha WOTN med rödvinspimplarna på forumet men tji fick jag. Själv var det kvällens vin (halvblint). Fördelen var dock att jag fick med mig en rejäl slatt hem. Sex dagar senare öppnades flaskan på nytt till lite oxfilé och bea. Kraft möter kraft och det blir en fantastisk upplevelse i min ensamhet.
Visa bifogad bild 11373

Andremily no 3 (2014 syrah)

Mycket bär på doften, främst björnbär och körsbär. Lite fikon och lagerblad i bakgrunden och efter ett tag får jag doft av pepparkaka eller snarare nejlika. Åtminstone tror jag det är det. I munnen tillkommer en hint anis och smaken är intensiv och lång med mycket råstyrka! Hög alkoholhalt men inget som stör mig i detta fallet. Ett riktigt monster som jag gillar, lite otämjt i dagsläget men en bra och billigare kopia av SQN. Bästa gissningen blint var just SQN och den stod @karl.1480 för. Blir nog några till för min del medans rödvinsmaffian håller sig till sina...

Vilka andra viner provades?

chambertin

Medlem
Besökte bror min förra helgen och det bjöds på en hel del gott i glasen (och på tallriken också för den delen). En efterhängsen förkylning under veckan gjorde provandet lite svårare än vanligt men det var ju värt ansträngningen skulle det visa sig.

1995 Bruno Paillard Champagne Le Mesnil Blanc de Blanc
Vacker halmgul färg skvallarde om lite ålder. På doften var det initialt lite krutigt och med mkt valnötter, smör, gråpäron och ett uns kanderad frukt (inga sherry-toner som tur var). Härligt mogen och balanserd champagne mao. Smaken vär ganska låg i syran och bonyren också men fullt tillräckligt för att inte vara platt. Härligt komplex och ganska rik smak med torkad frukt och nötter som mest bestående intryck. (90p)

Första gången jag dricker det här vinet från Bruno Paillard. Verkar inte göras speciellt ofta vad jag kan förstå eller har det utgått efter 1995 och ersatts/gått upp i deras ”vanliga” Grand Crû årgångs BdB? Någon som vet ( @MartinE kanske ) ?

IMG_0692.JPG

1999 Bollinger Grand Année
Stor underbart parfymerad och nästan lite sötaktig fruktig doft med tydliga fat- och honugnsinslag. I början en del bokna äpplen men det vädrar bort med mer luft och högre temperatur. Bra kropp och rondör och fortfarande pigg i syran. Härligt komplex eftersmak och blev ett mkt bra vin till första rätten som var små pilgrimsmusslor med brynt savoykål. 92p

IMG_0689.JPG

2005 Dönnhof Oberhäuser Brücke Riesling Spätlese
Här börjar minnet falna lite och hade inte lika mkt fokus då vi var inne på andra rätten. Kommer dock ihåg en mkt intensiv och utvecklad Riesling med tydliga mognadstoner, en hel del petroleum och mycket krusbär som skvallrade om Auslese-nivå (vilket det ju inte var så klart ). Syran var dock ganska låg (eller så maskerades den av sötman och mkt extrakt) så Mosel gick bort för mig men landade inte i Nahe på min gissning. Väldigt kompetent vin med mycket koncentration och lager på lager av smaker som utvecklades med mer luft och temperatur. 90p.

IMG_0690.JPG

1985 Ch. Lynch-Bages
Det här vinet hamnade bredvid Latour -82 vilket kanske var lite taskigt men den klarade sig ändå överraskande bra tack var sin pigga och fortfarande friska ton som tiden inte verkar kunna rå på. Initialt bjöd den på nästan gröna CF-toner men ganska snart tog mer Medoc-lika aromer med ceder, lite kärnor och svarta vinbär över. Smaken är så klart ganska mogen och syror och tanniner rejält avrundade men det finns fortfarande en osannolikt frisk ton i det är 32 år gamla vinet som gör att jag gärna skulle dricka det här i många år framöver (om jag hade några vilket jag tyvärr inte har). 93p

IMG_0691.JPG

1982 Ch. Latour
Hur bra Lynch-Bages än var så var det helt klart att I glaset bredvid fanns ngt helt annat och med en extra dimension av i stort sett allt. Klart mer mogen i färgen men också tätare än Lynch-Bages. Släktskapet mellan vinerna var ganska tydligt men årgångens varma toner och täta frukt lite tobak var saker som stack ut liksom fatbehandlingen (både doft och smak). Den sken absolut mest och bäst den första timmen i glaset och tappade sedan en del av sin intensitet. Smakmässigt kanske mer än en dimension över Lynch-Bages och en eftersmak som nästan inte ville klinga av. En ynnest att få dricka detta omskrivna vin och dessutom på eller nära sin topp vad det verkade som. 98p

IMG_0695.JPG

1960 Krohn Colheita
Var efter några sniffar på doften först lite förbryllad och kunde inte riktigt bestämma mig om det var Madeira, gammal Vintage Port eller Colheita i glaset. Vädigt eterisk doft med mkt russin, målarlåda och kryddor (stjärnanis och sandelträ mest). Enormt intenisv och med en viss alkoholhetta som förbryllade mig då färgen var vädigt ljus och helt brunorange. Smaken och sötman var så pass intensiv att jag återigen lutatde åt VP (Colheita brukar vara ngt torrare tycker jag oftast) men tji fick jag där. Underbart vin att sitta och dofta på till framemot småtimmarna och till en mkt god tarte tatin. 94p.

IMG_0696.JPG

MartinE

Medlem
Första gången jag dricker det här vinet från Bruno Paillard. Verkar inte göras speciellt ofta vad jag kan förstå eller har det utgått efter 1995 och ersatts/gått upp i deras ”vanliga” Grand Crû årgångs BdB? Någon som vet ( @MartinE kanske ) ?
Det är en fantastisk champagne! Jag har druckit 1988, 1990 och 1995. Det har även gjorts en 1999, som fanns till salu på magnum på SB 2014-2015! Jag tror inte de har släppt fler därefter och det finns heller ingen information om den på deras hemsida. Men den brukar få lång lagring innan den släpps, så det är ju inte omöjligt att det dyker upp en 2002:a vad det lider! Hoppas kan man ju.

LeChat

Medlem
597A7DF1-6F12-4F6E-BD30-A885FA91EA62.jpeg

2014 Calera Pinot Noir och N.V. Charles Heidsieck Champagne Brut Réserve med 2008 som bas.

Fantasilöst? Ja, kanske. Har ju druckit ett antal flaskor av båda. Men ack så goda båda två...... Har läst en del gnälliga kommentarer på CT om Caleran, och visst, gillar man bara Bourgogne så kan jag förstå kritiken men om man gillar bra PN från nya världen så kan jag inte förstå varför man skulle rata 2014 Calera. Kanongod och det dräller ju inte av konkurrenter i prisklassen.

Charles Heidsieck är en stor favorit hos mig. Så även en enkel NV blir till storverk hos denna producent. Min typ av Champagne!
Fredagsmyset började tidigt idag! :)

23514518_10159615614760788_572727705_o.jpg

La Closerie - Les Beguines
Andra flaskan på lika månader. Svårt att inte gilla det här, frukt och syra i bra balans, avnjöts tillsammans med stekt svamp och ångrar i efterhand att jag inte slog till på Selosse....

Domaine des Comtes Lafon - Volnay-Champans 2012
Dracks stående vid en bar och fick inte alls den uppmärksamhet som den förtjänade. Röda bär, rosor och silkigt värre. Har fått för mig att jag gillar fruktkoncentrationen i årgång 2012, och det jag gillar mest med vinet är just intensiteten i frukten och hur kompakt frukten upplevs. Aldrig genomfört någon vidare vetenskaplig studie på detta då etiketten alltid har varit synlig, och det är möjligt att det är vinmakningen som spelar in här också då jag tror att Comtes Lafon använder sig av fermentation av hela klasar.(Diskuteras gärna!) Fantastiskt vin och blir säkert ännu bättre med några år till på nacken men varför vänta?

Visa bifogad bild 11377

Fick just hem CAV0077, Coravinade upp ett liter glas av Sant Anna 2016. Innan jag ens fört glaset till näsan utan när det fortfarande står på sin bänk så knockas jag av en kraftig jäst-doft. Sticker ner näsan i glaset och kan inte riktigt hitta den där. Tillbaka på bänken kommer den igen dock och det finns inget annat här som kan avge sådan doft just nu.

Tar en klunk och det första som jag ser framför mig är magsyra och kräks. What??
Är mina smaklökar fulla eller har jag just upplevt min första ”dåliga/korkade” flaska?

Det skumma är att eftersmaken är ganska angenäm och lång med bl.a. tydlig lakrits.

Ska ta ett glas imorrn kväll igen för att se om upplevelsen förändras.

Jag får revidera detta helt och hållet, undrar vad som hände igår. Bara ljuvliga dofter från vinet idag och en härlig fruktig, djup smak med lång fin eftersmak.

Silenos

Medlem
Jag får revidera detta helt och hållet, undrar vad som hände igår. Bara ljuvliga dofter från vinet idag och en härlig fruktig, djup smak med lång fin eftersmak.
Reduktion och/eller hårt svavlat, skulle man väl kanske gissa på (dock brukar det inte påminna om kräks, snarare om någonting bränt).

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Här är mitt fredagsmys:)
2012 E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde
Så mycket snack om nästa fredags släpp av Guigal så frestelsen blev för stor. Poppade 2012 före 2010. Är detta gott eller...?
Oj! Både näsa och gom domineras av nymald svartpeppar. Smak av mörka bär och nätta fat med lagom tanniner just nu (brukar krypa fram mer med luft). Jag njuter i fulla drag :p Och nu ska Cote de Beuf:en in i ugnen:D
IMG_3087.JPG

Mattias Schyberg

Administratör
Utvärderar lite klassiker...

image.jpeg

2015 Jean Foillard Morgon Côte du Py

Inte den bästa årgång jag har druckit. Saknar lite stall, funk och fokus, men gott och värt sin peng ändå. Lättdrucket och sammetslent med medelfyllig kropp. Ingen överdriven eldighet, men visst är det förhållandevis varmt för att vara en beaujolais. Syran är utmärkt och helheten känns generös med inslag av körsbär, mogna jordgubbar, mogen banan, mandel, rosor och järn. Varför klaga? (89p) är inte pjåkigt, men visst hoppades jag på mer med tanke på tidigare upplevelser.

image.jpeg

2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage

Spontant så känns det som det var längesen jag blev småimponerad av Graillot. En lysande årgång på pappret och likaså i praktiken. Stramt, torrt och aningen tjurigt på ett bra sätt med hygglig intensitet. Klassiska markörer av björnbär, peppar, chark, gummi, mörk choklad och röktorkad tobak. En lysande syrah av hög vardagsklass med god lagringspotential för en rimlig peng. (90p+).

Var tvungen att testa ett av de senaste inköpen, en 73:a Schloss Vollrads Rheingau
Aldrig druckit något äldre än 2003 innan.

Coravinade upp två glas, rann lite vid sidan om hålet, såg inte varifrån det kom. Hur som helst så var korken svart på ovansidan. Säkert ok, mögel?

Kände lite på korken sen och då tryckte jag ner den rätt lätt..

Doften är kraftig blöt skog/mossa/lite för gammal svamp. Inte speciellt trevligt alls.
Smaken är bara sjukt platt, skulle kunna vara torr äppeljuice med en trist om än lång eftersmak.

Korkad flaska?

518A5C44-0592-49B7-ABA7-1BA49E98FBC6.jpeg

image.jpg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Osteria More e Macine i La Morra. Imponerande vinlista, särskilt när det gäller pris, ibland billigare än vad producenterna säljer för:
villero montestefano.jpg

2010 Oddero Barolo Villero: En Barolo som gör sitt bästa för att för förklä sig som en Barbaresco och lyckas till 110 %: massor av mint, rosor, körsbär, timjan och rosmarin, väldigt elegant, klart drickvänligt, men kommer att bli ännu bättre.
2013 Serafino Rivella Barbaresco Montestefano: ny bekantskap för mig, skulle mycket väl kunnat vara en en yngre version av Villeron, samma smaknoter, ungt, men tillgängligt, elegant och fräscht.
Villero vinner knappt på poäng (i nuläget) - två väldigt bra viner!

jrick

Medlem
Osteria More e Macine i La Morra. Imponerande vinlista, särskilt när det gäller pris, ibland billigare än vad producenterna säljer för:
Visa bifogad bild 11404
2010 Oddero Barolo Villero: En Barolo som gör sitt bästa för att för förklä sig som en Barbaresco och lyckas till 110 %: massor av mint, rosor, körsbär, timjan och rosmarin, väldigt elegant, klart drickvänligt, men kommer att bli ännu bättre.
2013 Serafino Rivella Barbaresco Montestefano: ny bekantskap för mig, skulle mycket väl kunnat vara en en yngre version av Villeron, samma smaknoter, ungt, men tillgängligt, elegant och fräscht.
Villero vinner knappt på poäng (i nuläget) - två väldigt bra viner!
Drack Rivella förra veckan, älskade den!

Ekdahl

Medlem
Var tvungen att testa ett av de senaste inköpen, en 73:a Schloss Vollrads Rheingau
Aldrig druckit något äldre än 2003 innan.

Coravinade upp två glas, rann lite vid sidan om hålet, såg inte varifrån det kom. Hur som helst så var korken svart på ovansidan. Säkert ok, mögel?

Kände lite på korken sen och då tryckte jag ner den rätt lätt..

Doften är kraftig blöt skog/mossa/lite för gammal svamp. Inte speciellt trevligt alls.
Smaken är bara sjukt platt, skulle kunna vara torr äppeljuice med en trist om än lång eftersmak.

Korkad flaska?

Visa bifogad bild 11400
Visa bifogad bild 11401
Mer troligt bara tidens tand, rimligen i kombination med en läckande kork (oxidation).

Btw, drack en 2015 från samma producent (kanske kabinett, är inte helt säker) och numera har de ”glaskork” på flaskorna.

Wintermute

Medlem
Kloster Eberbach Crescentia Spätlese 2011. Först honung och bokna äpplen, sedan diesel och en fin lång syra. Om en instegsspätlese är såhär trevlig, behöver jag ladda källaren med nästa nivå...

Silenos

Medlem
Det är trevligt att höra era fina omdömen om Rivella Serafinos 13. Töpler skulle få in flaskor i början av denna månad, så snart anländer nog mitt sexpack. Dyr för att vara Barbaresco, men om den påminner om tian, så klart värd sitt pris.

Visa bifogad bild 11395
Domaine des Comtes Lafon - Volnay-Champans 2012
Dracks stående vid en bar och fick inte alls den uppmärksamhet som den förtjänade. Röda bär, rosor och silkigt värre. Har fått för mig att jag gillar fruktkoncentrationen i årgång 2012, och det jag gillar mest med vinet är just intensiteten i frukten och hur kompakt frukten upplevs. Aldrig genomfört någon vidare vetenskaplig studie på detta då etiketten alltid har varit synlig, och det är möjligt att det är vinmakningen som spelar in här också då jag tror att Comtes Lafon använder sig av fermentation av hela klasar.(Diskuteras gärna!) Fantastiskt vin och blir säkert ännu bättre med några år till på nacken men varför vänta?

"There is noticeably more clay in the soil in Les Santenots than for most of Volnay, giving wines of full body and rich texture, though without the tannins of Pommard" säger Jasper Morris i sin Inside Burgundy. Kombinerat med en något fläskig årgång så det låter det som ditt vin. Lafon kör stjälklöst, om han inte ändrat sig (det är ju en vogue). Den tia jag själv sitter på och druckit ett par flaskor av smakar definitivt avstjälkat. Herr Morris nämner vidare att den 1929 han drack i slutet av nittiotalet hos just Lafon var "a thrilling experience". Så även om du inte vill vänta, så behöver du inte känna någon stress.

Själv så ägnar jag mig mest åt 2015 ifrån Bourgogne för nuvarande. Det har givit lite blandat resultat. Varmt var det, och det märks... En Fixin (byvin) ifrån Berthaut-Gerbet som jag drack här tidigare i veckan var mycket god. Jämfört med samma buteljering från 2014 så fanns här en välbehövlig dos generositet. Knappast så värst komplext men ack så drickvänligt. Med råg i ryggen efter framgången knäcktes igår ytterligare en Fixin 2015 ifrån samma firma, men nu ett hack upp i klassificering, 1er "Les Arvelets". Här hade den där dosen med generositet ballat ur en smula. Väldigt fruktsöt, alldeles för mycket så faktiskt. Jag dricker hellre byvinet än 1er:en. Nästa prov, återigen från Berthaut-Gerbet (det kan ju vara lärorikt att hålla några parametrar stilla), befinner sig just nu i karaff. En V-R "Petits Monts", vilket ju är en höghöjds-premier cru, borde rent teoretiskt kunna vara lite mer lagom fruktsöt. Vi får se...

Elvis

Medlem
Korkade upp en Bodega Benegas Benegas-Lynch Meritage Libertad Vineyards 2008 igår. En argentinsk Bordeaux-blend (50 % Cabernet Sauvignon, 30 % Cabernet Franc, 15 % Merlot och 5 % Petit Verdot), lagrad 18 månader på franska ekfat och en produktion på endast 5.000 flaskor. Lät lovande tyckte jag men det här var inte alls i min stil. Kraftigt med mycket mörka bär men också läder och skitigt stall och en märklig rökighet som satt kvar i halsen ungefär som när man druckit någon rökig whisky. Den blev bättre med mat till (älgfärsbiffar med trattkantareller) men nej, det här köper jag inte igen. Dessutom den tyngsta glasflaska som jag stött på för ett stilla vin.
IMG_1251.jpg

Toppen