Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Är i London och frossar i etiketter! Med de senaste dagarnas diskussioner om forumets tillgänglighet bör det sägas att följande viner kanske är ”over and beyond” de flestas rimlighetsnivå. För några år sedan hade det varit så för mig också. Men allt eftersom jag klivit djupare ner i vinträsket så har jag blivit alltmer nyfiken på att smaka de stora kultvinerna. Att köpa en hel flaska är i de flesta fall väldigt avlägset, men att betala några hundralappar för ett glas? Lätt värt. Dracks på Hedonism Wines - det är inte hur många cl som helst i varje glas, men jag tycker det är tillräckligt för att ge en ärlig bedömning så länge det går långsamt framåt.

(ursäkta bristen på bilder – tror att hotellets wifi är kopplat till ett 56k-modem…)

2015 by Farr, Chardonnay
Bra frukt, väldigt ”korrekt” och rent. Har en skarp syra (bara barnet, trots allt) och är bra mer elegant än väntat (vet dock inte varför jag väntade mig något annat…). Intensiv, och trots att ungdomligheten är tydlig så är det riktigt gott nu. By Farr fortsätter att imponera, och 4-500 kr per flaska är att betrakta som fynd i jämförelse med resten av vinerna. 92p.

2006 Kongsgaard, Chardonnay The Judge
Otroligt söt doft, med övermogna tropiska frukter, melon och physalis. I kontrast till frukten är det också vagt ”dammigt”, tänk typ en grusväg på sommaren. Annorlunda, helt klart. Lite väntade toner i form av smör och honung finns där också. På tungan är det väldigt torrt enligt konstens alla regler, även om de söta frukttonerna också finns i smaken. De så kallade ”faten” är väl integrerade vid det här laget. Något stramt, men bra tillgängligt, med bra syra i ryggen. Tung känsla över vinet överlag. Fortfarande tydlig ungdomlighet. Väldigt spännande vin! 93p.

2003 SQN, Sublime Isolation
Majoriteten av druvblandningen är chardonnay, följt av marsanne och rousanne. Udda mix?!
Massiv söt frukt med inslag av bildäck (?!), honung och övermogna äpplen. Det är lent och runt i munnen, men saknar tyvärr lite spets. Det har blivit så polerat att det tappat sin karaktär. Sannolikt bättre för kanske fem år sedan. Missförstå mig rätt, det är fortfarande ett väldigt bra vin. Men för pris och etikett? Något av en besvikelse! 90p.

1972 Bouchard, Chambolle-Musigny
Dags för lite rött! Nekrodrickaren i mig tände till direkt på den här!
Uppenbart moget (skräll), lingon, torkade jordgubbar, oregano, vagt svartpepprigt, jord och gamla skinnskor. På tungan är det lätt bärigt och kryddigt. Tanninerna är praktiskt taget borta, men syran är (relativt) markerad. Fullt med liv för en 40-åring! 90-91p.

2005 Vega Sicilia, Unico
Inbjudande doft, gröna toner, läder, tobak, mörka bär. Något återhållsamt i smakerna, det känns som att ungdomens frukt har lämnat det, men mognadstonerna har inte hunnit blomma ut än. Kraftiga tanniner och bra syra. Ett stort vin, helt klart, och på många sätt ett barnarov. Tror att det här kan bli fantastiskt med ett gäng år på rygg. 91-92p.

2009 SQN, This is not an exit, Syrah
GALET intensivt. Tung röd frukt, köttigt, lite rök, en liten vaniljpuff. På tungan är det som väntat ett monster till vin, men precis som Alto Moncayo: när alla reglage är uppskruvade över max blir det balanserat! Syndigt gott, ärligt talat, och ett i sanning stort vin. 95p.

2014 Château d’Yquem
Riskerar ju att bli lynchad för att dricka just det här vinet vid nysläpp… Men fan om det inte är ett sagolikt vin redan nu. Det är ett UNDER av intensitet – här finns båtlaster av alla tänkbara frukter, smått dränkta i en blandning av honung och saffran. Nej, det är inte så komplext som det kommer vara om 20-100 år, men det är obeskrivligt kraftigt. Superfin syra och en eftersmak som varar hela vägen tillbaka till hotellet. Förstår inte riktigt att vindruvor kan åstadkomma något sådant här… 95p.

2003 Château d’Yquem
Drack den här två dagar innan, så hade den färskt i minnet.
Betydligt mer elegant och komplex än 2014 (men samtidigt inte lika magisk). Tropisk frukt, främst aprikos och ananas. Tydliga botrytistoner, honung, saffran. Väldigt klassiskt. Något återhållsam i sin intensitet och känns som att den kanske är i någon form av tunnel (usch, gillar inte det ordet). 92-93p.

Last edited:

MartinE

Medlem
Är i London och frossar i etiketter [och så vidare]...
Oj! Två SQN och två d'Yquem på samma kväll och ställe! Och sedan några fina flaskor till av bara farten. :cigarr:

Låter helt fantastiskt!

Riskerar ju att bli lynchad för att dricka just det här vinet vid nysläpp… Men fan om det inte är ett sagolikt vin redan nu.
Faktum är att ung och nysläppt d'Yquem, på gränsen till ingången till den där förhatliga tunneln, brukar prestera riktigt bra! Inte så bra som 15-100 år senare förstås, men tillräckligt fint för att motivera ett glas eller två! :)

GALET intensivt. Tung röd frukt, köttigt, lite rök, en liten vaniljpuff. På tungan är det som väntat ett monster till vin, men precis som Alto Moncayo: när alla reglage är uppskruvade över max blir det balanserat! Syndigt gott, ärligt talat, och ett i sanning stort vin. 95p.
Och du som inte ens gillar syrah!? o_O

Eller har jag missförstått det?

Daniel A

Administratör
Faktum är att ung och nysläppt d'Yquem, på gränsen till ingången till den där förhatliga tunneln, brukar prestera riktigt bra! Inte så bra som 15-100 år senare förstås, men tillräckligt fint för att motivera ett glas eller två! :)

Jag håller med! Jag har haft ynnesten att dricka nästan tio olika årgångar d'Yquem de senaste par åren. Från 1986 till 2014, med bra spridning där emellan. Det som har imponerat mest har varit de äldsta och de yngsta årgångarna.

Och du som inte ens gillar syrah!? o_O

Eller har jag missförstått det?

Nja, jag har väl haft mina tvivel inför druvan - fram för allt baserat på ett gäng pavor från Côte-Rôtie och Hermitage som inte övertygat. Men jag har från och med SQN-erfarenheten omvärderat min åsikt. :D

M

Mouton

Som en ren reaktion på vad som börs skrivas om på forumet, bortom dom flestas nivå, eller intressanta viner för en spott styver.
Högg jag direkt på ett inlägg på våran allas Champagne kung Elvis (iaf i mina ögon) på hans blogg och inhandlade och smakar Pavese Barbaresco, idag 2012. Fantastiskt, för under 170:- får man en ursprungstypisk härlig Barbaresco, värdig vilken veckodag som helst, som inte börjar F L eller S. Underbart, producenten gör även en Barbera, synnerligen prisvärd för 109:- Hujedamig mig så mycket billigt det vart nu. Och jag skämde ut mig genom att korka en av dom på F dagen. Lugn, var ju bara en törst släckare på väg mot annat.o_O
Tillägg, vi har även en annan minst sagt kung av champagne, Martin E, inte att förglömma.
Kolla in hans blogg, för ett år sedan dissade jag Champagne, nu tar frugan kortet av mig när det vankas släpp.;):(

Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1959.JPG

Testade 2013 i går, testar 2014 i kväll. Egentligen hade det varit roligt att prova dem sida vid sida, men jag fick inte till det den här gången.

2014 känns mer tillbakadragen och snäv. Doft och smak av ljus choklad, örter, lakrits och mycket mörka bär. Färgen och strukturen är detsamma. Fylligt och fruktigt. Alkoholen är mer påtaglig i finishen på -14 än på -13.

Känner igen stilen och vinet, tror att -14 kommer vara bättre om ett år. Jag är i alla fall glad att vinet är bra och producenten stabil trots två olika årgångar. Förvissa var både -13 och -14 bra årgångar i Kalefornien.

Petra

Medlem
Såhär brukar jag tillbringa fredagar - prova, googla och läsa på.
Idag dricker vi en gewurztraminer som köptes på vinst och förlust på stormarknad i Frankrike. Hade en Alsace period för några år sedan och jag gillar det fortfarande även om jag kanske druckit bättre än just den här.

Attachments

• 2EFAF80C-FDE0-48BC-9787-5D5466890C6D.jpeg
    2EFAF80C-FDE0-48BC-9787-5D5466890C6D.jpeg
    62,6 KB · Visningar: 167
  • C7A4A4FC-D311-46C1-BED7-340A94DD7291.jpeg
    C7A4A4FC-D311-46C1-BED7-340A94DD7291.jpeg
    69,8 KB · Visningar: 164

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är i London och frossar i etiketter! Med de senaste dagarnas diskussioner om forumets tillgänglighet bör det sägas att följande viner kanske är ”over and beyond” de flestas rimlighetsnivå. För några år sedan hade det varit så för mig också. Men allt eftersom jag klivit djupare ner i vinträsket så har jag blivit alltmer nyfiken på att smaka de stora kultvinerna. Att köpa en hel flaska är i de flesta fall väldigt avlägset, men att betala några hundralappar för ett glas? Lätt värt. Dracks på Hedonism Wines - det är inte hur många cl som helst i varje glas, men jag tycker det är tillräckligt för att ge en ärlig bedömning så länge det går långsamt framåt.

(ursäkta bristen på bilder – tror att hotellets wifi är kopplat till ett 56k-modem…)

2015 by Farr, Chardonnay
Bra frukt, väldigt ”korrekt” och rent. Har en skarp syra (bara barnet, trots allt) och är bra mer elegant än väntat (vet dock inte varför jag väntade mig något annat…). Intensiv, och trots att ungdomligheten är tydlig så är det riktigt gott nu. By Farr fortsätter att imponera, och 4-500 kr per flaska är att betrakta som fynd i jämförelse med resten av vinerna. 92p.

2006 Kongsgaard, Chardonnay The Judge
Otroligt söt doft, med övermogna tropiska frukter, melon och physalis. I kontrast till frukten är det också vagt ”dammigt”, tänk typ en grusväg på sommaren. Annorlunda, helt klart. Lite väntade toner i form av smör och honung finns där också. På tungan är det väldigt torrt enligt konstens alla regler, även om de söta frukttonerna också finns i smaken. De så kallade ”faten” är väl integrerade vid det här laget. Något stramt, men bra tillgängligt, med bra syra i ryggen. Tung känsla över vinet överlag. Fortfarande tydlig ungdomlighet. Väldigt spännande vin! 93p.

2003 SQN, Sublime Isolation
Majoriteten av druvblandningen är chardonnay, följt av marsanne och rousanne. Udda mix?!
Massiv söt frukt med inslag av bildäck (?!), honung och övermogna äpplen. Det är lent och runt i munnen, men saknar tyvärr lite spets. Det har blivit så polerat att det tappat sin karaktär. Sannolikt bättre för kanske fem år sedan. Missförstå mig rätt, det är fortfarande ett väldigt bra vin. Men för pris och etikett? Något av en besvikelse! 90p.

1972 Bouchard, Chambolle-Musigny
Dags för lite rött! Nekrodrickaren i mig tände till direkt på den här!
Uppenbart moget (skräll), lingon, torkade jordgubbar, oregano, vagt svartpepprigt, jord och gamla skinnskor. På tungan är det lätt bärigt och kryddigt. Tanninerna är praktiskt taget borta, men syran är (relativt) markerad. Fullt med liv för en 40-åring! 90-91p.

2005 Vega Sicilia, Unico
Inbjudande doft, gröna toner, läder, tobak, mörka bär. Något återhållsamt i smakerna, det känns som att ungdomens frukt har lämnat det, men mognadstonerna har inte hunnit blomma ut än. Kraftiga tanniner och bra syra. Ett stort vin, helt klart, och på många sätt ett barnarov. Tror att det här kan bli fantastiskt med ett gäng år på rygg. 91-92p.

2014 Château d’Yquem
Riskerar ju att bli lynchad för att dricka just det här vinet vid nysläpp… Men fan om det inte är ett sagolikt vin redan nu. Det är ett UNDER av intensitet – här finns båtlaster av alla tänkbara frukter, smått dränkta i en blandning av honung och saffran. Nej, det är inte så komplext som det kommer vara om 20-100 år, men det är obeskrivligt kraftigt. Superfin syra och en eftersmak som varar hela vägen tillbaka till hotellet. Förstår inte riktigt att vindruvor kan åstadkomma något sådant här… 95p.

2003 Château d’Yquem
Drack den här två dagar innan, så hade den färskt i minnet.
Betydligt mer elegant och komplex än 2014 (men samtidigt inte lika magisk). Tropisk frukt, främst aprikos och ananas. Tydliga botrytistoner, honung, saffran. Väldigt klassiskt. Något återhållsam i sin intensitet och känns som att den kanske är i någon form av tunnel (usch, gillar inte det ordet). 92-93p.
Om inlägg av den här digniteten skrämmer bort folk så önskar jag fler bortskrämda proselyter. Allting behöver inte vara enkelt här i livet och esoteriska vrår har ett egenvärde för mig. Älskar dina eskapader även om det inte är uppnåeligt för den genomsnittlige bibliotekarien eller studenten. :p

Fortsätt att bejaka det högsta goda vinet för guds skull!

M

Mouton

Om inlägg av den här digniteten skrämmer bort folk så önskar jag fler bortskrämda proselyter. Allting behöver inte vara enkelt här i livet och esoteriska vrår har ett egenvärde för mig. Älskar dina eskapader även om det inte är uppnåeligt för den genomsnittlige bibliotekarien eller studenten. :p

Håller helt med, självklart vill jag läsa detta, för att inte tala om ett inlägg där en medlem provar Latour-82, eller en Petrus -47 slottstappad. Det är det jag jagar att få dela med nån. Men ett vin liv (intresse) har många mellan steg där imellan.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2017 har bortsett från BYOB varit ett riktigt skitår för mig, har varit jättemissnöje med många viner jag druckit och kommit bort från vad jag egentligen borde köpa. Därav min inaktivitet på forumet. Men nu jävlar, nu ska det bli fart på mig på forumet igen! :D
Hear hear!
-Tycker jag också har hamnat lite där på sistone, druckit masa grejjer som varit bra på pappret men inte riktigt hittat den där grymma njutningen man kan få när man hittar det där vinet man är sugen på precis där och då.

-För snipigt, för tanninigt, för lite stuktur, för saftigt, för lite frukt, för fruktig, för ungt, för svampigt... Vetefasen om jag bara hamnat i någon sort vindepression eller vad som är fallet.

Kunde i alla fall inte låta bli att beställa lite Barbaresco under tvåhunkan efter @Mouton skrivit om den. Får se om den kanske är den som får mig ut ut vinmörkret :)

M

Mouton

Hear hear!
-Tycker jag också har hamnat lite där på sistone, druckit masa grejjer som varit bra på pappret men inte riktigt hittat den där grymma njutningen man kan få när man hittar det där vinet man är sugen på precis där och då.

-För snipigt, för tanninigt, för lite stuktur, för saftigt, för lite frukt, för fruktig, för ungt, för svampigt... Vetefasen om jag bara hamnat i någon sort vindepression eller vad som är fallet.

Kunde i alla fall inte låta bli att beställa lite Barbaresco under tvåhunkan efter @Mouton skrivit om den. Får se om den kanske är den som får mig ut ut vinmörkret :)
Aj f-n. Då hoppas jag på att den levererar;)

M

Mouton

Visa bifogad bild 11444

Testade 2013 i går, testar 2014 i kväll. Egentligen hade det varit roligt att prova dem sida vid sida, men jag fick inte till det den här gången.

2014 känns mer tillbakadragen och snäv. Doft och smak av ljus choklad, örter, lakrits och mycket mörka bär. Färgen och strukturen är detsamma. Fylligt och fruktigt. Alkoholen är mer påtaglig i finishen på -14 än på -13.

Känner igen stilen och vinet, tror att -14 kommer vara bättre om ett år. Jag är i alla fall glad att vinet är bra och producenten stabil trots två olika årgångar. Förvissa var både -13 och -14 bra årgångar i Kalefornien.
Och där fick du mig att beställa ett 6-pack. Satan för forum:)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hear hear!

Selosse Rosé tar dig ur mörkret...:rolleyes:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Och där fick du mig att beställa ett 6-pack. Satan för forum:)

Mycket bra val! Jag tror inte du kommer ångra dig :) när du är på ditt lokala bolag kan du passa på att se på hyllan om de har kvar några -13 samtidigt. I Bromma Blocks fanns det 3st flaskor kvar av -13 i går, resten var -14.

Larseman

Medlem
Dålig fart på forumet, tjena... Har aldrig sett så många (kvalitativa dessutom) inlägg på så kort tid som de senaste dagarna :)
Känner därför lite inspiration att bidra även från min sida.
Kommer ni ihåg för tre år sedan ungefär när Ricossa figurerade på forumet, särskilt Barbarescon för 99kr. Jag köpte några flaskor av Barolon då men det har aldrig blivit av att prova den. Ikväll när Nebbiolo-skeptikern alias min fru var på annat håll så tänkte jag passa på men var initialt inställd på Langhe Nebbiolo typ Rattis Ochetti eller La Spinetta som finns i källaren. När jag kollade CT så hittade jag dessa som jag nästan hade glömt och insåg jag att dessa knappast skulle innebära något ekonomiskt risktagande så varför inte prova.
WP_20171117_19_45_11_Pro.jpg

2009 Ricossa Barolo
Absolut Nebbiolo. Ljust röd med lite begynnande tegelkant. Nypon, rosor, lite bittermandel och lagerblad. I munnen är det ganska avslipade tanniner, slankt och svalt, fortfarande ungdomligt med en liten angenäm fruktsötma. Absolut i klass med många seriösa Langhe Nebbiolo men matchar inte riktigt mer seriös Barolo. Kul att spara även lite billigare viner, i det här fallet var det inget misstag. 88p.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Sitter med ett glas 2008 Raineri Gianmatteo Barolo från en flaska som inhandlades på Atomwine i samband med Legolandbesök 2013. Som en något lättare GD Vajra Albe, slank, bra läge mellan mognad och ungfruktig, nypon, tobak, m+ kropp, m+ längd, skönt avslut som trots sina 14,5% inte övergår i hetta. Värd att vänta på, landar på positiva 88.

Visa bifogad bild 11416
Såhär skrev jag:
Cassis and plums with some initially sour rhubarb that evolved into cherries. Dried herbs/garrigue with hints of coffee and tobacco. What’s standing out the most with this wine is the abundance of paint bucket (VA).

Verkar vara lite av en vattendelare så diskuterar gärna om nån är sugen!
Har inte druckit 2007 som jag minns det så är väl inte rätt person att respondera egentlige. Men... Min idé om Musar är att den bästa jag druckit hade vilat i flaska i 22 år, och att unga Musar - dvs 2004 och framåt - i nuläget kan vara konstiga, goda eller till och med riktigt bra, men att det handlar mycket om flaskvariation. Och årgångsvariation! Inte linjärt på något sätt. De som provat mycket libanesiskt hävdar att det nuförtiden finns andra grejer som är bättre. Munskänken hade bra artikel tidigare i år om detta. Jag blir inte sällan besviken men det hindrar inte att jag lagt undan några röda och via Musar från barnens årgångar, för lämplig högtidstillfälle om 10-20 år.

Silenos

Medlem
Om inlägg av den här digniteten skrämmer bort folk så önskar jag fler bortskrämda proselyter. Allting behöver inte vara enkelt här i livet och esoteriska vrår har ett egenvärde för mig (min fet). Älskar dina eskapader även om det inte är uppnåeligt för den genomsnittlige bibliotekarien eller studenten. :p

Just! För guds skull, det får ju vara någon måtta på folkligheten...

Undantaget rent skräp, tycker jag faktiskt alla nivåer av vin är intressant att läsa om (för ovanlighetens skull*).

*Vin är ett av få områden där en strategi av "hängmattekurv-modell" inte känns optimal. Inom många fält lönar det sig att inrikta sina ansträngningar på det
höga och det låga, men låta mitten vara – Jess Franco och C. Th. Dreyer, skippa C. Nutley; Fleksnes och Hamsun, hoppa allsang på grensen; osv. Icke så med vin!

M

Mouton

Hear hear!

Bara för att föregå med gott exempel beställde ja 36 st. Enligt min gom, finlemmad Nebbiolo, funkar fantastiskt till de flesta Italienska rätter.

Toppen