Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Det är inte varje dag man har möjlighet att beställa 42 flaskor vin. 36 av Italien och 6 från USA. Bra jobbat!
Nope, men så länge det inte är ch Montrose, Pontet- Canet, eller ännu värre Mouton så är det lungt. Mina vardagsviner köper jag alltid i stora mängder. Då pratar vi pris spannet 100-250:- och i och med det, så lämnas en köp-galen rek på Barrua 2013, bunkra. 2014 i senaste släppet är rek köp ej

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Montesso 2015 har av Italien kännaren J Fodero, förkänat 92 poäng. På frågan, törs du säga att detta är i nivå med saccicia 2014, svarade han. No it's better. Det går jag på
Är det Agricola Punica Montessu du pratar om? Visst är det ett ok vin men så värst exceptionellt tycker jag inte det är. Har druckit några årgångar, den senaste 2013, och alla har varit ok men inte mer. Faktiskt tyckte jag sämst om 2013, fatsöt, vanilj. 2015 kanske är ett superår?

M

Mouton

Är det Agricola Punica Montessu du pratar om? Visst är det ett ok vin men så värst exceptionellt tycker jag inte det är. Har druckit några årgångar, den senaste 2013, och alla har varit ok men inte mer. Faktiskt tyckte jag sämst om 2013, fatsöt, vanilj. 2015 kanske är ett superår?
Har exakt samma erfarenhet. 2015 har jag dock hört gott om. Min guru i Toscana, J Foderi skrev exakt vad jag återgav. Hoppas han har rätt, skit samma i mitt fall, 1700:- hit eller dit kvittar. Men hoppas för alla andra att den håller som uttlovat.

M

Mouton

Förövrigt. 2013 var en riktig skit årång på ön.

jrick

Medlem
Montesso 2015 har av Italien kännaren J Fodero, förkänat 92 poäng. På frågan, törs du säga att detta är i nivå med saccicia 2014, svarade han. No it's better. Det går jag på

Har exakt samma erfarenhet. 2015 har jag dock hört gott om. Min guru i Toscana, J Foderi skrev exakt vad jag återgav. Hoppas han har rätt, skit samma i mitt fall, 1700:- hit eller dit kvittar. Men hoppas för alla andra att den håller som uttlovat.

Vem är den här Fodero/Foderi du pratar om?

Pontus

Medlem
2010 San Felice Campiovanni Brunello di Montalcino. Modern doft av mörk frukt, körsbär, körsbärskärna och vanilj. Fyllig och mullig smak av söt mörk frukt, körsbär och körsbärskärna. Jag brukar inte vara överförtjust i denna typ av viner, men detta är riktigt bra. Det finns definitivt en elegans bakom den massiva frukten som bara väntar på att komma fram. Relativt hög syra. Blir säkert mycket bättre med ytterligare lagring. 91p++.

2008 San Fereolo Austri. Påminner delvis om vinet ovan, men är betydligt mer moget och slankare med helt integrerade fat. Elegant doft av körsbär, mintpastill och viol. Smak av körsbär, tranbär och kryddor. Slank munkänsla, men ändå hyfsad kraft i frukten. Hög syra. Allt finfint integrerat. Årets superkap för 169 kronor? 91p.

grappa

Medlem
20171118_155343[1].jpg

Chen Bleu; 65% Roussanne, 30% White Grenache, 5% Marsanne. Gyllengul klar färg. Initialt doftar det hö, kokta grönsaker, lite kvistigt. Inte alls angenämt. Med värmen kommer de härliga dofterna fram av blomsteräng, lite honung, nyslaget hö. Doften är dramatiskt mycket bättre vid rumstemperatur. Smaken torr, röda äpplen, lite kvistig, höiig. Inte så bra som förra gåneng, möjligen legat lite för länge eller en dålig flaska. 83 p.
Saint-Joseph; Mörkt blåröd, relativt opaque. Stor doft av vitpeppar, nejlika, röda vinbär, lite tobak. Hög syra, syrliga vinbär, viss beska. Ett härligt vin men kankse lite ungt ännu. 88 p.

Mattias Schyberg

Administratör
Spontan ostlunch med @MartinE och @chambertin samt min alltid lika bedårande hustru. Inga krussiduller eller höga ambitioner, men som bonus hade mina gäster med sig både bubbel och portvin som komplement till mitt bidrag av en skalmacererad rkatseteli från vinets vagga Georgien.

image.jpeg

N.V. Marie-Noëlle Ledru Champagne Grand Cru Extra Brut

Gott och välutvecklat men fortfarande mycket stramt med skarp syra som först efter någon halvtimme i glaset började mjukas upp och det var nog bra att servera det i Zalto-bdx-kupor möjligen. Ganska smörigt med toner av honung och klassiska brödtoner. En rekordelig champagne, kvalitetsmässigt runt 90-strecket.

image.jpeg

2014 Okro's Wines Rkatseteli

Kul och funkigt samt riktigt gott i min mun. Cider, smutsig honung, tropiska frukter och stalliga toner åt ost. Vettig intensitet, mjuka syror samt ett uns restsötma och skalbeska. Gillar det mycket!

image.jpeg

2012 Churchill's LBV

Viskös och läcker med mängder av körsbär, viol, choklad och russin. Bra balans och intensitet. Det är bara att bunkra upp. Årgången är lysande även om den inte kan mäta sig med -11 på pappret.

Får tacka grabbarna för en mycket trevlig lunch!

image.jpeg

Toppen