Fredagen och lördagen tillbringades i Göteborg och båda dagarna gick i vinets tecken! Höjdpunkten på fredagen var en liten provning på temat
riesling 2015 tillsammans med några vänner som jag brukar dricka vin med. Kvällen inleddes dock med följande föråkare:
2012 Marc Hebrart Special Club: Lättsam, charmig och mycket lovande! Den är så klart ung, men är redan väldigt tillgänglig och bjuder på fin glasutveckling. Komplex, fruktig och rökig doft med inslag av apelsinskal, hallonkärnor och filmjölk. Fruktig smak av apelsin, apelsinskal, persika och röda bär. (87+ p)
Sedan var det dags för följande snyggingar att göra entré:
Det var alltså två kombattanter från
Alsace som skulle göra upp med en tysk antagonist från
Rheinhessen om den åtråvärda titeln
kvällens vin!
2015 Zind Humbrecht Heimbourg Riesling: Fruktig, brödig och kryddig doft med inslag av gula päron, citrus och vit persika. Smaken är fruktig och något komplex och bjuder på vit persika, gula päron och mandarin. Det här är ett mycket charmigt och väldigt bra vin – som kanske borde druckits på egen hand. För det kan inte alls mäta sig med de båda andra skönheterna och när man återkommer till denna stackare känns den närmast endimensionell i jämförelse. Icke desto mindre ett mycket bra vin som kommer att bli ännu bättre med några års lagring! (87-88 p)
2015 Weinbach Riesling Schlossberg Cuvée Sainte Catherine: Riktigt härlig, blommig och jordig doft med vit persika, citron, honung, ingefära och aprikos. Smak av citron, vit persika och citronskal. Fortfarande mycket ung, men redan helt underbar! (91+ p)
2015 Keller Kirchspiel Riesling Grosses Gewächs:
Jäklar vilket vin det här är! Underbar, komplex doft med inslag av krita, gröna äpplen, citron, marsipan, ananas och passionsfrukt. Underbart koncentrerad smak av citronolja, ananas, lime och salt. Den är mycket ung, men redan fantastiskt bra! Helt klart ett stort vin! (95+ p)
Efter denna urladdning blev det en sen middag på
Bhoga (*) med fem rätter och tillhörande vinpaket. Maten och personalen var mycket bra, men dessvärre var vinerna en besvikelse. Hade jag fått bestämma hade vi valt enskilda flaskor istället, men det är tyvärr inte alltid man får bestämma...
Vi lät dock den trevliga och duktiga sommelieren servera oss de fem vinerna blint, vilket ledde till kul diskussioner och en del dråpliga inslag. Roligast var nog när vi serverades ett torrt vitt vin till andrarätten. Den interna diskussionen gick ungefär så här: Jag sa direkt att det kändes som en pinot gris från Frankrike. Min vinkunnige vän Per hävdade dock bestämt att det borde vara en chenin blanc. Övriga tre vid bordet betedde sig som fågelholkar. När sommelieren sedan kom tillbaka till oss för att höra vad vi trodde det var i våra glas blev jag plötsligt osäker och gissade på chenin blanc från Loire. "Finns det några andra gissningar..." blev reaktionen från vår vinkypare. Per var naturligtvis tyst, men vår mindre vinkunnige vän Peter klämde däremot till med: "Pinot gris från Alsace" – vilket var precis vad det var!!
Det mest udda och definitivt mest svårgissade inslaget var för övrigt ett rött vin gjort på gamay, pinot noir – och sauvignon blanc!
Mathieu Coste Improbable 2016 med följande stilrena etikett:
Det var inte särskilt bra – för att uttrycka sig diplomatiskt...
Över till lördagen! Den tillbringades delvis med
@Mattias S och
@chambertin hemma hos vår käre administratör, som var vänlig nog att bjuda hem till sig och hustrun på ostlunch! Mattias har redan redogjort för dessa viner, men här kommer ytterligare bildbevis och mina tankar:
@chambertin inledde tillställningen med att servera en champagne blint. Jag kände direkt igen doften och efter att ha smakat en klunk var det ingen tvekan:
Ledru!
Jag tog inga formella noter och drack för lite av varje flaska för att kunna sätta några poäng, men här är mina korta tankar ur minnet:
Marie-Noelle Ledru Extra-Brut: Komplex och brödig doft med inslag av jäst, äpplen, smör och honung. Smaken är mycket torr och bjuder på gröna äpplen, mineral (i brist på tydligare beskrivning) och citrus. Mycket bra!
2014 Okro's Wines Rkatsiteli: Mattias serverade denna blint. Jag kände mig helt nollställd här, medan
@chambertin briljerade med insiktsfulla tankar! Viner från Georgien tillhör inte min vardagsdricka precis, men det var en kul och riktigt trevlig bekantskap! Klart skum, men väldigt angenäm, doft av cider och honung ("smutsig honung" tror jag Mattias mycket träffande beskrev det som) med tydligt stalliga toner.
2012 Churchill's Late Bottled Vintage Port: Funkar alltid när det vankas ost! En cocktail av russin, bigarråer, mörk choklad och viol. Mycket trevlig, men känns något svagare än den magnifika 2011:an.
Ostarna var för övrigt fantastiska! Stort tack för dem och din gästfrihet,
@Mattias S!