Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2015 Keller Kirchspiel Riesling Grosses Gewächs: Jäklar vilket vin det här är! Underbar, komplex doft med inslag av krita, gröna äpplen, citron, marsipan, ananas och passionsfrukt. Underbart koncentrerad smak av citronolja, ananas, lime och salt. Den är mycket ung, men redan fantastiskt bra! Helt klart ett stort vin! (95+ p)
Det är när man sett hur konservativ du är med betygsättningar generellt som man glädjer sig lite extra mycket åt de flaskor som ligger i källaren. Jag har inte öppnat någon yngre än 2009 men både den och 2007 var fantastiska. Jag tyckte iofs att de båda två landade där redan. 94-95 men tror att de har än mer att ge också...

MartinE

Medlem
Det är när man sett hur konservativ du är med betygsättningar generellt som man glädjer sig lite extra mycket åt de flaskor som ligger i källaren. Jag har inte öppnat någon yngre än 2009 men både den och 2007 var fantastiska. Jag tyckte iofs att de båda två landade där redan. 94-95 men tror att de har än mer att ge också...
Du ska vara glad över dina Kirchspiel! Ge dem tio års lagring så kommer de att sjunga! Det här var dessvärre min enda flaska, men jag har lyckligtvis kvar en Hubacker 2015 som jag tänker ha tålamod med.

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 11477
Måndag i november, har tillbringat eftermiddagen med att prova systemets decembersläpp: Amour de Deutz, Sassicaia och 83 andra viner av varierande kvalitet (förvånansvärt bra dock), tjänsteresa till Skåne resten veckan, noter kommer till helgen.
Efter alla barnarov var det nödvändigt att plocka fram något drickfärdigt:
1967 P. Misserey Chambertin: Inköpt på vinst och förlust på auktionen förra veckan (jag var ensam att lägga bud) I glaset: ljust röd utan några som helst tegeltoner. Doft av lingon, tryffel och liljekonvaljer. All frukt är kvar och koncentrationen är enorm. I smaken finns söta lingon, jordgubbar och hallonbuskar plus en charmig sälta. Tanninerna har lagt sig och harmoniserar med syra och frukten. Otroligt elegant, varsamt fatat och i perfekt balans. Inga som helst tecken på ålder (mer än att tanninerna har lagt sig och släppt fram frukten). Bra Bourgogne klarar lagring och behöver det. Det bästa vin jag har druckit? Mycket troligt, 98+p. Den som släppte det här för 1300 kr gjorde sitt livs misstag.
1967 Borgogno, Barolo Riserva: Doft av choklad, kaffe, nypon, läder och rosor. Mörk och koncentrerad smak av söta nypon som dominerar tillsammans med cigarrer i humidor och röda prince, läder, choklad, blåbär och mörkrostat kaffe. Syran harmoniserar med den koncentrerade frukten. Ganska mycket trä, men frukten och syran kan hantera detta. Fantastiskt vin, men totalt utskåpat av Chambertinen. 93p
Två 50-åringar, med mer kraft, fräschör och vigör än de flesta mänskliga motsvarigheter vid samma ålder. Ingen som helst nekro-känsla i något av de här vinerna. Båda var uppenbarligen gjorda för lång lagring.

Häftigt! Tror min jakt på mogna viner precis blev mer intensiv... ;)

Tar mig friheten att lyfta upp min not från i våras angående 1967 Borgogno, som dracks (eller snarare provsmakades) tillsammans med vinmakaren när han var på besök i Malmö:
"1967 Borgogno, Barolo Riserva
Blint hade jag aldrig i hela mitt liv gissat att det skiljde trettio år mellan det här och föregående vin [1998 Borgogno, Barolo Riserva]. Bra djup här, med råa champinjoner, läder, lakrits (mycket lakrits den här kvällen!), kryddor (spiskummin?!), lite hallon, och något som påminner om farinsocker. Den är pigg, med tillbakadragna tanniner. Polerat och avrundat. Mycket trevligt! 91p."

Kan bara hålla er båda här, tack Daniel för att du delar med dig. Roliga smaknoter som är väldigt bildliga som vanligt. Jag imponeras alltid över hur du lyckas hitta rätt person att prata vin med, och på så sätt också får lite mer och lite större upplevelser än vad man får om man bara hade satt sig i ett eget hörn rakt upp och ned. Det visar på att den här vinvärlden som vi alla lever i, är baserad på väldigt mycket glädje att få dela med andra ändå.

Tänk att social kompetens kan vara en större nyckel än plånboken :)

Tack själv!

Det känns verkligen som att jag gång på gång lyckas befinna mig på rätt plats vid rätt tillfälle, och det är något jag innerligt hoppas kommer fortsätta. Vin är så himla mycket roligare och trevligare som en delad upplevelse. Mycket på grund av att det är så olika människor (förvisso ofta med gemensamma nämnaren "vita män"...) som intresserar sig för vin. Alla har olika bakgrund och olika syn, smak och uppfattning på/om vin. Det var t.ex. fantastiskt roligt att prata om amarone, ripasso och dessa viners popularitet i Sverige och överflöd på monopolets hyllor. En nebbiolo-vinmakare som satsar på finstämdhet hade rätt mycket åsikter där, och var smått chockad över läget i Sverige. ;)

Men det krävs ju inte en vinbar i London för att hitta trevligt vinsällskap. En BYOB fungerar ju lika bra!

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 11483
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Har varit sugen på att testa denna så ikväll fick det bli av!
Det doftar god Syrah. Smaken är ung, generös, strukturerad och lite stram men absolut inte avvisande. Någon nöt tittar fram, typ paranöt eller pecannöt. Här finns även en dos av lite grusiga mineral.
Känns som att vinet har en bra balans och verkar kunna leva upp till årgångens krav. Trevligt om man skulle ha några flaskor kvar runt 2023 för då är den nog riktigt trevlig.
Stjäl lite mer utrymme för att konstatera att om den var lovande igår så visar resterande del som inmundigas ikväll att det var ett understatement. Har bara köpt 6 flaskor. Kanske är lite klent....

LeChat

Medlem
6715F54F-9183-4220-AF07-348DF858A998.jpeg

2015 Agricola Punica Montessu Isola dei Nuraghi
Inte så dumt! Medelfylligt, god smak men en aning mycket schweizernöt (hasselnöt). Inte så komplext. Doften bättre än smaken. Inte så spännande men ett helt okej vardagsvin.

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 11500
2015 Agricola Punica Montessu Isola dei Nuraghi
Inte så dumt! Medelfylligt, god smak men en aning mycket schweizernöt (hasselnöt). Inte så komplext. Doften bättre än smaken. Inte så spännande men ett helt okej vardagsvin.
Det har jag också druckit idag. Sparat halva till imorgon. Och håller väl med dig på många sätt. Gav det 87.

LeChat

Medlem
F28A9F70-D610-47A5-BA73-1B9C25D26FD9.jpeg

2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Doften är ren, frisk med rödfrukt och skog. Det går inte att ta fel på druvan här. Smaken har också en frisk karaktär vilket verkar gemensamt med en del andra PN från USA 2014 som jag druckit. Elegant men med en fyllig komplex smak. Köttigt och med en angenäm ton av bränt socker. Jag blev lite irriterad när man höjde priset på denna från 349:- till 429:- men vinet är bra, inget snack om den saken. Kommer köpa några till.
Det är verkligen länge sedan jag drack en dålig PN. Brukar köpa mina PN mellan 275-500:- och i det spannet finns det mycket gott.

Mattias Schyberg

Administratör
Veckans starkvinskurs med Munskänkarna ihop med @vininfo.nu. För fjärde året i rad nu, och hur mycket jag än försöker övertyga eleverna om sherryns storslagna karaktär så går jag bet! :(

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Makalöst trevlig amontillado med tonvikt på biologisk finokaraktär men med lite lagom oxidation som bjuder på nötter och torkad frukt. Palo Cortado'n är omvänt mer oxiderad i sann oloroso-stil, och ganska fyllig, men med lite skön ton av gåslever och fino i bakgrunden. Grymt bra!

Madeira av bra slag, men det är långtifrån några toppviner i sina respektiva stilar. Sercialen är hyggligt torr, men med en liten sötmaknorr som faktiskt stör en aning om man önskar uppleva hundstryparsyran som druvan kan åstadkomma. Malmseyn är söt som sig bör men jag hade önskat mer kaffe och rost. 10 år är inte mycket att hänga i granen när man pratar om världens mest lagringsbara vin givetvis.

Halleluja, vilken jäkla bra Vintage Port! Magisk årgång. Ung till tusen och ett barnarov av rang, jag vet, men lite tanniner har ingen dött av. Lite småskitig och stallig arom med uns chark är nytt för mig när det gäller port. Kommer troligtvis bli magisk om man orkar vänta på mognad, men redan vid provtillfället skrev jag 95 pinnar, men jag känner mig inte trygg med poäng på starkvin så jag skippar det. Tawnyn levererar, men kändes väl rödbärig för att ha en åldersindikation på 20 år. Kändes mer som tio.

Avslutningen med PX är som alltid en härlig upplevelse. Så jäkla sött att det bildas sockerkristaller runt munnen! ;)

@Ekdahl var en snäll och beskedlig elev, dessutom nailade han samtliga viner, vilket är värt en applåd! :cool:

M

Mouton

image.jpeg

Fick för mig att kolla upp kvaliteten på E. Guigal's mer enkla viner viner ikväll. Då jag tycker att deras La La viner inte mer är köpvärda. Vad gör man då? Jo kollar kvalité på det mer billiga dom sätter sitt namn på. Dessa kostar i spannet 120-170:- inte mycket alls, om det levererar. Det borde dom göra om producenten värnar sitt namn.
Men se där har vi problemet, det gör dom inte. Jag märkte en mer fabricerad ton förra året, och dessa 2 tar det ett steg längre. Om detta varit bib, har jag sagt dåligt. Med tanke på producent, så är det tummen ner. Förövrigt tycker jag la la, har samma tendens. Har girigheten tagit överhand?

Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 11531
Fick för mig att kolla upp kvaliteten på E. Guigal's mer enkla viner viner ikväll. Då jag tycker att deras La La viner inte mer är köpvärda. Vad gör man då? Jo kollar kvalité på det mer billiga dom sätter sitt namn på. Dessa kostar i spannet 120-170:- inte mycket alls, om det levererar. Det borde dom göra om producenten värnar sitt namn.
Men se där har vi problemet, det gör dom inte. Jag märkte en mer fabricerad ton förra året, och dessa 2 tar det ett steg längre. Om detta varit bib, har jag sagt dåligt. Med tanke på producent, så är det tummen ner. Förövrigt tycker jag la la, har samma tendens. Har girigheten tagit överhand?
Hårda ord om en producent som i min värld alltid levererar, men varför vara överens när man kan ha olika åsikter. :)

Wintermute

Medlem
Château La Reyne L'Excellence 2014. Jag visste egentligen att det inte var dags att öppna den, men... Efter fem minuter i glaset är det mycket slånbär, lingon, omogna blåbär, lite kryddor (kryddpeppar, nejlikor, kanske muskot) och ganska mycket aceton. Och stenhårda tanniner. Funkade ganska bra till Brie de Meaux och en galet mogen Morbier. Den halva flaska som är kvar skall få en timme i karaff i morgon. Den flaska som ligger i källaren får ligga till 2020 eller så.

chambertin

Medlem
Veckans starkvinskurs med Munskänkarna ihop med @vininfo.nu. För fjärde året i rad nu, och hur mycket jag än försöker övertyga eleverna om sherryns storslagna karaktär så går jag bet! :(
”The proof is in the pudding” tror jag stämmer in på många finvindrickare när det gäller sherry. Många bekänner sin kärlek till sherry men flaskorna här, på Instagram, på BYOBs, SB’s lanseringar m.m lyser med sin frånvaro (tror inte att jag stött på Sherry på en BYOB någonsin).
Behöver inte gå längre än till mig själv (och då sitter jag ändå med en Oloroso i glaset ikväll för ovanlighetens skull) för att konstatera att Sherry är bra, intressant, unikt men trots det lider av att ngt saknas. Kanske är det svårigheten att matcha med mat, kanske är det volatiliteten eller de torra strama tonerna. Kan bara själv konstatera att Sherry dricks och njuts men inte alls så frekvent som många andra vintyper jag hänger mig åt.

Mattias Schyberg

Administratör
”The proof is in the pudding” tror jag stämmer in på många finvindrickare när det gäller sherry. Många bekänner sin kärlek till sherry men flaskorna här, på Instagram, på BYOBs, SB’s lanseringar m.m lyser med sin frånvaro (tror inte att jag stött på Sherry på en BYOB någonsin).
Behöver inte gå längre än till mig själv (och då sitter jag ändå med en Oloroso i glaset ikväll för ovanlighetens skull) för att konstatera att Sherry är bra, intressant, unikt men trots det lider av att ngt saknas. Kanske är det svårigheten att matcha med mat, kanske är det volatiliteten eller de torra strama tonerna. Kan bara själv konstatera att Sherry dricks och njuts men inte alls så frekvent som många andra vintyper jag hänger mig åt.
Dels är det nog som du säger, men det finns också några andra aspekter som inte direkt hjälper till för att få en vinnörd intresserad av sherry:

Det är inte tillräckligt exklusivt, det är generellt årgångslöst, det finns inte en drös hippa producenter att hålla koll på och det är ett vin som inte vinner det minsta på att lagras i sin vinkällare. ;)

Jag tar på mig uppdraget att upplysa oss vinnördar mer och får ser till att ta med mig lite mer sherry på byobs och liknande framgent. För visst är det samma sak även för mig. Vinerna finns ju alltid där framför näsan, men jag väljer alltid något annat i slutändan, men aldrig på grund av att det inte smakar intressant eller gott, utan mer för att drycken inte väcker tillräckligt med intresse hos "vinnördar" i allmänhet. Det blir liksom bara en parantes i sammanhanget. Det är inte heller svårt att gissa vad det är i glaset. Visst, jura och fino går lätt att förväxla arommässigt vanligtvis.

Ekdahl

Medlem

Visa bifogad bild 11516
Visa bifogad bild 11517
Visa bifogad bild 11518
Visa bifogad bild 11519
Visa bifogad bild 11520
Visa bifogad bild 11521
Visa bifogad bild 11522
Visa bifogad bild 11523
Visa bifogad bild 11524
Visa bifogad bild 11525

Makalöst trevlig amontillado med tonvikt på biologisk finokaraktär men med lite lagom oxidation som bjuder på nötter och torkad frukt. Palo Cortado'n är omvänt mer oxiderad i sann oloroso-stil, och ganska fyllig, men med lite skön ton av gåslever och fino i bakgrunden. Grymt bra!

Madeira av bra slag, men det är långtifrån några toppviner i sina respektiva stilar. Sercialen är hyggligt torr, men med en liten sötmaknorr som faktiskt stör en aning om man önskar uppleva hundstryparsyran som druvan kan åstadkomma. Malmseyn är söt som sig bör men jag hade önskat mer kaffe och rost. 10 år är inte mycket att hänga i granen när man pratar om världens mest lagringsbara vin givetvis.

Halleluja, vilken jäkla bra Vintage Port! Magisk årgång. Ung till tusen och ett barnarov av rang, jag vet, men lite tanniner har ingen dött av. Lite småskitig och stallig arom med uns chark är nytt för mig när det gäller port. Kommer troligtvis bli magisk om man orkar vänta på mognad, men redan vid provtillfället skrev jag 95 pinnar, men jag känner mig inte trygg med poäng på starkvin så jag skippar det. Tawnyn levererar, men kändes väl rödbärig för att ha en åldersindikation på 20 år. Kändes mer som tio.

Avslutningen med PX är som alltid en härlig upplevelse. Så jäkla sött att det bildas sockerkristaller runt munnen! ;)

@Ekdahl var en snäll och beskedlig elev, dessutom nailade han samtliga viner, vilket är värt en applåd! :cool:
Tackar så ödmjukast för denna mycket lärorika lektion och provning. Förstärkta viner är verkligen min blindspot inom vinvärlden och jag har inte ens koll på vad jag gillar. Kan konstatera (igen) att Sherry är inte min grej och jag går inte heller igång på Port. Maderia har något som jag gillar dock, ligger i nivå med Sherryns komplexitet och doft men är bättre i munnen med sötma och viss fyllighet. Min WOTN var Cossart Gordon Malmsey Madeira, tätt följd av Graham´s Tawny Port. Tycker annars att just förstärkta viner lider av att vara... förstärkta. Alkoholen sticker ut och nästan bedövar upplevelsen.

Angående Sherryns tillvaro på bakgården så upplever jag faktiskt att många väldigt vinkunniga, sommelierer o dyl faktiskt hyllar Sherryn, och att det mer är vanliga vindrickare eller vinintresserade i allmänhet som ratar den, inkl mig själv. Tycker tyvärr den är ganska ointressant i munnen där den supertorra, lågviskösa och avsaknaden av syra inte lämnar så mycket kvar att uppleva. Men på näsan är den ljuvlig, men det räcker inte i min värld.

Btw, att jag plockade alla rätt i provningen var såklart tur, hade inget med mina (bristfälliga) kunskaper att göra utan mer bara resultatet av en analytisk process av vad det borde vara i glasen.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
IgNtcvc.png
Det blev riesling igår! Var sugen på att testa något purungt från Tyskland, och då föll lotten på 2016 Keller Riesling trocken!

Jag förväntade mig en rejäl syrabomb, och även om syran är hög så är den betydligt mer balanserad än många andra Rheinhessen/Rheingau från 2015. Fullt av fin gul frukt, melon, gröna äpplen och en krispig syra som inte blir alltför påtaglig som i många 2015 upplevs nu. Självklart alldeles för ung att dricka nu för att det ska komma helt till sin rätta, men det fungerar förvånansvärt bra! Ska plocka upp några fler och gömma i källaren för den närmsta 2-3 åren! Perfekt sällskapsvin för nästkommande somrar! 89p

Mattias Schyberg

Administratör
IgNtcvc.png
Det blev riesling igår! Var sugen på att testa något purungt från Tyskland, och då föll lotten på 2016 Keller Riesling trocken!

Jag förväntade mig en rejäl syrabomb, och även om syran är hög så är den betydligt mer balanserad än många andra Rheinhessen/Rheingau från 2015. Fullt av fin gul frukt, melon, gröna äpplen och en krispig syra som inte blir alltför påtaglig som i många 2015 upplevs nu. Självklart alldeles för ung att dricka nu för att det ska komma helt till sin rätta, men det fungerar förvånansvärt bra! Ska plocka upp några fler och gömma i källaren för den närmsta 2-3 åren! Perfekt sällskapsvin för nästkommande somrar! 89p
Gillar din lek med "float". Kanske kan vi få till lite sådant kul på ett hemligt ställe också? ;)

Toppen