Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Japp! Jag testade det mest för att se om det går att få ett något snyggare inlägg! Nu har jag inte så mycket text i mitt inlägg, men när man har samma höjd på ett textblock som bilden är hög så blir det ganska trevligt! :)
Du får gärna exempelfiera på annat ställe när du har tid och lust. Ta i så fall vilken/vilka bilder som helst och så kan jag ersätta dem med andra textanpassade enligt din mall så att säga. :)

Petra

Medlem
Du får gärna exempelfiera på annat ställe när du har tid och lust. Ta i så fall vilken/vilka bilder som helst och så kan jag ersätta dem med andra textanpassade enligt din mall så att säga. :)
Helt off topic för tråden men på tal om bilder. Jag har inte förstått hur jag får in en bild i texten från mobilen? Blir bara tumnaglar och vem orkar hålla på och klicka på dem?

Mattias Schyberg

Administratör
Helt off topic för tråden men på tal om bilder. Jag har inte förstått hur jag får in en bild i texten från mobilen? Blir bara tumnaglar och vem orkar hålla på och klicka på dem?
Klicka på "Bifoga en bild/fil"

image.jpeg

Väl bild från ditt bildbibliotek.

image.jpeg

Välj "Full storlek" och inte "Tumnagel" och bilden kommer infogas där markören står.

image.jpeg

Magnus L

urydhtfilgukj
Japp! Jag testade det mest för att se om det går att få ett något snyggare inlägg! Nu har jag inte så mycket text i mitt inlägg, men när man har samma höjd på ett textblock som bilden är hög så blir det ganska trevligt! :)
Ser ju inte
kanonbra
ut på
mobiltelefonen
tyvärr, bilden
ändrar ju inte
storlek så
texten till
vänster blir
något i stil
med
det här
:)

LeChat

Medlem
F3EBD76C-164F-45BF-A491-4624C0FACC6A.jpeg

2010 Château de Pibarnon Bandol

Entrecote och Bandol fick det bli ikväll. Beslutsångesten är den vanliga. Vilken flaska är det minst dåliga valet av alla dessa lite för unga viner? Tanken känns kanske igen.
God ung mourvèdre idag men outvecklad så jag bör nog försöka vänta till 2020 innan jag funderar på att öppna nästa.

Visa bifogad bild 11592
2010 Château de Pibarnon Bandol

Entrecote och Bandol fick det bli ikväll. Beslutsångesten är den vanliga. Vilken flaska är det minst dåliga valet av alla dessa lite för unga viner? Tanken känns kanske igen.
God ung mourvèdre idag men outvecklad så jag bör nog försöka vänta till 2020 innan jag funderar på att öppna nästa.
Nämen exakt. Tanken tänktes tidigare ikväll även hemma hos familjen Khayyam. Stod och fipplade med några grejer som lagrats en stund men som skulle behöva en stund till. Till slut fick nyfikenheten ta överhanden och det slutade som så många gånger förr med att jag öppnade enda flaskan av något bra, litet för tidigt. Men - vissa finviner dricker alldeles utmärkt på frukten, till exempel den tre år gamla Lyndenhurst som öppnades ikväll till litet grillat kött och en pasta med färsk tryffel. Massor av komplexitet redan, och struktur som bygger mer på bra syra än på hårda tanniner. 94 poäng, lätt.

Pontus

Medlem
2015 Alain Graillot Crozes-Hermitage. Initialt en del smörkola i doften, som snart försvinner och ersätts av mörk frukt, peppar, läder och örter. I munnen är det massiv mörk frukt och diverse örter, ganska stramt utan att faten tar över. Hög syra. Detta är riktigt lovande och vill jag påstå ett kap. Lägg undan och plocka fram om 7-10 år. 91p++.

chambertin

Medlem
Dels är det nog som du säger, men det finns också några andra aspekter som inte direkt hjälper till för att få en vinnörd intresserad av sherry:

Det är inte tillräckligt exklusivt, det är generellt årgångslöst, det finns inte en drös hippa producenter att hålla koll på och det är ett vin som inte vinner det minsta på att lagras i sin vinkällare. ;)

Jag tar på mig uppdraget att upplysa oss vinnördar mer och får ser till att ta med mig lite mer sherry på byobs och liknande framgent. För visst är det samma sak även för mig. Vinerna finns ju alltid där framför näsan, men jag väljer alltid något annat i slutändan, men aldrig på grund av att det inte smakar intressant eller gott, utan mer för att drycken inte väcker tillräckligt med intresse hos "vinnördar" i allmänhet. Det blir liksom bara en parantes i sammanhanget. Det är inte heller svårt att gissa vad det är i glaset. Visst, jura och fino går lätt att förväxla arommässigt vanligtvis.
Håller inte riktigt med dig om att hipsterfaktorn och årgång gör Sherry impopulärt. Hippa producenter kommer ju som på beställning när intresset för vinerna ökar (jfr t.ex Beaujolais och t.ex Lapalus m.fl. Vem hade hört talas om dom förut ?)
Exklusiviteten och avsaknad av årgångar håller jag till 100% med om vg områdets problem.
Avsaknaden av Sherry på BYOB handlar nog dels om att det är snorenkelt att känna igen och att det inte är lika hipt som t.ex Bgn, Bdx, Piemonte, tysk Riesling, Cali m.fl..

Mattias Schyberg

Administratör
Håller inte riktigt med dig om att hipsterfaktorn och årgång gör Sherry impopulärt. Hippa producenter kommer ju som på beställning när intresset för vinerna ökar (jfr t.ex Beaujolais och t.ex Lapalus m.fl. Vem hade hört talas om dom förut ?)
Exklusiviteten och avsaknad av årgångar håller jag till 100% med om vg områdets problem.
Avsaknaden av Sherry på BYOB handlar nog dels om att det är snorenkelt att känna igen och att det inte är lika hipt som t.ex Bgn, Bdx, Piemonte, tysk Riesling, Cali m.fl..
Angående producenter. Det jag menar är att det nästan enbart finns stora handelshus som gör sherry idag och det är ju inte något som ökar populariteten direkt. Men visst är det ett hönan och ägget-resonemang.

Mattias Schyberg

Administratör
Bordeaux ställdes under lördagen mot Ribera del Duero i ungefär samma priskategori...

image.jpeg

2014 La Dame de Malescot

En bdx som flörtar med Loire behöver inte vara fel. Om bara priset hade varit i paritet också! Ett trevligt, elegant och läskande vin med lingon- och blåbärsris i kubik. Ceder, gräs, röda vinbär, ljus tobak och grus. Kanske även ett uns paprika. Slankt med bra syra och rejält torra tanniner som biter ifrån bra. Saknar lite frukt, intensitet och komplexitet. En ganska atypiskt bordeaux kan jag tycka, men visst är det ett njutbart vin. Inte direkt vad jag förväntar mig för slanten. (88p)

image.jpeg

2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto

Mängder av struktur och maffiga fat med piptobak, smörkola, dill och rostade valnötter. Plommon, svarta vinbär och mörka körsbär med aningen jordiga och rökiga toner. Mycket bra balans och hög intensitet i en fyllig och stram kropp. Ett lysande vin som givetvis är alldeles för ungt idag, men jag gillar det oavsett och det blev en jordskredsseger för Spanien här. Både ur ett preferens- och kvalitetsmässigt perspektiv. (91p+)

Kvällens köttbit...

image.jpeg

LeChat

Medlem
703E4756-8354-4355-A051-A9A66CBA6FAE.jpeg

2011 Domaine Garon Côte-Rôtie Les Triotes

Första klunken säger att den behöver kylas något för att hålla ihop lite bättre. Men här finns vad som kan förväntas i en god och drickfärdig syrah av det lättare slaget. Bra matvin med markerad syra och här finns en tydlig rökighet i avslutet. Mumsig till kyckling med parmaskinka och balsamicosås.

Toppen