Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Det är synd att klaga när det inte finns nått att klaga på. Två olika skolor, igår och idag

2010 Terrasole BdM
Lätt lätt lätt, rosenblad, nypon, körsbär, lite strävhet, frukt, men lätt som vinden. Gott gott 93p

2014 Alto Moncayo Veraton
Tätt, kraftigt men ändå lent. Vanilj, söt frukt, aningen kaffe, nästan lite trögflytande
Verkligen extra allt som sagts på forat. 92p

Och en bonus för en även i övrigt bra torsdag
2012 E Guigal CdP
Lätt, lite körsbär och björnbär, vanilj i doften. Svalt, rätt lätt, lent, frukt, vanilj, aningen lakrits. Viss kärvhet, i positiv mening. 92p

Jävla bra viner.
Just nu föredrar jag nog elegans framför kraft, men ibland. Everything in moderation,even moderation itself, som BrewDog skrev på en av sina öl

Attachments

• DSC_1295.JPG
    DSC_1295.JPG
    37,6 KB · Visningar: 176
  • DSC_1306.JPG
    DSC_1306.JPG
    22,3 KB · Visningar: 179

Silex

Medlem
Det är synd att klaga när det inte finns nått att klaga på. Två olika skolor, igår och idag

2010 Terrasole BdM
Lätt lätt lätt, rosenblad, nypon, körsbär, lite strävhet, frukt, men lätt som vinden. Gott gott 93p
Drack samma vin häromveckan och kan helt skriva under på dina smaknoter, kanske ett par pinnar lägre i betyg. Lätt, snyggt, elegant och gott gott. Det enda som störde mig lite var att det inte riktigt kändes som en BdM, utan som en BdM som så gärna ville vara lite trendig och helst låtsas komma från ett kallare klimat. Inget för de som gillar bombastiska viner. Hur som helst - gott vin.

Drack samma vin häromveckan och kan helt skriva under på dina smaknoter, kanske ett par pinnar lägre i betyg. Lätt, snyggt, elegant och gott gott. Det enda som störde mig lite var att det inte riktigt kändes som en BdM, utan som en BdM som så gärna ville vara lite trendig och helst låtsas komma från ett kallare klimat. Inget för de som gillar bombastiska viner. Hur som helst - gott vin.
Ja - alltså - jag är inte säker på att jag skulle ge det 93 nästa gång, men kan bara bedöma där och då, och det var precis det jag var sugen på (men kanske inte förväntade mig riktigt) och passade fint till biff med lite kantareller och portvinssås.

Angående BdM så har jag inte alls mycket vana, jag tänkte nästan mer barolo när jag drack den, sangiovese brukar väl vara lite stadigare? Detta är en region/druvvarianter jag inte alls hunnit nörda så mycket i så mina förväntningar och det som levereras är inte alltid i fas.

Håkan

Medlem
Igår kväll var det ordinarie medlemsmöte i måndagsklubben och som vanligt helt blint tema. Dock var det förvarnat att det skulle bli lite extra trevligt, och då sluter vi ju självklart upp mangrant. Det skulle visa sig att kvällens tema var huruvida Gevrey Chambertin Clos St Jacques har grand cru nivå eller inte. 7 st viner, det visade att en hermelin dolde sig bland katterna.
1. Louis Jadot 2007 Clos St Jacques
Doft av kött, fat och skog. Smak med röda bär, lite vanlij, lite multna toner. Ett jättebra vin som i ett annat sammanhang lätt skulle kunna varit kvällens höjdpunkt, nu var konkurrensen något knivskarp och detta var det svagaste kortet. Jättebra vin 91 p
2. Sylvie Esmonin, 2005 Clos St Jacques
Initialt väldigt sluten, betydligt mörkare i färg, rejält fatad med lite sötare doft, frukten gick åt mörkare hållet, lite pepprig, doften en klockren Cote Rotie. Smaken var rätt stram, bra mörk frukt, ganska söt, en hel del skogstoner och även tjära. Vinet besinnade sig efter en stund och i sammanhanget gled det in i pinotträsket. Klart yngre än 1a vinet, vinner på minst 5 års lagring till. Öppnade upp sig och blev riktigt trevligt till slut även om det var väl stramt. 93 p
3. Trapet Chambertin 2006
Här gick frukten åt det rödare hållet med röda vinbär och lingon. Smaken var sträv med rätt hög syra, köttigheten i doften fanns även i smaken. Kanske var det märkt av årgången men den stack inte ut alls. 92 p
4. Bruno Clair 2008 Clos St Jacques¨
Doft av grillat kött, skog och vanilj, smaken var bra, röda bär, lingon. Väldigt klassisk skolbokspinot, initialt var den väldigt trevlig men slöt sig efter ett tag. Behöver mer tid, det mest slutna vinet i samlingen. Jättegott och 93 p
De tre avslutande vinerna stod i en klass för sig, och här kändes det verkligen att det var klass på vinerna.
5. Dominique Laurent 2008 Clos St Jacques
Doft av grillat kött, bränt socker och mörka bär, en väldigt intensiv smak, det känns som vinet smakar av dig istället för tvärtom. Väldigt väldigt gott, ett av årets absolut bästa viner. 97 p
6. Jean-Marie Fourrier 2008 Clos St Jacques
Och direkt blev Dominique Laurent slagen på fingrarna av detta vin. Om inte ännu mer intensivt, med en syrligare ton än föregående och mer röda bär i fruktskalan. Väldigt gott, tyvärr utom räckhåll numera. 98 p
7. Armand Rosseau 2008 Clos St Jacques
Om nu vin nummer 6 är utom räckhåll är detta vin ännu mera utom räckhåll, har betvivlat att det ens funnits då det är nästan osannolikt att jag någon gång skulle få dricka det. Hur som helst där stod det. En helt annan stil än Fourrier. Där Fourrier vann på intensitet och kraft har detta vin elegans och finstämdhet. Riktigt silkigt med en väldigt lång smak. Min första Rosseau av de tre stora och gråter blod när jag inser vad detta vin betingar i pris. 96 p
Ikväll tyckte jag att kraften vann men mycket möjligt att detta vinner i längden. Hoppas bara att folk dricker det och inte bara låter det gå runt på auktioner.
Alla vinerna funkade väldigt bra med mat och det visade också på storheten hos vinerna.
Frågan är vad jag själv matchar denna provning med, snart min tur... Just det, svaret på frågan var inte 42 utan ett rungande ja, Clos St Jacques ligger självklart på Grand Crunivå.

LeChat

Medlem
010513BC-859D-45F0-8912-9E21407FAC96.jpeg

2015 M. Chapoutier Crozes-Hermitage Les Meysonniers
Första klunken känns lite stram men till maten funkar det bättre. Framförallt märker man potentialen som finns. Materialet verkar lovande med bra frukt och med lite kärva tanniner. Gott men med en ung frukt som i nuläget saknar rätt mycket av komplexitet. Behöver nog vila i några år men kan bli kul att kolla igen redan om ett år.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack, underligt nog, rövvin i afton.
2016 Frontera Pinot Noir, Concha Y Toro (Chile), 83p (47kr)
Ett billigt PN-vin som trots det är varken blaskigt, sött, fläskigt, fult, beskt eller äckligt. Det är rejält GOTT! Går inte att jämföra med tex Patriarche Pinot Noir (AOC Bgn) från samma årgång och som trots tre gånger priset är i det närmaste odrickbart (obalanserade och obehagliga syror i en utspädd utlevelse).
En varm rekommendation blir ju att få SB ta hem detta vin i dunk, även om det knappast lär bota svensk alkoholrelaterad morbiditet.
E0D95321-CA04-4024-AE62-1687994C3812.jpeg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår kväll var det ordinarie medlemsmöte i måndagsklubben och som vanligt helt blint tema. Dock var det förvarnat att det skulle bli lite extra trevligt, och då sluter vi ju självklart upp mangrant. Det skulle visa sig att kvällens tema var huruvida Gevrey Chambertin Clos St Jacques har grand cru nivå eller inte. 7 st viner, det visade att en hermelin dolde sig bland katterna.
1. Louis Jadot 2007 Clos St Jacques
Doft av kött, fat och skog. Smak med röda bär, lite vanlij, lite multna toner. Ett jättebra vin som i ett annat sammanhang lätt skulle kunna varit kvällens höjdpunkt, nu var konkurrensen något knivskarp och detta var det svagaste kortet. Jättebra vin 91 p
2. Sylvie Esmonin, 2005 Clos St Jacques
Initialt väldigt sluten, betydligt mörkare i färg, rejält fatad med lite sötare doft, frukten gick åt mörkare hållet, lite pepprig, doften en klockren Cote Rotie. Smaken var rätt stram, bra mörk frukt, ganska söt, en hel del skogstoner och även tjära. Vinet besinnade sig efter en stund och i sammanhanget gled det in i pinotträsket. Klart yngre än 1a vinet, vinner på minst 5 års lagring till. Öppnade upp sig och blev riktigt trevligt till slut även om det var väl stramt. 93 p
3. Trapet Chambertin 2006
Här gick frukten åt det rödare hållet med röda vinbär och lingon. Smaken var sträv med rätt hög syra, köttigheten i doften fanns även i smaken. Kanske var det märkt av årgången men den stack inte ut alls. 92 p
4. Bruno Clair 2008 Clos St Jacques¨
Doft av grillat kött, skog och vanilj, smaken var bra, röda bär, lingon. Väldigt klassisk skolbokspinot, initialt var den väldigt trevlig men slöt sig efter ett tag. Behöver mer tid, det mest slutna vinet i samlingen. Jättegott och 93 p
De tre avslutande vinerna stod i en klass för sig, och här kändes det verkligen att det var klass på vinerna.
5. Dominique Laurent 2008 Clos St Jacques
Doft av grillat kött, bränt socker och mörka bär, en väldigt intensiv smak, det känns som vinet smakar av dig istället för tvärtom. Väldigt väldigt gott, ett av årets absolut bästa viner. 97 p
6. Jean-Marie Fourrier 2008 Clos St Jacques
Och direkt blev Dominique Laurent slagen på fingrarna av detta vin. Om inte ännu mer intensivt, med en syrligare ton än föregående och mer röda bär i fruktskalan. Väldigt gott, tyvärr utom räckhåll numera. 98 p
7. Armand Rosseau 2008 Clos St Jacques
Om nu vin nummer 6 är utom räckhåll är detta vin ännu mera utom räckhåll, har betvivlat att det ens funnits då det är nästan osannolikt att jag någon gång skulle få dricka det. Hur som helst där stod det. En helt annan stil än Fourrier. Där Fourrier vann på intensitet och kraft har detta vin elegans och finstämdhet. Riktigt silkigt med en väldigt lång smak. Min första Rosseau av de tre stora och gråter blod när jag inser vad detta vin betingar i pris. 96 p
Ikväll tyckte jag att kraften vann men mycket möjligt att detta vinner i längden. Hoppas bara att folk dricker det och inte bara låter det gå runt på auktioner.
Alla vinerna funkade väldigt bra med mat och det visade också på storheten hos vinerna.
Frågan är vad jag själv matchar denna provning med, snart min tur... Just det, svaret på frågan var inte 42 utan ett rungande ja, Clos St Jacques ligger självklart på Grand Crunivå.
Satte du också dessa poäng helblint?

Mmm

Medlem
Öppnade en Alain Graillot 2005 St Joseph...

Den stod verkligen på avgrunden till ålderdom. Lite mognadssyror och en kraftig doft av inlagda rödbetor. Med lite luftning så blev den helt OK om man drack den som en 70-tals Bourgogne. Men den skall verkligen inte lagras en sekund till!

Undrar just hur det står till med Graillots andra 2005:eek:r? Tror jag har ett helt gäng Crozes-Hermitage

Magikern

Medlem
Vino Tondonia Rioja Blanco reserva 2003

Doft: Nötter, fat och kanske lite smör. Tydliga mognadstoner.

Attack: Rätt blygsam men syra och fat framträder rätt bra.

Mellansmak: Här händer det saker. rätt fylligt med oxiderade toner, nötter, fat och en obestämbar brödig smak. Rågbröd skulle jag vilja säga.

Eftersmak: Syrlighet, fat och gammalt bröd. Rätt bra längd.

Detta vinet är garanterat fullmoget och särpräglat som bara den. Stannar nog vid 89 poäng pga att stilen inte helt tilltalar mig.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tänkte jag skulle ha WOTN med rödvinspimplarna på forumet men tji fick jag. Själv var det kvällens vin (halvblint). Fördelen var dock att jag fick med mig en rejäl slatt hem. Sex dagar senare öppnades flaskan på nytt till lite oxfilé och bea. Kraft möter kraft och det blir en fantastisk upplevelse i min ensamhet.
Andremily 2014 20171108.jpg

Andremily no 3 (2014 syrah)

Mycket bär på doften, främst björnbär och körsbär. Lite fikon och lagerblad i bakgrunden och efter ett tag får jag doft av pepparkaka eller snarare nejlika. Åtminstone tror jag det är det. I munnen tillkommer en hint anis och smaken är intensiv och lång med mycket råstyrka! Hög alkoholhalt men inget som stör mig i detta fallet. Ett riktigt monster som jag gillar, lite otämjt i dagsläget men en bra och billigare kopia av SQN. Bästa gissningen blint var just SQN och den stod @karl.1480 för. Blir nog några till för min del medans rödvinsmaffian håller sig till sina...

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har 4 favoritdruvor (röda) i ordning: Syrah, Grenache, Mourvèdre och Carignan och då är det extra kul att hitta dessa i samma flaska!
2015 Domaine de la Janasse Côtes du Rhône Villages Terre d'Argile
25% av varje druva kan ju aldrig slå fel? Nej det kan det inte. Ung, mycket fruktig (tom lite sötfruktig), lite sydrhonsk garriqe och fina nätta fat. Nu känns frukten överdådig men den kan nog få lite "mening" om den ligger på rygg ett tag, dock inte för länge. Gott, kan rekommenderas. Finns kvar i websaldot. 88p
2009 Radford Dale Black Rock
För 5-6 år sedan var detta ett totalt omöjligt vin. Svart, tungt, tanninstinnt och slutet? Då gav jag detta vin 81-83p. Jag glömde bort några flaskor och sen ramlade jag på en när jag skulle välja vin att skeppa iväg till Grappe. Såg nu också att detta vin var Platters wine of the year 2017 i SA? Tydligen varierar druvblandningen varje år och numera är det en stor andel Cinsault. 2009 var det dock mina favvo-druvor + Viognier. Idag är det ett helt annat vin! Efter ca 2 timmars luftning finns här härlig frukt, lagom syra och fint integrerade fat. Riktigt j-ä gott:p 89-90p! Där ser man vad lite tid kan göra:confused:. Observera texten längst ned på flaskan - och glöm inte detta!
IMG_6169.JPG

IMG_1937.JPG

Ekdahl

Medlem
Tänkte jag skulle ha WOTN med rödvinspimplarna på forumet men tji fick jag. Själv var det kvällens vin (halvblint). Fördelen var dock att jag fick med mig en rejäl slatt hem. Sex dagar senare öppnades flaskan på nytt till lite oxfilé och bea. Kraft möter kraft och det blir en fantastisk upplevelse i min ensamhet.
Visa bifogad bild 11373

Andremily no 3 (2014 syrah)

Mycket bär på doften, främst björnbär och körsbär. Lite fikon och lagerblad i bakgrunden och efter ett tag får jag doft av pepparkaka eller snarare nejlika. Åtminstone tror jag det är det. I munnen tillkommer en hint anis och smaken är intensiv och lång med mycket råstyrka! Hög alkoholhalt men inget som stör mig i detta fallet. Ett riktigt monster som jag gillar, lite otämjt i dagsläget men en bra och billigare kopia av SQN. Bästa gissningen blint var just SQN och den stod @karl.1480 för. Blir nog några till för min del medans rödvinsmaffian håller sig till sina...
Ett powervin var det verkligen! Anledningen till att jag själv inte topprankade vinet var alkoholen. 15,5% (?) är mycket, och i ärlighetens namn kändes det nästan förstärkt. Trolla bort det och det är ett fantastiskt vin med stor utvecklingspotential.

1570DE32-350E-47CC-9E45-1ADCACD04246.jpeg

Fick just hem CAV0077, Coravinade upp ett liter glas av Sant Anna 2016. Innan jag ens fört glaset till näsan utan när det fortfarande står på sin bänk så knockas jag av en kraftig jäst-doft. Sticker ner näsan i glaset och kan inte riktigt hitta den där. Tillbaka på bänken kommer den igen dock och det finns inget annat här som kan avge sådan doft just nu.

Tar en klunk och det första som jag ser framför mig är magsyra och kräks. What??
Är mina smaklökar fulla eller har jag just upplevt min första ”dåliga/korkade” flaska?

Det skumma är att eftersmaken är ganska angenäm och lång med bl.a. tydlig lakrits.

Ska ta ett glas imorrn kväll igen för att se om upplevelsen förändras.

Jag och frun öppnade denna med, nog för att det fanns fruktsyra men nä, ett bra men ganska enkelt vin. Låter ju som nått va knas

Ska testa imorrn igen som sagt, men nej trots min n00b aura så kan jag nog stå för att det där inte bara var ett vin som ”inte passar min smak” utan en dålig flaska.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
rinaldi veglio.jpg

2013 Francesco Rinaldi e Figli Barolo Le Brunate: väldigt framåt för att vara en 2013. Rosor och choklad, frukt, syra och tanniner i snygg balans. Går mycket bra att njuta nu, men mår säker bra av 10 år i källaren.
2011 Mauro Veglio Barolo Vigneto Arborina: tät varm frukt, lite väl framträdande fat, behöver mycket luft, förvånansvärt blek jämfört med Rinaldi.

Toppen