Blindprovning i Skåne (DBYOB). Förutsättningar på förhand:
8 röda viner som ska kategoriseras i 4 olika ”vintyper”. En vintyp skulle i detta sammanhanget kunna innebära mycket, men exempelvis område eller druva. Lite upp till provaren att tolka. Det behövde inte vara 2 viner av vardera vintyp utan antalet kan variera mellan 1 och 5. Förtydligande, om 5 viner ”hör ihop” finns det 3 viner som inte kan höra ihop med något annat (tot. 4 ”typer”). Kul koncept!
Vin 1:
Körsbär, russin, viss tjärvhet.
Bra syra, kraftigt tanningrepp, ett väldigt cleant och gott vin.
90P
Gissning: Barolo, 2013 (2010 som reserv)
Korrekt vin: Proddutori del Barbaresco, Barbaresco, 2013
Vin 2:
Viss stallighet, granbarr, eucalyptus, lakrits, blommor
Oj, här var det power! En enorm käftsmäll men oerhört ungt. Inte ungt som i slutet, mycket tillgängligt redan nu. Primär frukt. För vissa kan det vinna på att ligga några år för att ”cut the edges”. Fantastiskt gott i mitt tycke redan nu dock!
93P
Gissning: CDP, 2015 alternativt 2010. (2015 pga. dess unga karaktär men pga. stalltonerna vill en del av hjärnan säga lite ålder, 2010)
Korrekt vin: Domain de Fondreche, Il etait une fois, Ventoux, 2015
Vin 3:
Direkt på färgen kände jag direkt, en Piemonte till, denna med lite mer ålder (bruna toner).
Menthol, soja, mogna körsbär
Ålder, perfekt balans, lent och underbart klunkvänligt. Ytterst välintegrerade lätta tanniner.
91P
Gissning: Barolo, skrev aldrig ner något årtal men mellan 2000 och 2005 var jag inne på.
Korrekt vin: Terre del Barrolo, Barolo Cannubi, 2007
Vin 4:
Rubinrött och massivt koncentrerat färgmässigt.
Lite funky i doften på ett positivt sätt. Rätt så sluten näsa dock.
Ungt, enorm syra, bra kraft, rödfruktigt, körsbär, lätta tanniner. Viss sötma (godis). Ett riktigt spännande vin!
92P
Gissning: Jag var personligen helt lost på detta. När vinerna diskuterades nämndes Cab och det kunde jag väl köpa även om det inte kändes helt rätt.
Korrekt vin: Jean Marc Burgaud, James, Beaujolais, Morgon – Cote du Py, 2015
Kvällen första shock - min favoritproducent i Beaujolais som jag till råga på allt besökte i somras! Som ett försök till försvar är James det enda vin jag varken provat eller köpt av Burgaud. J Fortsätter att imponera dock även i ett sällskap med lite tyngre viner stillmässigt. Köp alternativt besök om ni är nere i Lyonområdet!
Vin 5:
Väldigt sluten näsa, övermogna jordgubbar.
Enkelt, medium body, gräddkola, lakrits, jordgubbar. Saknar djup. Växer i glaset dock vilket höjer poängen lite. Ungt.
87P
Gissning: Lost även på detta!
Korrekt vin: Pierre Usseglio, Chateauneuf-du-pape, 2015
Kvällens andra chock – detta är det enda av kvällen viner jag har hemma och har testat tidigare. Uselt, framförallt med tanke på att jag var inne på CDP i vin nr 2 och borde kunnat lägga ihop 1+1.
Vin 6:
Färgmässigt väldigt likt vin nr 1.
Sluten näsa.
Ungt, massiv syra, tanniner som behöver tid, russin. Svårt att hitta så mycket, behöver som sagt mycket tid detta för att eventuellt släppa loss.
89P
Gissning: Piemonte, Langhe, 2013
Korrekt vin: Luigi Pira, Marenca, Barolo 2010
Vin 7:
Enormt härlig näsa. Gran, eucalyptus, sötfruktigt.
Perfekt balanserat i munnen, medel syra, en det sötma, godis!
92P
Gissning: Tvekade mycket på denna, ingenting kändes helt 100. Pga av kvällen tidigare viner och provningens upplägg landade det dock till slut på Södra Rhone. Årgång 2007 (2005 som reserv)
Korrekt vin: Scriani, Amarone della Valpolicella Riserva, 2010
Vin 8:
Wow, vilken näsa! Granbarr, svett, timjan.
Ålder, balans, lent, skön syra i finishen, bra power, elegant, lång eftersmak. Ett fantastiskt vin!
94P
Gissning: Chateauneuf-du-pape, 2007
Korrekt vin: Domaine de la Mordoreé, Chateauneuf-du-pape, La Reine de Bois, 2007
Sammanfattningsvis tyckte jag mig kunna urskilja 2 av 4 tydliga kategorier, Nebbilo/Piemonte samt Södra Rhone/CDP. Satte dock 7an som CDP istället för 5an.
Grupperna var alltså:
Nebbiolo från Piemonte
Södra Rhone
Amarone
Beaujolais
Mycket kul provning med bra viner!