2015 Wither Hills Taylor River Pinot Noir
Bomb av jordgubbar och pinotkryddor i doften, fräsch syra. Utvecklas positivt i glaset. Men, jag vet inte, jag går inte igång riktigt, kanske för mycket jordgubbsaft över det hela. 86-87p
2015 Le Volte
Ganska mycket. Mörk frukt, aningen mint, svarta vinbär . I munnen ganska strävt, men överlag finns en balans. Aningen mint, stout och körsbär och vinbär. Skulle nog må bra av lite mat. Bra för pengen, men kommer jag köpa igen? Antagligen inte denna årgång, 85-87p
Två exempel på vin som jag normalt inte skriver nått om här, det är svårt att bedöma viner som är , enligt alla objektiva kriterier är bra, och subjektivt smakar det absolut inte illa, men det är lite ointressant i brist på bättre ord. Ur ett rent personligt perspektiv skulle jag nog på ett sätt dra ned 3-4p till men det är egentligen inte representativt för vinet.
Kollar man på omröstningsskalan så är väl 82-83 helt ok att sätta på ett vin som är bra men ointressant, men sen kollar man lite längre ner och ungefär var siffrorna hamnar, då blir 80- bra, 79 mediokert en ganska snäv värld där typ 80-82 känns rätt dåligt, i synnerhet om man jämför med en del 70-80kr viner som inte har några uppenbara fel men bara inte är så goda
- 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
- 80-84 Bra, ett välgjort vin
- 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
Summan av kardemumman är väl lite att iaf jag poängsätter vin som det bästa betyget av "objektiv" och subjektiv bedömning, men det blir inte så intressant att bedöma såna här, "okej bra men..." viner
Hur tänker ni andra eller köper ni bara sånt ni är hyfsat säkra på