This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tack för dina utmärkta intryck!Gick till Munskänkarna Stockholms nyhetsprovning på måndagen för att förkovra mig lite. 10+3 viner för 300+100 kronor. Inte krav på att vara medlem (jag är det inte). Provat öppet.
1. 2016 Wittman Westhofener riesling trocken
Tajt med grönt äpple och citrus. Inte uttrycksfull i nuläget. Kan säkert utvecklas bra.
2. 2016 Marko Gure Arbasoak Oxer Bastegieta
Smörig ekig doft. Bra syra, ung, äpplig. Eken slår över i smaken. Drar lite åt cider i äppligheten. Jag avstår.
3. 2011 Hugel Grossi Laüe Pinot Noir
Parfymerad godislukt. Besk, charmlös smak. Drag av konfekt.
4. 2015 Ojai Santa Barbara Pinot Noir
Fin jordig jordgubbsdoft med antydan till stallighet. Smaken mer stängd. Lite förmultning. Kan lura en del under ytan här.
5. 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti
Märklig, skitig doft. Men intresseväckande! Lätt vin med fin bärighet. Framträdande syra. Kan behöva lugna ner sig något, men helt klart klunkbart.
6. 2016 Contadino Etna Rosso
Har inte stött på något som det här vinet förut. Inläggning, hudvårdsprodukt i doften? Har svårt att beskriva smaken. Inte mycket fruktighet. Skulle aldrig köpa det här, men det smakade inte illa.
7. 2007 Château Berliquet
Smörig doft med bra djup. Mogen, smörig smak. Mycket ek. Beskedliga tanniner. Ok.
8. 2008 Château Vignelaure
Eukalyptus i doften, alkoholen märks. Smaken drar något åt övermogenhet, lite konfekt. Men det funkar, och det finns djup i smaken.
9. 2011 L'Authentique Château Pineraie
Kan en doft vara mörk? I så fall är den här det. Drag i tanninerna. Känns ungt. Mörka bär lurar bakom struktur. Klart vettigt.
10. 2012 Roquette & Cazes
Smöriga fat i doften, fint djup. Smörighet även i smaken. Alkoholen sticker ut lite. Ungt, behöver tid.
Extravin 1. 2016 Arnot-Roberts Syrah
Distinkt, mintig doft. Ungt och tufft i munnen, stängt. Lite gräsigt, pepprigt. Cigarrfat med torrt slut. Mer finess än kraft. Lovande.
Extravin 2. 2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert
Lite gödsel i doften. Fruktigt, strävt. I behov av tid. Hyfsat.
Extravin 3. 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé
Ungt, stängt, tufft (har ni läst det förut?). Utmärkt struktur och balans, mogen frukt. En del fat, men inte överdrivet. Potential.
Att dricka i dag: 2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti.
Att lagra i fem år: 2011 L'Authentique Château Pineraie.
Att lagra i tio år: 2016 Arnot-Roberts Syrah.
Att lagra i femton år: 2015 Hermitage La Maison Bleue Paul Jaboulet Ainé.
Vi hade provning i kväll av olika PN i Munskänkarnas regi och jag tyckte att det här var provningens godaste vin! Finns kvar några flaskor på winefinder.se/Visa bifogad bild 10973
2016 Crystallum Peter Max Pinot Noir
Ännu en bra årgång av detta übertrevligt prissatta vin. Kan tycka att det har lite mer värme jämfört med förra årgången, men det känns inte sämre för det, men alkoholen är nog aningen mer noterbar (dock fullständigt hanterbar). Fin komplexitet. Kryddigt, köttigt och rödfruktigt med medel på det mesta i munnen. Syran är möjligen strax under medel. Mosiga jordgubbar, körsbär, rökt nyponte och sandelträ. Finstämda stråk av rödbeta, peppar och pomerans. Riktigt gott! (90p)
Vi hade provning i kväll av olika PN i Munskänkarnas regi och jag tyckte att det här var provningens godaste vin! Finns kvar några flaskor på winefinder.se/
2013 Corton Grand Cru Monopole Clos des Meix var inte alls i min smak, fast den kostar mer än dubbelt så mycket. Bourgogne kanske kräver lite kännedom och tillvänjning för att kunna uppskattas fullt ut. Har inte så stor erfarenhet av vinerna därifrån.
Sedärja, ser ju ut att bli en påvens-nya-hatt-provning av rang!Förbereder morgondagens Tjattånöffdypapp-provning.
Visa bifogad bild 12637
Har du provat Ojai Santa Barbara County Pinot Noir 2015? Det har inte jag, men den verkar vara högklassig. Några år sedan vi hade på provning ett par viner i den högre sfären av Calera och de var oerhört goda båda två, det fanns stor skillnad mellan årgångarna.Visa bifogad bild 12635
2014 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
Ikväll blir det champagne och säsongens helt fantastiska räkor. Men innan dess kan det ju vara gott med ett glas pinot. Marimar har verkligen lyckats bra i denna årgång. Även tidigare flaskor som druckits har varit strålande. Komplex PN som är fullt spelbar idag.
Montirius Vacqueyras les Clos 2015
N: wow! Något helt annat på näsan än de två tidigare. Litet gott och blandat, blommiga dofter, något animaliskt under (vildsvinsfett?)
M: ja detta gillar jag mycket, fin ren syrlighet som går som en tråd genom upplevelsen. Frukt, men fokuserad. Vita liljor, färska björnbär som varit i kylskåpet. Läcker nu, läcker sen. Inget stort och kralligt vin utan snarare väldigt elegant. 92-93
Kommer att ta slut snart på bolis efter alla lovord från medlemmarna här … Jag är för, då det kan bli lite välinpinkade långbyxor i längden. OM det nu räknas i sammanhanget?Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos
Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Har provat Ojai men inte just den du nämner men jag tackar för tipset. PN av god kvalitet är ofta riktigt, riktigt gott.Har du provat Ojai Santa Barbara County Pinot Noir 2015? Det har inte jag, men den verkar vara högklassig. Några år sedan vi hade på provning ett par viner i den högre sfären av Calera och de var oerhört goda båda två, det fanns stor skillnad mellan årgångarna.
Flyttar den genast från min SB-inköpslista ”Tveksamma” till ”Inköp bråttom”...Visa bifogad bild 12638
2015 Montirius Vacqueyras Le Clos
Japp! Det här är ett vin som levererar mycket klass. Häftigt vin! Lätt grillat kött, lakritsrot, cigarrtobak, timjan, stall, sandelträ och björnbär följt av lagerblad, inpissad djurhud, salmiak, svartpeppar och rökigt te. Makalöst öppet och generöst trots en stram inramning med fin syra och lagringsdugliga tanniner. Lång fin smak med fokus och balans. Nästan lite spritz i avslutet. Fylligt, men långtifrån bombastiskt. Ett kap! Ett vin att bunkra upp lådvis av. (92p, minst!)
Dessutom har vinsnobbarna på LG gett den 91 poäng! Exakt samma som trälådavinerna … Då måste det vara gott, eller hur?Flyttar den genast från min SB-inköpslista ”Tveksamma” till ”Inköp bråttom”...
Noterar att du ofta citerar folks omdömen som vin snobberi, hur tänker du där? Jag menar du måste ha nåt konkret du går efter, kan ju inte bara vara att folk tycker vin över en visst pris var ovanligt bra..Dessutom har vinsnobbarna på LG gett den 91 poäng! Exakt samma som trälådavinerna … Då måste det vara gott.