Igår var det dags för en Österlens-BYOB igen. 6 personer, 10 viner, lite chark och ost, vitt bröd, pizzor och svingod olivolja (2017 Occhipinti).
@golfkompis, jag och
@Skaggs närvarande från forumet.
Flight 1 - välkomstbubbel
#1 (2009) Damien Hugot, Vielles Vignes
Expressiv doft, lite smör, bröd, röda bär (?!), äpple, något smutsigt och moget. Bra syra, något avrundad. Finns en viss, angenäm, beska i det. Bra, men inget att skriva hem om.
88p.
Något förvånad/besviken vid avslöjande.
Flight 2 - vitt
#2 2014 Jules Desjourneys, Pouilly-Fuissé
Smör, äpplen, tändstiksplån, lite salt, smörade popcorn. Stor men något generisk frukt (drar åt “gult”).Hög syra! Friskt och fruktigt. Ungt, med god potential, men gott att dricka redan nu också.
91p.
Fick 2014 Bourgogne-vibbar mycket tidigt. Metagissade på 2014 Jules Desjourneys Pouilly-Fuissé.
Blev
WOTN med 4 röster (jag röstade på något annat)!
#3 2007 Maison Rijckert, Las Serrres - Jura
Väldigt mörkt gul.Stökigt och expressivt! Aprikoskräm, apelsinmarmelad, bokna äpplen, honung, kokos, lite smör (blir otroligt smörigt med timmar i glaset). Bra syra, mycket fatkaraktär, och lite apelsin på tungan. Viss “smutsighet” i avslutet. Någon sade att det smakade dillchips, och det stämde rätt bra…
91p.
Hade egentligen ingen aning om vad det här kunde vara. Fanns lite drag av Lopez de Heredia, men avfärdade den gissningen. Lite störigt att det var en savagnin - en druva jag brukar känna igen, men här kändes stilen ganska annorlunda mot vad jag är van vid.
Flight 3 - rött
#4 2005 Château Tour Baladoz, Saint-Emilion
Ganskt tungt, blyerts, blåbär, körsbär, lite grönt, generisk mörk frukt, rökigt, lakrits och tjära. Underbart expressivt! På tungan är det bra intensitet. Örtigt och fruktigt. Rätt bra med tanniner, lagom stramt och strävt. Bra syra. Inga vassa kanter, begynnande mognad.
92p, och mitt WOTN.
Var bombsäker på att det var Bordeaux. Gissade högra stranden, vågade inte säga något om årgång. Tänkte att det definitivt hade 10 år på nacken, men trodde nog egentligen att det var från 90-talet eftersom det var så trevligt och polerat. Håller jag på att bli en Bordeauxkille?! Det här var riktigt smaskigt! Om man ska vara lite smådryg så känns det verkligen som att det här överpresterade.
#5 2015 Montalbera, L’accento Ruché
Gummi, tvål, skumt… lösgodis, saltlakrits. Någon sade “violpistol”, och det är klockrent. På tungan är det nästan surt, med mer gummi. Finns också lite söta körsbär. Lite alkoholvarmt (14,5%). Gillade inte så mycket inledningsvis, men det växte fint med lite tid och luft.
87p.
Ingen aning om vad det kunde vara. Gissade på en spansk garancha.
#6 1988 Château de Fieuzal, Pessac-Leognan
Svartpeppar, gödselstack (försvinner senare), lite paprika, tobak, rökigt. Komplext, tydligt moget (avsaknad av frukt, t.ex.). Med tid så blir det otroligt mycket svartpeppar i det här (gött!). På tungan är det ett lite enklare vin. Snälla tanniner, syran sticker iväg lite (antar att det är lite över kullen - känns som att syran kommer fortsätta sticka ut). Inte perfekt, men verkligen roligt. Satt och luktade på det här i flera timmar.
91p.
Mitt vin. Mycket nöjd att det presterade så bra som det gjorde. De andra kom in på Bordeaux ganska snabbt (med viss tveksamhet dock, eftersom det var just mitt vin), men ingen var i närheten av sent 80-tal gällande ålder.
Bonusviner (serverade en och en)
#7 2015 Vino di Melnik
Lätt i färgen! Lösgodis, röda bär och lite skitigt. Sjukt lättdrucket, en perfekt bersåvältare (hälften av oss tyckte såhär, den andra hälften tyckte verkligen inte det…). Rätt hög syra, lite strävt. Enkelt, men gott.
86p.
Noll gissning. Bulgariskt naturvin är tungt att pricka in blint.
#8 2016 Costador, Metamorphika, Muscat Brisat
Snyggaste flaskan. Lerkärl gjort av samma jord som druvorna växer i så att vinet ska “känna sig hemma” även i flaskan. Storytelling när det är som bäst!
Oranget. Söt aprikos, apelsin, blöt hund, (över)mogen gul frukt, lite skitigt. Känns som att det finns lite sötma på tungan, angenäm beska från skalen. Gott!
87p.
#9 2011 Olga Raffault, Chinon Les Picasses
Mitt vin. Skrev inga noter. Det är bra Loire cabernet franc, jag gillar.
@Skaggs satte snabbt region och druva.
#10 2014 Occhipinti, Siccagno Nero d’Avola
“Skitigt, lätt bärigt”. Nu börjar noterna verkligen svika. Men jag kände igen Occhipintis stil, och fick den något tuffa frågan “du måste precisera mer än producent!”.
Där misslyckades jag. Trodde det var Il Frappato. Occhipinti är bra, i alla fall!