Dåså, @Bastardo !
Jag gör ett extra försök att gå igenom den här flaskan så noga som möjligt. Men jag var ju nyfiken själv också!
1994 Weingut Unckrich Kallstadter Steinacker Siegerrebe Trockenbeerenauslese.
Som jag förstår det; 100% Siegerrebe. Tror inte jag druckit något 100%-igt sådant tidigare.
Korken håller kristaller! Härligt! Jag gillar det, utan att egentligen ha belägg för att söta jag druckit med kristaller under korken verkligen varit bättre.
Svart som själen i färgen. Verkligen mörk. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag sett det hos en TBA tidigare. Påminner mer om en Tokaijer från 40-talet.
Doften: Melass, hösthonung, fikon, äpplekompott, tomatchutney, karameliserad plommon, med lite tid (fyra-fem timmar) en härlig djup innerlig sötma från turkisk-arabiska baklava och diverse mörkfärgade fruktsockerarter.
Smaken: en härlig syra bryter tankebanorna direkt! Du tror "sockerbomb" - du får "syrliga och söta karameller i strut"! Lätt kryddighet åt chillihållet kommer sedan. Omgärdat av en väldigt behaglig sötma av många av de saker som näsan redan snappat upp. Verkligen en kompott av smaker - som en barndomens blandstrut med det riktigt söta godiset, men med en väsentlig finess.
Inte så mycket boytris som man skulle kunna tro, men definitivt mer syra än man tror med all den sötma som finns (de som är restsockerintresserad bör läsa på lite om vinet - samt skördeprocessen för just detta vin och vilken restsockernivå den ligger på (skördat över 220º Oechsle, vilket nog är det sötaste tyska jag druckit).
Jaha, vad ska man säga. Jag har druckit och har flera 1994r hemma från Tyskland. Bra år (både i Tyskland, Portugal och flera andra söt-producerande regioner) och detta är absolut en bra TBA. Den kommer att vara bättre i morgon, men den är inte dålig idag.
Drack den till anklever (och llite hemmagjorda karameliserade tillbehör) - men även till en vitmögelost med karraktär och lite högre syra (vilket fungerade förvånansvärt bra). I morgon kommer den att få ta sig än lite andra ostar med mer anpassade mögelkulturer.Visa bifogad bild 13714
Jag säger att det är ett bra vin. Jag kommer att köpa någon flaska till och spara.
Säger 91. Med ett plustecken efter.
Tackar, väl beskrivet och kul att läsa.
Jag som aldrig druckit TBA (avskräckt av priserna) slog till direkt på två flaskor. Dessa blir man ju iaf inte absolut ruinerad på.
Om man däremot faller ned i TBA-träsket kan verkar ju vadsomhelst kunna hända...