Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2000 Domaine de la Vieille Julienne Chateauneuf-du-pape Reserve
20180729_193822.jpg

Blåröd i färgen

Tobak och hickoryrök. Lite häststall. Alla blåa bär du kan tänka dig. Kraft i doften. Djäklar i mig! Komplexitet, styrka, mycket! Av allt!

Smaken säger oj! Wow! Vilket paket! Här kommer Per Gessle (ber känsliga läsare om ursäkt för den inflikningen) och alla känslorna på en och samma gång! Mycket av allt - men allt i perfekt paket. Ja, möjligen att någon mer känslig än mig reagerar något på de 15,5 % som gömmer sig bland allt det andra men - wow! Väldigt mycket bär, hårt rökt fläsksida, kryddtimjan, rosmarin, lite färskt trä med viss strävhet.

Om all Chateauneuf-du-pape kom upp i den här standarden skulle jag dricka det betydligt oftare. Det är få producenter, viner och årgångar som faller mig på läppen - den här flaskan är dock ett av de klart lysande undantagen!

Jag är uppe på 96 poäng här.

Och sitter i trädgården med ett nöjt söndagskvällsflin på läpparna. Jag parade det här med en kraftfullt och smakrikt marinerade (chili, mycket riven ingefära, extralagrad japansk soja och ett uns egenhändigt importerad reserva-balsamico - och sex-sju kryddor från kryddträdgården - tomatbaserad och kraftigt reducerad) revben med förkokta, mosade, frekvent östa och ugnsbakade parmesanpotatis. Fungerade ruggigt bra!

Last edited:

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 13845
Blåröd i färgen

Tobak och hickoryrök. Lite häststall. Alla blåa bär du kan tänka dig. Kraft i doften. Djäklar i mig! Komplexitet, styrka, mycket! Av allt!

Smaken säger oj! Wow! Vilket paket! Här kommer Per Gessle (ber känsliga läsare om ursäkt för den inflikningen) och alla känslorna på en och samma gång! Mycket av allt - men allt i perfekt paket. Ja, möjligen att någon mer känslig än mig reagerar något på de 15,5 % som gömmer sig bland allt det andra men - wow! Väldigt mycket bär, hårt rökt fläsksida, kryddtimjan, rosmarin, lite färskt trä med viss strävhet.

Om all Chateauneuf-du-pape kom upp i den här standarden skulle jag dricka det betydligt oftare. Det är få producenter, viner och årgångar som faller mig på läppen - den här flaskan är dock ett av de klart lysande undantagen!

Och sitter i trädgården med ett nöjt söndagskvällsflin på läpparna. Jag parade det här med en kraftfullt och smakrikt marinerade (chili, mycket riven ingefära, extralagrad japansk soja och ett uns egenhändigt importerad reserva-balsamico - och sex-sju kryddor från kryddträdgården - tomatbaserad och kraftigt reducerad) revben med förkorta, mosade, frekvent östa och ugnsbakade parmesanpotatis. Fungerade ruggigt bra!
Kul att läsa! En av mina favoritproducenter.

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 13845
Blåröd i färgen

Och sitter i trädgården med ett nöjt söndagskvällsflin på läpparna. Jag parade det här med en kraftfullt och smakrikt marinerade (chili, mycket riven ingefära, extralagrad japansk soja och ett uns egenhändigt importerad reserva-balsamico - och sex-sju kryddor från kryddträdgården - tomatbaserad och kraftigt reducerad) revben med förkorta, mosade, frekvent östa och ugnsbakade parmesanpotatis. Fungerade ruggigt bra!
Blir också 96 poäng för den recensionen! :cigarr:
Härlig läsning för en Rhône- och grillfantast!

LarsW

Medlem
Ch Musar 2006

Doft med röda bär, granbarr, lapsang-te och lite eucalyptus blandat med timjan.
Smak med härliga tanniner, eleganta lite syrliga körsbär, rökt bacon, nykluven granved, skorpan på surdegsbröd och en ganska diskret alkoholsötma.

Detta är mums! Helt rätt att dricka nu. Inget att spara länge på om man inte är allergisk mot tanniner men kommer nog hålla sig några år till med värdighet.
Varje gång jag dricker detta undrar jag lite varför jag inte gör det oftare, brukar gå nåt år eller två mellan gångerna.
Vet denna årgång håller på att försvinna men ska nog skaffa en flaska eller två till för njutning senare i år.
91p

thumbnail_20180729_211224.jpg

Last edited:

Trydebull

Medlem
Ch Musar 2006
Vet denna årgång håller på att försvinna men ska nog skaffa en flaska eller två till för njutning senare i år.

Jag brukar spara mina ganska många år (fem till 15 år från släpp - give or take) men det är nog bara tre-fyra veckor sedan jag stoppade ner några 2006 or i källaren. Musar är generellt tacksamma tycker jag för de brukar leverera direkt - men klarar väldigt många år på rygg utan att tappa. Utvecklas de? Absolut, tycker jag. De går ihop, och det kommer fram än fler av de där ganska finstämda aromerna. Jag trodde att 2006 skulle stå ut lite mer åt det kraftfulla hållet. Är det något som saknas gentemot andra årgångar tycker du?

Last edited:

LarsW

Medlem
Jag brukar spara mina ganska många år (fem till 15 år från släpp - give or take) men det är nog bara tre-fyra veckor sedan jag stoppade ner npgra 2006:eek:r i källaren. Musar är generellt tacksamma tycker jag för de brukar leverera direkt - men klarar väldigt många år på rygg utan att tappa. Utvecklas de? Absolut tycker jag. De går ihop, och det kommer fram än fler av de där ganska finstämda aromerna. Jag trodde att 2006 skulle stå ut lite mer åt det kraftfulla hållet. Är det något som saknas gentemot andra årgångar tycker du?

Har haft en glapp på ganska många år när jag inte köpt mycket Musar (gick från 100% arbete till student utan studiemedel i 6 år...) så har inga av de senare årgångarna att jämföra med. Men tycker att 2006 är mer åt det eleganta uttrycket än det fylliga av Musar, kan bero på att det var ett ovanligt svalt år i Libanon tänker jag. Den släpptes väl också senare än vad som är normalt för Musar, så Hochar spådde en långsam utveckling? Jag gillar denna variant av Musar då den känns just elegantare.

Du har nog rätt i att de klarar många år på rygg, men denna är ju så god nu så det är svårt att vänta! :D
Har druckit en del äldre årgångar från min fars vinkällare men det blir svårare och svårare att motivera honom till det då han av någon outgrundlig anledning tycker Musar är ett komplett över-hypat/prisat vin som ingen vettig person kan prisa... :usch: har erbjudit mig att ta över hans flaskor så han slipper gräma sig men där går jag bet...
Detta är en av två ting vi är helt oense om i vinvärlden (det andra är vad man ska dricka för vin till gåslever).

Blev en liten utsvävning där men för att sammanfatta är jag absolut inte oenig med dig att Musar är lagringsduglig. Men vette tusan om 2006 blir bättre (för mig) med lagring så jag just nu tycker att tanninerna är perfekta och matchar både frukt och alkohol briljant.

Trydebull

Medlem
1995 Vega Sicilia Unico
Flaska 43312

20180730_172404.jpg

Vackert mörkt körsbärsröd med någon dragning i kanterna åt rost.

Direkt när man öppnar flaskan slår dofterna emot en. Kraftfullt och elegant samtidigt.
Jag gav den här flaskan alldeles för lite luft (~ två timmar) innan förata glaset men vi har tålmodigt väntat in vinet. Intrycken här kommer från ca fyra-fem timmar. Då får du en lätt mix mellan höns- och hästskit på näsan. Sen i tur och ordning choklad, körsbär, lite gröna kraftfulla kryddor, enebuske och piptobak.

I munnen är vinet egentligen ett helt annat. Mycket mer finstämt än på näsan. Och inte så långt ifrån fullständig balans. Körsbär, mörkt röda rosor, färsk timjan, lite salta pinnar längst fram i munnen, precis mogna plommon med lite syra mot slutet och en väldigt behaglig smak som dröjer sig kvar. Riktigt bra, men jag tror att jag drog korken fem-tio år från optimal konsumtion.

Jag köpte den här flaskan och ytterligare en från min lokala langare i sydöstra Spanien för 3,5 år sedan. När jag träffade honom i våras och berättade att jag tänkte börja dricka av de få 89:eek:r, 94:eek:r och 95:eek:r jag hade så nästan skrek han på spansk engelska hrno-hrno-hrno!!! Sen erbjöd han mig att köpa sex nya 95:eek:r. Till ett riktigt bra pris. Och jag har riktigt dålig karraktär så... Det var bara att göra plats på "Spanska hyllan".

Å andra sidan kan jag ju då med lite godare samvete smutta på de som legat till sig några år. Även om jag bör ge andra rådet att vänta åtminstone fem år till med åtminstone 95:eek:rna.

Just det, för vän av ordning, det blir 95 poäng idag. Med plus efter. Men bara ett. Vi är snart framme.

Adamanko

Medlem
Sonen och jag delade en 2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino igår. Första semesterdagen. Vi tyckte båda att det var tidigt för den och att den inte var helt i balans. Den utvecklades ganska mycket under kvällen dock. Det är nåt orent med den och frukt under det. Smultron, sten, peppar och min son tycker salvia men det tvekar jag på. Däremot kan jag hitta nypon.
88-91 med ett plus eller två. 2013 släpps på småpartierna på fredag. Men tror jag står över den här gången då jag har två tolvor kvar. Minst två-tre år innan jag öppnar dom.

LeChat

Medlem
Sonen och jag delade en 2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino igår. Första semesterdagen. Vi tyckte båda att det var tidigt för den och att den inte var helt i balans. Den utvecklades ganska mycket under kvällen dock. Det är nåt orent med den och frukt under det. Smultron, sten, peppar och min son tycker salvia men det tvekar jag på. Däremot kan jag hitta nypon.
88-91 med ett plus eller två. 2013 släpps på småpartierna på fredag. Men tror jag står över den här gången då jag har två tolvor kvar. Minst två-tre år innan jag öppnar dom.
Tråkigt att den inte smakade. En av mina Brunellofavoriter i flera årgångar faktiskt! Till bra peng dessutom. Köp en 2013 och prova!:)

LeChat

Medlem
1D56E260-920B-466B-81DE-4FD57D526399.jpeg

Gul gräsmatta är klart underskattad. Lättskött och vacker!
2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Réserve Auguste Favier

Viol i mängder, men där även hallon- lakrits tittar fram i den mörka frukten. Fin balans och ungdomlig fräschör, men där man i smaken börjar känna lite av nästa fas. Har alltid gillat Auguste Favier och den bjuder till även ikväll. Serveras runt 14-15 grader i den varma sommarkvällen vid åttatiden till en bit oxfile.

Adamanko

Medlem
Tråkigt att den inte smakade. En av mina Brunellofavoriter i flera årgångar faktiskt! Till bra peng dessutom. Köp en 2013 och prova!:)
Skulle inte säga att den inte smakade. Den fick ändå 88-91. Men jag har druckit några viner nyligen som var mer redo i samma prisklass och som jag hellre dricker just nu. Och även hellre skulle köpa fler av just nu. Men det ska bli spännande att öppna nästa flaska om några år.

Jimmy A

Medlem
39429816-8425-48BA-840D-F807F5683D22.jpeg

Schenkenbichl gruner veltiner kamptal 2013.
Riktigt snyggt vin med en doft som slår en rakt i ansiktet av krusbär, fläder, jordgubb, honung och övermogen citrus. Tror att det är första gången jag känner detta i ett vin men smaken är av omogen banan med typ clementiner i eftersmaken. Ruskigt kul och bra vin som överraskade oss. Älskar när sånt sker.

Adamanko

Medlem
88-93 alltså.

88 ger jag till bra viner som jag tycker är värda att köpa igen, men som saknade det där lilla extra.
93 ger jag till viner som verkligen levererar och överraskar mig.

Hur resonerar du med det här betyget?
Nja, ger jag 88-91 så är det det jag menar. Plussen är ju en gissning på en framtida utveckling. Och den gissningen grundar sig på vinets utveckling under kvällen. Att betyget diffar är för att vi tyckte det var verkligt svårt att gradera. Att säga vad som var vinet och vad som vara våra förväntningar. Sen är ju alla mina betyg ganska intuitivt satta. Jag försöker inte resonera eller tänka så mycket.

Sen relaterar ju alltid betygen med priset. Ett vin för 300 måste prestera över 88 för att köpas igen. Däremot kan ett vin för 300 som presterar 91 köpas igen. Men det finns många viner och konkurrensen är stor. Just nu tänker jag inte köpa fler av det här.

Mattias Schyberg

Administratör
Två av gårdagens bättre vinupplevelser:

Snorbra vit bourgogne på Sjömagasinet blev dagens lunchvin av klass. Intensiv och syrastinn med lätt reduktiva drag och rikligt med smöriga popkorn. Makalöst trevlig, men mindre krutrökig än diverse -15 jag provat av producenten. En producent som alltid levererar klass i min mun. (92p)

95C0BB5E-2533-44F6-BB29-71C96962C30C.jpeg

2014 Château de la Maltroye Chassagne-Montrachet Premier Cru Les Chenevottes

Efter lite mellanspel landade vi till sist på Barsac Wine Bar och inmundigade följande kanariefågel blint:

D11A6493-CDAF-4D9D-B8B1-213CFA221E63.jpeg

2016 Envinate Taganan Parcela Margalagua

Lätt som en dunfjäder med mängder av komplexitet. Kryddig, pepprig med lite råolja, kryddskåp och fin nyanserad frukt av blandade kulörer marinerade i blodgrape. Den transperanta färgen och lättheten fick mig att fundera på någon kufig poulsard från Jura eller dylikt (ganska obefogat med tanke på mina bristande erfarenheter), men visst, med facit i hand kändes det ganska rimligt bortsett från att kanarieviner brukar vara fylligare och varmare vanligtvis. Grymt vin oavsett! (91p)

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Drucket i Sydafrika del 2, vinprovningar + och -
Babylonstoren

Missa inte detta i Franschhoek! Hade planerat två timmar här men det tog tre! Boka (måste) lunch på Babylon, vandra i trädgården och prova vinerna.. kostar R55 för fem viner + extra för flagship. Trevligt provningsrum. Bra vita och en medelmåttig rosé gjord på 100% Mourvedre. Det som riktigt stack ut var 2016 Shiraz som var extremt fruktig med mycket plommon och björnbär. Fina fat och bra, sandiga tanniner. Tillgängligt redan? Drack ett glas 2015 till lunchen (lammracks) och det var perfekt! 2016 Nebukadnesar flaggskeppet som överglänser det mesta! Klassisk bdx-blandning med 49% CS. Rik, djup, komplext, humidor i kubik. Gott som f-n nu men blir nog episkt om ett par år? Dessa två fick följa med hem. :p
Backsberg
Hade sett fram emot detta men det blev en besvikelse :( Oengagerade anställda gjorde nog sitt till? Testade både vita och röda Family Reserve, Klein Babylonstoren och Pumphouse Shiraz. Av de röda så var inga i närheten av att vara drickbara! Tungan fastnade i gommen pga grövsta sortens sandpapper och jag fick använda en tesked för att få ned den igen. Vete tusan om detta någonsin blir bra?
Chamonix
Bodde ganska nära så vi gick hit för lunch (gott men jag fick skicka ut maten för de hade glömt hälften) Stimmigt vid vinprovningen men ganska bra vita fra Chardonnay Reserve. Pinot Noir odrickbar och Troika (bdx-bl med 49% CF) som jag hade sett fram emot var så oxiderad att jag inte fattar att de ens kunde hälla upp den? Jag klagade och givetvis var det sista flaskan...men hon anade min totala besvikelse och gick och hämtade ett fatprov från 2016 som snart skall buteljeras. Den var riktigt häftig! Mkt bdx i doft och smak. Denna hade fått plats hem om den funnits...
Creation
Hemel-en-arde - man kan tro att det betyder himmel på jorden men enligt uppgift betyder det himmel och jord! Otroligt vacker dal strax norr om Hermanus. Väl värt en omväg (dagstur) om man bara är i Kapstaden-Stellenbosh-Franschhoek! Boka mat - vinkombinationen. I högsäsong är det stor risk att man inte får plats om man bara "tittar in"? Bästa totala mat / vinupplevelsen på hela resan. Vinerna är mycket franskinspirerade. Vi fick fyra extra viner att testa av Warren vår kypare förutom de som ingick i mat/vin-kombon. Om det berodde på allmän vänlighet, lågsäsong och det faktum att ägarna var i Schweiz - Frankrike vet jag inte?
P7170230.JPG

Jag är inte övermåttan förtjust i SB men denna 2017 Sauvignon Blanc var ovanligt krispig, full med passionsfrukt. Sencerre-lik. God! Perfekt seafoodvin vilket också deras 2017 Sauvignon Blanc / Semillon är. Bdx-kopia, lite oljig. Gott! 2017 Chardonnay Reserve var kanonbra men ännu bättre var 2016 Art of Chardonnay en sydafrikansk Mersaultkopia om några år, hoppas jag. 2016 Pinot Noir Reserve var också kanon! Sval, full med röda bär och kryddor. Även den överträffades av 2016 Art of Pinot Noir som hade extra allt! Jag föll dock pladask för 2016 Sumak Grenache reserve, en sval Gigondaskopia, granatäpple och lingon med fynbos i stället för garrique! Gott i gott,gott :p Avslutningsvis en fortifierad Shiraz! Alkoholig men det var en Shiraz:rolleyes:..och flaskan var liten så en fick följa med hem liksom 2x Art of Chardonnay och 2x Grenache! Attans att dessa viner inte finns att köpa i SE:mad:!
Missa inte Creation! 12 viner på ca 3 timmar:p rekommenderar taxi;)

Rexel

Medlem
Länge sedan jag skrev smaknot på FW...men denna är helt klart värd att skriva om:)

2013 Elio Grasso Barolo Gavarini Chiniera 96-97P, drar nog åt 97P ändå

Helt makalös näsa, ett av dom bästa jag doftat, i alla fall på väldigt länge
Massiva florala toner, mint, rosor, lakrits, körsbär, rosmarin?...riktigt dansar i näsan.
Rikitgt bra struktur, balans, lång lång eftersmak med den där sugande munkänslan som aldrig riktigt försvinner.
Samtidigt som det är hög syra och lite torrt i munnen är det silkiga tanniner.
Riktigt förvånad att denna är så tillgänglig i nuläget, men ett riktigt bra vin är alltid bra oavsett om det dricks ungt eller med ålder!
IMG_0589.JPG

Lite annat som slunkit ner och värt att notera (det mesta från minnet då jag slarvat med noter senaste tiden)

2012 Clos Erasmus Priorat Laurel 92 P
I perfekt drickfönster nu, drack upp sista två flaskorna inom en vecka

2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Vigna di Pianrosso 91-92P
En av mina favoriter gällande brunello, tycker att dessa mognar ovanligt snabbt. För mkt katrinplommon enligt mig. Dålig flaska? tror inte det då jag upplevde samma med årgång -07 av detta vin.
Drack ett par flaskor vid lansering och var lyrisk, inte lika lyrisk nu.

2007 Louis Latour Corton-Clos de la Vigne au Saint 92-93P
Inte varje dag jag dricker Pinot Noir, men detta gillar jag

2015 Kir-Yianni Xinomavro Ramnista 85P
Ville testa lite grekiskt, helt ok vardagsvin och bra QPR, men för mycket tomatsås för mig

2006 Elio Altare Barolo 93P
Gott som fan, perfekt drickfönster.
Dom kärva -06 tanninerna är bort och integrerade till perfekt balans

2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole 95-96P
Blommor, rosenträdgård, körsbär, mint, kryddor, sötlakrits.
Bra balans, tät, torr och skön munkänsla, tjära. Fantastisk längd

2013 Piero Busso Barbaresco Albesani Vigna Borgese 93P
Stall, blommor, röda bär, grymt vin.
Finns i beställningssortimentet, KÖP!

2010 Azienda Agricola Le Ragnaie Brunello di Montalcino 94P
En av dom bättre brunellos jag vet. Läder, peppar, lite söt näsa
Tät, bra balans, tidiga oskulden borta med tunga svarta vinbären

LeChat

Medlem
F52B73E9-9B81-4821-A4C3-A006A690A845.jpeg

2012 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Orangekant ger ett plus redan när man häller upp den i glaset. Det här är italienskt med fräsch frukt av olika slag, choklad, lite mandel och något kryddigt. Vinet är ungt men i bra balans, möjligen kan man tycka att alkoholen som håller 15% i denna varma årgång, slår igenom en aning. Men jag gillar det! Funkade fint till köpepizza, capricciosa. Imorgon släpps ju årgång 2013 som verkar vara mer klassisk sval och lagringsduglig i stilen. Köpa? Ja!

Toppen