Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
0BD33C72-FF03-4541-BD43-61D37E05AC12.jpeg

2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines
Frun tyckte att hennes vinkonsumtion varit ovanligt låg i sommar och som make i nöd och lust kände jag mig kallad att skyndsamt frambringa en elegant PN. :)

Tycker normalt att ung röd Bourgogne är för syrlig för min smak men den fantastiska frukt som levererades 2015 ruckar på gamla principer. Det här är definitivt trevligt att dricka redan som ungt även om det bästa finns i framtiden. Beställs i kolli om 3 flaskor. Får nog bli en till.

Adamanko

Medlem
2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole 95-96P
Blommor, rosenträdgård, körsbär, mint, kryddor, sötlakrits.
Bra balans, tät, torr och skön munkänsla, tjära. Fantastisk längd

2013 Piero Busso Barbaresco Albesani Vigna Borgese 93P
Stall, blommor, röda bär, grymt vin.
Finns i beställningssortimentet, KÖP!
Vajran har jag! Hurra.

Busson verkar bara gå att köpa i en låda med 12 så den får jag nog missa. Men kul att läsa. Speciellt när ett vin man har får så bra omdöme. :)

LarsW

Medlem
Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon 2014.
Jänkar cab! Typisk sådan skulle jag säga och ganska charmig.

Mycket svarta vinbär och ek i doften blandat med örtkryddor och parmaskinka.
Smaken är också dominerad av svarta vinbär. Tanninerna är diskreta men finns där likaså syran. Lätt ceder med huvudsakligen timjan. Rött kött och lite svartpeppar.

Bättre dag 3 än dag 1 men kan bero på att den blev lite varm dag 1 (34 grader ute...)
Trevlig men inte någon stor upplevelse nu... å andra sidan kanske lite orättvist att dricka det efter jag jobbar nätter.
God till en entrecote. Har några till. ska nog spara till nästa år och pröva igen.
84/85p

thumbnail_20180802_210258.jpg

karl.1480

Medlem
Länge sedan jag skrev smaknot på FW...men denna är helt klart värd att skriva om:)

2013 Elio Grasso Barolo Gavarini Chiniera 96-97P, drar nog åt 97P ändå

Helt makalös näsa, ett av dom bästa jag doftat, i alla fall på väldigt länge
Massiva florala toner, mint, rosor, lakrits, körsbär, rosmarin?...riktigt dansar i näsan.
Rikitgt bra struktur, balans, lång lång eftersmak med den där sugande munkänslan som aldrig riktigt försvinner.
Samtidigt som det är hög syra och lite torrt i munnen är det silkiga tanniner.
Riktigt förvånad att denna är så tillgänglig i nuläget, men ett riktigt bra vin är alltid bra oavsett om det dricks ungt eller med ålder!
Visa bifogad bild 13891

Lite annat som slunkit ner och värt att notera (det mesta från minnet då jag slarvat med noter senaste tiden)

2012 Clos Erasmus Priorat Laurel 92 P
I perfekt drickfönster nu, drack upp sista två flaskorna inom en vecka

2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Vigna di Pianrosso 91-92P
En av mina favoriter gällande brunello, tycker att dessa mognar ovanligt snabbt. För mkt katrinplommon enligt mig. Dålig flaska? tror inte det då jag upplevde samma med årgång -07 av detta vin.
Drack ett par flaskor vid lansering och var lyrisk, inte lika lyrisk nu.

2007 Louis Latour Corton-Clos de la Vigne au Saint 92-93P
Inte varje dag jag dricker Pinot Noir, men detta gillar jag

2015 Kir-Yianni Xinomavro Ramnista 85P
Ville testa lite grekiskt, helt ok vardagsvin och bra QPR, men för mycket tomatsås för mig

2006 Elio Altare Barolo 93P
Gott som fan, perfekt drickfönster.
Dom kärva -06 tanninerna är bort och integrerade till perfekt balans

2013 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole 95-96P
Blommor, rosenträdgård, körsbär, mint, kryddor, sötlakrits.
Bra balans, tät, torr och skön munkänsla, tjära. Fantastisk längd

2013 Piero Busso Barbaresco Albesani Vigna Borgese 93P
Stall, blommor, röda bär, grymt vin.
Finns i beställningssortimentet, KÖP!

2010 Azienda Agricola Le Ragnaie Brunello di Montalcino 94P
En av dom bättre brunellos jag vet. Läder, peppar, lite söt näsa
Tät, bra balans, tidiga oskulden borta med tunga svarta vinbären
Mycket gött där! Kul att Grasso levererar redan! Har du provat mer från Ragnaie? Typ deras Fornace?

Nyllet

Medlem
Tjena!

Jag får börja med att tacka för ett fantastiskt forum. Jag har snokat omkring här på finewines sedan jag utvecklade ett mer seriöst vinintresse för ungefär ett halvår sedan och tänkte att det nu var dags att ta forum-oskulden.

Igår drack jag något som jag själv tyckte var oerhört intressant. 1990 H. Josef Fries Noviander Honingberg Riesling Spätlese
20180802_185548.jpg

Jag har alltid uppskattat Riesling, men har aldrig tidigare druckit någon lagrad flaska. Min förväntan var ganska låg då jag inte har hittat någon egentlig information om vinet. Öppningsproceduren gick relativt bra. Jag lyckades öppna flaskan utan större problem trots att korken gav med sig två gånger.
20180802_185529.jpg

Vinet hade en oerhört charmig bärnstensfärg. Hög och frisk syra, mycket mogna äpplen, grapefrukt, petroleum (som jag läst så mycket om) och, förvånande för mig, oerhört starka toner av någon form av ädelträ. Både på näsan och i munnen. Det var som sagt ett väldigt intressant vin. Speciell karaktär för någon som aldrig har druckit gammal Riesling tidigare. Jag gillade det verkligen, men jag kan inte alls bedöma om det var bra. Är den här intensiva tonerna av ädelträ något som man brukar finna i äldre Riesling? Kanske ett tecken på att vinet trillat över toppen?

20180802_190701.jpg

grappa

Medlem
Tjena!

Jag får börja med att tacka för ett fantastiskt forum. Jag har snokat omkring här på finewines sedan jag utvecklade ett mer seriöst vinintresse för ungefär ett halvår sedan och tänkte att det nu var dags att ta forum-oskulden.

Igår drack jag något som jag själv tyckte var oerhört intressant. 1990 H. Josef Fries Noviander Honingberg Riesling Spätlese
Visa bifogad bild 13904

Jag har alltid uppskattat Riesling, men har aldrig tidigare druckit någon lagrad flaska. Min förväntan var ganska låg då jag inte har hittat någon egentlig information om vinet. Öppningsproceduren gick relativt bra. Jag lyckades öppna flaskan utan större problem trots att korken gav med sig två gånger.
Visa bifogad bild 13905

Vinet hade en oerhört charmig bärnstensfärg. Hög och frisk syra, mycket mogna äpplen, grapefrukt, petroleum (som jag läst så mycket om) och, förvånande för mig, oerhört starka toner av någon form av ädelträ. Både på näsan och i munnen. Det var som sagt ett väldigt intressant vin. Speciell karaktär för någon som aldrig har druckit gammal Riesling tidigare. Jag gillade det verkligen, men jag kan inte alls bedöma om det var bra. Är den här intensiva tonerna av ädelträ något som man brukar finna i äldre Riesling? Kanske ett tecken på att vinet trillat över toppen?

Visa bifogad bild 13906
Jag har testat några äldre Riesling, bland annat Mosel tidigt 80-tal men aldrig stött på ädelträtoner. Låter intressant.

LeChat

Medlem
559B3664-787A-49A5-84B5-DD75791236A1.jpeg

2015 Greywacke Pinot Noir

Tät i färgen för att vara PN. Det är ett ganska komplext vin med tydlig pinotkaraktär. Lite knallpulver sticker ut. Den är mineralrik och har en bra frisk syra. Faktiskt lite Bourgognelik med en stramare struktur än många andra enklare PN från nya världen. Första gången som jag provar Greywacke, och jag gillar det som ett gott kvalitetsvin av enklare sort. Ungt och drickfärdigt men mår nog bäst av lite vila och kommer utvecklas positivt under några år. Dricks gärna igen!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tjena!

Visa bifogad bild 13904

Visa bifogad bild 13905

Visa bifogad bild 13906

Välkommen till forumet! Härligt inlägg :)

john b

Medlem
Visa bifogad bild 13907
2015 Greywacke Pinot Noir

Tät i färgen för att vara PN. Det är ett ganska komplext vin med tydlig pinotkaraktär. Lite knallpulver sticker ut. Den är mineralrik och har en bra frisk syra. Faktiskt lite Bourgognelik med en stramare struktur än många andra enklare PN från nya världen. Första gången som jag provar Greywacke, och jag gillar det som ett gott kvalitetsvin av enklare sort. Ungt och drickfärdigt men mår nog bäst av lite vila och kommer utvecklas positivt under några år. Dricks gärna igen!

Kul att någon tar smällen första kvällen och testar en småpartiflaska så snabbt. Mina är inte ens uthämtade, men suget minskade ju inte direkt efter ha läst detta.

CCG

Medlem
Länge sedan jag lade upp något så postar denna veckas godbitar:

Chateau Pichon Longueville 1998
I början lite stängd doft som öppnade upp sig efter en timme i karaff, härliga dofter av mörka bär,lakrits,tobak.
Smaken var först ganska kraftig och sträv vilket ordnade till sig med lite mer temperatur i glaset och luft.
Eftersmak som var fantastiskt lång.
Var som bäst efter 4,5 timme och då var det utan att tveka 94p.
20180730_201921.jpg

Turonia Albariño 2016
Väldigt härlig doft av päron,torkad frukt,ananas,citrus frukter.
Smaken var aningen oljig men med en fin syra och medellång eftersmak.
God och prisvärd 89p
20180803_230428.jpg

Adamanko

Medlem
2016 Domaine Santa Duc Côtes du Rhône Les Quatre Terres stod på menyn idag. Och jag får kanske först nämna att jag älskat både 14 och 15 av detta vin. Så mitt omdöme kan vara lite färgat av det. :)

Detta är annorlunda dock. Massa viol och bär kommer först. Santa Duc fortsätter att trollbinda mig. Aldrig känt så här mycket och tydlig viol i vare sig näsa eller mun. Också en massa bär som jag knappt ens orkar särskilja. Det är som en bärbomb. En bärcocktail. På slutet kommer det in något annat och jag tycker inte eftersmaken är kort. Utan lång och njutbar med en klar pepprighet och något annat jag inte kan definiera. Något obärigt. Återigen har dom lyckats att producera ett vin för en överkomlig peng som levererar massor. Jag tror man kan dricka det här till många olika maträtter och det är definitivt gott för sig själv. 87. Jag föredrar ändå 15 som jag gav 89 men det här ändå en massa bär for buck.

Men 15 blev ju ännu bättre efter ett år i vinrummet. Det hoppas jag det här blir också.

Last edited:

Pontus

Medlem
20180804_195620.jpg

Kopierar in smaknot från tidigare. Så otroligt gott! Den här dyker bara upp i vissa årgångar och den behöver inte lagras jättelänge för att ge full utdelning.
2009 Pegau Cuvee Laurence. Grenachedominerat och enda skillnaden mot Reservee är att detta ligger 16 månader ytterligare på fat (totalt 40). Doft av röd frukt, körsbär och julkryddor. Smak av röd frukt, örter och julkryddor (särskilt kanel). Lite grön stjälkighet stramar upp och gör detta till ett ypperligt matvin! Jämfört med Reservee - mindre skitigt, stramare och mer fokuserat. Köp! 95p.

Daniel A

Administratör
DSC_0428.JPG

2013 FX Pichler, Riesling Smaragd, Dürnsteiner Kellerberg
Wow! Expressiv och väldigt "tung" i nosen direkt vid öppning. Det är massiva tropiska frukter, ett uns bensin, yoghurt (inte ofta jag hittar detta i vin), övermogen persika, ananas, lite honung. Mitt i allt det här finns något "hårt" och icke-fruktigt som jag inte kan placera, men som balanserar upp och hindrar vinet från att framstå som klumpigt. I munnen får syran tungan att krulla sig. Tunga tropiska frukter här också, med en otroligt charmig kryddighet (typ torkad ingefära) som komplement. Det är komplext, och det märks att vinet bara är barnet. Det ligger mycket under ytan, både doftmässigt och smakmässigt, som vill fram. På grund av oväntad sjukdom får vinet ofrivilligt stå i 6 dagar med en tredjedel kvar i flaskan. Presterade alldeles utmärkt efter den tiden! Ett riktigt bra vitt vin, med lång tid kvar till toppen. Nu 93p.

Det var flera år sedan jag drack Pichler. Det får det nog bli ändring på! Köpte den här flaskan på flygplatsen i Wien för 25 euro (nedsatt från 45). Köpte två till (samt en grüner veltliner smaragd). Var rädd att flygplatslagringen kanske varit suboptimal, men såhär i efterhand borde jag köpt mer än jag orkade bära. Kan vara mitt livs största vinkap.

LarsW

Medlem
Tio Pepe Fino En Rama
Införskaffat vid 8e Juni släppet.
Ganska hårt dissad vid provningen men tänkte för det priset ville jag testa i alla fall om utifall det var en defekt flaska eller jag helt enkelt var oenig med Patrik om vinet...
96277 Tio Pepe Fino En Rama 159 kr
N: Stickig, mogen citronfrukt.
M: Alkoholig med konstig bismak, särskilt i eftersmaken. Antingen ett underligt vin, eller en defekt flaska. 74-79p
Efter att ha druckit en tredjedel av flaskan kan jag bara säga att jag är enig med omdömet ovan. Denna var skum. Mest beskt flor i smaken och ganska tunn över hela fältet. Bismaken är liksom inlagda citroner som blivit dåliga.
Nope, inte en bra sherry i min bok, den andra Fino'n vid det släppet springer ärevarv runt denna.
Räcker med att dricka en tredjedel, resten åker in i frysen till matlagning nån gång...

thumbnail_20180805_133120.jpg

Toppen