Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Carinasomm avslutar sin semester. Vi "firar" med Bourgogne mot Bordeaux:
confuron vosne romanee cos labory.jpg

2013 Jean-Jacques Confuron Vosne-Romanée 1er Cru Les Beaux Monts: (från sommar-rea på NM): Doft av färska champinjoner, granskott, nyöppnat paket röda Prince, salt fisk, skinnsoffa, hallonbuske, blodapelsin och varmt jordgubbsland. I smaken finns violer eller penséer, sardeller, lingon, blodapelsin, garvat läder, färskt nötkött, en rejäl dust av vitpeppar och skogshallon.Sälta, sötma, syra, frukt och tanniner i perfekt balans. Förvånansvärt tillgängligt redan nu. 93-94p
2009 Château Cos Labory: inte någon höjdare bland de klassade slotten, men ibland kan även en blind höna hitta ett korn. Doft av kryddpeppar, rosor, björnbär och ek. I smaken finns Fazers söta lakrits, björnbär, nypon, massor av kryddpeppar och bläck (kulspetspenna). Massor av av 2009-frukt, med lite lite luft blir det här riktigt elegant. Mer Barolo än St-Estephe. Bättre än väntat (2009 levererar) 90-91p

Magikern

Medlem
Sandford & Benedict Sandhi 2015

Doft: Identisk med saftsås vilket inte bådar gott. På tok för mycket jordgubbar.
Attack: Smakar ungefär som det doftar men intensiteten är rätt hög dock. Syran är lite låg dock.
Mellansmak: Jordgubbar i örtsås så det visslar om det, lite salmiak också kanske. Fylligt men lite för övermogna druvor.
Eftersmak: Rätt lång med lite obestämbara godistoner.

Rätt trevligt vin men väldigt mycket jänkar pinot tyvärr. 90 minus får det bli.

Daniel A

Administratör
_20180823_075433.JPG

1998 Château Coquillas - Pessac-Léognan
Inte ofta jag köper röd Bordeaux, men när jag gör det vill jag att flaskorna helst ska vara 20 år gamla. :)
Direkt vid öppning finns något kemiskt över det hela som närmast påminner om aceton. Detta blåser bort rimligt snabbt. Fin mogen doft med jord, gammalt pennväss, torkade örter, läder, svag ton av nötter, lite blandade röda bär (lingon?). Tycker mig också finna en fin kaffeton, men det kan vara påsen bakom flaskan som sprider sin arom i hela lägenheten. Smaken är på många sätt mer av samma, tillbakadragen frukt men finns ändå något kvar (mer lingon). Kryddigare i mun än i doft. Allmänt polerad, syran springer ifrån tanninerna något vilket drar ner helhetsintrycket (blir lite obalans). Vinet lyfter till en lasagne. 88p.
Tack @Mouton för tipset! Ett roligt och pr*sv*rt moget vin!

Bastardo

Medlem
Som @Trydebull skrev så är det här olikt allt jag druckit av TBA tididgare, erkänner dock villigt att jag aldrig druckit 100% Siegerrebe förr så har inget att jämföra med. Närmaste jag kommer i en hyfsat samma liga är några Ruster Ausbruch från Österrike.

Poäng blir svårt för ett sånt här vin men det är såpass bra dag 2 att jag vill ge det 90p mtp på ålder och kraft.

Hamnar dock max på "kanske prisvärt" mtp prislappen på 499 penningar om man skalar av det hela och bara bedömer vinet som sådant.
Men som udda (och bra) vinupplevelse var den ett fynd och jag är glad att jag fick pröva den även om jag nog inte kommer köpa den igen om jag inte känner mig riktigt elak på en blindprovning nån gång, har man inte druckit denna tidigare tror jag chansen att pricka den ens i rätt land är väldigt liten. Ingen i vårt sällskap var närmare Tyskland än Portugal...
Visa bifogad bild 14003
Tack så mycket, LarsW!
Det var så lite så, och vem skulle jag annars förmedla mina ”fynd” än till broderskapet på finewines. :) Det finns inte något annat ställe på nätet, dit man kan ge sådan information – inte i Sverige, alla fall.

Zingo

Medlem
Ikväll blir det ytterligare utforskande av Chenin Blanc, denna gång från Argentina. Fylligt och väldigt fruktigt, lite smörighet, persikor, citrus, ek och en rätt lång finish med honung. 4-4.5 kanske lite hög påträngande syra i dagsläget, kan nog vinna på lagring, annars klart prisvärt (149:- ).
cb2.jpg

LeChat

Medlem
F5A03FC7-C4A2-4DE2-A30B-F29514BBB01F.jpeg

2012 Domaine Louis Cheze Côte-Rôtie Belle Demoiselle
2016 Yann Chave Crozes-Hermitage

Ikväll blev det Syrah och entrecote. Båda är bra men självklart olika. Årgångarna gör sitt men även fyra års mognad. Jag tycker att Yann Chave visar fin potential och kan nog bli riktigt bra om några år men är inte dum nu heller. Louis Cheze är också bra men något svagare. Kan gärna få ett par år till.

LarsW

Medlem
Öppnad igår.
Beaucastel Côtes du Rhone 2015.

Första gången jag smakar deras Côte du Rhone.
Första dagen ganska tillbakahållen i både doft och smak.
Andra dagen öppnar det sig fint och man får massa gott vin här!
Doft med ceder, tobak, mogna vinbär och körsbär och något mer exotiskt... torkad mango?
Smaken är fyllig utan att vara tung, helt klart den elegantaste CdR jag druckit (och den som kostar mest...), fina tanniner och ek, bra syra,det är körsbär, läder, peppar och lite lakrits.
Väldigt tillgängligt och klunkvänligt redan nu men håller nog flera år till!

Poäng... dag två 89... kanske 90. Har nog potential att blir ännu lite bättre
Beställde två flaskor till förra leveransen... frestar till ny beställning detta! :)
Visa bifogad bild 13034
Kollade BS på SB och hittade Beaucastel's Côtes du Rhone från 2010. Jösses det var kul tänkte jag som just fått en bunt 2015 från FVK.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/perrin-coudolet-de-beaucastel-7489501

Men när den dök upp så var det ju såklart 2015 och inte 2010 som det stod på SB's hemsida.

Aja. Beställde bara en flaska för att prova (eller så var det mitt undermedvetna som varande mig att det var för bra för att vara sant), så lika bra att ta hem flaskan och knäcka den på en gång! Jäkla gott vin. Helt enig med mina tidigare smaksnoteringar. Bäst dag två. Kommer säkert leverera ännu lite bättre om 2-3 år.

Last edited:

Alpha

Medlem
Kollade BS på SB och hittade Beaucastel's Côtes du Rhone från 2010. Jösses det var kul tänkte jag som just fått en bunt 2015 från FVK.
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/perrin-coudolet-de-beaucastel-7489501

Men när den dök upp så var det ju såklart 2015 och inte 2010 som det stod på SB's hemsida.

Aja. Beställde bara en flaska för att prova (eller så var det mitt undermedvetna som varande mig att det var för bra för att vara sant), så lika bra att ta hem flaskan och knäcka den på en gång! Jäkla gott vin. Helt enig med mina tidigare smaksnoteringar. Bäst dag två. Kommer säkert leverera ännu lite bättre om 2-3 år.

Skoj, satt tidigare idag och funderade på att beställa en låda (2015), då går jag på din rekommendation.:D Handlar för övrigt på https://www.vinissimus.com/en/wine/coudoulet-de-beaucastel-rouge-2015 där den är trevligt prissatt. Har handlat därifrån några gånger och kan rekommendera det, dock med reservation för att jag beställer till Barcelona och inte till Sverige.

Daniel A

Administratör
DSC_0449.JPG

2016 Y. Amirault, Saint Nicolas de Bourgueil, Les Malgagnes
Loire cab franc från lite udda distrikt som gör allt rätt. Rödbärig doft med mycket lakrits, anis, lite grön paprika och en lite oväntad men väldigt charmig ton av hallonlakrits chokladpralin. Smaken är mer röda bär, anis och kummin (brödkryddigt, dvs) och något allmänt cab franc-grönt över sig. Bra syra, vag övervikt tanniner vid det här stadiet; blir lite stramt. Bra "struktur" och har mycket fin utvecklingspotential även om det fungerar utmärkt nu också. 88+p.

I ren njutning är poängen mycket högre. Frekventa forumläsare vet att jag blir alldeles knäsvag av cab franc, och Yannick Amirault vet precis var mina svaga punkter finns. En producent jag varmt rekommenderar!

Skrutt

Medlem
Halloj!
Såg att du provad 2015 Greywacke Pinot Noir . @LeChat
Jag provad en flaska jag med i lördags. Håller med om det du säger, ett enklare kvalitetsvin men verkligen inget mer än så.
Tycker mig ha läst så väldigt gott om det vinet här och var, förväntade mig mer.
Själv är jag ganska ny till vinintresset, är det kanske är såhär en bra medelprisad Pinot från NZ ska smaka?
Är det någon mer som hunnit prova?

Jag tycker nog bättre om den än vad du gör låter det som. Billig PN är svårt. Därför tycker jag faktiskt att den överraskade positivt med bra struktur och komplexitet för drygt 200 kr. Intressantare kan kosta närmare 500:- och uppåt. Sen är den ju rena ungdomen idag och kommer säkert bara bli bättre med tiden, beroende på vilka preferenser man har.
Själv är jag ”not amused”. Det är kanske hyfsat kraftigt för en pinot noir men smakar i min mun som ett avkok av sallad eller kål snarare än örter. Visst finns det även en viss fruktighet men den tunga grönsaksdraperingen dominerar. I min lilla värld får pinoterna gärna vara fjäderlätta och ”tunna” bara smaken är distinkt. Nu lär det åter dröja innan jag vågar mig på en nya världen-PN igen.

M

Mouton

Ett litet test av potentiella vardags viner.
image.jpeg

Bäst idag, men förvånansvärt frisk i doft och smak. Låt ligga i 10 år, så där rök vardagsviner all världens väg + att priset är något högt. -91
image.jpeg

Nja, ofärdig överdriven, möjligtvis till höstens grillningar. -88

image.jpeg

Här har vi en klassisk Italienare, sura friska körsbär. Ett "jag passar till all Italiensk mat" vin. En stark kandidat. -89
image.jpeg

Underbart, men saknar dock en aning finess, murken musten skog. Klassisk, igentligen inget att klaga på, förutom att det är lite Main stream. -90 detta är en stark kandidat som vardagsvin, men den faller på att det kostar en hunka till, gentemot Borgognon

Vinnaren som vardagsvin blir då Borgognon, vi äter mycket Italiensk mat + att det landar under 2 hunkar ett trots allt inte oviktigt inslag när det gäller ett vin som ska kunna greppas närhelst.

Last edited by a moderator:

Skrutt

Medlem
Själv är jag ”not amused”. Det är kanske hyfsat kraftigt för en pinot noir men smakar i min mun som ett avkok av sallad eller kål snarare än örter. Visst finns det även en viss fruktighet men den tunga grönsaksdraperingen dominerar. I min lilla värld får pinoterna gärna vara fjäderlätta och ”tunna” bara smaken är distinkt. Nu lär det åter dröja innan jag vågar mig på en nya världen-PN igen.
Scratch that. :oops: Slarvigt av mig att anta att 2015 Greywacke PN ska funka smärtfritt utan mat. Tillsammans med revbensspjäll sous vide, rostade sötpot, pot, äpplen, lök, persiljerot samt egen sallad så kommer den där balansen som jag så starkt saknade igår. Kanske har luftning en liten roll också men maten var grejen. Nu tycker jag det ”breaks 90”. Skönt att slippa vara motvals också, Kevin L och LeChat!

Vingubben

Medlem
A072AA6B-70E5-4458-A34A-D20E45D8355C.jpeg
Bordeaux vs. Bourgogne. Chateau Doisy-Daëne Sec 2014. Konserverade aprikoser i doften. Sälta och påtaglig ek i smaken, friska syror och unga tanniner. Bra idag och kommer att utvecklas med åren. 90p med potential att hoppa upp några snäpp. Montée de Tonnerre 2015. Ganska mild doft med lite citrongräs. Vill ha min chablis superkrispig men denna har för mycket restsötma. Välgjord men lite tråkig, 87p.

Skrutt

Medlem
Jag tycker nog att man kan förvänta sig att alla viner funkar ”smärtfritt” utan mat. Visst kan en bra mat- och vinkombination lyfta både vinet och maten, men ett vin som inte är gott att dricka utan mat tycker jag nog är ett rätt dåligt vin.
Man får nog begrunda det från fall till fall. Jag tycker till exempel inte om Kloster Eberbachs spätlese och kabinett annat än till mat, vilket beror på söttman, men håller dem för bra viner eftersom jag aldrig skulle få idén att läppja på dem utan (thai)mat. Möjligen skulle jag kunna sörpla dem efter maten men då sitter maten kvar i munnen så det är inte riktigt samma sak. För andra, kanske särskilt lätta viner som Enderle & Moll PN känns mat irrelevant. Men du har nog en poäng i att ett klassvin ska klara sig utan mat. Annars är det måhända ett vardagsvin.

Trydebull

Medlem
2014 Montalbera Ruche di Castagnole Monferrato L'accento

Pizza i trädgården mellan skurarna och passade på att testa en Nobile d M, en Barbera från Borgogno och den här. Inga bra noter men något mer på denna.

Djupt mörkt röd i färgen.
Doftar rom, jordgubbar, söt lakrits, syltade körsbär. Även lite sötaktig parfym och mörkröda rosor.

Smaken ger en saftig men ändå kraftfull känsla. Katrinplommon med jordgubbar grön kryddtimjan, mörkgul honung. Lite tvål-parfym-artificiell:ig i eftersmaken.

Speciell. Helt klart.
Troligtvis en tråkig årgöng, men jag kan ändå ana mig till att detta är ett helt annat vin om åtta-tio år. Jag kommer inte att få veta från egen källare eftersom jag inte kommer att köpa fler. Möjligtvis några flaskor från en roligare årgång för att spara undan, och för att se om det går att klara sig undan den sylt-saft-söta delen som i stor utsträckning tar över allt här.

83 poäng med plus efter.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med tema Fotbolls-VM:
BYOB 20180824 uppvärming.jpg

Uppvärmningsviner utom "tävla" - dock enligt tema:
2014 Greenock Creek Grenache Cornerstone
2018 Bodega Garzón Pinot Noir Rosé

Flight 1:
BYOB 20180824 Flight 1.jpg

1990 J.B. Becker Martinsthaler Rödchen Riesling Spätlese trocken
1998 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling Spätlese
2002 Paul Bara Champagne Grand Cru Comtesse Marie de France Bouzy
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
1990 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese

Flight 2:
BYOB 20180824 Flight 2.jpg

2006 Capezzana Carmignano Villa di Capezzana
2010 Capanna Brunello di Montalcino
2006 Saltram Shiraz No.1
1990 Fattoria La Gerla Brunello di Montalcino
2014 Bodegas Orben Rioja Malpuesto

Flight 3:
BYOB 20180824 Flight 3.jpg

1938 Château Villargeil Rivesaltes

Genomgående mycket bra viner!

Adamanko

Medlem
Öppnade en Montes Claros Garrafeira-13 i onsdags och skulle bara ta ett glas. Det var stängt och för koncentrerad svart vinbär för mig.

Men hur det nu var så tog jag ett glas till efter 5 timmar och då var det ett helt annat vin. Dom svarta vinbären hade fått sällskap med kaffe, tobak, körsbär och lite fat och det var riktigt gott.

Men ikväll när jag bara skulle ta ett glas innan jag gick och la mig så är det faktiskt helt underbart. Alla smakerna har gift ihop sig och jag finner att det där glaset följdes av ett till. Och ett till, och nu är flaskan tom. 90-91 och godnatt.

Toppen