En evighetsförkylning har släppt, och det firades med roliga viner. Mycket trevligt sällskap, så inte särskilt utvecklade noter. Dracks på utmärkta Vinbaren i Uppsala.
2014 Coquard Loison-Fleurat Vosne-Romanee
Grönig, örtig, kryddig, lingon. Ganska komplext kryddigt på ett sätt jag inte kan få ner i ord. Väldigt behagligt kryddig på tungan. Elegant och stram. Omogna lingon. Tillgängligare än väntat, även om den såklart är mycket ung.
89p med potential.
1996 Château Poujeaux
Kaffe, lakrits, lite jord. Kraftig doft utan mycket frukt. Svartpepparkryddigt. Lent i munnen. Mycket polerat, inget särskilt bett i tanninerna, högre syra. Bra längd. Kul att mentalt jämföra med 1998 Coquillas som jag drack nyligen: det här är det klart bättre vinet, med betydligt mer oomph!
90p.
2015 Aalto
En stram Alto Moncayo? Kraftigt vin med viss elegans under alla tanniner och den höga syran. Borde dricka Aalto oftare!
90p.
2014 Flor de Pingus
Oliver, lakrits, kött. Mörka bär (främst blåbär, faktiskt).Ett maffigt vin, mycket “gå in i en vägg”-känsla över det. Aggressivt ungt, men med uppenbar kvalité under täcket. Om 10 år? Grymt! Idag? Också grymt!
91p.
1999 Giuseppe Cortese, Rabaja riserva
Godispåse?! Blanda allt som är rött och svart bland lösgodiset och ta en rejäl sniff. Utöver detta hittar jag rökighet, alternativt tjärade rep. Röda bär, några färska och några torkade, höstlöv och något blommigt. Fortfarande mycket liv i den här.
90p.
2012 Château Montus, blanc
Vansinnigt expressiv doft! Tropiska frukter marinerade i citron. Samma på tungan. Mycket kraftig syra. Mycket trevligt vin, men väldigt enkelspårigt. Ingen aning om vad som händer med tid.
88p.