Provning Riesling 2016 hos Grappe
17 st viner provade. Tufft då jag inte gillar att spotta så mycket men blev ju tvungen
. Fick en riktigt bra inblick i Rieslingsdjungeln. 2016 är en mycket bra årgång som behöver mer tid på rygg än 2015. Ungefär samma syra men mindre varm frukt i jämförelse med 2015. Tog endast lite stödnoter.
Min bedömning blir endast: +++ (mkt gott, vill absolut ha), ++ gott (vill ha), + gott (kan avstå), - neutral (avstår), - - inte gott.
2016 Wittmann Westhofener Morstein GG Sval, slank, krispig och fräsch. Hög syra. Mycket trevlig +++ Grattis till er som köpte!
2015 Dreissigacker Westhofener Morstein GG Honung, mycket solmogen frukt, persika, lite petroleum. Bra syra. ++
2016 Schloss Johannisberger Gelblack Feinherb Ganska torr känsla, tunn näsa, knuten -
2015 Maximin Grünhäuser Abtsberg GL Riesling Kabinett ngt sötare ca 50g socker, ok syra, relativt tunn idag. -
2016 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schlossberg Lite tunn initialt, ca 7g socker. Potential. Blir ett kanonvin om 10 år ++
2016 Christmann Königsbacher IDIG GG Har bara skrivit päron. Ok +
2016 Dom Weinbach Schlossberg Grand Cru Cuvée St. Catherine Petroleum, lite varmare, hög alkohol (14%) gott ++
2016 Franz Hirtzberger Spitzer Hochrain Smaragd Honung och rieslinggummi. Gott ++
2015 Schloss Johannisberger Silberlack GG Matvinet, bättre än 2016 ovan fast detta är ju en GG så inte så konstigt +
2016 Dr Loosen Erdener Treppchen GG Alte Reben Sval Piggelin. Hög syra, snällt. Lätt att gilla. Mjukt? +
2016 Kloster Eberbach Erbacher Marcobrunn GG Mer Piggelin, persika, knutet (+)
2016 Schaefer-Fröhlich Bockender Felseneck GG Krut! Slicka på tändsticksplån! Spontanjäst. Inte min kopp te - -
2016 Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle GG Också från Nahe. Bättre men enkelt. Piggelin. Liten beska i avslutet -
2016 Weingut Bründlmayer Zöbinger Ried Erste Lage Alte Reben Reserve Solmogen, koncentrerad, honung o petroleum ++
2012 Schaefer-Fröhlich Bockender Felseneck GG En referens till ovan för att se vad lite lagring gör. Visst lite bättre men.. - -
2016 Willi Schaefer Graacher Domprobst GL Spätlese Söt 70-80g socker, bra syra, honung ++
1991 Willi Schaefer Graacher Domprobst Auslese Ännu sötare, 90-100g socker, trevliga mognadstoner, mkt bra ++
Kul, intressant, lärorikt, bra mat. Ibland är livet rättvist