2010 Domaine Laleure-Piot, Corton-Charlemagne
Jag kan nog fortfarande räkna antalet druckna vita bourgogne grand cruer på ena handen. Får ju så himla mycket annat vin för pengarna… Men på en mysig restaurang i Paris är det lätt att få feeling!
Mycket expressiv doft, främst av söta äpplen och citroner (alla delar av den). Det påminner lite om en gräddad paj utan pajdeg. Typ. Finns även en trevlig ton av jord, eventuellt jordiga svampar. Expressivt, men än så länge inte så komplext. Något oförlöst överlag. På tungan är det massiv syra, och mer av äpple/citron/jordig svamp. Finns även en kryddighet som nästan drar åt kanel. Det är egentligen inget speciellt vin - det är en bra, småfet, chardonnay. Det som skiljer det här från många andra chardonnayer är intensiteten. Så jag känner nog att det var värt att betala för att få “Corton-Charlemagne” på flaskan.
92p.
Dracks på
Le Pantruche i Paris. Mycket bra restaurang, som presterade långt över sin prisklass i mitt tycke. Åt en marinerad makrill med okänt tillbehör - typ syrliga jordklumpar och gräsig lerpöl? Gott var det i alla fall. Huvudrätten var helt magisk! Någon fast vit fisk, på en bädd av grillad majs, avocadokräm och en ginsås (som i, spriten gin). Platsar nog in bland de tio bästa rätter jag ätit!