BYOB har begåtts i Simrishamn. 8 personer, 15 viner. En lasagne i världsklass.
Flight 1 - mousserande
#1 2017 La Sorga, Steven
Grumligt, lite orange. Ciderkaraktär _utan_ funk. Tvättmedel, en herrans massa äpplen. Smakar och luktar som en ren och elegant cider. Mycket läskande på tungan. Okomplicerat men mycket välgjort och gott! Gjort för att drickas ungt.
86p.
Årets bästa etikettsvin!
#2 NV Barnaut, Grand réserve brut
Ren och klar i färgen jämfört med förra. Smörig doft, unket badhus (buu! Störde mig på detta konstant, smygkork?), popcorn, grape, äpple. Samma på tungan, med tyngdpunkt på grape. Hög syra, som nästan springer på vinägerbollen. Relativt rund och fruktig ändå, men inte balanserad.
84p.
Gissade NV odlarskumpa.
Flight 2 - första vita
#3 2010 Montez Stéphane, Les Grandes Chaillées - Condrieu
Extremt smörigt - härsket smör, klarat smör, ghee. Popcorn. Lite oxiderade toner, dill och överlag lite blommigt (även om vissa blommor är döda…). På tungan är det oljigt och allmänt märklig struktur. Mycket mognadstoner, inte så hög syra. Lent och polerat - grym doft, lite skum smak. Finns en beska i eftersmaken som klär vinet väl.
89p.
Svårt vin. Lätt att gissa i efterhand… Snurrade in på tungt ekad chablis, men tyckte syran var på tok för låg. Gissade på Jurancon. Kul med Condrieu!
#4 2011 Inniskillin, Riesling - Okanagan Valley
Godis, gummi, ljus honung, disel, päron, tropiska frukter. Mycket hög syra, balanserande restsötma. Fruktigt och godisgott i munnen. Galet klunkvänligt! Fruktig bensin är farligt gott.
90p.
Solklar riesling, men inte lade jag min gissning på Kanada inte!
#5 2017 Memento Mori, Fistful of Flowers - Australien
Wow! Aprikos och stall, lök, surt godis (sura S, typ), mängder med passionfrukt, blodgrape, vårblommande trädgård. Charmigt funkig och fruktig. Får lite torrhumlevibbar - är det en öl?! Lite småstökig och spretig smak, med mer aprikos, lite lök, surt godis och en hög med passionfrukt. Hög och hård syra. Spännande och fascinerande vin!
91p.
Kände igen det, men kunde inte placera det (drack det på en mässa i våras). Naturvin på moscato gialla och vermentino från Heathcote i Australien. Kvällens stora vattendelare - vissa tyckte det smakade spya, andra kontrade med “i så fall det goda i spyan”...
Flight 3 - andra vita
#6 2016 Finca Allende, Martires - Rioja blanco
Rökt kött, lite ylle, frukter av olika slag. Mycket expressiv och intressant doft, men jag hittade faktiskt inte ord för någonting i det här! Fick “stort men för ungt”-vibbar. Bra syra. Rent och snyggt och fokuserat. Alkoholen springer lite, men det är detaljgnäll. Mycket märkligt, mycket svårt vin.
91+p.
Ingen aning om vad det här kunde vara. Ylle sade chenin blanc - inget annat sade chenin blanc. Mycket roligt att det visade sig vara just det här vinet! Varit nyfiken på det länge.
#7 2014 Kleinknecht, Rieseling GC Kircheberg de Barr - Alsace
Luktar syrligt. Mycket tropiska frukter. Okomplicerat, men väl sammansatt. Mycket hög syra, som drar åt vinäger.
88p.
Försvann tyvärr lite mellan de andra två vinerna.
#8 1998 Domaine Labet, chardonnay la Reine - Jura
Sesam, krut, popcorn, hasselnötter, hav/salt, blöt sten, lite smör, grillad fisk, grillad citron, bränt bakverk och lite kaffe. Härligt komplext! På tungan finns det lite kantstötta äpplen, grillade citrusfrukter, kaffe och lite hav/salt. Syran är hög, men balanseras fint av de framträdande mognadstonerna. Finns något som påminner om tanniner i det här (men är nog inte det?) - en angenäm strävhet. Uppfyllde mina högsta förväntningar!
93p.
Uppenbart ett vin från min källare.
Köpte det i Paris på Le Quinze Vins. Blev en snygg gissning på vit rioja från 90-talet, och sedan blev den faktiskt placerad i Jura!
Flight 4 - rött
#9 2016 Marc Kreydenweiss, Pinot Boir (pinot noir)
Svartpeppar och rödvinsvinägermarinerade jordgubbar. Hög syra. Inget stort vin, och försvann lite mot monstervinerna som kom efter. Men det är sådant här jag hemskt gärna dricker till vardags.
88p.
#10 2014 K Vintners, Powerline Syrah
Grön paprika, svartpeppar, chili, nyplockade tomater (med kvist!), kapris, oliver, fetaost (?), gräs. Bland allt det här finns en hel del tunga mörka bär, typ plommon, kanske körsbär. Tyvärr blev jag aldrig klok på smakerna i det här vinet - så svåra att sätta ord på att jag inte skrev något alls. Tycker doften är helt magisk dock!
91p.
När det inte var cabernet franc (trodde förvisso inte det egentligen - alldeles för tungt) så hade jag inga kvalificerade gissningar.
#11 2015 Alto Moncayo, Veraton
Mmmmm. Tjära, lite chark, tobak, lite vanilj, lyxiga fat och mängder av mörka bär. På tungan är det mycket björnbär, lite tobak, lite vanilj. Blir nästan attackerad av det här vinet. I vanlig ordning är reglagen skruvande över max, och det fungerar eftersom det är så jävla mycket av allt samtidigt. Upplever det inte som klumpigt. Med det sagt så är det nog faktiskt den minst tillgängliga Veraton jag smakat - tanninerna är framträdande, och alkoholen bränner lite i halsen.
91p.
Mitt vin - försöker ju sprida den här producenten så ofta jag kan. Tror jag lyckades omvända minst en person på provningen.
Fick en härlig gissning på “cabernet sauvignon från Spanien!”.
@Skaggs spikade dock vinet!
“Flight” 5 - bonusfest
I vanlig ordning blev det extremt skrala noter mot slutet.
#12 2010 Duval-Leroy, Sommeliers Cuvéen blabla
Bra och habil skumpa. Förvånansvärt tillgänglig och rund!
#13 2007 Lopez de Heredia, Vina Gravonia - Rioja blanco
En favorit är en favorit. Världens bästa vin under 200 kr.
#14 2013 Klinec, Medana
En miljon sträva jordgubbar.
#15 2017 La Viranda Moscato I Trei Stei ‘d Luigina
Fläder! Citron! Saft. Bra jävla saft!
WOTN blev Finca Allende, med Momento Mori och Labet tätt efter. Riktigt bra provning, och jag är lycklig i själen av att det blev två vita flighter utan att det var bestämt på förhand!