This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vad är det som gör attVisa bifogad bild 15349
2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).
Vad är det gör som att vinet är så dyrt? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/sassicaia-9522701Visa bifogad bild 15349
2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).
Enkelt uttryckt är det tillgång och efterfrågan. Vinet är eftertraktat.Vad är det som gör att
Vad är det gör som att vinet är så dyrt? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/sassicaia-9522701
Det är alldeles för subjektivt.Är vinet prisvärt då?
Okey. Vad är det vinet har, som andra viner för en billigare penning inte har?Det är alldeles för subjektivt.
Jag tyckte 1850 för en flaska 2013 på bomans i trosa var helt ok.
Ett vin för 500 kr som upplevs leverera lika bra eller bättre av en individ än ett vin för 1000 kr kommer alltid vara mer prisvärt för samma individ om hen har alla hästar i stallet. Om det finns personer som inte håller med anser jag att de har fel ”objektivt” sätt.Det är alldeles för subjektivt.
Jag tyckte 1850 för en flaska 2013 på bomans i trosa var helt ok.
Amen! Jag har aldrig förstått varför p-ordet är förbjudet. Det är bara att väga poäng mot pris. Sen bör man kanske inte bara titta på prisvärde, då det ju faktiskt är upplevelsen i sig som räknas i första hand (inte den relativa upplevelsen).Prisvärde är förmodligen vinvärldens mest feltolkade begrepp. Många verkar se begreppet som betalvilja eller storlek på plånbok, vilket jag anser vara irrelevant. Prisvärde handlar om korrelationen mellan upplevd kvalitet kontra pris.
Skulle ändå säga att det tillkommer både tillgängliga alternativ, kostnad för alternativ, värde av den egna tiden och konsumtionen med mera. T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad winston Churchill.Ett vin för 500 kr som upplevs leverera lika bra eller bättre av en individ än ett vin för 1000 kr kommer alltid vara mer prisvärt för samma individ om hen har alla hästar i stallet. Om det finns personer som inte håller med anser jag att de har fel ”objektivt” sätt.
Prisvärde är förmodligen vinvärldens mest feltolkade begrepp. Många verkar se begreppet som betalvilja eller storlek på plånbok, vilket jag anser vara irrelevant. Prisvärde handlar om korrelationen mellan upplevd kvalitet kontra pris.
Alla typer av sinnlig stimulans är subjektivt till sin natur. Om en subjektiv bedömning sen landar i poäng, hur gott något är, kvalitet med vedertagna metoder eller om det anses prisvärt i förhållande till konkurrensen, spelar föga roll.
Prisvärde i förhållande till konkurrensen innebär givetvis att vinet bör dela smakprofil för att vara jämförbart. Bra eleganta pinotviner är vanligtvis dyrare än bra grenacheviner i bombastisk stil. Mousserande är generellt dyrare än stilla och så vidare.Skulle ändå säga att det tillkommer både tillgängliga alternativ, kostnad för alternativ, värde av den egna tiden och konsumtionen med mera. T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad winston Churchill.
Dessutom är det ju så att om man på ett år bara kan dricka x flaskor vin, då kan ju prisvärdet på nått med bättre pris/rating vara oändligt mycket lägre än att ha mer njutning vid de tillfällen som ges.
Ett prispåslag som gör att jag tycker mig kunna beställa det vinet till maten.Okey. Vad är det vinet har, som andra viner för en billigare penning inte har?
Hur snäv ska smakprofilen vara då? För att hamna inom samma spann? Poängen är bara att det inte är så enkelt som kostnad / betyg (som också är subjektivt)Prisvärde i förhållande till konkurrensen innebär givetvis att vinet bör dela smakprofil för att vara jämförbart. Bra eleganta pinotviner är vanligtvis dyrare än bra grenacheviner i bombastisk stil. Mousserande är generellt dyrare än stilla och så vidare.
T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad
Det absoluta betyget och prisvärdheten (pris/betyg) är precis lika subjektiva eftersom priset är en given förutsättning. Eller annorlunda uttryckt - endast betyget är subjektivt. Sen ska man skilja på äpplen och päron i såna här jämförelser (samma problematik gäller alla jämförelser av prisvärdhet, inte bara vin). Ju mer "lika" produkterna är, desto enklare är det att jämföra prisvärdhet.Hur snäv ska smakprofilen vara då? För att hamna inom samma spann? Poängen är bara att det inte är så enkelt som kostnad / betyg (som också är subjektivt)