This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Och sen blir det för gammalt. Lagras på egen risk om man skall tro djungeltrumman.(det. här. är. tokungt).
Inventerade vinkällaren för några veckor sedan och gjorde en liten hylla för saker som blivit bortglömda i källaren och som nog borde druckits för länge sedan. Hittills har allting funkat riktigt bra. Idag var det dock kvar för ett riktigt test. Ett vin som idag kostar 99 spänn på bolaget för årgång 2016. Jag hade en av årgång 2000.
Château de Seguin 2000
Kan väl erkänna att det inte är något stort vin. Men det är inte heller dött utan fullt drickbart. Stall, hö, tobak, svarta vinbär möjligen lite kanel och timjan. Lite tanniner är det kvar och en syra som piggar upp. Förvånansvärt bra ändå.
Fasiken vad kul! Och vad kul att flaskan levererade. Det är ju tyvärr långt ifrån alltid de håller ihop över 40-årsåldern....Visa bifogad bild 15351 l'Eglise Clinet 1947. Eller det är iallafall vad det sas vara. Etiketten var inte helt lätt att tyda. Parker har satt 100 p på detta vin. Fast den flaskan var från Rodenstock så det vinet är väl lika osäkert som detta.
Själva vinet har en mycket mogen doft med cassis och skog. Smaken är mycket lång, frisk, med pigg syra, örtig med mer cassis och kaffe. Väldigt väldigt bra vin 70 år ungt. Var på västra stranden och velade och bara ca 25 år fel. Gammal Bordeaux när den är som bäst. 95 p. Om det nu inte var det vin som sas var det något annat imponerande.
Igentligen inte, du har stramheten i -61, den lustfyllda frukten i -47 och den otroliga tobaksdoften i -27. Så lite vägledning finns.Fasiken vad kul! Och vad kul att flaskan levererade. Det är ju tyvärr långt ifrån alltid de håller ihop över 40-årsåldern....
Appropå åldersgissning - när man passerar 25 år på Bordeaux brukar det vara svårt att säga om det är ytterligare fem år gammalt eller ytterligare 25 år gammalt...
Igentligen inte, du har stramheten i -61, den lustfyllda frukten i -47 och den otroliga tobaksdoften i -27. Så lite vägledning finns.
Nu blev jag sugen. Tur någon annan skall ta ned rödtjut ikväll, jag som inte tänkt öppna på 10 år.Visa bifogad bild 15349
2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).
Detta var en exceptionell flaska. Jag ska erkänna att jag har begränsad erfarenhet av riktigt långlagrad Sassicaia, men jag ser inte nån större potential till förbättring framåt. Detta var nära perfektion för mig.Nu blev jag sugen. Tur någon annan skall ta ned rödtjut ikväll, jag som inte tänkt öppna på 10 år.