Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 15168
Château de Bois-Brincon Anjou Terre de Gres 2016
Övermogna äpplen, Päron, dadlar och humle i doften. På tungan är det första om slår en en perfekt mix av syra och sötma. Oxiderat med en mycket lång eftersmak. Annanas, lime och en lite trevlig beska. Fantastiskt vin. 93p

Château de Bois-Brincon Anjou Terre de Gres 2016

Ville verkligen gilla det här vinet!:)
Doften är härlig med oxiderade toner av sherry och mogna äpplen.
Smaken är kul med nästan precis som @Patrik Sellin skriver sherry möter cider. Smör, nötter och torkad frukt... men jag tycker det har en besvärande och ganska klumpig sötma som döljer en elegans jag tycker mig lurar nånstans där.
Kul är det och jag ångrar inte att jag köpte det mtp hur annorlunda det är.
Men stör mig för mycket på sötman för att jag ska gilla det på allvar. Bäst kylskåpskallt med en lagom salt mögelost på pepparkaka.
86p
Visa bifogad bild 15198
Min tur att prova! Den här har allt som jag gillar hos en mogen.....champagne:eek: Oxidativ, övermogna äpplen, burkananas....allt utom bubblor. Hade jag haft en sodastreamer hade jag nog testat? Jag gillar det här. Möjligen håller jag med @LarsW om att det är en aningen för sött men smaken.....mums:p! Sparar nog ett par flaskor till vårsolen på terassen. Ni vet då man egentligen vill poppa en champagne men är för snål för att göra det....90p:)

henrikh

Medlem
Testade dessa två idag. Riktigt trevliga. Två helt olika men riktigt goda båda två.
Inte testat så mycket med ålder innan men gillar det.

Attachments

• 72A654DB-052D-4782-A152-0BC2C16FB66D.jpeg
    72A654DB-052D-4782-A152-0BC2C16FB66D.jpeg
    41,9 KB · Visningar: 217

Trydebull

Medlem
2013 Jean-Louis Chave Hermitage Blanc Selection

20181222_123305.jpg

Öppnade en flaska väl tidigt såklart men ville gärna stämma av läget. Öppnade den tillsammans med ett annan Norra Rhonare som i sig var ett än värre barnarov.

Nåväl. Öpnnade och karafferade ca 2 timmar. Klar råggul ton i glaset.

Doften lite fet-osaltad-macademia-nötig på en lättonig bas av lätt omogen honungsmelon någon liten tropisk frukttouch - främst från persika och annanas. Jag tycker att gröna druvstjälkar finns där och drar lite snett tillsammans med lite lite rapshonung. Inte direkt wow-faktor men absolut inte oangenäm.

Smaken säger obalans och inte klar. Det finns en besk ton som kommer nästan direkt efter den timidt feta fräscha öppningen. Beskan försvinner delvis med någon grad i glaset och luft på dropparna, men den försvinner inte helt. Gröna och gula äpplen, lätt lätt "chilli-kryddighet", fräsch färsk och absolut inte övermorgon persika. Eken finns där men den känns inte störande i sig. Lite lite vanilj. Men också det gröna skiktet precis under skalet hos en omogen honungsmelon. Den kommer att vara betydligt bättre om tre till fem år (och kanske än längre fram). Frågan är hur bra...? Inte helt övertygad.

89++ skulle jag tro.

Wintermute

Medlem
Marqués de Murrieta Gran Reserva 2010.
Doft av bokskog i november (lövkompost och svalka, lite åt mentolhållet) och osötad svartvinbärssaft.
Under den timme som vinet är i glaset känner jag doften av jordgubbar och ett uns av thermoskaffe. Smakerna varierar över tiden med smögåsgurkspad en aning vanilj och av och till lite eldighet. Komplext och intressant. Kanske 91 poäng.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
I juletider så passar man på att dricka lite härlig Österrikisk Riesling med 7 år på nacken.
Pissgul med toner av vit frukt och en aningen petroleum innan den blommar ut i typiskt sliskig exotisk semesterfrukt.
Inget stort alls men jävligt gott.
Någon som har koll på om det finns mer av denna producent? Inte sett något sen ett par år tillbaka.
764BA57C-C481-4043-A6D6-6111FF99A0AF.jpeg

Trydebull

Medlem
2016 Guigal Saint-Joseph Lieu-Dit

20181222_123314.jpg

Jag fortsatte dagen med karraktärsfulla fiskrätter, unga vita nord-Rhonare och således mer Marsanne och Roussanne. I det här fallet nästan 100% (tror 93-95%) av den förstnämnda.

Ca 3 timmar i karaff.

Ljust klargul.

Doften ger vita och ljusgula stenfrukter - ffa persika med fast fruktkött, och något lite torrt marsipanbröd.

Smak- absolut drickfärdig för den som önskar - efter luft. Blommig, lite lite fet - och lite honung. Äpple åt det gröna hållet samt persika. Parfymig från för mig främst oranga sommarblommor. Inga tunga smaker - men norra Rhone i kubik. Tämligen kort eftersmak.

Tycker inte den är dålig på något sätt, men tror den blir bättre. Den är ju verkligen i sin ungdom. Sätter 90 nu med minst ett plus efter.

LarsW

Medlem
Fanti Brunello di Montalcino 2010
Mums!
I näsan finns det körsbär. Ek. vått hö. Kanel, kryddpeppar nå lite syrligt typ ingefära... tametusan om det inte är lite pepparkaka över det hela!
I munnen har vi körsbär med bastanta tanniner som mjuknat lite dag 2. Ek, absolut ek! Lakrits. Vått hö. Ingefära. Känslan när man biter i skalet på en citrusfrukt. En behaglig bitterhet jag oftast hittar i Chianti.
Många associationer. Detta är riktigt jäkla gott helt enkelt.
Dag 1 låg den på 89/90p, dag 2 har den växt... 92p säger vi... och potential att öka lite till om några år.
En flaska kvar. Ska spara till nån gång nästa decennium.
thumbnail_20181222_222430 (1).jpg

Louis 2004, Pinot Noir, Tasmanien

Den här dök upp vid senaste inventeringen av källaren. Hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig men förväntade mig inga stordåd i alla fall. Men wow, det var riktigt bra. En delikat och finstämd mogen pinot. En hel del mörka, multna frukter och bär först men sen en explosion av ung frukt med en riktig hallonbomb. Välintegrerade mjuka tanniner som ändå stramade upp kinderna lite lagom på slutet och en syra som balanserade upp all frukt. Det här var riktigt bra och något jag ska hålla utkik efter. Tydligen är det här andravinet från producenten, skulle gärna testa deras flaggskepp också.
D67289B2-6D12-4342-A7DB-678D080D18EA.jpeg

LeChat

Medlem
2045E091-9638-4279-8A03-17DD23A2E276.jpeg
2010 Il Poggione Brunello di Montalcino

Det är 2-3 år sedan jag provade denna.
Fortfarande en del ungdomliga drag, så även om den är mycket njutbar redan så kan man gott vänta 3 år till innan man rycker nästa kork. Den är lite tight, men bjuder bl.a. på körsbär och mörk choklad ihop med typiska italienska syror. Har på känn att detta kommer göra sig ypperligt bra till kvällens balsamicosås, som kommer till parmalindad kycklingfile och hasselbackspotatis.

Last edited:
Inköpt 1996 för dryga tvåhundringen. Samma år föddes dottern.Graham Vintage Port var en favorit på den tiden. Numer dricker vi port en gång om året, så mina kvarvarande flaskor i källaren räcker om inte livet ut så bra nära. Jag är ju ingen ungdom längre.
Helt på topp nu och ska inte sparas så mycket längre. Fin frukt, nötter, stenmineraler, fikon, finstämd sötma och med någon kryddighet och choklad i det långa avslutet.
GOD JUL
3D741D11-B0F1-4CA3-B2FC-58334394C133.jpeg

Dan

Medlem
Wow, ända jag får fram såhär en timma efter första glaset. Vilken precision, vilken balans, vilken potential. Bara gilla läget och inse att ett 6-pack behöva för de nästkommande 20 åren.
Visa bifogad bild 15292
Var får man tag på ett sexpack är frågan? Jag har googlat till förbannelse men har inte lyckats hitta något vettigt från de/fr.. Någon med mer erfarenhet som har något tips? Enda stället jag hittat den på är millesima.fr men de skickar inte till Sverige...

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Var får man tag på ett sexpack är frågan? Jag har googlat till förbannelse men har inte lyckats hitta något vettigt från de/fr.. Någon med mer erfarenhet som har något tips? Enda stället jag hittat den på är millesima.fr men de skickar inte till Sverige...
Ward Wine får in den åter i lager den 9/1, så passa på då för 1450 kr/flaskan.

Dan

Medlem
Ward Wine får in den åter i lager den 9/1, så passa på då för 1450 kr/flaskan.
Ojdå, det var visst julsnapsen som gjorde att jag såg i syne, trodde det var vanliga vintage 2008 på bilden. Kanske även ett lite väl lyriskt omdöme om det gällt den :) WC blir det ett par stycken när den kommer åter men det hade varit gött med några vintage också. Typiskt att man ska vara så sen på bollen bara. Hur som helst tackar jag för svar!

Wintermute

Medlem
Ojdå, det var visst julsnapsen som gjorde att jag såg i syne, trodde det var vanliga vintage 2008 på bilden. Kanske även ett lite väl lyriskt omdöme om det gällt den :) WC blir det ett par stycken när den kommer åter men det hade varit gött med några vintage också. Typiskt att man ska vara så sen på bollen bara. Hur som helst tackar jag för svar!
Det brukar duka upp några lådor på Bukowskis. Kolla på vårens auktioner.

• Like
Reactions: Dan
Toppen