Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Christer J

Medlem
Lätt lunch med @LarsW.
Torkad skinka och ost från nyöppnade Le Comp Toir på avenyn.
Den alltid leende Rémi föreslog ett vin baserat på druvan Gamay till detta och det hade jag bara ett av (men 9 flaskor!) så vi smakade Moulin A Vent, Jean-Paul Brun 2015. Gott och drickvänligt, röda bär med lite lagom bett.
Vinerna till höger i bild ska drickas om tio år.
F421E692-20EE-4DC7-A751-BDB666963D39.jpeg

Skål!

Last edited:

LarsW

Medlem
Lätt lunch med @LarsW.
Den alltid leende Rémi föreslog ett vin baserat på druvan Gamay till detta och det hade jag bara ett av (men 9 flaskor!) så vi smakade Moulin A Vent, Jean-Paul Brun 2015. Gott och drickvänligt, röda bär med lite lagom bett.
Visa bifogad bild 15261
Skål!
Kom förbi för att hämta och lämna lite viner från gemensamma beställningar och till framtida provningar.
Så serveras det chark- och ostbricka med trevligt vin. Vardagskvalité på hög nivå!
Skål!:)

Magikern

Medlem
Coutet 2015

Doft: Aprikoser i sockerlag med lime och honung. tveklöst ung botrytis.
Attack: Citroner med socker och lime med lite beska i bakgrunden. Ungt verkligen.
Mellansmak: Här märker man en viss intensitet och viskositet. Bra syra, balans och en del aprikoser och sockerlag. Kanske även smörkola med sting.
Eftersmak: Lång och präglad av sötma, diskret beska och lite syra. Den är kvar i 3 minuter faktiskt.

Jag tycker att det här vinet känns så lovande att man kan ge 92 poäng med ett minus efter. Ursprungstypiskt och gott redan nu och det lär bara bli bättre och bättre de närmsta 15 åren (halvflaskor då).

Adamanko

Medlem
Lätt lunch med @LarsW.
Visa bifogad bild 15261
Skål!
Exakt det vinet drack jag min sista flaska av i söndags! Oddsen!!!? :D

Adamanko

Medlem
Lätt lunch med @LarsW.
Visa bifogad bild 15261
Skål!
Och du har likadan tallrikar som mig!!! Oddsen!!!?

Christer J

Medlem
Exakt det vinet drack jag min sista flaska av i söndags! Oddsen!!!? :D
Aha, det var lite mer otippat!
Jag köpte mina för nåt år sen då jag var inne på naturviner, serverad väl kyld tycker jag det är en god dryck.
Men nu förstår jag din förvåning, vin och tallrikar tillsammans nu måste kännas som deja vu!

Adamanko

Medlem
Aha, det var lite mer otippat!
Jag köpte mina för nåt år sen då jag var inne på naturviner, serverad väl kyld tycker jag det är en god dryck.
Men nu förstår jag din förvåning, vin och tallrikar tillsammans nu måste kännas som deja vu!
Tyckte min första flaska var fantastisk. 90. Min sista något sämre men helt klart ett bra vin.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2014 Jim Barry Shiraz The McRae Wood från släppet på Systembolaget den 7/12
Ett mycket trevligt vin på halvflaska, perfekt till ett parti Carcassonne med sambon som så smått börjat falla för aussie-shirazer hon med! :) En djup doft av mörka bär, körsbär, sadelgjord/läder och en hel del mosade björnbär och övermogna jordgubbar. En viss ton av viol och tjära/asfalt finns nog där ändå också tillsammans med lite eukalyptus! Len och mjuk i munnen och är väldigt angenäm, även om man kanske borde ha väntat längre. En riktig smakbomb som briserar! I like! 90p (med potential för mer i framtiden)

Daniel A

Administratör
DSC_0712.JPG

Beaujolais! Tog med dessa två till en middag, med folie runt, och sade att det fanns något (mycket) gemensamt mellan vinerna. Gissningar på “samma vin, olika årgångar”, “samma vingård och årgång, men olika producenter” och “samma producent, men olika vingårdar”. Det var alltså väldigt lätt att hitta likheter mellan dessa två. På grund av det varma 2015 var det dock inte helt lätt att hitta hela vägen till Beaujolais. Jag är lite kluven till årgången i regionen; å ena sidan tycker jag att det är charmiga viner med hög klunkabilitet, å andra sidan är det alldeles för varmt och klumpigt för att kunna representera det jag egentligen tycker bäst om med Beaujolais...

Jag visste inte vilket vin som var vilket, och trots att jag druckit båda tidigare så kunde jag inte helt säkert skilja på Morgon och Brouilly. Med lite luft och tid så visade Morgon lite stramare sidor och högre syra, så i slutändan gissade jag rätt (pjuh). De är på många sätt lika rödbäriga och smått smutsiga båda två, men där Morgon har lite syrliga hallon och blåbär har Brouilly mogna hallon och plommon. Smakmässigt har Morgon som sagt lite högre syra och Brouilly är lite mer inställsamt varm. Båda är mycket trevliga, och jag skulle säga 88p till Morgon och 87p till Brouilly.

Vilken var bäst?
2015 George Descombes, Morgon Vieilles Vignes - 2 röster
2015 George Descombes, Brouilly Vieilles Vignes - 2 röster

tobbe81

Medlem
vincent dauvissat la forest Chablis 2009
IMG_20181219_001957_697.jpg

Flaskan dricks under 4dagar och mina smaknoter är från sista dagen
Doft ostronskal tång och miniralitet och någon sommar smörblomma doften känns bekant (flora och fauna är inte mitt starkaste ämne)
Smak
Kraftiga och tydliga toner utav smör gräs och mineraler med bakom liggande toner utav chark stjälkselleri honungsmelon och någon antydan till ekfat (kan vara lite mognadstoner man känner) avslutning och syran är långdragen och välbalanserad och helt integrerade i en finstämd harmoni.
Min bästa Chablis jag någonsin har prövat och druckit 95P

Christer J

Medlem
vincent dauvissat la forest Chablis 2009
Visa bifogad bild 15265
Flaskan dricks under 4dagar och mina smaknoter är från sista dagen
Doft ostronskal tång och miniralitet och någon sommar smörblomma doften känns bekant (flora och fauna är inte mitt starkaste ämne)
Smak
Kraftiga och tydliga toner utav smör gräs och mineraler med bakom liggande toner utav chark stjälkselleri honungsmelon och någon antydan till ekfat (kan vara lite mognadstoner man känner) avslutning och syran är långdragen och välbalanserad och helt integrerade i en finstämd harmoni.
Min bästa Chablis jag någonsin har prövat och druckit 95P
Jag vill också dricka detta vin :)
Så här skriver Rajat Parr i min nya bok:
E4598DD6-8FEE-4474-94D8-45A0B35045EA.jpeg

Vi får helt enkelt samla ihop oss till en Chablis träff i Göteborg!
Santé!

Christer J

Medlem
Kanske lite snävt område. Stilla vitt på Chardonnay kanske varit bättre?
Jag gillar det snäva, jag utlyser härmed Chablis träff på mitt kontor i centrala Göteborg, ta med egen valfri Chablis och så äter vi lite ost till det. Rémi på Le Comptoir (nyöppnad butik på Avenyn) har bra koll på lämpligt tilltugg till Chablis!
Anmäl intresse i personligt meddelande.

Last edited:

LeChat

Medlem
29DA9D3F-6294-4A95-9C7C-21CBB18B75DB.jpeg

2011 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie

Att det är cabernet franc är svårt att missa om man känner till druvan sen tidigare. Dricker inte 100% CF så ofta. Oftast förekommer den som en andel i en Bordeauxblandning där den brukar vara en viktig ingrediens för att skapa en intressant smakprofil. Den har en fruktig och pepprig karaktär där bl.a. grön paprika, grönpeppar och tobak sticker ut. En druva med mycket karaktär som kan ge spännande och mycket goda viner. Jag tycker inte att Joguets lite billigare CF har varit så kul men Clos de la Dioterie ska jag försöka köpa i bra årgångar.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 15234
Ultreia Saint Jacques 2016
Mörka bär, lätt stallighet i doften. I näsan stora förhoppningar. I smaken i stort sett ingenting. All frukt borta. Medioker syra, lite bitterhet och otrevliga tanniner. Detta var andra flaskan, och den dracks över två dagar så inget jag missat. Ett högst mediokert vin från en producent som i sina stunder kan leverera. 78p
Blev lite orolig när jag läste detta. Hade också köpt en (bara) av detta instegsvin då Raul Pérez är en av mina favoritproducenter av både Mencia och Godello. Min flaska levererade dock en bättre upplevelse för mig.
Ultreia Saint Jacques 2016
Lite brettig, mer kryddor än frukt, lätt rökighet. Bra, ok tanniner och ok syra. Mellanregistret dock lite tunt men ganska ok eftersmak. Inte oävet alls tycker jag. Slår till med 86p. Juste instegsvin men inte mer.

Toppen