Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
B0ADD3C6-811A-4438-9355-60F9E689FF6F.jpeg

Ultreia Saint Jacques 2016
Mörka bär, lätt stallighet i doften. I näsan stora förhoppningar. I smaken i stort sett ingenting. All frukt borta. Medioker syra, lite bitterhet och otrevliga tanniner. Detta var andra flaskan, och den dracks över två dagar så inget jag missat. Ett högst mediokert vin från en producent som i sina stunder kan leverera. 78p

Adam Frisch

Vinmakare
Testade ett intressant vin nyligen av en ren slump. Var inne hos min lokale naturvinssbutik och haffade ett Sonoma-vin som hette Bedrock Wine Co 2016 på försäljarens rekommendation. Detta är ett s.k. "field blend", dvs en massa olika druvsorter skördade ihop. Vidare läsning visade att vinrankorna är sent 1800-tal och ingen riktigt vet vilka druvsorter det är. Men vinet var helt fantastiskt gott och mkt välbalanserat. Full bodied - kändes fulländat på alla vis. Sen när jag undersökte närmre online visade det sig att vinet säljs för ca $45, men jag hade endast betalt $24 i min butik! Så jag rings genast och frågade hur många buteljer dom hade kvar - och köpte hela rasket! Dom måste ha fått nåt förstahandserbjudande eller rabatt, för så billigt kunde jag inte hitta det nånstans online. Så nu sitter 6 flaskor hemma i källaren och gosar till sig. Rekommenderas varmt!

Testade också ett av dom trendiga orangefärgade georgiska amforavinen från Pheasant's Tears. Detta var deras Kisi 2015. Har testat ett par orange-viner nu och måste säga att jag tycker många av dessa viner är intressanta som fenomen, men kan inte påstå att jag tycker dom är speciellt njutbara i stora mängder. Dom är lite för krävande för det, men sina enorma tanniner. Liksom inte vin man bara korkar upp i goda vänners lag, utan dom måste planeras noga och paras med mat för att alls fungera. Tror inte jag kommer köpa så himla mycket mer av denna typ framöver, men kanske nån här och där.

IMG_1863.jpg
IMG_1820.jpg

Last edited:
Testade ett intressant vin nyligen av en ren slump. Var inne hos min lokale naturvinssbutik och haffade ett Sonoma-vin som hette Bedrock Wine Co 2016 på försäljarens rekommendation. Detta är ett s.k. "field blend", dvs en massa olika druvsorter skördade ihop. Vidare läsning visade att vinrankorna är sent 1800-tal och ingen riktigt vet vilka druvsorter det är. Men vinet var helt fantastiskt gott och mkt välbalanserat. Full bodied - kändes fulländat på alla vis. /.../
Hej Adam! Härligt med dina rapporter från Kalifornien.

Bedrock Heritage är också ett av mina favoritviner. och vi är inte ensamma om det: Morgan Twain-Peterson (MW) är nog den enda personen som både blivit utsedd till årets vinmakare av Jon Bonné (New California wine - en bra guidebok för dina fortsatta utflykter i delstaten :)) som då var på San Fransisco Chronicle och dessutom fått några 100-poängsbetyg av Robert Parker och fått just det vin som du köpte Heritage 2016 utsedd till top 10 i listan på årets vin av Wine Spectator i år.

M T-P lär ha gjort sin första pinot noir när han var fem år (!) gammal...

Heritage är riktigt bra - döpt så eftersom själva vingården planterades första gången efter inbördeskriget av generalerna "Tecumseh" Sherman och "Fightin' Joe" Hooker. Jag gillar hans Old Vine Zinfandel också, men den har kanske inte samma mineralstinna komplexitet och sälta som heritage.

På temat Sonoma Field Blends: Jag gillar också Ridges Sonoma field blends, dessa har du säkert provat. Andra besläktade zinfandel-baserade viner är de som Tegan Passalacqua är involverad i (Turley, Sandlands). Mycket bra vin i liknande stil som Bedrock fast på rhone-druvor, med samma kirurgiska balans mellan elegans och riklig frukt är Clos Saron - litet speciell historia med vinmakaren Gideon som gjorde vin åt en sekt (no pun intended!) i många år, men nu gör grymma viner på egen hand tillsammans med sin hustru Saron. Deras Cinsault-blend Out of the Blue/Deeper Shade of Blue är fantastisk.

Bedrock gör vin från bl a Pagani och Carlisle (kolla Carlisles zinfandel från samma vingårdar), Griffin's Lair och Montecillo (kolla Arnot Roberts Syrah från Griffin's Lair som brukar vara den av deras Syrah:er som är något mer fruktig/generös - de andra kan det vara litet mer av tapenade-feeling på.... - och deras strama och eleganta cabernet sauvignon från Montecillo), Limerick Lane (kanske litet för söt zin för min smak, men de har säkert utvecklats, det var helt ny management när jag var där och provade), Hudson (fantastisk Syrah) och många andra intressanta vingårdar.

Last edited:

LarsW

Medlem
Dopff au Moulin Gewurztraminer Vendange Tardive 1996

Inte så ofta jag dricker Gewurztraminer längre, funderat på varför då jag verkligen älskade och drack massor av dessa viner för 15-20 år sen. Kanske för att jag ofta favoriserar Riesling numera?

Nåja, i näsan är det exoktiska frukter, honung och blomster. Omöjligt att missta för något annat än Gewurz.
Smaken är inte alltför söt (runt 80g socker/liter), mer honung och blommor, ananas, persika, papaya och annan kanderad frukt. Ingen syra att tala om överhuvudtaget... och det är nog det jag saknar här. Blir nästan lite klumpigt och jag kommer på mig att tänka hur trevligt det vore med en söt Riesling med en frisk syra...

Gott är det. Välgjort också! Frambringar trevliga minnen men kan inte säga jag direkt längtar överdrivet efter att dricka det igen. Har jag vuxit från Gewurztraminer?:rolleyes: Hoppas verkligen inte då det ligger avsevärt fler och några äldre i källaren.
87p

thumbnail_20181215_220003.jpg

Adam Frisch

Vinmakare
Hej Adam! Härligt med dina rapporter från Kalifornien.

Bedrock Heritage är också ett av mina favoritviner. och vi är inte ensamma om det: Morgan Twain-Peterson (MW) är nog den enda personen som både blivit utsedd till årets vinmakare av Jon Bonné (New California wine - en bra guidebok för dina fortsatta utflykter i delstaten :)) som då var på San Fransisco Chronicle och dessutom fått några 100-poängsbetyg av Robert Parker och fått just det vin som du köpte Heritage 2016 utsedd till top 10 i listan på årets vin av Wine Spectator i år.

M T-P lär ha gjort sin första pinot noir när han var fem år (!) gammal...

Heritage är riktigt bra - döpt så eftersom själva vingården planterades första gången efter inbördeskriget av generalerna "Tecumseh" Sherman och "Fightin' Joe" Hooker. Jag gillar hans Old Vine Zinfandel också, men den har kanske inte samma mineralstinna komplexitet och sälta som heritage.

På temat Sonoma Field Blends: Jag gillar också Ridges Sonoma field blends, dessa har du säkert provat. Andra besläktade zinfandel-baserade viner är de som Tegan Passalacqua är involverad i (Turley, Sandlands). Mycket bra vin i liknande stil som Bedrock fast på rhone-druvor, med samma kirurgiska balans mellan elegans och riklig frukt är Clos Saron - litet speciell historia med vinmakaren Gideon som gjorde vin åt en sekt (no pun intended!) i många år, men nu gör grymma viner på egen hand tillsammans med sin hustru Saron. Deras Cinsault-blend Out of the Blue/Deeper Shade of Blue är fantastisk.

Bedrock gör vin från bl a Pagani och Carlisle (kolla Carlisles zinfandel från samma vingårdar), Griffin's Lair och Montecillo (kolla Arnot Roberts Syrah från Griffin's Lair som brukar vara den av deras Syrah:er som är något mer fruktig/generös - de andra kan det vara litet mer av tapenade-feeling på.... - och deras strama och eleganta cabernet sauvignon från Montecillo), Limerick Lane (kanske litet för söt zin för min smak, men de har säkert utvecklats, det var helt ny management när jag var där och provade), Hudson (fantastisk Syrah) och många andra intressanta vingårdar.

Tack Omar för fina tips! Jag kan inte beskriva viner på nåt bra sätt, så det är alltid trevligt att läsa dig sätta ord på det jag inte kunde! Jag följer nu sedan ett par veckor Morgan Twain på Instagram och såg att han fått 95p av Wine Spectator och som du sa, det har utsetts till ett av årets 10 bästa av dom. Ja, det är verkligen ett fantastiskt gott vin. Jag hoppas det kommer lite till Sverige.

Läste lång artikeln I SF Chronicle om den religösa sekten som gjorde dyra viner för att dra in kulor till deras sekt. Tror det hette Reinaissance. Sen när allt föll samman blev vinerna bortglömda i deras övergivna källare och vinmakaren du nämnde var sedan länge borta och gjorde egna viner. Hört att dom gamla sektvinerna ska vara riktigt bra, dock. Ska se om det går att få tag på nåt nånstans. Ni har säkert läst artikeln, men här är den:

https://www.sfchronicle.com/wine/article/The-lost-civilization-of-California-wine-13174708.php

Trydebull

Medlem
2008 Borgogno Barolo Riserva
20181215_182855.jpg

Jag köpte en låda (halv)blint när den här specialupplagan kom för ett till två år sedan. Har naturligtvis druckit mycket Borgogno men det här var ju en etikettering med lite mystik kring...

Nåja. Etikett eller ej. Inte så mycket noter eller analys men here we go:
Tre timmar luft i karaff.

Doft: Körsbär, mörkröda rosor, parfym

Smak: Körsbär, körsbärskärnor, stjälkig

Extremt klassisk Barolo. Elegant, inte helt färdig men definitivt drickbar.

Jag tycker inte alls det är dåligt trots lågt pris. Upp några steg sedan jag öppnade en flaska för ett år sedan. Säger 90.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
greenock lalande-borie.jpg

2014 Greenock Creek Shiraz Seven Acre: svulstig, men ändå i balans: läder, blodkorv och salami, eukalyptus, svartpeppar, lingon, skog och svarta vinbär. Massor av frukt, faten har lagt sig, syran är snygg. Inte vad jag normalt dricker, men gott som f-n ändå. 92-93p.
2005 Château Lalande-Borie: helt överkörd av Seven Acre: Lagerblad, röda prince, katrinplommon, hyacint, choklad och grafit. Sval frukt, gröna toner, fin syra, fina fat och tanniner. Tror inte att den blir så mycket bättre med ytterligare lagring. Klassisk Bordeaux, motsvarar förväntningarna 89-90p.

Sigdarve

Medlem
Älskar den här skumpan. Tycker att, för mycket brödighet i Champagne ger ett unket intryck. Rent av äckligt. Är jag ensam om det?
Törs jag ge mig på den här till Nyår? Är den väldigt brödig?
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/cuvee-sir-winston-churchill-754801

Drack den här 2011 och gillade den inte.
Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs 2005, Champagne, Frankrike (nr 7592), 299 kr.
Torr och brödig champagne med lätt frisk smak och begynnande mognad. Toner av vineräpplen, blodgrapefrukt och smökola. Perfekt att skåla i.

Last edited:

LarsW

Medlem
Barone Ricasoli Chianti Classico Gran Selezione Colledila 2013

Mums! Så här ska Chianti vara! :)

I doften en syrlig frukt med lite mandel. Ek finns där men inte överdrivet. Rå chillipeppar. Något animaliskt, inte riktigt rått kött men nästan.
Smaken är full av mosade syrliga körsbär. Earl grey, ceder, svartpepppar och rosmarin. Tanninerna är ganska tuffa, särskilt dag 1 men med en kraftig köttfärssås så funkar det så det grinar! Medelfyllig till fyllig kropp. Lång eftersmak med den där härliga bitterheten som dröjer sig kvar längst.
Till pasta och pizza är det svårt att slå en riktigt bra Chianti!
Dag 2 lätt 91 poäng. om 5 år gissar jag runt 93....
thumbnail_20181217_191411.jpg

Trydebull

Medlem
1998 Chateau Montus
20181216_193243.jpg

Det här är väl kanske på gränsen till fine wine - och noterna har mer att önska - men slänger några tankar om det ändå från helgen.

Verkligt mörkt mörkröd i färgen.

Doftar först både strävt och tämligen dovt jordigt. Hur nu det går ihop.

Låter den stå i karaff i ca fem timmar. Ni som, precis som jag, har druckit ett gäng årgångar vet att det här lätt blir som att dra tungan mot en enepåle - trots att man öppnar flaskor med 20-30 års ålder (vad fasiken är det med Tannat egentligen - det är ju helt sjukt när man tänker på det...)

Doften lite senare ger de där skumma lätt parfymiga, mörkrosiga, kanske lite lätt plastiga tonerna på en bas av en hel hink ganska vanliga lagom mogna ljusare röda körsbär.

Smaken - första sippen efter fem timmar och den där eneplankan är där lik förbannat! Som att tugga på nyflisat ungträ. Och sen kommer vinrankestjälkarna! Och på det grönt strävt grovt odlat gräs på vall. Ja och sen lite körsbär men mer sträva och lätt sura. Grovt och bastant och inget finlir här inte.

Låter inte alls gott när jag skriver det men jag gillar det av någon konstig anledning. Och som vanligt säger frun att det är helt ok att jag dricker upp det här helt själv...

Ja, jag gillar det inte mer än att jag absolut kan dricka det någon gång då och då.

86 poäng.

Ja, vad tusan är det? Ändå dras man till det som flugan till.....och njuter ändå lite av det;)
jag gjorde några försök med Tannat - i grunden gillar jag ju vin som inte återfinns på allfartsvägarna och som har en personlighet - men bestämde mig efter ett tag för att dessa tannat-viner kanske mer var ämnade för de som har en riktigt stor och djup källare och kunde kosta på sig att lagra för nästa generation...

Törs jag ge mig på den här till Nyår? Är den väldigt brödig?
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/cuvee-sir-winston-churchill-754801

Drack den här 2011 och gillade den inte.
Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs 2005, Champagne, Frankrike (nr 7592), 299 kr.
Torr och brödig champagne med lätt frisk smak och begynnande mognad. Toner av vineräpplen, blodgrapefrukt och smökola. Perfekt att skåla i.
här finns ju några experter på forumet (ping @Elvis @MartinE @vintomas m fl), men jag skulle tro att det är i tidigaste laget att dricka Winston 2006 (eller 2008 som släpps nu på samma artikelnummer allteftersom 06 tar slut i lagren). Om du gör det ändå så kanske fundera på dekantera? Och ett till medskick från en som felat i det avseendet någon gång - dyr årgångsskumpa gör sig inte alltid bäst ute i snön vid tolvslaget, särskilt inte om ni redan "provat" en hel del skumpa eller annan god dricka tidigare på kvällen...

Trydebull

Medlem
Ja, vad tusan är det? Ändå dras man till det som flugan till.....och njuter ändå lite av det;)

Faktum är att det är lite så. För min del absolut inte alltid, men ibland kan jag verkligen känna att jag vill ha något riktigt dj-kla bitigt och då kan jag absolut hämta upp en flaska Brumont av något slag

jag gjorde några försök med Tannat - i grunden gillar jag ju vin som inte återfinns på allfartsvägarna och som har en personlighet - men bestämde mig efter ett tag för att dessa tannat-viner kanske mer var ämnade för de som har en riktigt stor och djup källare och kunde kosta på sig att lagra för nästa generation...

Jo, det är nästan det som krävs... Djup källare, och inköp för barnbarnen...

Jag tycker att det är milslång skillnad mellan Tannat som står helt själv och som går till 40-50% tillsammans med andra druvor. Ett än enklare vin som Bouscassé tycker jag till och med kan bli riktigt runt, och nästan (observera nästan) elegant med "bara" ett till ett och ett halvt decennium på rygg - tillsammans med de två komplementdruvorna. De med 100 % (Nu har jag inte brytt mig om att verifiera att det verkligen är 100% i Montus - men visst är det så?) Tannat blir ju dock nästan aldrig vuxna. De är vresiga, tuffa tonåringar ända upp i 40-50-årsåldern...

Laigaard

Medlem
DF43501A-7F21-4E75-87E4-18E16A43D8D7.jpeg

Blaufränkisch har inte övertygat mig fram tills nu. Doftar initialt som en ung Langhe Nebbiolo, med lite luft så hittar man en fin koncentration av blåbär, hallon och svartvinbär och en nypa grandoft. I munnen är den strukturmässigt mer som en Burgund men smakmässigt som en Cabernet Franc med en bitter ton i bra balans. Svartvinbär som primär ton och läder och salmiak i eftersmak. Elegant och välbalanserat, 91 poäng.

Skulle passa utmärkt med en Biff Rydberg med extra Dijon i creme’en då jag ”stresstestade” vinet med just Dijon :)

Heja Österrike!

Daniel A

Administratör
DSC_0707.JPG

2007 Henri Maire, Catherine de Rye - Château-Chalon
Var hemma hos ett par vänner i söndags. Vi började prata vin, och jag beklagade mig över att jag druckit alldeles för lite vin jaune i år. Voilá! Helt plötsligt står den här på bordet och sprider sin ljuvligt kryddiga och nötiga doft i rummet. Jag har aldrig associerat vin jaune med julkryddor tidigare, men det kommer jag göra i framtiden! Det är definitivt lite (dekonstruerad) pepparkaka över det här. Härligt med viner som varken har frukt- eller bär i sig (eller ja, kanske att det finns lite lite citron här). Den något höga alkoholhalten (14 %) fungerar fint och skänker enbart positiv värme till upplevelsen. 91p.

Vin jaune är fantastiskt. Jag förstår inte hur jag ibland kan glömma bort det.

LeChat

Medlem
D12AD339-AC21-4874-B1B7-8DD560472F7C.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Så här ska Barolo smaka!:) Doften är stor och magnifik. I munnen slank och med ett lagom tanninbett. Den här Brunellon är förföriskt trevlig och bjuder på klass. Det är den här typen av vin jag oftast vill ha när jag inte öppnar ett franskt. Splendido!

LarsW

Medlem
Hittade denna undangömda och glömda flaskan senast jag var hemma hos föräldrarna...
Delas Frères Hermitage Blanc Marquise de la Tourette 1996
Dricker sällan vit Rhône och väldigt sällan såpass gammal så vet inte helt vad jag ska förvänta mig.

I näsan är det torkad mango, inlagd persika och marsipan. Söt doft med en ganska tydlig ton av ek.
Helt torr i munnen då. Torkad frukt, mer marsipan. Väl integrerad ek. En ton av något blommigt... fläder? Lite oljig petroleum hittar man också.
Det närmaste jag kommer i liknelse är en torr Moulin Touchais eller en väldigt lagrad Traminer.

Vet inte helt vad jag ska dricka den till, en marulk med smörsås var inte helt lyckad combo.
Kul vin absolut. Och massa karaktär. Men passar nog bäst att smutta på för sig själv. Kanske med en trevlig ost... men det har jag inget av hemma just nu.
88p

thumbnail_20181218_211350.jpg

Last edited:
Toppen