Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

glenn_peter

Medlem
7B0E03F0-03FB-4004-B506-E9045CE78589.jpeg

Domenico Clerico Barbera d’Alba Trevigne 2009
Är i en tydlig mognadsfas med multna löv och torkad frukt på näsan. Inga tanniner alls nästan, lite syrliga körsbär men också lakrits och tjära.
Tycker den är riktigt trevlig och ångrar att jag bara köpte två flaskor.

Jimmy A

Medlem
A2304AA2-8F2A-48DF-AA46-2888EB6B37D3.jpeg 6DA12972-EBCE-48BF-A59C-024B547B6E6D.jpeg
Idag var det dags för det andra mouserande vinet vi provad från England. Det första var en NV Neytimber och jag tycker det är klass skillnad mellan flaskorna.
Hambledon har en trevlig doft av äpple, citrus och lite jäst. Tyvärr är den kort och ihålig i smaken och påminner som bäst som en cremant. Neytimber var betydligt trevligare och mer komplex.
Dock är det som mycket annat kul att prova men hade hoppats på en större upplevelse.

En fråga till forumet. Varför har man utrymme på etiketten för ” discoring date” om man ändå inte skriver ut det?

Pontus

Medlem
2010 Fuligni Brunello di Montalcino. Öppnar upp mer eller mindre omgående. Riktigt trevlig doft av körsbär, mandelmassa, läder och tobak. Efterhand kommer även lite örtighet. Smak av körsbär, mandelmassa och sötlakrits. Finkorniga tanniner, ganska rejäl struktur, relativt hög syra. Ett riktigt, riktigt bra vin som håller länge till. 93+.

2009 Trimbach Riesling Geisberg. Doft av gröna äpplen, citrus, örter, däckverkstad och våta stenar. Intensiv smak av gröna äpplen och citrus som långsamt övergår i örter och mineraler och avslutas med liten, angenäm beska. Medelhög syra. En hel del mognadstoner. Vinet känns helt integrerat och drickfärdigt. 92.

M

Mouton

2009 Trimbach Riesling Geisberg. Doft av gröna äpplen, citrus, örter, däckverkstad och våta stenar. Intensiv smak av gröna äpplenoch citrus som långsamt övergår i örter och mineraler och avslutas med liten, angenäm beska. Medelhög syra. En hel del mognadstoner. Vinet känns helt integrerat och drickfärdigt. 92.
Den har jag 6 st av i källaren, har tänkt att vänta 5 år till. Men det kanske inte behövs?

Trådskapare
A
Visa bifogad bild 15219 Visa bifogad bild 15220
Idag var det dags för det andra mouserande vinet vi provad från England. Det första var en NV Neytimber och jag tycker det är klass skillnad mellan flaskorna.
Hambledon har en trevlig doft av äpple, citrus och lite jäst. Tyvärr är den kort och ihålig i smaken och påminner som bäst som en cremant. Neytimber var betydligt trevligare och mer komplex.
Dock är det som mycket annat kul att prova men hade hoppats på en större upplevelse.

En fråga till forumet. Varför har man utrymme på etiketten för ” discoring date” om man ändå inte skriver ut det?

Kul att du provar engelskt. Min erfarenhet är att det finns bra viner men genomsnittet är mycket lägre än champagne. Druckit några riktiga lågvattenmärken som fått fransk snabbköpschampagne att skina i jämförelse.

En fråga till forumet Varför har man en folkomröstning om "brexit" när man ändå inte lyckas genomföra det? (obs försök tiill ironi avseende engelsmän :) )

Riktigt bra! Efter 24 timmar långsam luftning så känns den på sin plats och har kommit in i sitt drickfönster utan allt för mycket mognadstoner. Lite "kall" à la Montrose och lite "kall" à la 2004 men seriös och elegant. Faktiskt ända gången under kvällen det "tråkkonventionella" var överlägsen sin motparr...
Goda nyheter eftersom jag hämtade ut ett fyrpack av dessa idag! Tror dessutom att det var en bekant till dig som var officer-in-charge vid utlämningen.

Pontus

Medlem
2009 Trimbach Riesling Geisberg. Doft av gröna äpplen, citrus, örter, däckverkstad och våta stenar. Intensiv smak av gröna äpplenoch citrus som långsamt övergår i örter och mineraler och avslutas med liten, angenäm beska. Medelhög syra. En hel del mognadstoner. Vinet känns helt integrerat och drickfärdigt. 92.
Den har jag 6 st av i källaren, har tänkt att vänta 5 år till. Men det kanske inte behövs?
Finns ju som du vet alltid viss risk för flaskvariation. Och den flaska jag hade, hade nog hållit ihop i många år till. Men jag tror inte att den blivit bättre med några år till på nacken.

M

Mouton

Finns ju som du vet alltid viss risk för flaskvariation. Och den flaska jag hade, hade nog hållit ihop i många år till. Men jag tror inte att den blivit bättre med några år till på nacken.
ok, drack Clos St Hune av samma årgång i höstas, den var långt ifrån färdig. Samma sak med Cuvee Emilie.

LeChat

Medlem
41B3443B-E928-48E5-BC08-7AF1FDFBD5E9.jpeg

2010 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape

Mmm! Tät frukt, mineralrik med komplex smak av bl.a hallon, salmiaklakrits. En ren CndP utan brettiga-, skitiga-, animaliska drag. Dock skitgod ändå!
En gnutta alkoholhetta är märkbar men inte störande. Härlig struktur med pulvriga tanniner och bärande syror. Bra balans. Fantastiskt god nu men kommer hålla många år till.
Ikväll blir det lammstek.

Swedish

Medlem
Goda nyheter eftersom jag hämtade ut ett fyrpack av dessa idag! Tror dessutom att det var en bekant till dig som var officer-in-charge vid utlämningen.
På Bukowskis? Jobbade Patrik en lördag?

O.T. Jag tänker ofta på dig (ja, jag vet, det låter helt fel...:oops:) när det vankas jänkar-pinot. I glaset finns för närvarande Copain "Kiser en haut" 2012. Blir nog kalas till hederliga pannbiffar med barnen...

På Bukowskis? Jobbade Patrik en lördag?

O.T. Jag tänker ofta på dig (ja, jag vet, det låter helt fel...:oops:) när det vankas jänkar-pinot. I glaset finns för närvarande Copain "Kiser en haut" 2012. Blir nog kalas till hederliga pannbiffar med barnen...
1. :kyss:
2. Japp, det var Patrik, men min bror ringde precis när jag skulle gå fram så jag blev förvirrad och först ute på parkeringen kom jag på att vi hade druckit vin tillsammans. Hälsa!
3. Anderson Valley!
4. Copain Kiser "En Haut" 2012 - jag har en flaska i min vinkyl någonstans! Prövade på "go west" 2015 på Sheraton jämsides Tous Ensemble, Les Voisins och Monument Tree, alla 2012or. så här skrev jag då: "A very serious pinot that achieves elegance and freshness and structure way beyond the other wines in the line up, for the long haul. Right now the Monument Tree was drinking extremely well, but this will perhaps catch up and surpass with time." Sen dess har ju Wells Guthrie sålt till Jackson Family och lämnat. Så detta är väl en av de sista Guthrie-versionerna av Kiser En Haut. Det ska sägas att detta omdöme var en jämförelse med de andra i line up som alla var smaskiga men inget för den som är rädd för litet nya ekfat eller solmogen cali pinot.
5. Pannbiff. underskattat.
6. Själv fick det bli det en Muscadet från Les Hautes Noëlles "les Parcelles" 2016. till en hederlig köttfärssås och spaghetti. Med en hel del muscadet i köttfärssåsen. Trevlig.

Last edited:

Swedish

Medlem
@Swedish , Vem är producenten till Volnay:en på bilden? Jag tycker mig känna igen etiketten, men nåt namn kommer inte. Nåt att ha?
Domaine de Chassorney/Frédéric Cossard.
Första gången jag drack rött därifrån (de vita har varit jätte trevliga) och det är glädje rakt igenom. Energisk (flumord nr.1 men det är verkligen det som fångar intresset) och lagom skitig. Med några timmars luft klara drag av Rodenbach (och det är positivt). Heretszyns Gevrey är väl det bättre vinet men jag blev gladare av Chassorneyn.
Vin&Natur som har dem.

Swedish

Medlem
1. :kyss:
2. Japp, det var Patrik, men min bror ringde precis när jag skulle gå fram så jag blev förvirrad och först ute på parkeringen kom jag på att vi hade druckit vin tillsammans. Hälsa!
3. Anderson Valley!
4. Copain Kiser "En Haut" 2012 - jag har en flaska i min vinkyl någonstans! Prövade på "go west" 2015 på Sheraton jämsides Tous Ensemble, Les Voisins och Monument Tree, alla 2012or. så här skrev jag då: "A very serious pinot that achieves elegance and freshness and structure way beyond the other wines in the line up, for the long haul. Right now the Monument Tree was drinking extremely well, but this will perhaps catch up and surpass with time." Sen dess har ju Wells Guthrie sålt till Jackson Family och lämnat. Så detta är väl en av de sista Guthrie-versionerna av Kiser En Haut. Det ska sägas att detta omdöme var en jämförelse med de andra i line up som alla var smaskiga men inget för den som är rädd för litet nya ekfat eller solmogen cali pinot.
5. Pannbiff. underskattat.
6. Själv fick det bli det en Muscadet från Les Hautes Noëlles "les Parcelles" 2016. till en hederlig köttfärssås och spaghetti. Med en hel del muscadet i köttfärssåsen. Trevlig.
För att sammanfatta din längre version: sketagott! :D
Inte lika "hård" som för 2-3 år sen men klart på den unga sidan med svalhet, grönstjälkig aromatik och djup. Finns lätt 10 år kvar i den.

Muscadet och köttfärssås är ett oskrivet kort för egen del. Måste prövas med Picpoul!

Daniel A

Administratör
DSC_0705.JPG
2007 Château d’Arlay, Corail
Senast jag drack det här var någon gång under sommaren 2016. Tidigare smaknot finns här.
Det här är en udda liten skapelse: en field blend av de fem druvorna från Jura. Vinvärlden blandar alldeles för sällan röda och vita druvor!

Färgen är riktigt läckert lätt röd, med lite svaga mognadsbruna kanter. Det är en tydlig doft av jord (men det är inte smutsigt) och blod, med en hel del tranbär och lingon. Smakmässigt är det mer röda bär, omogna lingon, äppelskal och lite järn. Tanninsträvheten som jag upplevde för dryga två år sedan är nästan helt borta - måste leta med ljus och lykta för att hitta resterande tanniner. Syran är dock hög, så det blir lite obalanserat. Växer en hel del i glaset, och när det nästan är slut dyker en trevlig blommighet upp i doft och smak. 88p.

Silenos

Medlem
IMG_1117.JPG

Två lite äldre burgunder

På sista tiden har jag gått och blivit lite trött på ungdomlig klumpighet, och törstat mer och mer efter någonting med åtminstonde såpass mycket ålder att den av mig, och många andra burgunderdrinkare – men av andra bortviftad som nys – idéen om tunnel, inte skulle vara i spel.

De är inköpta nyligen och i.o.m. detta med osäker proveniens. Men yttre attribut som fyllnadsgrad och allmänskick på flaskorna var god, så det fick vara värt en chansning; även om jag gått på en hel del nitar när det kommer till inköp av äldre bourgogne.

Roblet-Monnot, Volnay 1er cru ’Robardelles’, 2000, är inte uppenbart trasig, första hindret avklarat, skönt. Relativt mogen färg, men som tur är, inte åt det sovjetiskt orange-bruna hållet. En ganska blyg, men trevlig, doft av kylig curry (typ… (mer än lovligt flumigt (jag vet))). Smakmässigt är det heller inga explosioner, utan i huvudsak en behaglig, stillsam, enhet av mogen burgunder, något som jag ofta tycker är svårt att fullgott beskriva. Jag gillar det bättre och bättre ju längre tiden går. Viskositeten är anmärkningsvärt len och smeksam, men samtidigt korpulent; som en kerub.

Pierre Gelin, Fixin 1er cru ’Clos Napoléon’ (monopol), 2005
, är även den i helt OK skick. Mörkare och klart yngre i utseende än Volnay:en (bilden ljuger). Något som nog inte bara är en konsekvens av fem års skillnad, utan också årgångskaraktäristik (löpsedelssammanfattningen lyder: 2005=stort år, 2000=nja). Inte heller här bjuds man på nån påfågelstjärt eller annat grandiost i doftväg, men det ska man väl heller inte begära av appellationen. Trevlig, men ganska generiskt småmogen. I mun: Mosade jordgubbar som legat för länge i sin egen juice, lite lingon, osv., alltså ungefär som det brukar smaka av god, men knappast stor, bourgogne; gott så. Klart slankare än volnay:en, men med rejält med tanniner. De är finkorniga och snygga, så för mig är de inget problem, men om minsta möjliga mothårsstrykning är målet, gör man bäst i att låta 2005'orna ligga. Hur som… Inte så tokigt ändå! Och pluspoäng för etiketten som är världsklass.

Som jag yrat om tidigare i veckan... Viner vinner egentligen ingenting på att ställas mot varandra. Men ibland blir det ju så ändå, och då får jag väl ändå säga att här så ”vinner” Cote de Beaune över Nuits (jag får på förhand be om ursäkt för Mona Sahlin-bruket av citattecknen).

Last edited:
Toppen