Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2015 4 Kilos Vi de La Tierra Mallorca 12 Volts
Jag gillade verkligen årgången innan som hade en del jasmin blandat i de röda bären, medelfyllig med lätta tanniner. Tyvärr framstår 2015 som en urvattnad kopia med en mycket blygsam doft och än mer tillbakadragen smak. Inga fel på flaskan vad jag kan avgöra, bara menlöst.
78 p (50+5+11+9+3)

jrick

Medlem
Det händer att jag skriver in årgång på en NV om vinet är från ett visst år men i övrigt inte uppfyller kraven för en vintage. Ville bara tillägga det.
Ja folk skriver uppenbarligen i lite vad de vill på NV champagner. Jag skriver också in årgång tex på Vouette & Sorbee som på baksidan anger enskilda årgångar. Men det är svårt att förstå vad folk menar när de skriver in 2018. Finns ju ingen champagne från årgång 2018 ännu, det är väl på sin höjd inne på sin flaskjäsning?

Trydebull

Medlem
Tänk att vin och mat kan vara så förbenat trevligt en söndag i december.

Vi hade julavslutning med en av mina provningsgrupper igår på vinbaren Barsac. Som så ofta vid den här typen av tillställningar tenderar det att bli för mycket av det goda, men jag klagar verkligen inte. Många utropstecken blev det, men också en del besvikelser, även om det givetvis är få grejer som var mediokert med något enstaka undantag.

Visa bifogad bild 15181

Först ut och kvällens enda muscadet (från 2010) blev magisk ihop med våra inledande ostron föga förvånande. De tre vinerna nedtill dracks i samband med mingel och kollektiv matlagning. Seven Springs imponerade mest på mig (klassisk oregon i härlig, elegant stil), men visst känns även Henriot -08 som en lovande champagne som mest troligt kommer att bli superb med lite mognadskomplexitet. Freisan var allt annat än intressant i sammanhanget.

Visa bifogad bild 15182

Magiskt heat på pappret. Visst tusan kändes Selosse igen även i sin lätt sötade stil, men jag blev mest besviken på att den kändes aninen mesig i jämförelse med konkurrensen. Den växte visserligen några tum under måltiden, men ändå. Le Mont vann mitt hjärta ganska överlägset med sin perfekt avvägda sötma till chilihettan. Rieslingen behöver nog inte nämnas. I perfekt form och klassisk, men aningen för söt i sammanhanget. Maten bestod av kräfta med mango, chili och annat smått och gott.

Visa bifogad bild 15183

Enkel carpaccio med pinjenöt, parmesan och tryffel. Makalöst trevlig barolo. Fortfarande ung, men med fin komplexitet och klassiska tradd-markörer av tjära, nypon, svamp, lakrits och torkade körsbär. Puligny-Montrachet från -99 är svårt att klaga på. Rysligt fin och smörig karaktär. Inte så nötig och fatig som jag hade hoppats, men fantastiskt bra!

Visa bifogad bild 15184

Piggvar med en brokig samling viner. Pinoten från Bouzy var ingen höjdare bör sägas, men kul att prova. Henriot -96 från magnum levererade toppklass med mängder av hasselnöt och krut. Stor tumme upp! Pitasso var nog ganska bra, men var för "plastig", generisk och murrig för att få applåder.

Visa bifogad bild 15185

Wallenbergare med ankleversås. Fy bubblan vad läckert med den mest vitala 50-tals-bordeaux jag provat. Mängder av tjära, torkad frukt och gamla murkna fat. Bäst i heatet blev den klassiska och stilsäkra Pontet-Canet -96. Väl värt att nämna är att Couly-Duteil -89 stod upp riktigt jäkla bra i konkurrensen och upplevedes klart fräschast av de tre. Ett kap för sin peng! Ni som köpte på er bör känna er mycket nöjda och känn ingen stress att korka upp.

Visa bifogad bild 15188

Kalvbräss och kalvfilé med rotselleri och härlig sås. Cornasen var lite väl kaffe och choklad-fatig i början, men kvickande till med luft. Ingen höjdare i slutändan oavsett. Roagna -04 var fortfarande väl ung och sluten, men visst levererades nebbiolo av hög klass.

Visa bifogad bild 15189

Creme brulee och en trio sötisar. Sauternes tog hem segern med gigantisk marginal. Snorläcker saffransbomb i oerhört karamelliserad stil. Italienaren ska vara bra på pappret, men för mig blev det en ganska ljummen upplevelse.

Visa bifogad bild 15190

Lite blandade bonusar. Sarget fick mig upp i semi-brygga. Mängder av kaffekaramell och stall i läcker stil. Kanske inte den där riktigt höga intensiteten i munnen, men arommässigt var det ett av kvällens utropstecken. Goutorbe var riktigt god, men minns inte så mycket mer, likaså gick etna ganska obemärkt förbi.

Grym kväll! :)

Ps. Om ni undrar vilken rätt som jag ansvarade för ihop med ett par andra så var det carpaccion. Det var lätt fixat! :D
Vilken uppställning! Både mat och dryck... Min söndag gav ett (endast) ok julbord och alkoholfri öl. Göteborg-Skåne 1-0...

Magikern

Medlem
Guaite Di Noemi Recioto-2009

Doft: Körsbär, fikon och russin i söt likör. Visst är det lite reduktiva toner med. Ungt och rätt typisk Recioto.
Attack: Russin, sviskon och fikon i sockerlag. Lite väl sött kanske
Mellansmak: solmogen frukt och socker till tusen. Lite låg syra men fylligt och intensiteten är hög.
Eftersmak: Här märks tanniner och fat lite. Betydligt torrare än jag trodde men lång.

Trevligt vin till Jul men jag stannar på 91 poäng tror jag på grund av vinets ungdom. Jag saknar syran och sötman tar överhanden. 2008an är bättre idag utan tvekan får jag tillägga.

Swedish

Medlem
2015 4 Kilos Vi de La Tierra Mallorca 12 Volts
Jag gillade verkligen årgången innan som hade en del jasmin blandat i de röda bären, medelfyllig med lätta tanniner. Tyvärr framstår 2015 som en urvattnad kopia med en mycket blygsam doft och än mer tillbakadragen smak. Inga fel på flaskan vad jag kan avgöra, bara menlöst.
78 p (50+5+11+9+3)
Var det 12 volts du provade förra årgången av eller den som bara kallas 4 Kilos?

Vingubben

Medlem
BC232D4F-D708-4DEF-84EA-F5854F341CD9.jpeg

Mas de Libian Khayyâm
Lätt purpurfärgat. Skumbanan, hallon och viol i doften. Peppar och mörka bär i smaken. Lite tunn eftersmak men med bra syra och fina taniner räddar upp. Tänk välgjord bojjo möter CdP. För min egen smak blir det lite för mycket saft över det hela. Jag tycker att grenache kan ge helt fantastiska viner, men ibland blir det så här. 85p

Druvan

Medlem
Visa bifogad bild 10931
Borgogno Barolo Riserva 2008

Fin färg. Ung. Rödfruktig och slank. I smaken finner jag bl a körsbär, jordgubbar, nypon och te. Ganska snälla tanniner och något markerad syra. Lite lik Massolinos Barolo tror jag. Stilen känns bekant i alla fall. I dagsläget är det ingen stor komplex Barolo och det tror jag inte att den kommer bli med lagring heller, men det kan nog lyfta den ytterligare något snäpp. Det här är en bra, hygglig Barolo för 300:- som känns rimligt prissatt.
Såg nu, ca ett år senare så har priset gått upp med 100kr på detta vin. Vad säger ni, är den värd 400kr? Artnr på SB - 2443

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hade en skvätt kvar i kylen som jag drack idag tillsammans med en lagrad Comte. Undebart. Den är så aromatisk (på ett bra sätt) så jag tror att den skulle funka riktigt bra med en Stilton eller liknande. Kommer att plocka upp ett gäng flaskor på måndag.
Finns nu åter i weblagret, beställde ett 6-pack.
Testade i söndags och det minst lika bra som på provningen. Håller med om allt du har skrivit. Ananasen är också åt det övermogna hållet. Det finns en mineralitet som drar åt tavelkrita. Doften har en lätt jästighet, som inte är oangenäm, utan snarare påminner åt champagne. I smaken dyker det upp nya nyanser hela tiden. @Carinasomm var skeptisk innan hon provade, men blev också frälst. 93 pinnar är mycket för ett vin för en tvåhundring, men jag är beredd att hålla med om ditt betyg.

LarsW

Medlem
Château de Bois-Brincon Anjou Terre de Gres 2016
N: Peppar, smör nötter och sherry.
M: Oloroso sherry möter torr brittisk cider! Nötter, bra frukt och en liten lätt oxidation. Är det sött eller är de torrt? 95+ på kulskalan. Kanske inte för alla, men jag gillar det här skarpt. 88-92p
Låter ju hur bra som helst!
Måste provas!
Ville verkligen gilla det här vinet!:)
Doften är härlig med oxiderade toner av sherry och mogna äpplen.
Smaken är kul med nästan precis som @Patrik Sellin skriver sherry möter cider. Smör, nötter och torkad frukt... men jag tycker det har en besvärande och ganska klumpig sötma som döljer en elegans jag tycker mig lurar nånstans där.
Kul är det och jag ångrar inte att jag köpte det mtp hur annorlunda det är.
Men stör mig för mycket på sötman för att jag ska gilla det på allvar. Bäst kylskåpskallt med en lagom salt mögelost på pepparkaka.
86p
thumbnail_20181212_191638.jpg

Swedy

Medlem
Såg nu, ca ett år senare så har priset gått upp med 100kr på detta vin. Vad säger ni, är den värd 400kr? Artnr på SB - 2443
Strykare... Allt är relativt, jag tyckte inte att den var SÅ bra. Saknade (som nämnts) komplexiteten och kändes tunn.
Nu har jag tyvärr (?) inte druckit så mycket Barolo för <500kr, så jag vet inte hur dom brukar vara. Men tycker att ett påslag på 100kr inte känns rimligt:)

Swedish

Medlem
är nyfiken på hur Ch Montrose 2004 betedde sig?
Riktigt bra! Efter 24 timmar långsam luftning så känns den på sin plats och har kommit in i sitt drickfönster utan allt för mycket mognadstoner. Lite "kall" à la Montrose och lite "kall" à la 2004 men seriös och elegant. Faktiskt ända gången under kvällen det "tråkkonventionella" var överlägsen sin motparr...

Zingo

Medlem
Ikväll testar jag en ny CB jag såg i bolagets standardsortiment Domaine des Lauriers Vouvray 2017 i lägre prisklassen... (129:).
Lite doft och smak av persika, honung, lite äpple(?), aningen gummibjörnar.
Medelfylligt med rätt så kort vattnigt avslut (kanske har med serveringstemperatur att göra?), lite spritsig kalk/mineralitet.
Hade större förhoppningar enligt SBs smaknotiser och "klockdiagram". Men men, ännu en CB avbockad. 3.5/5. Ska testa en till längre fram då CB i standardsortiment inte växer på träd direkt..

IMG_0031.jpeg

Toppen