Skrutt
Medlem
Paranötter?...tillsammans med såna där stora mandlar, friterade i solrosolja.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Paranötter?...tillsammans med såna där stora mandlar, friterade i solrosolja.
Jag håller med om allt detta! Riktigt kompromisslöst vin där man först undrar varför man betalade typ ett halvt tusen pengar för ett knivskarpt men enkelt ostronvin med denna grapefruktbittra syrlighet, sen börjar det hända saker och all frukt under kommer upp till ytan. Absolut ett av de bästa vita spanska jag någonsin druckit. Stor fan.2015 Raul Perez Rias Baixas Sketch
/.../Efter en timme tyckte jag inte alls att den var angenäm. Det fanns visserligen fina balanserade inslag men framför allt annat stack en ganska skarp bitter grapefruktig ton iväg rakt åt vänster./.../ Efter fyra timmar hittar den en finare balans. Den börjar fortfarande lite för grape-ig och bitter. Sen hittar den hem med lime, lätt smörig (absolut inte mycket), karraktärarsrik och lite i utkanten på kartan över bra vita viner - rent smakmässigt genom det som sticker lite åt det bittra. Men det här är samtidigt riktigt gott. Med luft och tid rundas den av mer. Passionafrukt och mjuka men klara och fräscha citrustoner i flera lager. /.../
Jag är någonstans kring 90-91 med ett eller möjligtvis två plus efter. Men. Jag kommer att låta de flaskor jag har få ligga ett tag - jag är mest osäker på om vinet har kraften att vänta ut att bitterheten går genom den metamorfos som behövs. Inte säkert. Men jag sätter pengarna på att det är så, så jag kommer att köpa på mig fler flaskor och tror att de går från angenäma till riktigt, riktigt bra!
Marconamandlar är supergott - kan vara litet paranötsliknande i konsistensen (något mjöliga), men verkligen fantastiskt till en bättre amontillado t ex.
Marconamandlar är supergott - kan vara litet paranötsliknande i konsistensen (något mjöliga), men verkligen fantastiskt till en bättre amontillado t ex.
Ja men då tycker jag att du kan hälsa på mig på jobbet vid tillfälle, så kan jag erbjuda riktigt schysst amontillado att skölja ner lite Marconamandlar med...Marconamandlar är supergott - kan vara litet paranötsliknande i konsistensen (något mjöliga), men verkligen fantastiskt till en bättre amontillado t ex.
Absolut. Himlen? Eller var det inte ett nytt ställe?Ja men då tycker jag att du kan hälsa på mig på jobbet vid tillfälle, så kan jag erbjuda riktigt schysst amontillado att skölja ner lite Marconamandlar med...
Är Spanjorskans nya chefsommelier, på Östermalm. Btw så har jag Sketch åxå... bara en sån sak.Absolut. Himlen? Eller var det inte ett nytt ställe?
Nice! Sketch + La Claudina och en massa Equipo Navazos också ser jag. Bra grejer.Är Spanjorskans nya chefsommelier, på Östermalm. Btw så har jag Sketch åxå... bara en sån sak.
Igår på The Winery Pub . Jäklar vilken kul glaslista!
Fick prova lite nya producenter för en klart överkomlig peng!
Utan nån speciell ordning:
Envinate Táganan 2016
Doft: Oxblod. Grön Tobak. Chilli. Björnbär. Initialt en kloak-ton som vädrades bort efter en liten halvtimme.
Smak: Blåbär och björnbär. Ceder och våt cigarr. Svartpeppar. Salt lakrits. Medel tanniner och ganska lätt i kroppen. Doften hintade åt ett mer fylligt vin.
Dracks till en gruyerliknande ost.
88p Misstänker den kan bli bättre om några år.
Nicolas Joly Coulée de Serrant 2007.
Doft: Första intrycket var Le Mont möter Gewurztraminer! En söt blommig doft. Hint av botrytis. Kanderad apelsin.
Smak: Halvsöt. Saffran. Ekig mandelsmassa. Mjukt och lite oljigt. Mot slutet av kvällen dök en trevlig päronton upp.
Dracks till en epoisse-liknande historia som istället för att vara tvättad i marc tvättades i.... chablis tror jag det var...
90p. Håller nog ett bra tag till men vidöppet dricksfönster nu!
Domaine Guibertaur Brézé 2014.
Doft: Ek. Solrosolja. Dammiga kläder. Lätt havssälta och skållade mandlar. Efter några timmar nybakad brioche med kanderad ingefära.
Smak: Massa men härligt integrerad ek. Fet och smörig. Gröna oliver. Citronskal. Kokt torskspad. Gnistertorrt! Moderat syra.
Dracks till nån ost men vinet var så gott så kommer inte ihåg mer än att det också var nåt i Gruyere-stilen.
Kvällens vin! Mumma! Håller nog läääänge till men jag hade nog haft svårt att vänta.
Vart får man tag på detta?
92+p
Domaine Guiberteau les Arboises 2014.
Tobak. Nässlor. Mynta som sen blev till eucalyptus. Omogna röda bär.
Smak: Kärva körsbär. Rostad tobak. Kalamatioliver. Timjan. Medel+ tanniner.
Gottigt till en klassisk råbiff. Blir nog ännu bättre med några år till på rygg.
89p
Visa bifogad bild 15539
Igår på The Winery Pub . Jäklar vilken kul glaslista!
Domaine Guibertaur Brézé 2014.
Doft: Ek. Solrosolja. Dammiga kläder. Lätt havssälta och skållade mandlar. Efter några timmar nybakad brioche med kanderad ingefära.
Smak: Massa men härligt integrerad ek. Fet och smörig. Gröna oliver. Citronskal. Kokt torskspad. Gnistertorrt! Moderat syra.
Dracks till nån ost men vinet var så gott så kommer inte ihåg mer än att det också var nåt i Gruyere-stilen.
Kvällens vin! Mumma! Håller nog läääänge till men jag hade nog haft svårt att vänta.
Vart får man tag på detta?
92+p
Visa bifogad bild 15539
Beställt! Nytt år, nya upplevelser!
Drack du över flera dagar? Ngn förändring?
Sous Voille var min ögonöppnare för att vin kan vara mer än något primärt fruktdrivet. Dracks första gången tillsammans med såna där stora mandlar, friterade i solrosolja.
Spännande !
Du känner kanske redan till att det finns fler regioner i Frankrike som gör Sous Voile/Vin de Voile än Jura ?
Domaine Plageoles i Gaillac (utanför Toulose) t.ex gör ett vin som heter just Vin de Voile.
https://www.vins-plageoles.com/app/download/5583636609/vindevoile.pdf?t=1458227349
Finns här t.ex: https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-plageoles-gaillac-vin-de-voile-2005.html
Skönt att höra då jag själv slog till med tre flaskor.Jag är ju inget PN-tryne utan vill ha mina viner lite svulstigare än vad i alla fall medel-pinoten kan uppbringa. Hakade dock på hypen om Farrside och beställde några flaskor. Kunde inte värja mig utan öppnade en flaska.
2015 Farrside by Farr Wow! Härlig doft av röda bär och kryddor. Kanske inte så intensivt som ett sniffvin men nästan. Medelfyllig kropp med ett potpurri av smaker mestadels från grönsakslandet. Kolrot, rödbeta, morot och lite anisaktigt som från fänkål. Syran kommer från granatäpple och faten märks som lite lätt rökt tobak. Eftersmaken kan man smacka på ett rejält tag. En suverän balans redan nu. Superbra redan nu. Ett år eller två kanske gör ngt snäpp ännu bättre men jag tycker det bara är att öppna och njuta! 94 (+) Tilläggsbeställning lagd på samtliga By Farrs röda viner + fler Farrside. Här ska testas!
Visa bifogad bild 15542
Öppna och njut! Jag har svårt att tänka mig att du blir besvikenSkönt att höra då jag själv slog till med tre flaskor.