Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kvällens skörd.

Billecart Salomon cuvée Elisabeth Salomon 1996.
Riktig fruktbomb. Skulle aldrig gissat på att det här var drygt 20 år gammalt. Första flaskan av 6. Ingen brådska att dricka de övriga. Jordgubb, hallon och lite rabarber. Det här har stor potential för framtiden. Riktigt bra vin.

Trimbach Cuvée Frédéric Emile 1999
Som väntat massor av petroleum och avgaser. Att sniffa på det här vinet är som att andas genom näsan i klaratunneln på 70-talet innan bilarna började med katalysatorer. Samtidigt fin och kraftig frukt, persika, aprikos etc. Riktigt fin mogen riesling.

E. Guigal Côte-Rotie La Turque 1997
En gång i tiden första La La jag drack, då på en vinprovning med Andreas Larsson på Bar a Vin som då låg där Noppea ligger idag. Då, som ungt, var det tjärsvart och en riktig käftsmäll. Nu har det mognat och är inte alls lika mycket in your face men däremot ett helt fantastiskt vin med hur många nyanser som helst. Även om det mognat och integrerats betydlig under de senaste åren så har det ännu inte riktigt börjat utveckla tydliga sekundäraromer. Kan nog utan problem spara nästa flaska i 20 år till. Helt fantastiskt.

Dr. Loosen Riesling Beerenauslelese 2015
Från en 187 ml flaska. Sött och gott med vissa mognadstoner. Inte det mest komplexa vinet jag druckit men funkade fint till lite bär och grädde. Drack det utan att fokusera men gillade det.

Gästen med vit månad som nyårslöfte höll sitt löfte vilket innebar mer vin för oss andra.

Håkan

Medlem
Jag är ju inget PN-tryne utan vill ha mina viner lite svulstigare än vad i alla fall medel-pinoten kan uppbringa. Hakade dock på hypen om Farrside och beställde några flaskor. Kunde inte värja mig utan öppnade en flaska.
2015 Farrside by Farr Wow! Härlig doft av röda bär och kryddor. Kanske inte så intensivt som ett sniffvin men nästan. Medelfyllig kropp med ett potpurri av smaker mestadels från grönsakslandet. Kolrot, rödbeta, morot och lite anisaktigt som från fänkål. Syran kommer från granatäpple och faten märks som lite lätt rökt tobak. Eftersmaken kan man smacka på ett rejält tag. En suverän balans redan nu. Superbra redan nu. Ett år eller två kanske gör ngt snäpp ännu bättre men jag tycker det bara är att öppna och njuta! 94 (+) Tilläggsbeställning lagd på samtliga By Farrs röda viner + fler Farrside. Här ska testas!
Visa bifogad bild 15542
Jag drack 2013 Tout Pres för ett tag sen och jag var inte jätteimponerad. Vet ej om lagringsbarheten är god eller om det var just att vinet nu slutit sig och därför inte var jätteimponerande (nu har väl även jag drivits med av hypen skall väl erkännas). Jag har fler flaskor så jag väntar nog lite på nästa.

matage

Medlem
I fredags eftermiddag fick jag äntligen tillfälle att öppna ett efterlängtat vin.
Dekanterat i en knapp timme och tät mörk kropp med drag åt tegel i den ljusnande kanten i glaset.
Första sniffen var lite återhållen med gammalt välskött läder och blyertspenna och smaken ganska knuten med blyg frukt (katrinplommon & körsbär?). Helt klart ett matvin i det här stadiet.
Till maten (kalventrecôte med sky, kantareller och majrovor) växte det betydligt och utvecklades fint i glaset över tre timmar utan tecken på att vackla eller stänga ned.
Frukten blommade ut fint efter närmare 2h och vi fick ökade nivåer av komplexitet för varje klunk kändes det som.
Mer stall, rostig harv, lite rått kött, tobak ock välanvänd skinnsoffa. Tryffel och svarta körsbär och en liten svans av julkryddor och trä. Helt integrerat och silkesmjukt när det vaknade till liv efter första 45 minuterna.

Ett helt fantastiskt vin som åldern till trots kändes helt vitalt.
Chateau Cheval Blanc 1953
06F3FE43-FF3D-4B7C-9AA7-346F97ABFD51.jpeg
BA6A3979-3A51-46DC-BE3D-04461798F1C5.jpeg
9A4058CD-9B8A-483E-9A31-346D77120569.jpeg

Avslutade med en halvflaska Krug med 08-bas just for good measure :)

Tänkte pröva tre för mig okända australiensare som fått mycket uppmärksamhet senaste åren.

Trevligt med skruvkork på Fluus och Gaia (trots litet 80-talsvibbar på etiketten), hipsteretikett på LAS Vinos Dynamic Blend.

Köpte dessa efter att ha sett namnen i en Jon Bonnéartikel i Punchdrink men hade inte koll på någon av producenterna eller deras respektive stil så matchningen med mat blev litet slumpmässig. Den vita passade finfint till en lyxigare potatis- och purjolökssoppa med röda linser och toppad med knaperstekt sidfläsk, med smak av habanero, vitlök, spiskummin. Gaia var nästan litet för mycket för en fin lammfilé serverad med friterad potatis och en yoghurtsås med limeskalriv; och skulle kanske må bra av fem-tio år i källaren om man inte gillar strama bordeaux blends med rätt hög syra (vilket jag gör, så länge tanninerna är så pass finslipade som dessa var). Fluus passade med det mesta och var lika god på egen hand. Alla tre hade högst rimliga priser skulle jag säga: 299 för Fluus och CBDB, 369 för Gaia.

L.A.S. Vino Chenin Blanc Dynamic Blend 2016
(innehåller cirka 4 % Viognier; L.A.S. står för Luck Art Science)
Wow - full on med hela skalan av tropisk frukt, mandelmassa, äppelpaj med vaniljsås men ändå på något sätt också citrusfrisk, och med bra balans. Om man gillar fruktmogna och ekade vita viner från norra Rhône kan jag verkligen rekommendera detta udda vin. Är nog inget som behöver lagras. Margaret River.

Ruggabellus Fluus 2015
(55% Grenache, 26 % Mataro, 15 % Syrah, 4 % Cinsault)
Så här vill jag att Grenachebaserade viner ska smaka! Väldigt härligt aromatisk med mycket frukt, men mer åt det eleganta, hallonsyrliga, nästan litet jura-röd-saftiga hållet med en läskande, sten-mineralig greppighet på slutet. Omöjligt att gissa detta som Barossa Valley blint skulle jag tro. Ännu bättre dag två. Jag skulle säga att detta är absolut jämbördigt med Grenache från trendiga kaliforniska producenter som A Tribute to Grace och Jolie-Laide, men för typ halva priset. Som jag förstår det är detta instegsvinet, vilket får mig att undra hur bra prestigevinerna är?

Grosset Gaia 2015 (Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc)
Tät och silkeslen med ultrafina tanniner och grepp på slutet, svartvinbärsfruktig och en del härligt integrerade ekfat men också elegant och torr i stilen. Kan nog bli ännu tätare och mer komplex med litet ålder och jag gissar att den kommer att vara ännu bättre om cirka tio år, men dricker fint redan nu. Inte den tyngsta varianten av Bordeaux-blend. Gillar mycket. Från Clare Valley, odlad på högre höjd.

IMG_3966.JPG
IMG_3968.JPG

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
termes mot gago.jpg

Toro mot Toro samma prisklass: båda har mörk choklad, sötlakrits och massor av örter. Termes är blå med björnbär, medan Gago är röd med röda vinbär. Termes är ett år äldre och helt klart mer mogen och balanserad, i Gago finns det mer alkohol och bränd plast. Termes vinner på knock (men det kan bero på åldern).

Carinasomm

Medlem
Visa bifogad bild 15571
Toro mot Toro samma prisklass: båda har mörk choklad, sötlakrits och massor av örter. Termes är blå med björnbär, medan Gago är röd med röda vinbär. Termes är ett år äldre och helt klart mer mogen och balanserad, i Gago finns det mer alkohol och bränd plast. Termes vinner på knock (men det kan bero på åldern).
@Håkan ... du ville ju veta om Gago var lika fruktdriven som 2001. Vet inte om detta är svaret på din fråga? Fruktdrivet såklart, men även så mycket mer...gott i vilket fall som helst i spannet 179:- till 199:- på SB i min värld. :oops:

Nyllet

Medlem
20190120_215111.jpg

Till gårdagens Vindaloo öppnades en flaska av det vin som fick mitt vinintresse att spinna igång på allvar.

2015 St. Urbans-Hof Nik Weis Ockfener Bockstein Kabinett. Stenfrukt i kubik, honung och mineral i doften. Halv-söt med toner av perika, citron och massa honung i munnen. Jag gillar det här väldigt mycket.

Någon annan som testat? Det verkar inte som att producenten har diskuterats så mycket på forumet.

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 15571
Provade Gagon i helgen och den behövde mycket tid för att komma till sin rätt. Stor skillnad dag två. Kommer nog att må bra av något år på rygg.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Som referens, men inte samma dag, till Farrside testades en äldre tysk PN.
2008 Trarbacher Schlossberg**
Betydligt mognare utseende med lite brunaktig rim, lätt läderdoft. Initialt för mycket syra men det lugnade sig med ett par timmar luft. Här är det mer lingon och tranbär på fuktig mossa. Betydligt lättare än australiensaren. Tror att denna passerat toppen men fortfarande njutbar. 89 (-). Har ett par flaskor 2012 MM PN*** Tror att det är dags att testa en snart?
IMG_3027.JPG
IMG_3029.JPG

gece

Man vänjer sig.
Söndagslunch (till kl.23.00...) hemma

Föruppgift innan konferens...
Visa bifogad bild 15577

Now & then…
Visa bifogad bild 15578

Istället för rosa bubbel...
Visa bifogad bild 15579

Spanska öar! (@thunberg , lugn det finns flaskor kvar)
Visa bifogad bild 15580

Carignan vs. Mourvèdre
Visa bifogad bild 15581

När Carignan fuckar upp ersätt då med Lledoner Pelut, det är sen gammalt...
Visa bifogad bild 15582

Italiens främsta druvor: Schioppettino vs. Teroldego
Visa bifogad bild 15583

La galette des rois, le roi de la galette
Visa bifogad bild 15584
Alltid en ynnest att få luncha dig, tack så mycket! Min favorit bland sydafrikanerna (som alla var bra) blev Cluver, hur kul det än är med ovanliga druvor, okonventionella blandningar och utflippade idéer så är liksom ändå en bra, fatad Chardonnay gott i en klass för sig. Tråkigt men sant.

Laurent-Perrier Grand Siècle förtjänar ett omnämnande. Den ena flaskan var senaste utgåvan (-02/-04/-06 kanske?), den andra från anno dazumal, kanske lite past prime i gemene mans ögon men fortfarande god för oss som uppskattat sherry och vin jaune (och inte kräver kolsyra). Mycket sotoloncurry. Vi experimenterade med att blanda de tu, vinnaren blev typ 80/20 gammal/ung har jag för mig. Provade också en liten skvätt av den extremt spritziga Rousset-Martin för att göra en rosé, blev rätt bra det med!

Bland de röda gillade jag Tanuki Bob stort, så ock Barral och Granato. Ingen analys alls här dock, annat än att de var goda att dricka till lammstek med puylinser.

Och Sauternes, ja det är verkligen bra till sötsaker med mandel (och keramikfigurer) i...

Toppen